Ændre ikonstørrelse?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Dan Hansen
Indlæg: 497
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Ændre ikonstørrelse?

Indlæg af Dan Hansen »

Det er to ting der irritere mig lidt i Ubuntu, det ene er at ikonerne på skrivebordet er for store, og ikonerne i mapperne for små (jeg kan godt lide forhåndsvisning af billeder etc har nogenlunde størrelse).

Dog har jeg fundet ud at jeg kan ændre dem på denne måde; http://preferablylinux.blogspot.dk/2011/08/how-to-nicely-resize-your-desktop-icons.html , men ændrer jeg ikonerne på skrivebordet (til 66%) , bliver dem i mapperne alt for små, og ændrer jeg dem i mapperne (150-200%) bliver dem på skrivebordet aaaalt for store.

Er der nogen måde jeg kan gøre så skrivebordsikonerne bliver små, mens dem i mapperne bliver store? (ud over at bruge CTRL +/-)

Mvh Dan
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ændre ikonstørrelse?

Indlæg af AJenbo »

det hjælper måske ikke så meget, men man kan også bruge ctrl+mussehjulet
Dan Hansen
Indlæg: 497
Tilmeldt: 1. dec 2013, 15:37
Geografisk sted: Eidsvoll / Norge

Re: Ændre ikonstørrelse?

Indlæg af Dan Hansen »

Jeg løste det meget enkelt ved at bare flytte det lille der lå på skrivebordet ind i hjemmekatalogen ( /home ). Hvilket fagtisk blev en meget bedre løsning, da jeg nu kun behøver at trykke på én knap ( til hjemmekatalogen på Unitymenuen ) for at få tilgang til dem, hvor jeg tidligere var nødt til at minimere alle åbne vinduer for at komme til på skrivebordet. Ellers er det er Calc- og et Writedokument jeg bruger mest, og de kan godt være åbne, og så henter jeg dem i Unity menuen efter behov.

Den størrelsen på ikonerne der passer mig bedst er 150%, og 50% i listeform. Nu er det helt perfekt, så får jeg heller leve med tomt skrivebord ... :)
Asus X207N - 32GB eMMC - 4GB RAM - KDE Neon 5.21.13 (Ubuntu 20.04 LTS) - Kernel 5.4.0-67-generic
Normann Louis Olsen
Indlæg: 224
Tilmeldt: 12. jul 2013, 07:57
IRC nickname: Louis
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Ændre ikonstørrelse?

Indlæg af Normann Louis Olsen »

AJenbo skrev:det hjælper måske ikke så meget, men man kan også bruge ctrl+mussehjulet


Tak, den virker perfekt hos mig.
Venlig hilsen
Louis
Lenovo T520; Ubuntu 22.04.2 LTS
K. Nielsen
Indlæg: 91
Tilmeldt: 2. nov 2013, 23:16
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Ændre ikonstørrelse?

Indlæg af K. Nielsen »

Højre klik på musen på ikon i skrivebord, så kommer der ændre størrelse, tryk på det og brug venstre museknap hvorved du kan lave den størrelse på ikonen du ønsker.