enkelt lille spørgsmål.. Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
lsen7878
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21. sep 2014, 12:51

enkelt lille spørgsmål..

Indlægaf lsen7878 » 21. sep 2014, 12:56

Hej til jer alle,

Er der en der kan fortælle mig lidt omkring installation af software og den slags,
her benytter jeg jo mest sudo apt-get install "x" - men hvis man på sit system har flere
brugere kontoer, hvad så installere man automatisk en pakke/ software på alle disse konti ?

Hvis ja:

Hvordan kan man målrettet installere til kun den ene ?

Hvis nej:

Er det muligt fra administrator konto at installere til en given bruger ?

Tak på forhånd for hjælpen :=)

~Olsen

Lige en tilføjelse: Det er ubuntu 14.04LTS og der er kun en enkelt admin konto og flere standart brugere som ikke
kan "sudo" ;)

Kode: Vælg alt

sudo apt-get linux er-bare-bedre-end-windows

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: enkelt lille spørgsmål..  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 21. sep 2014, 13:05

Hej og velkommen til forummet

Generelt så gælder det for alt der forgår uden for /home og kommandoer der kræver sudo, at de laver ændringerne for hele systemet og der med alle brugere der på.

Det er ikke umiddelbart muligt at installere et program så det kun er tilgængelige for bestemte brugere (den eneste måde at gøre det er at pakke installationen ud i brugerens mappe og så lade dem starte programmet der fra, men ikke alle programmer virker på denne måde uden tilpasninger), men du kan ændre rettighederne så det kun er bestemte bruger der må tilgå programmet. Bemærk dog at hver bruger har deres egne indstillinger så det er ikke sådan at en brugers opsætning af Firefox påvirker de andre brugere på systemet.

Prøv at forklare lidt mere om hvad det er du gerne vil opnå så kan det være vi bedre kan finde en løsning der passer til dig.

lsen7878
Indlæg: 5
Tilmeldt: 21. sep 2014, 12:51

Re: enkelt lille spørgsmål..

Indlægaf lsen7878 » 21. sep 2014, 13:13

Tak AJenbo !!

Super hurtigt svar ! :)

Ser du da jeg var ved at installere chrome på admin konto slog spørgsmålet mig bare - da det i andre henseende kan
blive aktuelt at vide, hvordan det lige fungere. Med tiden vil der nok være programmer jeg ønsker at tilgå fra admin konto men ikke nødvendigvis ønsker at, enkelte brugere skal kunne tilgå. Dog uden helt at, vide hvornår eller hvad jeg vil opnå lige nu!

Men tak, nyttig viden :)


~Olsen

Kode: Vælg alt

sudo apt-get linux er-bare-bedre-end-windows

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: enkelt lille spørgsmål..

Indlægaf AJenbo » 21. sep 2014, 13:20

Hvis det er et admin program vil det kræve at de indtaster sudo kode for at bruge det, så de vil altid være begrænset til kun at starte programmer der kun kan bruges på bruger niveau. Du kan aldrig stoppe (eller ikke på en god måde) en bruger fra at hente et program og lægge det på skrivebordet og så køre det der fra så det er næsten nyttest løst at forsøge at begrænse hvilke programmer de kan tilgå i første omgang.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster