VirtualBox og Windows 10 Emnet er løst

Har du spørgsmål til andre systemer end Ubuntu kan du stille dem her.
Vinder
Indlæg: 217
Tilmeldt: 11. nov 2008, 14:57
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

VirtualBox og Windows 10

Indlægaf Vinder » 12. apr 2017, 21:19

Fik den ide at jeg ville prøve at installere Windows 10 i VirtualBox. For at se om det overhovedet kan køre tænkte jeg mig at indlæse en iso-fil med styresystemet og - hvis installationen virker - derefter købe en licenskode. Jeg har imidlertid det problem at alle de iso-filer jeg har fundet bare virker til installation, hvis man allerede har en relativt ny Windows-version installeret. Jeg er på en clean install af Ubuntu 16.04, så det har jeg ikke. Er der nogen der har prøvet dette og eventuelt kan lægge et link til en iso-fil som virker?

Microsoft har et lille program "MediaCreationTool" som skulle kunne lave en iso, men dette er en .exe-fil, som jeg ikke får til at virke i Wine.

Der var engang da der var forskel på VirtualBox fra Software-centret og den man hentede fra deres hjemmeside. Som jeg husker det var det USB-understøttelsen der ikke virkede i Software-versionen. Nogen der ved om det stadig er tilfældet?
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5518
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: VirtualBox og Windows 10

Indlægaf Klaus Rasmussen » 12. apr 2017, 22:54

Vinder skrev:Der var engang da der var forskel på VirtualBox fra Software-centret og den man hentede fra deres hjemmeside.

Versionen er altid nyere direkte fra hjemmesiden.

Vinder skrev:Som jeg husker det var det USB-understøttelsen der ikke virkede i Software-versionen. Nogen der ved om det stadig er tilfældet?

Lyder som om du ikke har installeret Extension Pack ordentligt. Den skal installeres både i host og client.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: VirtualBox og Windows 10

Indlægaf AJenbo » 13. apr 2017, 03:33


Vinder
Indlæg: 217
Tilmeldt: 11. nov 2008, 14:57
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

Re: VirtualBox og Windows 10

Indlægaf Vinder » 13. apr 2017, 07:02

Hej Anders. Tak for link, men det er netop her man kan hente "MediaCreationTool" som .exe-fil og den får jeg som sagt ikke til at virke i Wine. I de 4 alternative muligheder som nævnes på samme side skal man, om jeg forstår det rigtigt, have en konto/licens-kode først før man kan hente styresystemet. Jeg ville som sagt gerne prøve om systemet kan installeres før jeg investerer i en licens.
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: VirtualBox og Windows 10

Indlægaf AJenbo » 13. apr 2017, 07:41

Da jeg proevede fik jeg en iso, og jeg gjorde det fra en Linux maksine, og Android.

Hvis du tilgaar siden fra Windows faar du rigtig nok en exe, saa mit gaet er at du har sat din browser til at lyve om hvilke system den koere paa eller tilgaar siden fra Windows.

Vinder
Indlæg: 217
Tilmeldt: 11. nov 2008, 14:57
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

Re: VirtualBox og Windows 10

Indlægaf Vinder » 13. apr 2017, 17:01

Du har da helt ret. En .iso fra Ubuntu og en .exe fra Windows :)

Iso'en er på ca. 2,9 Gb og den har jeg prøvet at installere i VirtualBox. Installationen af "maskinen" forløber fint, men når man starter op stopper den på en sort skærm med et blåt Windows logo. Jeg har prøvet med både en engelsk og en dansk .iso, men begge stopper det samme sted. Jeg læste mig til at den .iso man henter fra dit link kun virker hvis man allerede har en fungerende Windows installeret.

Har du et alternativt forslag til en selvstændig fuld-versions .iso?
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440

Vinder
Indlæg: 217
Tilmeldt: 11. nov 2008, 14:57
IRC nickname: Vinder
Geografisk sted: Malmø

Re: VirtualBox og Windows 10  Emnet er løst

Indlægaf Vinder » 14. apr 2017, 16:00

Problemet løst. Det viste sig at jeg skulle hente en af de tre .iso'er der listes under "Windows 10 Anniversary Update". Dem der står under "Windows 10 Creators Update" virker ikke til ren installation i VirtualBox.

Jeg sysler videre med projektet. Opstår der spørgsmål til VirtualBox som jeg ikke selv kan finde svaret på, så stiller jeg dem i en ny tråd.
Ubuntu 20.04 på Intel NUC
Ubuntu 20.04 på Lenovo Thinkpad S440

Tilbage til "Andre systemer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster