Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf Claus Henriksen » 15. feb 2014, 18:32

Jeg vil lige lave en anbefaling til dem der har en almindelig harddisk i deres laptop. Ok, I har måske hørt det før, men nu står jeg også gerne i køen for at anbefale du starter med at skifte hardiskene ud i jeres laptops derhjemme i stedet for at købe nye PC'er eller MAC's.
Vi er oppe på 4 stk 120GB SSD'er og de gamle harddisks ligger i skuffen. Boot tiden røg ned på under 20% og alting starter bare med-det-samme :D
Det startede med at min ene søns harddisk på asus ul80vt crashede. Han fik en SSD og vi andre kiggede måbende på forvandlingen af hans PC. Så måtte jeg selvfølgelig ned og købe 3 mere.
God weekend.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf Kurt Christensen » 15. feb 2014, 18:54

Har prøvet, den kørte som en drøm, men så kørte den varm og fejlede.
Når lejligheden byder sig.

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf Claus Henriksen » 15. feb 2014, 20:22

Kurt Christensen skrev:Har prøvet, den kørte som en drøm, men så kørte den varm og fejlede.

Måske udskift køling også? Eller blot åbn laptop og støgsug, men forsigtigt. Det plejer at være en god ide.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf Kurt Christensen » 15. feb 2014, 20:59

ubuntuuser42 skrev:
Kurt Christensen skrev:Har prøvet, den kørte som en drøm, men så kørte den varm og fejlede.

Måske udskift køling også? Eller blot åbn laptop og støgsug, men forsigtigt. Det plejer at være en god ide.

Men en SSD burde vel ikke blive varm?
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf AJenbo » 15. feb 2014, 22:24

Hvis chipsne i disken arbejder meget kan den sagtens komme op på 60 grader. CPU er jo også blot en chip og den bliver da ganske varm. Hvis køligs forholdet i din maskine så ikke er til det kan den godt gå hend og blive så varm at disken står af.

Jeg har i øvrigt også SSD i både min stationær og bærbar, samt min fars og brors stationær og de køre alle fint.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf NickyThomassen » 16. feb 2014, 09:15

Yep, helt enig.

SSD'er som systemdiske er et stort skridt frem, og jeg har da også installeret dem hos familie og venner. Desværre var de første diske fra OZC, og den første af dem stod af efter 12 måneders brug. Men man lære jo hele tiden, så nu køber jeg Kingston.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf thj01 » 16. feb 2014, 11:36

SSD ROCKS!

Men bærbare er jo designet til deres normalhardware - og hvis SSD ikke sidder i slipstrømmen af blæserens luft - så er den i risiko for at brænde sammen.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf Martin Jørgensen » 16. feb 2014, 12:47

Jeg har smidt Intel SSD i pcer i flere år nu og forstår ikke den dag idag man ikke har ssd som standard :)

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf Nordsig » 16. feb 2014, 13:50

Har i over 1 år kørt med SSD disk i min bærbare. Kunne slet ikke finde på at bruge en gammeldags mekanisk. Det rykker bare og har aldrig haft nogen problemer.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf AJenbo » 16. feb 2014, 14:10

NickyThomassen skrev:Desværre var de første diske fra OZC, og den første af dem stod af efter 12 måneders brug.

Det er rigtig nok at nogle af OCZ serierne er kendte for at dø tidligt, men de har også nogle der er stabile nok, den i min laptop har kørt uden problemer i et par år nu.

Martin Jørgensen skrev:Jeg har smidt Intel SSD i pcer i flere år nu og forstår ikke den dag idag man ikke har ssd som standard :)

Ja, det er kun nogle få UltraBooks der kommer med SSD. Jeg tror resten stadig forsøger at vise nogle høje tal, 500GGB!! 750GB!!!! ... ok flot, men jeg skal kun bruge omkring 60. Faktisk koster en 64-120GB SSD i dag ca. det samme som en 250-1000GB harddisk.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf lath » 17. feb 2014, 20:41

Jeg bruger pt en almindelig harddisk.

Jeg har et pladsforbrug på 84 GB lige nu så noget SSD i god kvalitet i ca 2x 84 GB ville være fint til mig.
Det er vist noget med at man kan forlænge holdbarheden ved at med et specielt SSD værktøj fortælle at dens kapacitet skal være mindre, hvor den ekstra overskydende kapacitet så går til mere wear leveling: http://en.wikipedia.org/wiki/Wear_leveling

Da jeg ikke har brug for mere lagerplads vil jeg helt klart købe en SSD harddisk og tage den i brug så snart S.M.A.R.T. (Self-Monitoring, Analysis and Reporting Technology, http://en.wikipedia.org/wiki/S.M.A.R.T.) harddisk data fortæller mig at den harddisk jeg har nu er døden nær.
... og selvfølgelig er det første man gør efter at man har købt og monteret den nye SSD harddisk i sin PC er at køre en smartctl long kommando mod disken før der lægges nogen filsystemer på den.
Årsagen er man kan komme ud for at købe en "ny" SSD, der har været brugt.
Læs mere om det i det her indlæg: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?t=16819&p=111891#p111872

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Claus Henriksen
Forfatter
Indlæg: 793
Tilmeldt: 21. jan 2007, 17:45
Geografisk sted: Christianshavn

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf Claus Henriksen » 18. feb 2014, 08:34

lath skrev:... og selvfølgelig er det første man gør efter at man har købt og monteret den nye SSD harddisk i sin PC er at køre en smartctl long kommando mod disken før der lægges nogen filsystemer på den.
Årsagen er man kan komme ud for at købe en "ny" SSD, der har været brugt.

Ok - good point. Man bør nok insistere på, at man er den første der pakker disken ud :)
De Kingston diske jeg købte i Føniks var meget forsvarligt plastik-pakkede fra fabrikken og vanskelige at klippe op, så jeg tager chancen uden smartctl.
Claus Gårde Henriksen / Jeg bruger ikke Ubuntu / Debian Stable 12

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf AJenbo » 18. feb 2014, 11:23

lath skrev:snart S.M.A.R.T. ... harddisk data fortæller mig at den harddisk jeg har nu er døden nær.

Så får du jo ikke glæde af hastigheden før da

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf lath » 18. feb 2014, 16:22

AJenbo skrev:
lath skrev:snart S.M.A.R.T. ... harddisk data fortæller mig at den harddisk jeg har nu er døden nær.

Så får du jo ikke glæde af hastigheden før da


Det har jeg det også fint med, da jeg lige nu bruger en anden taktik, end "hæld mere/dyrere hardware efter problemet" taktikken.

Det jeg gør er at jeg bruger programmer der kræver få ressourcer. De tager ikke så meget plads på både harddisk og i RAM, så lur mig ikke om der her nok en god faktor 2 at hente ved bare at bruge software der har meget lave ressource krav til hardwaren.

Jeg bruger LXDE desktoppen, selv om min computer sagtens godt kunne trække XFCE desktoppen, eller en GNOME 3 + tilhørende shell desktop, eller Unity desktoppen.

Jeg glæder mig dog til at køre LXDE desktop med min nuværende hardware med en SSD harddisk i stedet for en alm. harddisk.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

pollute
Indlæg: 215
Tilmeldt: 29. okt 2009, 14:40
IRC nickname: pollute
Geografisk sted: Århus

Re: Har du ikke endnu SSD i din laptop?

Indlægaf pollute » 18. feb 2014, 17:19

ubuntuuser42 skrev:Jeg vil lige lave en anbefaling til dem der har en almindelig harddisk i deres laptop. Ok, I har måske hørt det før, men nu står jeg også gerne i køen for at anbefale du starter med at skifte hardiskene ud i jeres laptops derhjemme i stedet for at købe nye PC'er eller MAC's.
Vi er oppe på 4 stk 120GB SSD'er og de gamle harddisks ligger i skuffen. Boot tiden røg ned på under 20% og alting starter bare med-det-samme :D
Det startede med at min ene søns harddisk på asus ul80vt crashede. Han fik en SSD og vi andre kiggede måbende på forvandlingen af hans PC. Så måtte jeg selvfølgelig ned og købe 3 mere.
God weekend.



Det lyder alt sammen meget godt. Nu mangler jeg bare penge :lol:
Min computer er en Acer Predator G3610

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster