Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Finn Bjerke
Indlæg: 1962
Tilmeldt: 7. sep 2009, 23:33
IRC nickname: finnbjerke
Geografisk sted: Moss Norge

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf Finn Bjerke » 19. feb 2014, 11:27

Spændende læsning min Billige Compaq Presario CQ58 trænger nok snart til SSD, er der særlige ting jeg skal se efter hvad angår køling osv?
Kardemommeloven er en god ting.

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf Martin Jørgensen » 19. feb 2014, 17:19

Jeg kan anbefale Intel SSD, kan også give et tilbud i PM :)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf lath » 19. feb 2014, 23:00

ubuntuuser42 skrev:
lath skrev:... og selvfølgelig er det første man gør efter at man har købt og monteret den nye SSD harddisk i sin PC er at køre en smartctl long kommando mod disken før der lægges nogen filsystemer på den.
Årsagen er man kan komme ud for at købe en "ny" SSD, der har været brugt.

Ok - good point. Man bør nok insistere på, at man er den første der pakker disken ud :)

Ligesom gamle fødevarer har været pakket om i en ny emballage med en længere "mindst holdbar til"-dato, så sker der også det at "nye" harddiske har en helt ny indpakning.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf Claus Henriksen » 20. feb 2014, 07:50

Finn Bjerke skrev:Spændende læsning min Billige Compaq Presario CQ58 trænger nok snart til SSD, er der særlige ting jeg skal se efter hvad angår køling osv?



Det skulle være en god ide at køre Trim daglig, se http://www.howtogeek.com/176978/ubuntu-doesnt-trim-ssds-by-default-why-not-and-how-to-enable-it-yourself/
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf Martin Jørgensen » 20. feb 2014, 09:35

I 14.04 er det standard denne trim service kører selv :)

Jørgensenvanløse
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. jun 2010, 13:07

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf Jørgensenvanløse » 2. mar 2014, 11:27

Jeg blev inspireret af tråden her. Jeg har en Acer Aspire Z 3770 allinone som jeg er glad for. Ifølge Acers manual er det meget nemt at skifte ram og hdd, 6 skruer og af med kølerhjelmen. Ifølge min manual er formfaktoren for HDD,en 3,5 x 1/3 H, men jeg kan kun finde 2,5 på nettet,dvs. at man skal ud i noget ombyggeri med en kasse osv, der koster ekstra 300,- Ca. Nogen der har en fidus?
MVH
Steen

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf Kurt Christensen » 2. mar 2014, 11:56

Jørgensenvanløse skrev:Jeg blev inspireret af tråden her. Jeg har en Acer Aspire Z 3770 allinone som jeg er glad for. Ifølge Acers manual er det meget nemt at skifte ram og hdd, 6 skruer og af med kølerhjelmen. Ifølge min manual er formfaktoren for HDD,en 3,5 x 1/3 H, men jeg kan kun finde 2,5 på nettet,dvs. at man skal ud i noget ombyggeri med en kasse osv, der koster ekstra 300,- Ca. Nogen der har en fidus?
MVH
Steen

Der følger vist nok en tilpasningeklods med?
http://www.crucial.com/upgrade/Acer-memory/Aspire+Desktops/Aspire+Z3770-upgrades.html
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf AJenbo » 2. mar 2014, 14:50

Jørgensenvanløse skrev:ombyggeri med en kasse osv, der koster ekstra 300,- Ca.

De kan også fåes for en hund:
https://www.fcomputer.dk/hardware/harddisk/montering/deltaco/ram-8-3.5%E2%80%B3-til-2.5%E2%80%B3.html

Jørgensenvanløse
Indlæg: 59
Tilmeldt: 5. jun 2010, 13:07

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf Jørgensenvanløse » 2. mar 2014, 16:21

Tak for svarene, den kommer i samtidig med den nye 14.04.

K. Nielsen
Indlæg: 91
Tilmeldt: 2. nov 2013, 23:16
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf K. Nielsen » 3. mar 2014, 23:26

Hej
Jeg har en IBM ThinkPad T42, Hukommelse 1001,1 MIB, Processor Intel(r) Pentium(r) M processor 1.80GHZ..
Er der nogen der har erfaring om der kan installeres en SSD harddisk og hvad mærke ?
Er der noget jeg skal være opmærksom på hvis det er muligt.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf AJenbo » 4. mar 2014, 01:24

Det kan du helt bestemt, men det er nærmest spild at gøre det. Din CPU har hverken PAE eller 64bit hvilket begrænser hvor meget ram maskinen kan håndtere, mere kritisk er det dog at Ubuntu ikke længere understøtter disse CPU'er.

1GB ram er heller ikke meget når du begynder at se på at køre med SSD (ikke at det kræver mere ram, men det bliver den næste flaske hals), og hvis du ser på flere opgraderinger samtidig med de begrænsninger maskinen har ville jeg nok råde dig til at spare sammen til at købe noget nyre, eventuelt brugt computer.

Her er den billigste SSD jeg kan finde med officel undersøttelse af T42:
https://www.fcomputer.dk/hardware/harddisk/ssd/eet-micro/microstorage-2nd-bay-ssd-120gb%2822%29.html
Bemærk at den erstatter cd-drevet og prisen er over 1000,-

Følgende SSD burde virke som erstatning for den interne harddisk i T42, men der er ikke officiel understøttelse, her er prisen lidt mere rimelig, ca. 500,- , men disken er så kun på 32GB:
https://www.fcomputer.dk/hardware/harddisk/ssd/eet-micro/microstorage-ssd-2.5%E2%80%B3-ide-32gb%284%29.html

Du bør være klar over at det gamle IDE interface der findes i T42 ikke er i stand til at overføre med samme hastighed som moderne SATA så du kommer ikke op på samme hastighed som med en ny maskiner.

K. Nielsen
Indlæg: 91
Tilmeldt: 2. nov 2013, 23:16
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf K. Nielsen » 24. mar 2014, 23:23

Undskyld det sene tak for svar, det var en forglemmelse herfra.
Et godt forum.

K. Nielsen
Indlæg: 91
Tilmeldt: 2. nov 2013, 23:16
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf K. Nielsen » 23. maj 2014, 22:08

Hej
Jeg har spørgsmål vedrørende svar fra AJenbo den 4. marts hvor han bl.a. skrev, kritisk er det dog at Ubuntu ikke længere understøtter disse CPU'er. Hvad vil det sige og hvad problemer vil det give.
Jeg har opdateret den bærbar til 14.04 der er ingen problemer med at bruge det.
På forhånd tak for svar.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf zob » 23. maj 2014, 23:11

Jeg tror ikke du har et problem med din pentium M. Det er rigtigt nok at man fjernede non-pae support på et tidspunkt. Det kunne dog stadig lade sig gøre at installere ubuntu på de ramte maskiner. Men mere vigtigt din CPU har pae: http://en.wikipedia.org/wiki/Pentium_M#Dothan
Det vil du også se hvis du kører:

Kode: Vælg alt

grep --color=always -i PAE /proc/cpuinfo
Så ingen grund til bekymring.

K. Nielsen
Indlæg: 91
Tilmeldt: 2. nov 2013, 23:16
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf K. Nielsen » 23. maj 2014, 23:23

Jeg har kørt (grep --color=always -i PAE /proc/cpuinfo) i terminal, den skriver CPU har pae

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster