HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf mbjornbak » 31. jul 2015, 14:33

Hd-&-kabler-1.JPG
Hd-&-kabler-1.JPG (605.67 KiB) Vist 443 gange
HJÆLP TIL STRØM & KABLER
Jeg vedæfter et foto af mine reservedele. Højreklik på billedet for at få det fulde overblik!!!
Harddisken er fra 1998 og er på 8GB. Den har jeg taget ud af en lige så gamle PC, som i stedet nu er forsynet med en harddisk på 40 BG .
Når jeg starter PC´en får jeg meldingen NTLDR is missing etc. Har googlet betydningen heraf. Alle oplysninger herom på nettet synes at forudsætte, at jeg ønsker at (gen-)installere windows og derfor har en windows startdisk. Det har jeg ikke. Jeg ønsker en ubuntu-version som OS-- fmt. Lubuntu til PC 'en fra stenalderen.
Så tilbage til komponenterne på billedet.
Som man kan se, så ender den sorte dingenot i den korte side af udtagne hardisk i et gennemsigtigt kabel, der i den anden ende er forsynet med et usb stik. Det var/er min amibition at isætte dette usb stik i en anden- kun 6 år gammel desktop- og så derfra forsøge at installere en ubuntu version.
For at desktoppen kan ”tale” med den eksterene HD forudsætter det imidlertid, at den forsynes med strøm. Det vil formentlig kunne ske vhja det hvide (hun-)stik med en rød, to sorte & en gul ledning, hvis- og det er det sprigende tekniske problem- jeg vidste, hvilken form for stik, jeg evt skal sætte i den anden ende for at kunne forsyne hardisken med strøm fra et ledigt 12 V? Eller måske 9 V )strømforsyning. Jeg har et par stykker til labtops, der begge ender i et hunstik!

Har forsøgt at søge på på følgende hjemmeside:

https://www.av-cables.dk/computer-kabler/

men bliver totalt forvirret og derfor hægtet af.



Endelig til spørgsmålene:
1) findes der en kommando, som kan bringe mig over det døde punkt, når jeg ved opstart mødes med med missing NTLDR i den terminal, der popper op med den pågældende besked?
2) Kan venligt sindede sjæle udpege det relevante kabel, jeg evt. bør anskaffe for at løse problemet med manglende strømforsyning til hardisken?-- så undgår jeg cut& paste i de ledninger, man ser på billedet.
3) Er min tese -hvis øvelsen med den løse/eksterne 8GB harddisk lykkes- så er det et en smal sag at gentage øvelsen med 40 GB hardisken- korrekt?
mbjornbak

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf Christian.Arvai » 31. jul 2015, 15:18

Jeg ved ikke noget om det tekniske. Til gengæld kender jeg en fin lille butik i Maribo, hvor at der er et meget bredt udvalg af den slags tilbehør.

Jeg ved at du bor i denne ende af landet, så du kan jo prøve og ringe og spørge butikken :)

Lollands EDB & ELEKTRONIK CENTER I/S
http://www.lollands-edb.dk/
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf mbjornbak » 31. jul 2015, 15:49

Tak Christian. Jeg sender dem en mail i første omgang med et "opkog" på mit indlæg her til unbuntudanmark- så får jeg se, hvad der måtte ske.
mvh
mbjornbak

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf AJenbo » 31. jul 2015, 16:17

1: Der er ikke installeret noget styre system, problemet løses ved at installere eks. Ubuntu (eller Windows). Grunden til at den melder om manglende NTLDR er at disken har været formateret i Windows og der for er sat til at søge efter Windows, men det har ingen betydning hvad angår installation af Ubuntu eller andet efterfølgende.

2: Åben maskinen, den skal sluttes til, og snup et molex (det er navnet på det kabel der sider i disken) og slut den til disken. Du kan fint køre disken på denne måde hvor den for strøm inden fra computeren og så er sluttet til USB porten.
Jeg vil sige at det nok er spild at forsøge at sætte forskellige oplader til disken og håbe på at du ikke futter det hele af, men her er et diagram over hvordan det ville skulle tilsluttes:

Billede
(Molex skal have 12v og 5v)
'
3: Mht til at installere Ubuntu på en disk som er tilsluttet via USB så ser jeg ikke nogen grund til det, når du starter installationen vil du få mulighed for at prøve/teste Ubuntu direkte inden installationen. Du har ikke pt. noget på disken så du risikere ikke noget ved at installere direkte på den interne 40GB med det samme.
USB porten og den 8GB disken er sandsynligvis utrolig langsom hvilket nok vil gøre det til en rigtig dårlig oplevelse. Desuden er det ikke sikkert at en ældre maskine vil kunne starte fra USB uden videre.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf mbjornbak » 31. jul 2015, 18:12

Også tak til Ajenbo.
Jeg har måske ikke udtrykt mig tilstrækkeligt klart!
Meldingen ”NTLDR is missing” kommer fra 40 GB harddrivet, som sidder i PC'en. Jeg vil hellere end gerne kunne indlæse et ubuntu OS, mens det sidder i maskinen og så slippe for bøvl med mystiske ledninger etc. Men hvordan kommer jeg videre fra den besked i en terminal til at indlæse styresystemet fra cd/dvd-drevet i den pågældende PC-- det var jo mit første oprindelige spørgsmål.
Jeg husker ikke om den pågældende PC' s første boot option var/er fra cd/dvd drevet og aner ikke, hvordan jeg i den nuværende situation evt kan komme frem til dens BIOS for at checke det.
Er mit dilemma nu tydeligere?
mbjornbak

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf Warhawk » 31. jul 2015, 21:15

Hej,

Du skal ind i BIOS for at konfigurere bootrækkefølge. Der skal man typisk trykke på F1 eller F2 lige efter boot (du skal være hurtig, ellers forsøger maskinen at starte OS).

Inde i BIOS er der forskellige faner hvor indstillingerne sættes. Husk at afslutte med F10 for at gemme indstillingerne.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf AJenbo » 31. jul 2015, 22:18

Du kan ikke fortsætte når du får beskeden om NTLDR, på det tidspunkt har maskinen givet op. Du skal istedet starte fra installations disken sådan som Warhawk beskriver det.

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf mbjornbak » 1. aug 2015, 08:00

Har prøvet krigshøgens tip med F1 og med F2. Det endte resultatløst!- I beggge tilfælde ender det med beskeden om missing NTLDR

---- Findes der mon i Storkøbenhavn/ Lolland-Falster et sted. hvor med den genstridige HD i hånden & en installations CD/DVD for gode ord og en rimelig betaling kan få indlæst det ønskede OS og så tage HD'et med hjem for at sætte den ind i PC 'en i det håb, at den så bare kører?--- Hvis ja, så vil jeg prøve det.-- HVis ikke, så stopper festen her.
God weekend
mbjornbak

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf Klaus Rasmussen » 1. aug 2015, 08:44

Mange BIOS, specielt de ældre, kan man komme i kontakt med ved at trykke DEL i bootfasen. Du kan også prøve om ikke du får en bootmenu ved at trykke F12.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf mbjornbak » 1. aug 2015, 08:50

Tak Klaus
Jeg prøver senere i dag de to yderligere muligheder, du anviser, og melder tilbage i aften.
mbjornbak

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf AJenbo » 1. aug 2015, 14:10

Hvis du kan oplyse hvilket bundkort der er i maskinen kan vi nok finde en manual til den og der med se præcis hvilken tast det er du skal trykke under opstarten for at komme ind i bios menuen. På de fleste maskiner skriver den det dog også på det første skræm billede. Jeg kan lige tilføjet at jeg har haft en maskine hvor man skulle trykke esc (escape).

Jeg vil også lige igen under strege at din harddisk bestemt ikke er genstridig, den er blot tom. Det du skal er simpelt hen starte computeren fra installations mediet (du har indsat DVD/USB med installationen ik'?) og installere Ubuntu på harddisken. Når du ser NTLDR er det pga. maskinen er forsøgt startet fra den tomme harddisk frem for installationsdisken.

Processen med at installere ville bestemt ikke have været gjort nemmere ved at installere på en ekstern disk, du ville skulle gøre nøjagtig det samme med at starte computeren fra installations disken og så skulle du efterfølgende sørge for at den starte fra den eksterne disk, frem for den interne. Hvis du tidligere har gjort brug af Wubi når du har installeret Ubuntu så kan denne metode ikke bruges til at installere det på en ekstern disk, og der er i øvrigt man andre begrænsninger med den.

Jeg er sikker på det nok skal lykkes dig at løse problem, det eneste du mangler er at finde ud af hviklen tast du skal trykke under opstarten :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf AJenbo » 1. aug 2015, 14:17

Vi har i øvrigt en liste som kan hjælpe med at finde den rigtig tast ud fra computer mærket:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/07/ubuntu-installations-guide/#18

Måske guiden til hvordan opsætningen gøres måske også kan være behjælpliig:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/07/ubuntu-installations-guide/#16

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf mbjornbak » 1. aug 2015, 14:50

Tak Anders; Jeg har smugkikket , mens jeg har forstående gæster. Prøver igen i aften, når de er kørt igen. Og Ja, jeg er med på, at hardisken fsva er OK. Min nabo har tidligere kørt windows XP på den , men vil så skrotte sin PC, men lod mig "arve" det pågældende HD.
Det med bundkortet tror jeg bliver svært. Jeg kan tage nogle fotos af de mærker/stregkoder,der sidder inde i PC'en, hvis det er hjælpsomt. Nu kan jeg blot sige, at der er tale om en Acer Aspire fra 1998, hvis harddrive på 8 GB jeg har byttet ud med et harddrive på 40 GB fra naboens PC.
Blot en tanke!!! Kan det tænkes at det cd drive,der sidder på PC'en, ikke kan "magte" den dvd på mere end 700 MB, som den ønskede installation er brændt på?-- hvis ja, kan jeg jo prøve en linux version, der kan være på en 700 MB skive. Jeg har flere på lager af den slags.
Jeg vender frygtelig tilbage i aften
mvh
mbjornbak

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf Klaus Rasmussen » 1. aug 2015, 14:59

Blot en tanke!!! Kan det tænkes at det cd drive,der sidder på PC'en, ikke kan "magte" den dvd på mere end 700 MB, som den ønskede installation er brændt på?-- hvis ja, kan jeg jo prøve en linux version, der kan være på en 700 MB skive

Jo, det kan da godt være et CD-drev i stedet for et DVD-drev

Brug en anden PC til at lave en USB-stick med Ubuntu
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

mbjornbak
Indlæg: 380
Tilmeldt: 23. jan 2010, 18:49
IRC nickname: mbh
Geografisk sted: København

Re: HJÆLP TIL STRØM & KABLER

Indlægaf mbjornbak » 1. aug 2015, 15:03

Tak Klaus. Den mulighed prøver jeg også, men kan så løbe ind i det problem, at 1998-PC'en ikke kan boote fra en sådan?
mvh
mbjornbak

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Brandwatch [Crawler] og 0 gæster