Skrive beskyttet usb Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Skrive beskyttet usb

Indlægaf AJenbo » 9. aug 2015, 15:14

Igen, scan den i Windows (det er det pårådet når man har med NTFS partitioner at gøre og Linux værktøjer vil generelt afvise det.

Prøv også at formatere den med programmet diske.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Skrive beskyttet usb

Indlægaf AJenbo » 9. aug 2015, 15:16

Er det med vilje du har markeret dit første indlæg som løsning på problemet?

zerben

Re: Skrive beskyttet usb

Indlægaf zerben » 10. aug 2015, 08:57

Hej.Ja den er forsøgt i Win men den siger: E er ikke tilgængeligt. mediet er skrivebeskyttet.Den er markeret som løst da der jo ikke rigtig er noget at gøre og alt ender med den samme meddelelse ,både med G-parted,Win og Ubuntu.Jeg har forsøgt med diske men den siger

Enhed /dev/sdb1(skrivebeskyttet)
Partitionstype HPFS/NTFS
Inhold NTSF-ikke monteret

Jeg giver op og kasserer den.Jeg har lavet en ydelsesprøve med diske og her er resultatet.Jeg mener ikke den er defekt når man kan lave en prøve med en gennemsnitlig hastighed på 23,5 MB.Der kan jo ikke skrives til disken så det resultat mangler.
Vedhæftede filer
sk.png
sk.png (271.98 KiB) Vist 190 gange

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Skrive beskyttet usb  Emnet er løst

Indlægaf lath » 10. aug 2015, 20:46

Zerben,

Din USB disk nok ramt af det der hedder (flash) wear.

Din USB disk har så muligvis en intern controller, der er mere smart end gennemsnittet, og ikke tillader flere skrivninger, når grænsen for max antal skrivninger/sletninger er nået.

På den måde er filsystemet stadig læsbart, du kan bare ikke slette noget som helst.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

zerben

Re: Skrive beskyttet usb

Indlægaf zerben » 11. aug 2015, 09:30

Det var smart.Så tvinger man folk til at købe nyt som det er med nogle printere.
Men jeg takker mange gange for hjælpen.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Skrive beskyttet usb

Indlægaf lath » 11. aug 2015, 21:07

zerben skrev:Det var smart.Så tvinger man folk til at købe nyt som det er med nogle printere.
Men jeg takker mange gange for hjælpen.


Det er ikke en politisk beslutning, men en fysisk begrænsning der som nævnt kaldes wear
Wear out i en flash celle er at den kvante-mekaniske elektron-fælde går i stykker efter have være brugt en 10.000 - 100.000 gange, nogle gange mere (NOR flash celle).

En smart USB controller der er klar over wear out, gør at filsystemet ikke går i stykker, så du stadig kan læse filer fra filsystemet, hvilket må være at foretrække, da alternativet er et totalt ubrugeligt filsystem.

Hvis du kun bruger Linux kan du formattere USB diske med et Linux filsystem der hedder F2FS ((Flash-Friendly File System)), der søger for at wear-opslide flash-cellerne lige meget: Det hedder wear leveling. Det er planlagt at lave en F2FS driver til Windows.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Skrive beskyttet usb

Indlægaf AJenbo » 11. aug 2015, 23:04

Måske ville man gerne have de sidste 1000 skrivning og så lade den dø når den virkelig er slidt op. Det er jo stadig noget producenten tager en beslutning om

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Skrive beskyttet usb

Indlægaf lath » 12. aug 2015, 00:12

AJenbo skrev:Måske ville man gerne have de sidste 1000 skrivning og så lade den dø når den virkelig er slidt op. Det er jo stadig noget producenten tager en beslutning om

Tjah, joe, men hvis meta-data (filnanavne, inodes/extents lister, og den slags) om et filsystem er gemt i flash-celler, der er lige før wear-out grænse n - så kan de 1000 skrivninger i et data (inodes/extents) område af disken ikke bruges til noget.

Problemet med flash er at der er et meget tykt abtraktionslag imellem flash-cellerne og så brugen af devicet som et block-device fra et filsystem.
USB disken kan sagtens have wear-leveling på alle blokke af flash-celler, så alle flash-celler rent faktisk er kørt helt ned til lige før waer-out grænsen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

zerben

Re: Skrive beskyttet usb

Indlægaf zerben » 12. aug 2015, 07:24

Hej.Den er købt i Elgiganten for ca 1 år siden,så den er overhovedet ikke brugt 10.000 gange.Der er arkiveret lodret for jeg kan jo heller ikke læse fra den.Den kan ikke åbnes hverken i Win 7,Win 10 eller Ubuntu.
Men jeg takker for hjælpen og tålmodigheden.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], [Crawler] og 0 gæster