Kopiering og ejerskab (chown)

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Kopiering og ejerskab (chown)

Indlægaf Jacob Bahn » 5. jan 2016, 07:36

Når jeg kopierer filer fra et OS via en ekstern harddisk til et andet OS, får jeg som regel problemer med ejerskab og rettigheder.

Jeg løser det let med chown i terminalen, men hvordan mon jeg kan undgå det?
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kopiering og ejerskab (chown)

Indlægaf AJenbo » 5. jan 2016, 08:49

Spørgsmål er nok hvad du gør for at kopiere filerne så de beholde de oprindelige ejerskabet?

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Kopiering og ejerskab (chown)

Indlægaf thj01 » 5. jan 2016, 15:27

For at bibeholde rettighederne skal du have sat rettighederne for målet først - og kopiere det som den rigtige bruger.

Der er altså 2 ting der skal være opfyldt for den bruger der kopierer filerne

1. Filerne skal være sat til brugeren rettigheder
2. Destinationsmappen skal være sat til brugerens rettigheder.

Og hvis du f.eks. kopierer fra Windows (NTFS) til Linux er problemet helt konkret, at brugerne på de to OS ikke er de samme - uagtet at navnene er ens. Og af samme grund vil en fil aldrig blive tolket korrekt - simpelthen fordi Linux ikke vil ane hvem der er ejer og hvad gruppen er - med mindre du udfører det fra Linux med den konkrete bruger - som så skal have rettighederne til at skrive i destinationsfolderen.

Så her vil det som regel være hurtigere at sudu'e dig ud af den og så chown'e dig ud af resten.

Rettigheder er lidt bøvlede at arbejde med - men rettighedssystemet på Linux er langt mere simpelt og strømlinet end på windows (NTFS). Og den eneste årsag til at det er nemt på windows er fordi rettighederne der som regel er sat sådan at alle må alt - og at disse rettigheder styres af AD'en - ikke af NTFS.

Så jeg tvivler på at du kan gøre det nemmere end du gør det ... for det "problem" du støder på handler om den sikkerhed der er indbygget i Linux ... altså hvor den enkelte bruger skal have rettigheder for at kunne gøre noget!

PS. En af de "vidunderlige" ting ved NTFS er, at man reelt kan udelukke alle brugere på en computer for at kunne noget med en fil. en vidunderlig feature :|
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kopiering og ejerskab (chown)

Indlægaf AJenbo » 5. jan 2016, 19:11

Hvis du sørge for at være logget ind som den bruger der skal eje filerne, når du kopiere, og gør det med normale rettigheder burde det ikke være nødvendigt med chown

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster