Ubuntu starter ikke Emnet er løst

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu starter ikke

Indlægaf Christian.Arvai » 7. sep 2013, 01:27

Jeg prøver lige at sætte begge tråde i system nu. Giv os resultatet af følgende kommando:

Kode: Vælg alt

lspci -nn | grep -i vga && lsb_release -a && uname && uname -r
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Bumblebee (FireFighter support)

Indlægaf lath » 7. sep 2013, 04:41

Lidt 2nd level support via Firefighter tråden Bemærk at jeg er hoppet af tråden igen, så jeg får ikke information om nye indlæg.
PM mig i stedet, eller få fat i lars_t_h på #ubuntu-dk-snak kanalen på IRC, FreeNode.


---

Jeg har hørt om at der kan være problemer når man har 2 grafikkort, og så kan den her web side om Bumblebee måske være nyttigt.
https://wiki.ubuntu.com/Bumblebee

Årsagen til at Bumblebee nok er løsningen kan læses på Bumblebee Wikien, https://github.com/Bumblebee-Project/Bumblebee/wiki :
Many recent notebooks with a discrete nVidia card in it and an i3/i5/i7 processor use the nVidia Optimus technology to improve battery life. Unfortunately, this software solution is only available in Windows 7 and later.

The Bumblebee Project is a set of tools developed by people aiming to provide Optimus support under Linux (legacy nVidia hybrid graphics is supported too) while waiting for kernel and drivers to support these notebooks.


Bumblebee upstream website for mere nyttig information: http://bumblebee-project.org/

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Normann Louis Olsen
Indlæg: 224
Tilmeldt: 12. jul 2013, 07:57
IRC nickname: Louis
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Ubuntu starter ikke

Indlægaf Normann Louis Olsen » 7. sep 2013, 09:47

Kode: Vælg alt

louis@louis-HP-Pavilion-g6-Notebook-PC:~$ lspci -nn | grep -i vga && lsb_release -a && uname && uname -r
00:02.0 VGA compatible controller [0300]: Intel Corporation Core Processor Integrated Graphics Controller [8086:0046] (rev 02)
01:00.0 VGA compatible controller [0300]: NVIDIA Corporation GF119M [GeForce GT 520M] [10de:1050] (rev a1)
LSB Version:   core-2.0-amd64:core-2.0-noarch:core-3.0-amd64:core-3.0-noarch:core-3.1-amd64:core-3.1-noarch:core-3.2-amd64:core-3.2-noarch:core-4.0-amd64:core-4.0-noarch
Distributor ID:   Ubuntu
Description:   Ubuntu 12.04.3 LTS
Release:   12.04
Codename:   precise
Linux
3.5.0-39-generic
louis@louis-HP-Pavilion-g6-Notebook-PC:~$


(jeg har ikke haft problemer på det seneste)
Venlig hilsen
Louis
Lenovo T520; Ubuntu 22.04.2 LTS

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Ubuntu starter ikke

Indlægaf Christian.Arvai » 8. sep 2013, 12:02

Det er ret svært at finde periodiske fejl. Jeg har ikke lige et forslag, men det kunne måske være en god ide at installere programmet bootchart, så der bliver lavet nogle logfiler, hver gang at du booter op. Filerne bliver gemt i /var/log/bootchart, og hvis at systemet fryser under opstart, kan man notere dato/tidspunkt og så finde loggen frem, næste gang at pc'en kommer op og kører.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Normann Louis Olsen
Indlæg: 224
Tilmeldt: 12. jul 2013, 07:57
IRC nickname: Louis
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Ubuntu starter ikke

Indlægaf Normann Louis Olsen » 8. sep 2013, 20:25

Tak. Det lyder som en god idé.
Men desværre fik jeg denne meddelelse, da jeg prøvede første gang:

Bootchart.png
Bootchart.png (24.06 KiB) Vist 106 gange


??


(hvad mon meningen er med bemærkningen "Bootchart.png (24.06 KiB) Ikke vist endnu". Jeg synes skærmbilledet er godt nok)

(jeg har ikke haft problemer med start i længere tid)
Venlig hilsen
Louis
Lenovo T520; Ubuntu 22.04.2 LTS

Normann Louis Olsen
Indlæg: 224
Tilmeldt: 12. jul 2013, 07:57
IRC nickname: Louis
Geografisk sted: Jyllinge

Re: Ubuntu starter ikke  Emnet er løst

Indlægaf Normann Louis Olsen » 9. sep 2013, 16:28

Jeg kunne som meddelt ikke installere Bootchart, da jeg prøvede.
Men i øjeblikket er det længe siden jeg har haft problemer med start af Ubuntu, så jeg lukker tråden nu, og siger mange tak for alle de indlæg der er kommet. Jeg har har været omkring i linuxuniversertet og lært noget under vejs.

(Det var lidt flovt :( , men nu fatter jeg det
Bootchart.png (24.06 KiB) Vist 9 gange

altså, at dette forums side registrerer, hvor mange gange skærmbilledet er blevet vist)
Venlig hilsen
Louis
Lenovo T520; Ubuntu 22.04.2 LTS

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ubuntu starter ikke

Indlægaf AJenbo » 10. sep 2013, 06:27

Beklager mine lidt korte indlaaeg men jeg er pt. paa ferie saa det er lidt begraenset hvor meget tid jeg har til support.

Det virker til at din computer er udstyret med det der heder Optimus (2 grafikkort hvor computeren kan vaelge at bruge det stroembesparende eller det kraftige), Nvidia undersoetter desvaere endnu ikke dette under Linux. Bumbbelbee som Lath naevner er et forsoeg paa at loese dette, der findes ogsaa et andet projekt som heder Ironhide som har samme maael. Jeg ved dog ikke hvilken der pt. fungere bedste.

Dit Nvidia grafikkort blev foeret understoettet i version 270.41.06 af Nvidias driver:
http://www.nvidia.com/object/linux-display-ia32-270.41.06-driver
Saa at have version 185.x skaber nok hoejest problemer for dig.

Normann Louis Olsen skrev:Men desværre fik jeg denne meddelelse, da jeg prøvede første gang:

Bootchart.png


Det billed er fra en eller anden hjemmeside. Brug softwarecenteret til at installere bootchart.

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster