Backup slår fejl

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
runesfar
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23. mar 2015, 11:01

Backup slår fejl

Indlægaf runesfar » 23. mar 2015, 11:14

Hej alle

Jeg er i gang med at skrive en bog. Stor research. Mange, mange, mange tusinde dokumenteer hentet i arkiver over hele Europa. (Det har med den tyske besættelse at gøre).

Så selvfølgelig er backup vigtig. Og her er problemet:

Jeg har lige skulle sikkerhedskopiere 7.800 filer til en USB-stick. Så jeg bruger Krusader på samme måde som Stifinder: Ctrl + a

kopier til USB

og så kommer problemet. De 7.800 filer er blevet til 6.600! En enorm stor del er altså ikke røget med over.

Har I en Idé... hvad gør jeg galt? Hvordan kan jeg få sikkerhedskopieret ALLE filer.

Da jeg stadig brugte Windows var Karens Replicator et genialt lille program...

Findes der noget lignende til Ubuntu???

På forhånd tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Backup slår fejl

Indlægaf AJenbo » 23. mar 2015, 11:21

Hej og velkommen til forummet

Frem for manuelt at kopiere filer vil jeg forslå du bruger et egentlig sikkerhedskopiering værktøj, som holder øje med om kopieringen skete korrekt og kun kopiere de ændrede filer fra gang til gang. Ubuntu kommer i dag med sådan et program indbygget søg blot efter "Sikkerhedskopier" (programmet heder deja-dup) i program panelet. Her kan du udpege hvilke mapper der skal kopieres og hvor til de skal gemmes, samt hvor ofte det skal ske.

runesfar
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23. mar 2015, 11:01

Re: Backup slår fejl

Indlægaf runesfar » 23. mar 2015, 12:10

Problemet er, at deja dup heller ikke virker. Jeg havde faktisk sat den til at sikkerhedskopiere alle mine filer i nat - hele harddisken. Den gik i stå efter 4.000, hvor en fejlmelding kom op....

læg dertil, at deja dups format er sådan, at jeg slet ikke har nogen kontrol over, hvad der egentlig er endt i back-up-filen. Jeg kan simpelthen ikke se det.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Backup slår fejl

Indlægaf Klaus Rasmussen » 23. mar 2015, 14:05

Kan anbefale - Back in Time. Det virker.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Backup slår fejl

Indlægaf zob » 23. mar 2015, 15:51

Vi får brug for de fejlmeddelelser, før vi lokker dig til at prøve alle vores respektive yndlingsbackupprogrammer. Jeg gætter på at du har nogle filer til hvilke du ikke har tilstrækkelige rettigheder med den bruger, der forsøger at foretage backup'en. Derfor vil de samme ske i Back in time også (er mit gæt).
Det vil sandsynligvis fremgå at de fejlmeddelelser du får, så kopiér dem gerne herind i tråden, så vi kan hjælpe.

Din antagelse om at du ikke kan få adgang til at se de enkelte filer skrevet af deja-dup er ikke helt korrekt, men det er en længere snak, som jeg ikke lige har tid til lige nu.

Her er lidt om deja-dup med GUI: http://www.howtogeek.com/108869/how-to-back-up-ubuntu-the-easy-way-with-dj-dup/

Men hele værktøjets potentiale kan du kun tilgå med backend (duplicity) som du kan læse mere om i manualen her:

Kode: Vælg alt

man duplicity


Som eksempel kan du se dine filer fra i nat med kommandoen

Kode: Vælg alt

duplicity list-current-files  /sti/til/din/backup | less

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Backup slår fejl

Indlægaf Klaus Rasmussen » 23. mar 2015, 17:05

Problemet kan være et spørgsmål om rettigheder på de enkelte dokumenter. Prøv at åbne en terminal (Ctrl+Alt+t) og kør:

Kode: Vælg alt

chown -R ditnavn *

Så er du sikker på at samtlige filer i din hjemmemappe er dine.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Backup slår fejl

Indlægaf AJenbo » 23. mar 2015, 18:32

Klaus Rasmussen skrev:Så er du sikker på at samtlige filer i din hjemmemappe er dine.

Men ikke på at du har de fornødne rettigheder, men det kan jo være det er nok.

Jeg vil også meget gerne se fejlmeddelelsen før vi begynder at gætte på løsninger etc.

runesfar
Indlæg: 3
Tilmeldt: 23. mar 2015, 11:01

Re: Backup slår fejl

Indlægaf runesfar » 24. mar 2015, 14:40

Hej

Jeg prøvede back in time...

Det sprang 1.500 (ca) over...

Jeg vil se på det med rettigheder; men kan ikke rigtig se, hvordan de ikke skulle være mine.

Måske er det min computers måde at fortælle mig, at rigtige mænd ikke backer up.

Men tak for hjælpen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Backup slår fejl

Indlægaf AJenbo » 24. mar 2015, 15:35

runesfar skrev:Den gik i stå efter 4.000, hvor en fejlmelding kom op....

Som sagt så får vi brug for den fejlmelding ellers så bliver det blot vilde gæt ud i tågen. Det kan være din harddisk der er ved at dø, eller filerne har et navn der ikke er gyldige på det fil system du forsøger at kopiere til, eller en helt stribe af andre problemer, men uden en beskrivelse af hvad problemet med de fejlende filer bliver det det rene gætværk og vi kan der med ikke hjælpe dig særlig godt.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster