Tilføjelse af Win XP i GRUB loaderen

Alle tekniske spørgsmål som ikke hører ind under de andre fora.
Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Tilføjelse af Win XP i GRUB loaderen

Indlægaf Ormen » 28. dec 2006, 22:37

Hejsa

Under installationen af Ubuntu på min firmaflap, ompartitionerede jeg den 2. af 2 partitioner, så der blev en partition til sys og en til swap. Den 1. partition ligger Win XP og hygger sig på.
Men... WinXP er ikke at finde i GRUB loaderen, når jeg vælger at skal bruge Win. Jeg har fundet /boot/grub/menu.lst hvor jeg kan tilføje Win, men jeg er i tvivl om hvad jeg skal tilføje.

Nogen der har et forslag?

PFT
/Ormen
/Ormen
Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Spif
Indlæg: 14
Tilmeldt: 20. nov 2006, 13:35
Geografisk sted: Horsens

Tilføjelse af Win XP i GRUB loaderen

Indlægaf Spif » 29. dec 2006, 10:04

Jeg er en spadser til grub, så vær lidt forsigtig med at følge mit forslag. Kan stadig huske en Gentoo installation, jeg brugte 48 timer på at lave, hvorefter jeg lavede grub menuen forkert (og anede ikke, hvordan jeg skulle rette det). Oh the agony...

Anyway, her er hvad jeg har i min meny.lst angående WinXP.

# on /dev/hda1
title Windows NT/2000/XP (loader)
root (hd0,0)
savedefault
makeactive
chainloader +1

Bemærk dog, at min grub ikke automatisk starter XP, men derimod en menu, hvor jeg kan vælge mellem to installationer af WinXP (hvoraf den ene ikke virker, men det er ligemeget).

Men måske med et par småjusteringer og det virker?

Ormen
Indlæg: 275
Tilmeldt: 6. dec 2006, 12:15
Geografisk sted: Trekantsområdet

Tilføjelse af Win XP i GRUB loaderen

Indlægaf Ormen » 31. dec 2006, 21:54

Jeg har prøvet alle mulige kombinationer og forslag som jeg har googlet mig frem til, men det ender hele tiden i en error 12: invalid device tingeling. Jeg hev den så op i gparted, og der ville den ikke genkende win/ntfs partitionen som noget filsystem. Selv efter en sletning af alle nix partitioner og en fixboot/fixmbr, så vil den ikke en skid.
Så det er endt med en ren røv på disken og så en helt ny og single Ubuntu på!
Hvad der er gået galt ved jeg ikke, men MBR'en fra win installationen er nok ikke helt blevet opfattet af GRUB... eller noget i den retning.

Men nu er jeg en glad mand med Ubuntu (indtil min mester gerne lige vil have mig til at logge på vores firmanet i marken, på vores dertil indkøbte Vodafone GSM opkaldskort)
/Ormen

Med en Ubuntu-overbevist svigermor!

Tilbage til "Tekniske spørgsmål generelt"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster