HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf Klaus Rasmussen » 1. aug 2015, 15:04

men kan så løbe ind i det problem, at 1998-PC'en ikke kan boote fra en sådan?

Det tvivler jeg på.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf AJenbo » 1. aug 2015, 15:50

Det er sikkert USB 1.1 hvilket kan være absurd langsomt. Faktisk udkom USB 1.1 først i slutningen af 1998 og hvis det er USB 1.0 tror jeg ikke den er kompatibel med med USB 2.0 udstyr, måske ikke engang 1.0.

Jeg kunne også let forestille mig at der er tale om meget lidt ram. En maskine fra 1998 hade typisk 64MB. Ubuntu kræver 1GB og et grafikkort med moderne (OpenGL 2.1, hvilket først kom i 2003) hardware acceleration for at køre fornuftigt. Så vi kan lige så godt springe direkte til Lubuntu. Selv der kræver den normale grafiske installation dog 384MB ram så for en sikkerhedsskyld vil jeg henvise dig til den tekstbaserede insallation, den fylder samtidig kun 617MB og kan der med lægges på en CD:
http://cdimages.ubuntu.com/lubuntu/releases/14.04/release/lubuntu-14.04-alternate-i386.iso
(selv her er minimummet 64MB ram)

Det kan også være dit CD drev ikke længere virker, de har det med at støve til, selv når de ikke bliver brugt.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf mbjornbak » 1. aug 2015, 19:45

Kabinet_bag.JPG
Kabinet_bag.JPG (234.29 KiB) Vist 272 gange
Nogle facts:
Nej, jeg har aldrig brugt wubi til installation.
Ja, jeg har installationsmediet i PC'ens cd/dvd-drev, når jeg starter maskinen op.
PC'en fortæller- inden beskeden om NTLDR- at den har 523.904 KB RAM. Det er vel nogenlunde 524 MB?
Har prøvet alle de muligheder, der anvises fsva Acer i Ajenbo's link.
Dvs: F1, F2 Ctrl+Alt+ Esc , F12, og Esc.Det gav ikke pote.
Jeg gennemgik processerne med først en dvd i drevet og derpå med en cd på 700 MB
Så vi ikke taler forbi hinanden, så aktivere jeg ikke blot de(n) på gældende taster, men holder dem nede under processen. Håber, at det er måden at gøre det på!
Jeg vedhæfter to fotos i det håb, at de måske kan udgøre relevante spor.. Det ene er fra bagsiden af kabinettet. Det andet- med de tre stregoder - er fra kabinettets indre.
Forsøgte vhja ubuntus usb disk creator at lave en installations usb stick. Det forløb OK indtil sidst, hvor jeg fik meldingen “unable to load bootloader”. Jeg forsøgte mig så med Unetbootin med en iso-fil med ubuntu mate 14.04. Det gik- vistnok-bedre. Jeg siger vist nok, da jeg jo fortsat ikke kan komme frem til BIOS. Jeg tester den pågældende usb-stick i morgen på den PC, hvor jeg fremstillede den.
Jeg tror efterhånden, at hvad jeg troede kunne være en opgradering fra bronze til sølv, nok ikke krones med held.
mbjornbak
Vedhæftede filer
Kabinet_inde.JPG
Kabinet_inde.JPG (267.51 KiB) Vist 272 gange

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf AJenbo » 1. aug 2015, 20:16

Strejkoderne er ikke til megen hjælp det meste er nok kun relevant internt for Acer. Det med at finde ud af hvilke bundkort det er er også unødvendigt når der er tale om en produktions computer, så er det i stedet modellen for computeren vi har brug for.

mbjornbak skrev:PC'en fortæller- inden beskeden om NTLDR- at den har 523.904 KB RAM. Det er vel nogenlunde 524 MB?

Det er på dette tidspunkt du skal trykke på den magiske BIOS tast (det er BIOS opstarten du ser her). Når du ser NTLDR er det forsendt.

Der burde her også stå hvilken tast du skal trykke på, kan du ikke vise os et billede af hvordan skærmen ser ud på det tidspunkt.

mbjornbak skrev:Så vi ikke taler forbi hinanden, så aktivere jeg ikke blot de(n) på gældende taster, men holder dem nede under processen. Håber, at det er måden at gøre det på!

Nej du skal blot trykke på tasten, lige som hvis du ville skrive et bogstav.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf AJenbo » 1. aug 2015, 20:26

523904KB svare til 512MB (det er 1024 og ikke 100 der går på hver enhed).

Jeg kan se du faktisk tidligere har haft Linux oppe at køre på maskinen:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=18371
Husker du ikke hvilken tast du brugte den gang?

Ud fra teksten i det indlæg kan jeg se at specefikationerne for maskinen er som følgende.
En 400Mhz CPU
512MB RAM
40GB harddisk
DVD-drev

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf mbjornbak » 1. aug 2015, 21:22

Jo, du har ret. Det er samme maskine, som jeg også bøvlede med i vinteren 2014!--

Jeg troede, at en “ny” harddisk på 40 GB ville gøre den mere anvendelig.

Nej jeg husker desværre ikke hvilken tast,der gav mig BIOS.

Jeg havde en linux version –dvs. en Peppermint udgave på det udtagne 8 GB HD. Den var dræbende langsom.

Jeg tror, at opstarten på dette OS fortalte, hvilken tastder skal bruges for at nå frem til BIOS.

Hvis du orker mere, så vil jeg i morgen igen sætte 8GB HD i maskinen for at se, om min tro/teori holder vand.

Har jeg ret, så kan vi måske komme videre derfra.

Hvis ikke, så må jeg selvfølgelig se i øjnene, at det gamle liv ikke orker at gå mere!

Mvh
mbjornbak

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf AJenbo » 1. aug 2015, 21:53

Den nye harddisk vil sandsynligvis gøre maskinen en smugle hurtigere og der ville være betydelig mere plads til rådighed. Men den gøre hverken installations processen nemmere eller svære.

Som før beskrevet kommer harddisken først i spil efter BIOS er færdig med at start og har der for ingen indflydelse på hvordan du vælger hvilken disk maskinen skal starte eller hvordan du kommer ind i BIOS, der har heller ikke været en anden skærm om hvilken knap man skal tykke på for at komme i BIOS. Dette er simpelt hen ikke oplysninger om styre systemet eller noget andet der ligger på harddisken har adgang til eller viden om. Du kunne for så vidt helt fjerne alle harddiske fra maskinen og proceduren ville være helt den samme. Faktisk er det muligt at det ville resultere i at den forsøger at starte fra DVD-drevet da der så ikke længere er en harddisk om ligger først i start processen.

En anden løsning, som jeg vist også var inden på i dit forrige emne, ville være at sætte disken i en anden maskine hvor du godt kan finde ud af at starte fra installations disken og så installere der og flytte disken tilbage i den gamle computer efterfølgende. Husk dog at fjerne alle andre diske fra den anden maskine inden du laver installationen så du ikke risikere at overskrive noget på dem.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf Klaus Rasmussen » 1. aug 2015, 22:36

Foreslår stadig du prøver DEL tasten.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf mbjornbak » 2. aug 2015, 10:08

Boot-squence.JPG
Boot-squence.JPG (283.01 KiB) Vist 247 gange
Adaptor.JPG
Adaptor.JPG (128.75 KiB) Vist 247 gange
Adaptor.JPG
Adaptor.JPG (128.75 KiB) Vist 247 gange
JEG ER I LAND!!

Jeg skiftede mus og keyboard og begyndte igen forfra. Dumstædig eller blot heldig. I bedømmer.

Mus og keyboard var tilsluttet to usb porte med den grønne adaptor I ser på foto med navnet keyboard.

Udskiftning til et gammelt tastatur & ditto mus med de “rigtige” stik til at sætte ind i PC'en resulterede i det foto, hvor I ser, at adgangen til BIOS viste sig at være Ctrl_Alt_Esc.

På det tredje foto ser I, hvorledes boot-rækkefølgen nu er efter en tur i BIOS.

Jeg har fået indlæst Lubuntu 14.04 på den “nye” 40 GB hardisk og mit problem er løst. Viser det sig, at Lubuntu er FOR sløv, har jeg nu mulighed for at skifte til en endnu lettere linuxversion.

Belært af erfaringerne med denne øvelse, klistrer jeg en seddel fast inde i kabinettet med nogle stikord mht adgang til BIOS.
Jeg prøvede også del [ Klaus], men selvfølgelig uden resultat.

Hvad betyder boot sekvensen :MBA UND I ???---- viser den viste boot-rækkefølge ikke, at jeg næppe kan boote fra en usb-stick

Jeg takker for Jeres bistand. Vi glade amatører ville være lost uden Jeres hjælpsomme bistand ikke & mindst langmodighed!-- og så er endnu en gammel PC blevet reddet fra skrotbunken.
God solrig,søndag.
mbjornbak
Vedhæftede filer
Setup.JPG
Setup.JPG (539.86 KiB) Vist 247 gange

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf Klaus Rasmussen » 2. aug 2015, 10:45

MBA = Managed Boot Agent. Bruges ikke mere. Har at gøre med 3COMM-netkort og boot fra netværk.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf AJenbo » 2. aug 2015, 16:00

Selv hvis det er alle muligheder du har fremme (jeg ville tro der er flere du kan skifte i mellem) så ka det stadig være den kan starte fra usb, nogle systemer lister dem nemlig som harddiske.

det er godt nok noget af nogle nær billeder du får taget dig, det gør det svært at få overblik over hvilke andre muligheder der kan være.

Det er lidt sjovt hvis det virker med den adapter du viser for den er beregnet til musen og ikke tastaturet.

