Firefox-problem?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Libelle
Indlæg: 9
Tilmeldt: 2. jul 2014, 11:59
IRC nickname: Libelle

Firefox-problem?

Indlægaf Libelle » 6. okt 2014, 10:24

Har installeret Ubuntu for en ældre bekendt. Han har handlet på nettet uden problemer. Men han har nu haft et problem, hvor ordren gik igennem, men betaling kunne ikke gennemføres. Ligger problemet i Firefox eller hos modtager. Har selv problemer med Firefox i Netbank i Windows (visse funktioner hos Sydbank, som erkender problemet). Hvilke andre browsere kunne evt. anvendes i Ubuntu med fordel? Eller ligger problemet i Java?

Mvh.
Libelle

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Firefox-problem?

Indlægaf lath » 6. okt 2014, 10:51

Libelle skrev:Har installeret Ubuntu for en ældre bekendt. Han har handlet på nettet uden problemer. Men han har nu haft et problem, hvor ordren gik igennem, men betaling kunne ikke gennemføres. Ligger problemet i Firefox eller hos modtager. Har selv problemer med Firefox i Netbank i Windows (visse funktioner hos Sydbank, som erkender problemet). Hvilke andre browsere kunne evt. anvendes i Ubuntu med fordel? Eller ligger problemet i Java?

Mvh.
Libelle


Jeg tror at jeg har haft et lignende problem..
Det kommer når man første gang handler i en udenlandsk butik på et nyudstedt eller et genudstedt/fornyet kreditkort.

Det der skal ske er at der i betalingsprocessen skal bruges NemID med Java og for Linux baserede styresystemer virker det kun med Firefox browseren, hvis man ud over Java også har installeret et Java plugin der hedder iced-tea (så vidt jeg husker det).

Idag kører man vist-nok stadig med NemId i Java udgaven på desktop computere, og endu ikke med NemId med Javascript.
NemId i Javascript udgaven virker ofte bare altid uden nogen problemer, så han kan måske logge ind i webshoppen og så gennemføre betalingen fra sin mobiltelefon eller tablet, hvis der er for meget knas med Java.

Når en udenlandsk betaling skal gennemføres, så sendes der en SMS til det registrerede mobiltlf. nummer. Den engangskode der er i SMSen skal så bruges til betalingen før at betalingen kan gennemføres.

Jeg snakkede dengang med både min bank og med Nets og kan oplyse at der trækkes ikke nogen penge før den tilsendte SMS kode er angivet på betalingswebsiden, og man trykker næste/ok/videre.

Det vigtige er at man huske på at for hver betaling til en udenlansk webshop man vil udføre skal man bede om at få tilsendt en ny SMS kode.
Man skal trykke på en knap i nærheden af indtastningsfeltet til SMS koden for at få tilsendt en ny SMS kode til det registrerede mobiltlf. nr.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Libelle
Indlæg: 9
Tilmeldt: 2. jul 2014, 11:59
IRC nickname: Libelle

Re: Firefox-problem?

Indlægaf Libelle » 6. okt 2014, 13:24

Der ikke tale om udenlandske webshops, og der er ikke tale om nyt kreditkort mv. Det er en handel i en dansk netbutik uden brug af Nemid. Når jeg anførte eks. med banken var det, fordi der tilsyneladende er et problem med Firefox i Windows. Det kunne måske også være tilfældet i Ubuntu.
Alt virkede normalt indtil alle betalingsoplysninger var indtastet. Derfra kunne han ikke komme videre. Ordren gik igennem, betalingen ikke. Kort tid før var der handlet uden problemer i en anden netbutik.

Mvh.
Libelle

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Firefox-problem?

Indlægaf Kurt Christensen » 6. okt 2014, 13:38

Libelle skrev:Der ikke tale om udenlandske webshops, og der er ikke tale om nyt kreditkort mv. Det er en handel i en dansk netbutik uden brug af Nemid. Når jeg anførte eks. med banken var det, fordi der tilsyneladende er et problem med Firefox i Windows. Det kunne måske også være tilfældet i Ubuntu.
Alt virkede normalt indtil alle betalingsoplysninger var indtastet. Derfra kunne han ikke komme videre. Ordren gik igennem, betalingen ikke. Kort tid før var der handlet uden problemer i en anden netbutik.

Mvh.
Libelle

Er det ikke bare at der ikke trækkes før varen er leveret?
Når lejligheden byder sig.

Libelle
Indlæg: 9
Tilmeldt: 2. jul 2014, 11:59
IRC nickname: Libelle

Re: Firefox-problem?

Indlægaf Libelle » 6. okt 2014, 13:59

Nej. Det var ikke muligt at bkræfte oplysningerne vedr. betalingen. Her stoppede handlingen, men bestillingen uden betalingsoplysninger røg af sted.
Mvh

Libelle

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Firefox-problem?

Indlægaf AJenbo » 6. okt 2014, 14:33

Vi kan ikke rigtig sige så meget uden at vide hvilken side det drejer sig om, men jeg vil forslå at du skriver til shoppen og forklare problemet, eller skriver direkte til den betalings gateway benytter.

De eneste seriøse browser til Ubuntu er Firefox og Chrome, alle andre browsere (undtagen Internet Explore) er enten disse 2 i anden indpakning eller marginal browsere der ofte ikke virker med et stort antal sider.

Libelle
Indlæg: 9
Tilmeldt: 2. jul 2014, 11:59
IRC nickname: Libelle

Re: Firefox-problem?

Indlægaf Libelle » 6. okt 2014, 20:00

Ja, jeg havde også en opfattelse af, at det forholder sig sådan, jvf. min antydning af Windowsproblemer med Firefox i netbanken, som dog ikke har været i stand til at løse problemerne. Jeg vil prøve at henvende mig til pågældende firma.
Tak for svarene.

Mvh.
Libelle

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Firefox-problem?

Indlægaf AJenbo » 6. okt 2014, 21:18

Der er stort set ingen forskel på Firefox og chrom om man køre dem på Windows eller Linux, mest de plugins man kan installere.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster