Bruger 14.04 og vil have W7 på Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Bruger 14.04 og vil have W7 på

Indlægaf vovsen » 16. dec 2014, 18:55

Hej,
jeg har partitioneret min harddisk på en lidt sjov måde, men har oven i hatten fået oprettet nogle partitioner som hedder 7 8 og 9 sda7 .... som alle er formatteret i NTFS.
Har så downloadet en ISO fil som er brændt på DVD og den booter fint.
MEN hvordan får jeg det dér W-skrammel til at fatte at det skal installeres på sda7. Den vil reparere og .... men det vil den jo nok gøre på sda1 hvor LINUX UBUNTU 14.04 ligger - og gerne skal blive liggende. W7 partitionen er ca. 50 GB stor.
8 og 9 er til Programlager (for installation m.m. og 9 er DATA (backup for Dropbox og /home-gemme-stuf)

Jeg skal KUN bruge W7 installationen til nogle få specialopgaver Linux ikke kan klare.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Bruger 14.04 og vil have W7 på

Indlægaf Klaus Rasmussen » 16. dec 2014, 18:59

Hvilke specialopgaver?
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bruger 14.04 og vil have W7 på

Indlægaf AJenbo » 16. dec 2014, 19:14

Installere det i en virtuel maskine I setdet. Husk at du ikke blot kan downloade Windows men skal have en lovlig licens for at installere det.

Windows kan ikke installeres på en logisk parition så det vil sige kun sda1/2/3.

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Bruger 14.04 og vil have W7 på

Indlægaf vovsen » 16. dec 2014, 22:53

Maskinen var leveret med Win7, så jeg har skiltet på bagsiden til at lovliggøre installationen.
Mægtigt med 1-2-3 info Anders.
Jeg prøver at flytte lidt rundt. Ubuntu 14.04 ligger med / på 1-eren. /home ligger på sda2, og så havnede SWAP på sda3.

Har I nogle tips til flytteriet. Regner med at det nemmeste nok er at flytte SWAP.
Det skal dog ske uden at systemet "går ned".
[Jeg har ingen problemer med at styre /home hvor posten ligger, men jeg kan ret nemt kopiere den til DATA-området og så er der jo ret frit slag i bolledejen. ;-D]

@Klaus: Noget regnskab og Printlayout og så noget hardware der kun har win-drivere.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bruger 14.04 og vil have W7 på  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 17. dec 2014, 00:06

Hvorfor så ikke blot køre det fra virtualbox :) Så længe det er USB hardware skulle det kunne lade sig gøre den vej.

Fysisk installation:
W7 kan bedst lide at installere på 2 paritioner, mit forslag ville være:

skrump sda2 og sda3 til minimum (kopiering går hurtigere på denne måde da den ikke skal kopiere tom plads), flyt dem ind i en extend så de bliver sda5 og sda6. Da Ubuntu bruger UUID og ikke /dev navne til at identificere paritioner vil det ikke skabe nogen problemer.

Sørg for at have tilstrækkelig ikke-allokeretplads mellem sda1 og extend til at installere Windows.

Installer windows på den ikke-allokeredeplads.

Efterfølgende skal du så genoprette grub, da Windows overskriver den, før du igen kan starte begge systemer, det kan du bruge følgende guide til:
https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2011/03/17/geninstaller-grub2/

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Bruger 14.04 og vil have W7 på

Indlægaf Klaus Rasmussen » 17. dec 2014, 00:31

@Klaus: Noget regnskab og Printlayout og så noget hardware der kun har win-drivere.

Hvilke programmer bruger du til regnskab og printlayout? Hvilken hardware?
Prøv at installere Oracle Virtualbox og så win7 inden i denne.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Bruger 14.04 og vil have W7 på

Indlægaf vovsen » 17. dec 2014, 01:21

@Klaus : Navigator Meget gammel version for at kunne se org. data. (Og så kan det godt være man kan transformere og .... hvilket jeg ikke lige har lyst til. :) )
Eagle og Protel og så et til jeg ikke lige kan huske til tjekke konstruktionen. Schematic.
Min oldgamle plotter der skal på en parallelport.

@Anders : Det lyder lidt kompliceret i praktikken - er forstået i teorien. :-)
Da der strengt taget ikke ligger andet end 10 programmer på maskinen efter installationen har jeg taget en kopi af HOME (med skjulte filer) 3.8 GB og smækket den på en USB-harddisk.
Jeg har så tænkt på at tømme sda2 = HOME 50 GB og sda3 = SWAP 10 GB . sda1 = / 50 GB vil jeg beholdetil Ubuntu installationen.
Jeg ved ikke om det er bedst at oprette en partition på f.eks. 50 GB til windows der er lagt i NTFS eller om jeg bare skal lade resten af 1,5 TB disken stå "åben" = uallokeret.
Når jeg så har smækket W7 på, kan jeg foretage en installation af 14.04 bagefter, hvorved alt så indstilles 'korrekt'.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bruger 14.04 og vil have W7 på

Indlægaf AJenbo » 17. dec 2014, 01:55

uallokeret

Det er ikke særlig svært at kopiere og flytte partitioner i gparted

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Bruger 14.04 og vil have W7 på

Indlægaf lath » 17. dec 2014, 05:37

vovsen skrev:Noget regnskab og Printlayout og så noget hardware der kun har win-drivere.


Du kan bruge KiCAD.
CERN (dem som fandt ud af at Higgs partiklen eksisterer) udvikler på programmet: http://www.eetimes.com/author.asp?section_id=36&doc_id=1320005

Tag et kig på http://kicad-pcb.org. KiCAD findes også i pakke arkiverne.

Jeg bruger selv KiCAD til at lave noget rocket launcher hardware til RMSG. RMSG er en support gruppe til RML, der har gang i et bemandet rumfartsprojekt, som jeg deltager i.
Til sommer skal vi gerne have fyret op under en raket der vejer nogle tons ude fra et NATO øvelsesområde ude i Østersøen.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Bruger 14.04 og vil have W7 på

Indlægaf Kurt Christensen » 17. dec 2014, 14:01

Selv om det ikke er det du spørger om, så vil det være hurtigere at installere Windows som helt nyt og vælge hele disken og så installere Ubuntu bagefter. Hvis alt den flytten rundt med data går galt, skal du alleligevel starte forfra.
Når lejligheden byder sig.

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Bruger 14.04 og vil have W7 på

Indlægaf vovsen » 17. dec 2014, 14:23

@Lars Selv om jeg er med 70 års erfaring i at trække vejret må jeg lige stønne frem på Moderne Dansk: FEDT porogram
Det skal der psørme stirres seriøst på. Kan allerede mærke kribleriet i nakkehårene. :D

Tusind tak for indsparket !

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Bruger 14.04 og vil have W7 på

Indlægaf vovsen » 17. dec 2014, 14:28

Kurt Christensen skrev:Selv om det ikke er det du spørger om, så vil det være hurtigere at installere Windows som helt nyt og vælge hele disken og så installere Ubuntu bagefter. Hvis alt den flytten rundt med data går galt, skal du alleligevel starte forfra.

JA den Model ligger allerede klar i 'nakken' men jeg skal da lige prøve hvordan det går ! Man er jo stadig lidt (for meget) et legebarn (godt voksen).
Selv om det går godt er det jo nok sundt at arbejde med noget der ikke har skjulte 'mikrofejl' der først kommer frem på særdeles ubelejlige tidspunkter.

vovsen
Indlæg: 432
Tilmeldt: 25. sep 2009, 21:01
IRC nickname: vovsen
Geografisk sted: GENTOFTE

Re: Bruger 14.04 og vil have W7 på

Indlægaf vovsen » 22. dec 2014, 11:23

A puhha. Så er systemet oppe at køre som jeg ønsker det !
Alle de fine downloadede OS fra MS krævede at der lå nogle MS-rester i forvejen, så jeg måtte hen over en installation af W8.1 til min bærbare før jeg kunne installere W7 med den tilhørende adgangskode fra maskinens label.
Jeg har nu tre bootbare partitioner plus en kæmpepartition jeg ikke kan opdele med GPARTED (1.1 TB). Den vil ikke !!!
Nå men al den W-insatallation smadrede boot-grub2 totalt, så jeg måtte installere UBUNTU 14.04 forfra med / (150 GB) i den ene partition og SWAP i den anden (10 GB). /HOME ligger så 'pakket ind' men dét kan en kopi af /HOME jo klare efter Ctrl+H (Vis skjulte filer).
Problemet med partitioneringen af den store disk klares med etablering af nogle MAsterbiblioteker. ;-D

Jeg har så lavet et SPEJL af W7-fladen (200 GB), der ligger på den store disk. Den proces tager bare ca. 4 timer.
Findes der et program i stil med Windows Ghost der kan klare processen (frem og tilbage) langt nemmere ?

Hvor ville det være behageligt, hvis GRUB2 processen (DUAL-BOOT) blev trukket ud fra installationsprocessen som en separat funktion man 'bare' kunne afspille. (Ved godt man kan bokse sig igennem en lang stribe af terminalkommandoer - men dem vrimler man hurtigt rundt i.)

Men kort og godt TAK for hjælpen gutter 8-) :D

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Bruger 14.04 og vil have W7 på

Indlægaf AJenbo » 22. dec 2014, 13:11

Clonezilla

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], Bing [Bot] og 0 gæster