Kan ikke skrive password Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
larslindenborg
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12. apr 2015, 18:00

Kan ikke skrive password

Indlægaf larslindenborg » 12. sep 2015, 11:15

Hej,

efter nogen tid med med en udmærket Ubuntu 14.04 installation er der dukket et problem op, muligvis i forbindelse med installation af en lang række opdateringer (Ubuntus eget forslag).

Jeg ville installere et program fra Ubuntu store, dette kræver at man taster password ind (helt OK). Desværre virker det til at nogen (computeren, Ubuntu, ??) automatisk taster et forkert password ind tre gange og installationen forhindres, da der jo er tastet forkert.

Jeg har:
    - Prøvet at skifte tastatur, ingen ændring.
    - Prøvet at se på HDD indstillinger (kræver jo også pwd), samme fejl.
    - Genstarte, nej MS metoden virker heller ikke.
Jeg kan godt logge ud og logge ind, så det er ikke fordi at jeg ikke kan huske mit password.

Hvor starter jeg?

Hilsen Lars

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Kan ikke skrive password

Indlægaf Klaus Rasmussen » 12. sep 2015, 12:04

Hvilket program? Link?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

larslindenborg
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12. apr 2015, 18:00

Re: Kan ikke skrive password

Indlægaf larslindenborg » 12. sep 2015, 12:20

Klaus Rasmussen skrev:Hvilket program? Link?


Alle steder hvortil der kræves eleverede rettigheder, dvs. at man taster sit admin-password ind[1]. Man får vedhæftede vindue frem, som straks efter forsvinder af sig selv (som om man havde tastet password ind), afsluttende med en besked om at handlingen ikke kunne udføres pga. manglede rettigheder.

Unavngivet.jpg
Unavngivet.jpg (28.79 KiB) Vist 279 gange


Skift mellem de forskellige vinduer sker så hurtigt at man skal være vaks på tasterne for at fange ovenstående billede med prt-scr.

Hilsen Lars

[1], installation af vilkårlig program (lmemory eksempelvis), ændringer af systemindstillinger (kørsel af SMART test), ...

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Kan ikke skrive password

Indlægaf Blueeyez » 12. sep 2015, 13:44

Åbn lige en terminal og skriv: sudo apt-get update

så vil den bede om dit kodeord.. Virker det der? (Du vil ikke kunne se du indtaster koden)
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

larslindenborg
Indlæg: 9
Tilmeldt: 12. apr 2015, 18:00

Re: Kan ikke skrive password

Indlægaf larslindenborg » 12. sep 2015, 13:56

Blueeyez skrev:Åbn lige en terminal og skriv: sudo apt-get update

så vil den bede om dit kodeord.. Virker det der? (Du vil ikke kunne se du indtaster koden)


Det virker fint, kan taste password og der kommer masser af output på skærmen. Men når man får den grafiske dialogbox (til elevering af rettigheder), så fejler det. (som om at computeren automatisk taster Enter for en, men hw er ok)

Ovenstående slutter med "E: dpkg blev afbrudt, du skal manuelt køre sudo dkpg --configure -a for at rette problemet", men det er nok et andet problem?

EDIT: Nå, pilfingeren her "kom til at køre" det forslag som der stod på skærmen, det tog sin tid inden det blev færdigt. Så prøvede pilfingeren at installere det spil som var ønsket; Og nu var det muligt at taste et password ind i den grafiske dialogboks! :) Så nu virker det vidst som det skal.

hilsen Lars

Brugeravatar
Blueeyez
Forfatter
Indlæg: 885
Tilmeldt: 24. jul 2012, 21:33
IRC nickname: Blueeyez

Re: Kan ikke skrive password  Emnet er løst

Indlægaf Blueeyez » 12. sep 2015, 14:41

Tænkte nok det var der fejlen lå, men ville lige smide dig i temrinalen og se hvad du fandt ud af :-) Godt at høre at Linux brugere stadig prøver sig frem :D

sudo apt-get update -> opdatere dine opdateringskilder
Efter det kan man skrive:
sudo apt-get upgrade -> Henter software opdateringer
men det vil:
sudo apt-get dist-upgrade -> Henter software opdateringer og kernel opdateringer.

Det er ihvertfald min erfaring.. terminalen er et fantastisk værktøj (:

Husk og skriv dine erfaringer ned os ;-)
Senest rettet af Blueeyez 12. sep 2015, 23:31, rettet i alt 1 gang.
* Linux Ubuntu 16.04 64 bit - I3, 4 GB DDR3 1600Mhz, intel 7260AC dual band wifi, Samsung EVO 850 250 GB SSD. - Abook Z510
* Asustor nas: AS-202T, AS-202TE & AS-604T
https://linuxviden.dk

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Kan ikke skrive password

Indlægaf AJenbo » 12. sep 2015, 14:55

Installationen af opdateringerne var blevet afbrudt, kommandoen du blev forslået er til at afslutte installationen.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 1 gæst