For at kunne bruge usb tastatur og usb diske i BIOS skal du muligvis aktivere det under usb indstillingerne i BIOS.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf lath » 2. aug 2015, 16:55

mbjornbak skrev:JEG ER I LAND!!
...

På det tredje foto ser I, hvorledes boot-rækkefølgen nu er efter en tur i BIOS.
...
--- viser den viste boot-rækkefølge ikke, at jeg næppe kan boote fra en usb-stick
God solrig,søndag.
mbjornbak


BIOS i din maskine ved ikke at du har et USB device, så den viser ikke USB devicet før det er tilsluttet til maskinen.

Lidt teknisk: boot-bitten (vises som b i gparted og andre programmer) for en partition skal nok være sat før den vises i boot menuen, imens USB disken er tilsluttet maskinen.

Hvis du nu rent faktisk havde en USB disk tilsluttet til maskinen, og en af partitions på USB disken havde boot bitten sat, og den ikke vises, så kan BIOS i maskinen sikkert ikke boote med et USB device.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf AJenbo » 2. aug 2015, 21:33

Det gælder kun nogle BIOS'er. Det med boot flag på partitioner gælder hvist kun for ældre Bootloader.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf mbjornbak » 3. aug 2015, 08:19

Ja. undskyld for kvaliteten af billederne. Taget med fotografiapparat.
Mht til kommentaren om den grønne adaptor, så er forholdet det, at jeg I de første fortvivlede forsøg havde en sådan grøn adaptor på SÅVEL mus SOM tatatur.
Jeg forstår nu, at den kun er beregnet til musen.--- Findes der en lignende dingenot, som er designet til tastaturer, hvis hanstik er
Først da jeg udskiftede begge dele med mus og tastatur, der havde hanstik,som passer til 1998 PC'ens hunstik, gik der jo hul på bylden.
Var øvelsen så det hele værd?
Mit svar vil være –-i mindre omfang fsva PC's hastighed. Jeg kom fra rullestol til krykker.
Det gælder både for Lubuntu 14.04 og også for elementary OS stable, hvis logo et , hvad jeg vil kalde snabel e--- se f.eks dette link.

https://www.linux.com/learn/tutorials/830472-elementary-os-freya-is-this-the-next-big-linux-distro

Mht bedre indsigt for undertegnede er svaret et stort JA.
Nej, der sad ikke en USB stick i PC' en under øvelsen, der skete med en 700 MB CD i drevet.
Hvis jeg forstår lath ret, så gælder her for BIOS: ”what you dont know, you cant tell- even under toture”!
Det bringer mig så frem til at spørge- hvis redaktøren tillader det under emnets overskrift- om disse
kommandoer og evt andre? vil kunne give jer informationer, som vil kunne afsløre, om den pågældende Pentium II , 400 Hz kan klare- for et fornuftigt beløb- en opgradering til noget ,der kører hurtigere end tilfældet er nu-- Vi kan kalde det HARDWARE optionen:

sudo dmidecode -t 2
lspci, og
sudo lshw

Jeg gætter på, at det vil tage , måske mere end 30 min. at få terminalen til at svare, hvis jeg prøver. Det vil vise sig i aften. Giver en indikation af den sløve PC.

Jeg fortsætter indtil videre med, hvad vi kunne kalde SOFTWARE optionen. Har tidligere kunnet få nogle af de forskellige versioner af Puppy til at køre noget hurtigere end Lubunu & elementary.
Har ikke prøvet dsl= dammed small linux. Og der findes sikkert mange andre derude til gamle PC'er.
mbjornbak

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf AJenbo » 3. aug 2015, 10:05

Stikket til tastaturet er lilla og har et logo for et tastatur frem for en mus.

Jeg kan ikke regne ud hvad "fsva" skal betyde i din tekst?

CPU kan opgraderes til 450 hvis du kan finde den.
Hvis du har 4 ram sokler kan maskinen opgraderes til 1GB ram, hvis du kan finde det.
Grafikkort kan opgraderes til et følgende (hvis der er AGP port):
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/evga-e-geforce-6200-512-mb-id-5070328.aspx
Du kan også være heldig at finde et brug bart grafikkort.
Denne harddisk (ikke så stor):
http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/microstorage-solid-state-disk-8-gb-id-6858628.aspx
Eller denne (knapt så hurtig):
http://www.edbpriser.dk/ssd-solid-state-drive/microstorage-solid-state-disk-32-gb-id-5822645.aspx

CPU, RAM, Harddisk burde alle give en væsentlig forbedring.
Dog er der en chance for at grafikkortet kan have en støre betydning end jeg regner med.

Du vil nok komme fra krykker til et ben i gibs, så stadig ikke noget at råbe hurra for. I stedet vil mit råd være som i forrige tråd, gå ud og søg i stor skrald der finder du ofte Pentium 4 maskiner som vil være væsentlig hurtigere end hvad du kan få denne gamle spand til at præstere selv efter du har brugt et par 1000,- kroner på den.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster