System fryser ved bestemt internet side. skat

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af kent a »

Hej.

Jeg har fået en skøn problem

Det plejer at virke uden problemer. Startet for ca en månede siden..

Når jeg vil på noget af det offendelig sider med mit nemid fryser hele min system ved nemlog siden.

Altså når jeg vil log på skat med nemid og bliver stillet om til nemlog siden går det galt.
Hele systemet fejler og fryser. bliver nød til at holde sluk knap ned genstarte computeren..

1 ud af 10 gange kan det virke ellers ikke. Så fryser skidtet..
Jeg har ikke nogen problemer på net banker og dvs..
Lubuntu 18.04 LTS
Sparboon
Indlæg: 5
Tilmeldt: 22. okt 2008, 17:30

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af Sparboon »

Jeg har samme problem - bortset fra at jeg kan nøjes med at lukke browseren.
Jeg loggede mig på via windows - ulækkert :( - fornyede min tastselvkode, som jeg selvfølgelig havde glemt.
Så nu logger jeg på skat.dk, på samme måde som jeg gjorde for 5 år siden.

Der har fornylig været et par tråde om emnet her. - Nemid og skat.dk.
Som jeg har læst dem er der ingen løsning, før skat får ændret opsætningen af login-siden.
kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af kent a »

Okay det er en fejl fra deres side..

Så må jeg jo stoppe med at betale til foreningen indtil de får lavet en løsning.
Lubuntu 18.04 LTS
Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5543
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af Klaus Rasmussen »

Hold os lige opdateret på om den løsning holder. :D
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af lath »

Er det problem kommet efter opdatering af Java, som kom i går (07. marts 2013), og hvilken browser bruger du?

Jeg kunne godt finde et java-baseret program at starte, og så lukke det.
derefter kan man finde proces-id'et (PID) for Java-jre'en, og så renice den til en mere positiv værdi (negativ giver mere CPU saft til processen, og mere positiv værdi giver mindre CPU saft til processen).
Prioriteter skal lægge imellem -15 til 15 inklusive. Du kan kun renice en proces til værdier < 0 hvis du har root privilegier.

Ideen er nu at har du renicet den til en høj nok værdi giver kernen ikke Java-jre'en lov til at få så mange ressourcer at den lægger dit system ned.

Jeg ville prøve at starte med at renice Java til prioriteten 8.

... ellers er der jo også PC'er på Borgerservice som man skal bruge.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags
kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af kent a »

lath skrev:Er det problem kommet efter opdatering af Java, som kom i går (07. marts 2013), og hvilken browser bruger du?

Jeg kunne godt finde et java-baseret program at starte, og så lukke det.
derefter kan man finde proces-id'et (PID) for Java-jre'en, og så renice den til en mere positiv værdi (negativ giver mere CPU saft til processen, og mere positiv værdi giver mindre CPU saft til processen).
Prioriteter skal lægge imellem -15 til 15 inklusive. Du kan kun renice en proces til værdier < 0 hvis du har root privilegier.

Ideen er nu at har du renicet den til en høj nok værdi giver kernen ikke Java-jre'en lov til at få så mange ressourcer at den lægger dit system ned.

Jeg ville prøve at starte med at renice Java til prioriteten 8.

... ellers er der jo også PC'er på Borgerservice som man skal bruge.

/Lars


He fatter ikke hat af hvad du skriver. jeg er jo kun almen bruger af ubuntu. :?
Nej aner ikke hvornår problemet opsto. men jeg tror det er efter de opdaget det der java hul.

Men bruger tast selv kode nu. så problemet er jo delvis løst.
Bare underlig at en internet side kan ligge mit system ned.
Lubuntu 18.04 LTS
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af AJenbo »

Når de benytter java får de adgang til din maskine uden om de begrænsninger der ellers er for en internetside, det køre mere som et normalt program og kan tilgå din harddisk, hvilket den også gør i din hjemme mappe vil der ligge 2 filer som nemid opretter hvergang du anvender det.

Prøv eventuelt om det virker med chrom browseren.
kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af kent a »

AJenbo skrev:Når de benytter java får de adgang til din maskine uden om de begrænsninger der ellers er for en internetside, det køre mere som et normalt program og kan tilgå din harddisk, hvilket den også gør i din hjemme mappe vil der ligge 2 filer som nemid opretter hvergang du anvender det.

Prøv eventuelt om det virker med chrom browseren.


Den har jeg også prøvet. men svar tiden ligger imellem 30sek og den ikke får forbindelse. så det er ligeså træls..
Lubuntu 18.04 LTS
femore
Indlæg: 27
Tilmeldt: 14. maj 2009, 12:19

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af femore »

Jeg oplever også at visse site fryser, skat.dk og borger.dk når man skal logge ind med NemId. Login sker som bekendt via Digitaliseringsstyrelsen.

Jeg bruger
Ubuntu 12.04
firefox 19.0.2
IcedTea-Web 1.2 (står under tilføjelser i firefox)

Jeg har kørt (uden nogen effekt)
sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get purge -y openjdk-6-jre openjdk-6-jre-lib openjdk-6-doc openjdk-7-jre openjdk-7-jre-lib openjdk-7-doc sun-java6-jdk sun-java6-bin sun-java6-fonts sun-java6-jre sun-java6-plugin sun-java7-jdk sun-java7-bin sun-java7-fonts sun-java7-jre sun-java7-plugin icedtea-plugin && sudo apt-get autoremove ; sudo apt-get update -y && sudo apt-get install -y icedtea-plugin && sudo apt-get upgrade -y
(fra christians arvais guide)

Jeg har læst et sted i de mange indlæg om nemid og java, at lashoi bruger icedTea 1.3 med succes og den virkning at der er adgang til site der kræver java - korrekt?

Mit spørgsmål er:
Hvordan bliver icedtea-web 1.2 opgraderet til version 1.3 og kan lashoi bekræfte at denne opgradering løser problemet med at fx. borger.dk fryser når man forsøget at logge ind på min side.
Grafwichmann
Indlæg: 48
Tilmeldt: 11. feb 2013, 11:21

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af Grafwichmann »

Det er måske et dumt spørgsmål, men har du også prøvet "oprydning", efter Arvais' guide? Jeg har haft præcis samme problem, og denne post hjalp mig.

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=17228&p=114671&hilit=Oracle+java#p114671
kent a
Indlæg: 696
Tilmeldt: 31. dec 2009, 10:07
Geografisk sted: Erslev på Mors

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af kent a »

Grafwichmann skrev:Det er måske et dumt spørgsmål, men har du også prøvet "oprydning", efter Arvais' guide? Jeg har haft præcis samme problem, og denne post hjalp mig.

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=17228&p=114671&hilit=Oracle+java#p114671


Jeg kørte den for nogle dage siden. genstartet og det gav ikke nogen vidre effekt, men her i gåt den jeg skal se noget ved min kommune. virket nemlog siden uden problemer. lidt lang svar ca 15sek, og derefter kørte det bare.
Lubuntu 18.04 LTS
femore
Indlæg: 27
Tilmeldt: 14. maj 2009, 12:19

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af femore »

Grafwichmann skrev:Det er måske et dumt spørgsmål, men har du også prøvet "oprydning", efter Arvais' guide? Jeg har haft præcis samme problem, og denne post hjalp mig.

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=3&t=17228&p=114671&hilit=Oracle+java#p114671


Har kørt Arvais kommandoer i terminalen, uden effekt desværre.
Så hvordan jeg kommer videre ved jeg ikke. Indtil videre må jeg bruge win7 + IE når/hvis jeg skal ind på fx. Skat og Borger.dk.
Flere andre site kan jeg fint bruge med Nemid, fx E-Boks og min Netbank. Jeg kan se at e-boks bruger kmd's login og det er måske digitaliseringsstyrelsens nem-login der ikke duer.

Så jeg afventer Ubuntu 12.04 opdateringer (Icedtea) og håber at disse måske vil løse problemet.

Men eller tak for jeres hjælp
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af buddig »

femore skrev:Jeg oplever også at visse site fryser, skat.dk og borger.dk når man skal logge ind med NemId. Login sker som bekendt via Digitaliseringsstyrelsen.

Jeg bruger
Ubuntu 12.04
firefox 19.0.2
IcedTea-Web 1.2 (står under tilføjelser i firefox)
.
Jeg har tilsvarende og det har min kone også.
Hun har Open JDK Java 7 Runtime, og jeg har har Open JDK Java 6 Runtime
Vi kunne logge ind efter nogle forsøg med "opdater" for at få NemId vinduet frem.
Lige nu inden jeg svarer, ville jeg prøve igen, og nu kan jeg ikke, hverken med Firefox elle Chromium.
De sidder og kæmper med det hos Skat og Digitaliseringsstyrelsen.
Det sidste, jeg skrev til dem, var, at når bankerne kunne få det til at fungere,
så var det måske en ide, at søge hjælp hos deres programmører.
Nu bestiller jeg tast selv kode...
// Henning
buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af buddig »

I min søgen efter tastselv koden, prøvede jeg igen, og kom ind på skat med NemId i Chromium. :)
Jeg fandt min gamle tastselv kode, og den virker stadig.
// Henning
AJenbo
Admin
Indlæg: 20862
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: System fryser ved bestemt internet side. skat

Indlæg af AJenbo »

Det er altid en god idé at klage hvis det ikke virke.