Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf zob » 23. maj 2014, 23:49

Alt er fryd og gammen.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf AJenbo » 24. maj 2014, 00:26

Beklager forviringen, jeg kan se IBM ThinkPad T42 kan fåes med flere forskellige CPU'er så jeg er nok kommet til at kigge på en anden end den du har.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf lath » 11. nov 2014, 22:02

mcrypto skrev:@lath: hvilket wearleveling software ville du anbefale til linux? El windows7? Det lyder som om det er værd at gøre, selv hvis man går fra 100% kapacitet til 75% el mindre. Men hvor mange procent ville du reducere disken til?

En SSD har sin egen wear leveling software i dens harddisk controller, så man behøver ikke gøre noget med en SSD - ligemeget hvilket styresystem man bruger,
Bruger man et SD kort, eller en USB disk kan man bruge YAFS (et Linux filsystem) med indbygget wear leveling i software.
Jeg har ikke undersøgt hvad man kan med YAFS.

Bemærk at filsystemerne og block device driverne for dit root (/) og en eventuelt seperat (/boot) partition skal være indbygget i Linux kernen. Er de ikke det går kernen i panik (kernel panic) fordi root filsystemet er utilgængeligt (det kan ikke mountes).
Du kan kopiere og så åbne initrd filen for din nuværende kerne og se om du kan finde YAFS filsystem driveren i den (jeg har tidligere postet et indlæg om hvordan man åbner et initrd filsystem.)

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf lath » 11. nov 2014, 22:53

mcrypto skrev:@lath: hvad ville du gøre hvis du skulle modificere en laptop til at køle en lille diskbay? Har en box m diverse, kølere etc, ville helst ikke sætte en for stor køler ind når der er så lidt plads. Hvad er måltemperaturen for ssd? Ville være ekstraordinært 31337 at få svar på de spørgsmål.
E.g. En lille atom cpukøler - det er der plads til.


Dit spørgsmål lyder som der ikke er plads til god køling

Ekstra køler
  • Jeg ville nok bruge en laptop køler på grund af at den kan flytte meget luft, og kan have en stor blæser som næsten ikke larmer.
    Bonus er at bruger du kun en laptop blæser så ændrer det ikke på en evt garanti.
  • Oven i ville jeg modificere en USB port, så jeg kan måle strømmen igennem USB porten.
    Et spændingsfald på 50 mV (0,05 volt) er OK ifølge USB standarden, AFAIK. Jeg ville gå efter det halve spændingsfald ved 0,5 Ampere (max strøm i USB 1.0 - 2.0 porte). Det bliver så 50 milliOhm (0,05 ohm) - som er så lille en modstand at det nok bliver noget med at måle imellem 2 punkter på samme USB strømledning inde i computeren.
  • Dertil ville jeg også klippe ledningerne til power on/off knappen.
  • Til sidst skal der så måles et sted i strømforsyning om computeren er tændt eller ikke tændt.
  • De 3 input går så ind i en lille 8-benet microcontroller (koster ca 10 kr), som styrer on/off knap signalet til strømforsyningen.
    Det gør den fordi at microcontrolleren så automatisk kan lukke computeren ned:
    • hvis man ved et uheld kommer til at slukke for laptop blæseren
    • hvis man kommer til at trække USB ledningen ud af laptop blæseren eller computeren
    • hvis blæseren i laptop blæseren brænder sammen.

En SSD er lavet af halvleder elektronik - du kan bruge den anbefalede arbejdstemperatur for din CPU (mest varmefølsomme komponent) som rettesnor. Feks. helst max 70 grader celcius.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster