System fryser ved bestemt internet side. skat

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af buddig »

AJenbo skrev:Det er altid en god idé at klage hvis det ikke virke.
Ja, for ellers kan de ikke vide det.
Dem der udvikler for skat, kender muligvis ikke til andet end Windows.
For få dage siden blev jeg igen overrasket over, hvor få, der kender til Linux og bruger det på deres PC.
// Henning
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af AJenbo »

buddig skrev:For få dage siden blev jeg igen overrasket over, hvor få, der kender til Linux og bruger det på deres PC.

Fortæl :)
femore
Indlæg: 27
Tilmeldt: 14. maj 2009, 12:19

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af femore »

Til jeres orientering kan jeg sige at nu har jeg skrevet til digitaliseringsstyrelsen

Kære digitaliseringsstyrelse

Det er en erklæret målsætning fra ansvarlige ministre at danske borger, sammen med det offentlige danmark, skal have glæde og fordele fra it teknologien.
Det er en målsætning alle kan forstå og digitaliseringsstyrelsen har i sin indledning til strategien anført
Om digitaliseringsstrategien

Regeringen, kommuner og regioner samarbejder om den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015.

Regeringen, kommuner og regioner arbejder med digitaliseringsstrategien sammen om at modernisere danskernes velfærd og effektivisere den offentlige sektor.

Med den nye digitaliseringsstrategi bliver der for alvor sat skub på at anvende digitalisering til at forny den offentlige sektor og gøre den mere effektiv. Danskernes parathed og den offentlige sektors digitale førerposition skal bruges til at tage de næste store skridt på den digitale vej til fremtidens velfærd.
Så langt så godt, nu over i den lavpraktiske verden, hos undertegnede som borger. Jeg kan ikke forstå, hvorfor jeg ikke kan få adgang til fx. Borger.dk eller til Skat.dk, ved hjælp af min NemId. To institutioner der er vigtige for mig. Citat: "den offentlige sektors føreposition skal bruges til ....................".

Helt ærligt kære digitaloiseringsstyrelse, der er ikke megen føreposition i, at udelukke en borger fra adgangen til fx. to væsentlige institutioner.

Alle jeres flotte målsætninger falder jo til jorden, når vi bevæger os over i den praktiske verden, hvilket er helt uacceptabelt.

Jeg har valgt at bruge et Ubuntu 12.04 system, sammen med Firefox. Mine valg diskvalificerer mig åbenbart til, at kunne spille med i i den af digitaliseringsstyrelsens valgte log in model.
Til orientering kan jeg oplyse at det går fint med at logge mig ind på min Netbank eller hos e-boks.

Er der håb om at jeg i fremtiden kan få adgang til mine skatteoplysninger og til borgernes servicemuligheder hos borger.dk?

Venlig hilsen


Så bliver det spændende at læse deres svar, hvis jeg får et svar :D
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af AJenbo »

Flot brev
rasser1064
Indlæg: 1
Tilmeldt: 17. maj 2010, 20:47

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af rasser1064 »

Jeg har oplevet samme problem, og har skrevet til digst@digst.dk:

Hej,

Jeg har konstateret, at nem-id ikke virker på skats tast-selv side. Lidt mere præcist har jeg konstateret, at java hænger når jeg forsøger fra min kones pc, som kører Ubuntu 12.04 LTS med openjdk-6. Jeg har forsøgt at reinstallere java og sikret at alle tilgængelige opdateringer er installeret. Nem-ID virker fint på andre sider, f.eks. banken og e-boks.dk. Symptomerne ligner meget det andre beretter om her.

På min egen netbook med Linux Mint og openjdk-7 kan jeg godt logge ind på https://nemlog-in.dk/login.aspx/noeglekort, men jeg har flere gange oplevet lange responstider og en enkelt gang at mine indtastninger i selvangivelsen ikke blev gemt i første omgang. Jeg kan naturligvis ikke sige, om det har noget med login-løsningen at gøre.

Hold mig venligt orienteret om hvad I gør for at løse problemet.


Nu er jeg spændt på om der kommer svar - og naturligvis om problemet bliver løst.
kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af kent a »

Jeg var lige på skats side. både med min og kones nemid. Nemlog siden virket som den skal. næsten ingen svar tid..

Det eneste jeg har kørt er Arvais kommandoer for længe siden og kørt de opdateringer softwarecenter kom med.
Lubuntu 18.04 LTS
laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af laoshi »

Jeg har lige rettet op på problemerne med NemID på min svigerindes pc (Ubuntu 11.10) - nogle venlige windows-nørder havde prøvet at opdatere java osv. for hende med det resultat at skidtet selvfølgelig ikke virkede, og tilmed havde de på en eller anden måde også fået blokeret for opdateringer i det hele taget.

En lille finesse: .Undervejs i anstrengelserne var de nået frem til at hente en Adobe-reader til linux fra adobe.com - man får der tilbudt en *.rpm-pakke eller en *.tar.gz som skal udpakkes og installeres via en terminal, hvilket jo ikke gør det lettere at finde ud af. Så åbenbart kan adobe ikke bare tilbyde en *,deb-pakke som kan installeres med ét klik på verdens tredjemest udbredte styresystem.

Hvorom alting er: jeg fik løst opdateringsproblemet og opdaterede systemet.

Herefter kørte jeg arvais kommando - men i første omgang uden at kunne komme ind, heller ikke efter en genstart af Firefox.

Det, der skulle til var en genstart af hele systemet, som så udløste flere opdateringer - så kørte det problemfrit, også på skat.dk.

Konklusion:
Opdater
Kør arvais kommando
Genstart evt. opdater igen
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af AJenbo »

Det er kart en af de ting folk fra Windows verdnen har svært ved at overskuge, det at man ikke skal ud på alle mulige sider og hente programmer for at få et system der virker.
kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af kent a »

laoshi skrev:Jeg har lige rettet op på problemerne med NemID på min svigerindes pc (Ubuntu 11.10) - nogle venlige windows-nørder havde prøvet at opdatere java osv. for hende med det resultat at skidtet selvfølgelig ikke virkede, og tilmed havde de på en eller anden måde også fået blokeret for opdateringer i det hele taget.

En lille finesse: .Undervejs i anstrengelserne var de nået frem til at hente en Adobe-reader til linux fra adobe.com - man får der tilbudt en *.rpm-pakke eller en *.tar.gz som skal udpakkes og installeres via en terminal, hvilket jo ikke gør det lettere at finde ud af. Så åbenbart kan adobe ikke bare tilbyde en *,deb-pakke som kan installeres med ét klik på verdens tredjemest udbredte styresystem.

Hvorom alting er: jeg fik løst opdateringsproblemet og opdaterede systemet.

Herefter kørte jeg arvais kommando - men i første omgang uden at kunne komme ind, heller ikke efter en genstart af Firefox.

Det, der skulle til var en genstart af hele systemet, som så udløste flere opdateringer - så kørte det problemfrit, også på skat.dk.

Konklusion:
Opdater
Kør arvais kommando
Genstart evt. opdater igen


Ja tror faktisk det er den opskrift man skal køre efter..
Lubuntu 18.04 LTS
Svante

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af Svante »

Jeg har prøvet dette, men den fryser stadigvæk hos Digitaliseringsstyrelsen.
Alt andet som bruger Java (f.eks. diverse banker) virker fint.
Bruger Ubuntu 12.04 med Java 6.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af AJenbo »

Så vidt jeg har kunne gennemskue virker det når man bruger Java 7.
femore
Indlæg: 27
Tilmeldt: 14. maj 2009, 12:19

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af femore »

kent a skrev:
laoshi skrev:Jeg har lige rettet op på problemerne med NemID på min svigerindes pc (Ubuntu 11.10) - nogle venlige windows-nørder havde prøvet at opdatere java osv. for hende med det resultat at skidtet selvfølgelig ikke virkede, og tilmed havde de på en eller anden måde også fået blokeret for opdateringer i det hele taget.

En lille finesse: .Undervejs i anstrengelserne var de nået frem til at hente en Adobe-reader til linux fra adobe.com - man får der tilbudt en *.rpm-pakke eller en *.tar.gz som skal udpakkes og installeres via en terminal, hvilket jo ikke gør det lettere at finde ud af. Så åbenbart kan adobe ikke bare tilbyde en *,deb-pakke som kan installeres med ét klik på verdens tredjemest udbredte styresystem.

Hvorom alting er: jeg fik løst opdateringsproblemet og opdaterede systemet.

Herefter kørte jeg arvais kommando - men i første omgang uden at kunne komme ind, heller ikke efter en genstart af Firefox.

Det, der skulle til var en genstart af hele systemet, som så udløste flere opdateringer - så kørte det problemfrit, også på skat.dk.

Konklusion:
Opdater
Kør arvais kommando
Genstart evt. opdater igen


Ja tror faktisk det er den opskrift man skal køre efter..


Har prøvet denne metode/opskrift, desværre uden resultat. Min Firefox fryser, når digitaliseringsstyrelsens nem-login kommer på banen.
Som tidligere nævnt i denne tråd har jeg skrevet til digitaliseringsstyrelsen, men har endnu ikke modtaget respons.

AJensbo skriver
"Så vidt jeg har kunne gennemskue virker det når man bruger Java 7". - findes der en metode/opskrift på hvordan Java 7 implementeres i ubuntu 12.04?
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af AJenbo »

installere openjdk-7-jre og icedtea-7-plugin, sørg for at der ikke er andre Java eller jave plugins installeret. Genstart.
femore
Indlæg: 27
Tilmeldt: 14. maj 2009, 12:19

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af femore »

Følgende er installeret
Se vedhæftede fil
Hov hvor er min vedhæftede fil??????????
Både openjdk-7-jre og icedtea-7-plugin er installeret.
Hvilke af de øvrige skal slettes?
Svante

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af Svante »

AJenbo skrev:Så vidt jeg har kunne gennemskue virker det når man bruger Java 7.

OK. Prøver det... :)