Log ind igen igen Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Normann Louis Olsen
Indlæg: 224
Tilmeldt: 12. jul 2013, 07:57
IRC nickname: Louis
Geografisk sted: Jyllinge

Log ind igen igen

Indlægaf Normann Louis Olsen » 10. jan 2015, 09:32

Jeg er glad for Gæstesessionen, som tillader mig at komme på nettet, så jeg kan spørge i forum:
Hvad skal jeg gøre for at få normal adgang til min Ubuntu igen?
I øjeblikket bliver jeg sendt tilbage til Adgangskode igen og igen, når jeg forsøger at logge ind som den jeg er!
Venlig hilsen
Louis
Lenovo T520; Ubuntu 22.04.2 LTS

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Log ind igen igen

Indlægaf Claus Henriksen » 10. jan 2015, 11:12

Hej Normann

Du skal have fat i en livecd eller usb som du skal starte din pc med. Så skal du som root montere dit ubuntu root volume /. Dernæst skal du chroot ind på disken og køre passwd.
Se https://help.ubuntu.com/community/LiveCdRecovery
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Log ind igen igen

Indlægaf AJenbo » 10. jan 2015, 11:40

Eller blot vælge recovery fra grub under opstarten, vælge root shell og køre følgende 2 kommandoer:

Kode: Vælg alt

mount -o remount,rw /
passwd normann

Normann Louis Olsen
Indlæg: 224
Tilmeldt: 12. jul 2013, 07:57
IRC nickname: Louis
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Log ind igen igen

Indlægaf Normann Louis Olsen » 10. jan 2015, 14:06

AJenbo skrev:Eller blot vælge recovery fra grub under opstarten, vælge root shell og køre følgende 2 kommandoer..


Tak, men jeg kunne ikke finde grub og recovery under opstarten. Når jeg trykker på Esc under opstarten får jeg følgende
Startup Menu:
F1 System Information
F2 System Diagnostics
F9 Boot Device Options
F10 BIOS Setup
F11 System Recovery

ENTER- Continue Startup

For more information, please visit: http://www.hp.com....


Vil du være venlig at beskrive lidt nærmere, hvad jeg skal gøre?
(jeg kan ikke åbne terminalen, når jeg logger på som gæst)
Venlig hilsen
Louis
Lenovo T520; Ubuntu 22.04.2 LTS

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: Log ind igen igen

Indlægaf Ivan » 10. jan 2015, 15:18

Prøv at trykke "Shift" i stedet for "Esc"
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Log ind igen igen

Indlægaf AJenbo » 10. jan 2015, 16:22

det er din bos du har fat i der, grub ligger mellem bios og ubuntu

Normann Louis Olsen
Indlæg: 224
Tilmeldt: 12. jul 2013, 07:57
IRC nickname: Louis
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Log ind igen igen

Indlægaf Normann Louis Olsen » 10. jan 2015, 20:00

Ivan skrev:Prøv at trykke "Shift" i stedet for "Esc"


Jeg synes der er svært at få Shift til at virke, men det er da lykkedes nogle gange.

Jeg har altså været inde i GRUB ved at følge Ivans anvisning. Der tastede jeg mount -o remount, rw / efter grub> og fik svaret: fejl: kan ikke finde kommandoen "mount"

Jeg fandt senere ud af, at der findes en oversigt i GRUB over Mulige kommandoer. Den indeholder ikke mount.
Der er imidlertid nogle kommandoer, som fx legacy_check_password, som måske kunne hjælpe mig, og det har jeg prøvet, men uden succes. Men det er nok dér, jeg skal prøve?
Venlig hilsen
Louis
Lenovo T520; Ubuntu 22.04.2 LTS

Normann Louis Olsen
Indlæg: 224
Tilmeldt: 12. jul 2013, 07:57
IRC nickname: Louis
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Log ind igen igen

Indlægaf Normann Louis Olsen » 10. jan 2015, 20:12

Claus Henriksen skrev:Hej Normann

Du skal have fat i en livecd eller usb som du skal starte din pc med. Så skal du som root montere dit ubuntu root volume /. Dernæst skal du chroot ind på disken og køre passwd.
Se https://help.ubuntu.com/community/LiveCdRecovery


Tak, jeg har hentet og brændt en cd med Ubuntu LTS 14.04.1 på min stationære gamle Dell computer.
CDén ligger klar til brug, men, hvordan kan jeg sikre mig at CDén virker, og hvordan chrootér jeg ind på disken, hvis jeg vover forsøget (Jeg vil meget nødigt miste mine data).
Venlig hilsen
Louis
Lenovo T520; Ubuntu 22.04.2 LTS

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Log ind igen igen

Indlægaf AJenbo » 10. jan 2015, 20:17

Normann Louis Olsen skrev:
Ivan skrev:Prøv at trykke "Shift" i stedet for "Esc"


Jeg synes der er svært at få Shift til at virke, men det er da lykkedes nogle gange.

Jeg har altså været inde i GRUB ved at følge Ivans anvisning. Der tastede jeg mount -o remount, rw / efter grub> og fik svaret: fejl: kan ikke finde kommandoen "mount"

Jeg fandt senere ud af, at der findes en oversigt i GRUB over Mulige kommandoer. Den indeholder ikke mount.
Der er imidlertid nogle kommandoer, som fx legacy_check_password, som måske kunne hjælpe mig, og det har jeg prøvet, men uden succes. Men det er nok dér, jeg skal prøve?

I GRUB skal du blot vælge Advanceret og så Gendannelses tilstand.
Når ubuntu så starter får du en blå menu hvor du skal vælge root shell, så får du en terminal i Ubuntu hvor du skal køre de 2 kommandoer.

Normann Louis Olsen
Indlæg: 224
Tilmeldt: 12. jul 2013, 07:57
IRC nickname: Louis
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Log ind igen igen

Indlægaf Normann Louis Olsen » 10. jan 2015, 21:20

AJenbo skrev:I GRUB skal du blot vælge Advanceret og så Gendannelses tilstand.
Når ubuntu så starter får du en blå menu hvor du skal vælge root shell, så får du en terminal i Ubuntu hvor du skal køre de 2 kommandoer.

Det er lykkedes hertil, idet jeg har fundet frem til en Menu til genoprettelse (tilstand for filsystem: skrivebeskyttet).

Menuen indeholder en række muligheder, hvoraf jeg først vælger
root Gå til root-skalpromt

Det giver root@louis-HP-Pavilion-g6-Notebook-PC: #

Når jeg taster mount -o remount,rw / og dernæst passwd louis så får jeg lejlighed til at indtaste en ny UNIX-adgangskode og derpå at genindtaste den, hvilket jeg har gjort.

Jeg genstartede computeren med Ctrl Alt Delete.

Men det hjalp ikke. Nu får jeg dog beskeden: Forkert adgangskode, prøv venligst igen

Men tak alligevel, jeg fornemmer, at der er lys forude (og jeg er ked af, at jeg meget sjældent sikkerhedskopier mine data).
Venlig hilsen
Louis
Lenovo T520; Ubuntu 22.04.2 LTS

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Log ind igen igen

Indlægaf AJenbo » 10. jan 2015, 23:12

Jeg har rettet dit citat af mig, du hade startet det med et afslutning tag, hvis ikke du er god til at skrive det i hånden så brug citér knappen eller Quote når du er igang med at skrive.

Ok, vi troede du hade glemt din adgangskode. Du burde så kunne få en terminal og logge ind ved at trykke ctrl+alt+f1.
Prøv at gøre det og så køre denne kommando:

Kode: Vælg alt

rm .Xauthority

Du kan så vende til bage til det grafiske miljø med ctrl+alt+f7.
Hvis du stadig ikke kan logge ind kan du så huske hvad du gjode inden problemet opstod?
Hvad giver følgende kommando:

Kode: Vælg alt

ls -l /home
ls -l /home/louis


Du burde kunne tilgå din data og der med sikkerhedskopier den via en live cd og blot vælge harddisk in Nautilus.

Normann Louis Olsen
Indlæg: 224
Tilmeldt: 12. jul 2013, 07:57
IRC nickname: Louis
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Log ind igen igen

Indlægaf Normann Louis Olsen » 11. jan 2015, 17:30

Kære AJenbo, som blandt andet skrev:Du burde kunne tilgå din data og der med sikkerhedskopier den via en live cd og blot vælge harddisk in Nautilus.


..og du spørger:

Hvad giver følgende kommando:

Kode: Vælg alt
ls -l /home
ls -l /home/louis


Det afhænger vist nok af, hvilken Ubuntu, med Linux ...-generic- udgave jeg vælger at aktivere recovery mode i.

Hvis jeg vælger Ubuntu, with Linux 3.13.0-40 generic (recovery mode) og dernæst Gå til root-skalpromt, indtaster ls -l /home, får jeg beskeden ls: ugyldigt flag, prøv ls --- help for mere information og dér kan jeg ikke komme videre uden hjælp. Hvis jeg vælger en ældre Linux udgave får jeg en anden besked, som jeg heller ikke kan takle uden hjælp.

Men, men ..

Er det muligt at afgøre, om jeg med fornøden assistance
- kan genetablere mit operativsystem, programmer og øvrige data,
- eller (forhåbentlig) kan glæde mig over alene at kunne se mine data igen,
- eller ??
Venlig hilsen
Louis
Lenovo T520; Ubuntu 22.04.2 LTS

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Log ind igen igen

Indlægaf AJenbo » 11. jan 2015, 19:55

Normann Louis Olsen skrev:Det afhænger vist nok af, hvilken Ubuntu, med Linux ...-generic- udgave jeg vælger at aktivere recovery mode i.

Det skulle det meget nødigt det er en ganske normal unix kommando til at liste indholdet af en mappe med detaljer for hver node. Måske skriver du det forkerte, tegn i parameteret er et lille-L og ikke pipe |, stort-i eller andre mystiske tegn. Altså:

Kode: Vælg alt

LS   -L   /HOME

(men med små bogstaver)

Normann Louis Olsen skrev:Hvis jeg vælger Ubuntu, with Linux 3.13.0-40 generic (recovery mode) og dernæst Gå til root-skalpromt

Du skulle starte maskinen normal og så trykke ctrl+alt+f1 når du ser logind skærmen.

Normann Louis Olsen skrev:Hvis jeg vælger en ældre Linux udgave får jeg en anden besked, som jeg heller ikke kan takle uden hjælp.

Vi kan ikke hjælpe dig uden at kende fejlbeskeden...


Normann Louis Olsen skrev:- kan genetablere mit operativsystem, programmer og øvrige data,

Det er det vi prøver på.
Normann Louis Olsen skrev:- eller (forhåbentlig) kan glæde mig over alene at kunne se mine data igen

Start maskinen fra en live disk og tilgå harddisk med nautilus som jeg forslog for lidt siden.

Normann Louis Olsen
Indlæg: 224
Tilmeldt: 12. jul 2013, 07:57
IRC nickname: Louis
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Log ind igen igen  Emnet er løst

Indlægaf Normann Louis Olsen » 13. jan 2015, 08:08

Mit problem er nu løst og computeren starter som den skal, når jeg indtaster min adgangskode.
Årsagen til problemet er, at jeg havde mistet skriveadgangen til min log-ind fil. Jeg håber ikke det sker igen.

Problemet blev løst i Sandkassen af ihærdige legekammerater. Jeg havde som sædvanligt computeren med, så de kunne se problemet med egne øjne.
Venlig hilsen
Louis
Lenovo T520; Ubuntu 22.04.2 LTS

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Log ind igen igen

Indlægaf AJenbo » 13. jan 2015, 08:43

Den slags sker normalt hvis man køre programmer med sudo når de ikke er beregnet til det

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster