Blokkering af enkelte lande på IP-tlf

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Blokkering af enkelte lande på IP-tlf

Indlægaf Christian.Arvai » 16. okt 2014, 10:22

Hej venner

Jeg har i årenes løb haft en stribe fupopkald fra "indisk talende medarbejdere fra Microsoft", som spilder min tid med det sædvanlige fupnummer, hvor at de vil have fjernadgang til min pc.

Det er sjovt nok at drille dem, ved fx at spille den dummeste user ever, men nu er jeg træt af det, og de vækker mig i min ferie :evil:

TDC vil ikke gøre noget, end ikke fortælle hvor at jeg får udlandsopkald fra, uden at politiet har indsendt en anmeldelse, og selv om at jeg har snakket med politiet, syntes jeg ikke, at jeg vil spilde samfundets tid, på at de skal rode med det.

Jeg fik så en ide, nemlig at min TDC-Homebox jo i forvejen kan indstilles til at blokere websider, så en blokade af en IP-range fra Indien og Caribien kunne måske laves, lidt som at vi her i forum blokere for visse IP og/eller lande.

Hvis at i kan hjælpe mig med at lave en sådan blokering, vil politiet blive glade for os, for de har bedt mig om at sende dem en evt løsning, for de får mange opkald om de fupnumre.

Så, nogle forslag?
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Blokkering af enkelte lande på IP-tlf

Indlægaf AJenbo » 16. okt 2014, 11:01

Nu kender jeg ikke software i boksen, men hvis den på nogen måde kan lave numre tjek og styre hvilket opkald der skal hvor hen er det jo blot at få den til at droppe opkald der starter med +91. Har de hemmelig nummer bliver det lidt svære, så er det TDC der skal gøre det. Har du lagt mærke til hvilket tlf de ringer fra.

Som så meget andet fup er der kun en grund til at de fortsætter med at gøre det og det er pga. der er mange der bider på og sender dem penge. Jeg har aldrig selv fået sådan et opkald, men det kunne være sjob at se hvad de gjorde i en virtuel box med et styre system de ikke forventer (Windows 3.11, OS2, Lubuntu, ReactOS etc what not)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Blokkering af enkelte lande på IP-tlf

Indlægaf Christian.Arvai » 16. okt 2014, 11:10

Jeg har haft prøvet at lokke dem rundt. Den ene gang sendte de mig til et site, hvor at der var en fint og lovligt program til fjernadgang. Sites ejere var så tydeligvis ikke med på det scam, for der var en kæmpe advarsel, om at de havde modtaget klager over at, deres software blev misbrugt i forbindelse med fupopkald.

Jeg har en gammel tlf, så display virker ikke mere, hvilket udelukker at jeg selv nemt kan se det.


PS: Spændende indstilling at TDC har, siden at de først vil hjælpe kunderne, hvis at politiet tvinger dem til det :P
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Blokkering af enkelte lande på IP-tlf

Indlægaf AJenbo » 16. okt 2014, 11:33

Hent opkaldslisten over på din pc... Du burde også kunne få en udvidet regning fra din udbyder hvor alle tlf opkald står på, men det er nok ikke gratis

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Blokkering af enkelte lande på IP-tlf

Indlægaf Christian.Arvai » 16. okt 2014, 11:38

AJenbo skrev:Hent opkaldslisten over på din pc... Du burde også kunne få en udvidet regning fra din udbyder hvor alle tlf opkald står på, men det er nok ikke gratis

Jeg har gravet en log frem, som dækker de sidste par døgn. Jeg kan så ikke sende den offentligt i forum, da der så bare er mange flere tlf-numre som at Bots kan scanne. Jeg sender den på PB til dig nu.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Blokkering af enkelte lande på IP-tlf

Indlægaf lath » 16. okt 2014, 21:01

Der er et online værktøj her, der kan generere forskellige slags konfigurationsfiler for at blokere et bestemt land:
http://www.ip2location.com/blockvisitorsbycountry.aspx

Her er det IPv4+Indien+Iptables: http://paste.ubuntu.com/8575417/ - ialt 4252 regler

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Blokkering af enkelte lande på IP-tlf

Indlægaf Christian.Arvai » 17. okt 2014, 01:18

Ajenbo og undertegnede har sporet os ind på de to IP-add som ringer konstant. Som sådan kan jeg sætte en blokering op i routeren via TDCs kontrolpanel:
Billede
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Blokkering af enkelte lande på IP-tlf

Indlægaf AJenbo » 17. okt 2014, 01:44

Blokkere det ikke blot din mulighed for at tilgå en server med den ip? Det forhindre dem nok ikke i at ringe til dig.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Blokkering af enkelte lande på IP-tlf

Indlægaf Christian.Arvai » 17. okt 2014, 01:49

Jeg er ikke inde i præcist hvad at det panel kan. Pt virker noget så simpelt, som en blokering af Youtube ikke rigtigt konstant .. Hmmmm
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Blokkering af enkelte lande på IP-tlf

Indlægaf Christian.Arvai » 17. okt 2014, 01:59

Der er jo også muligheden for at, det fx kan være en virusramt pc, en Proxy, eller en pc der er en del af Tor-netværket, som at IP kommer fra. Jeg kan kun sporer ISP og IP og ikke præcist hvad at, en evt blokering af IP vil betyde for alt andet IP-telefoni hjemme.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Blokkering af enkelte lande på IP-tlf

Indlægaf AJenbo » 17. okt 2014, 02:21

de fleste blokrtinger gælder ikke https

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Blokkering af enkelte lande på IP-tlf

Indlægaf Christian.Arvai » 17. okt 2014, 02:40

AJenbo skrev:de fleste blokrtinger gælder ikke https

Det er sådan set smart nok.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Blokkering af enkelte lande på IP-tlf

Indlægaf AJenbo » 17. okt 2014, 11:19

Det er pga. den ikke kan se hvor du er når forbindelsen er krypteret

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Blokkering af enkelte lande på IP-tlf

Indlægaf NickyThomassen » 17. okt 2014, 22:04

Det er muligt at jeg misforstår, men TLS (og forgængeren SSL) buges ofte sammen med TCP/IP som ikke krypterer sin header, da pakken ellers ikke kunne routes til destinationen. Det betyder at de følgende oplysninger sendes i det åbne
http://en.wikipedia.org/wiki/IPv4#Packet_structure

Så er det ikke underordnet om det HTTP eller HTTPS, eller er det noget andet med IP-telefoni?

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Blokkering af enkelte lande på IP-tlf

Indlægaf lath » 17. okt 2014, 23:06

Til IP telefoni bruges en HTTP lignende protokol der hedder Session Initiation Protocol (SIP): http://en.wikipedia.org/wiki/Session_Initiation_Protocol#Gateway

Man kan muligvis lave blokeringen i en SIP gateway.

Det ser ud til at Asterix (som er en PBX i software = en digital telefoncentral) kan filtrere indgående opkald.
Bemærk: I linket herunder betyder en PSTN telefon en gammeldags analog telefon fra tiden før mobiltelefoner kom til.
http://www.voip-info.org/wiki/view/Asterisk+SIP+channels

Mere om Asterix: http://www.voip-info.org/wiki/view/Asterisk
Bemærk at der står at det kræver noget billigt hardware for at virke.

Jeg kunne forstille mig at Asterix som kører på en Raspberry Pi + det billige hardware fint kunne indsættes ind imellem telefonen og så routeren med VoIP udgange.
Asterix på Raspberry Pi computeren kan så automatisk sende et "jeg smider røret på" til VoIP telefoncentralen hos din internet/VoIP udbyder, hver eneste gang en inder ringer.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster