debian på raspberry pi3?

Har du spørgsmål til andre systemer end Ubuntu kan du stille dem her.
gtr

debian på raspberry pi3?

Indlægaf gtr » 29. feb 2016, 21:44

Kan man installere debian på raspberry pi 3? Tak.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: debian på raspberry pi3?

Indlægaf zob » 29. feb 2016, 22:29

Sikkert. Du kan i hvert fald installere debian på det meste. Dog kan du komme ud for at skulle lave nogle tilpasninger der svarer lidt til hvad folkene bag Raspian har lavet for at få debian til at virke på Raspberry Pi og hvorfor så ikke bare installere Raspbian?
https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: debian på raspberry pi3?

Indlægaf lath » 1. mar 2016, 17:35

zob skrev:Sikkert. Du kan i hvert fald installere debian på det meste. Dog kan du komme ud for at skulle lave nogle tilpasninger der svarer lidt til hvad folkene bag Raspian har lavet for at få debian til at virke på Raspberry Pi og hvorfor så ikke bare installere Raspbian?
https://www.raspberrypi.org/downloads/raspbian/

Raspbian er en Debian distro der er tilpasset Raspberry Pi hardware.

FYI, du skal installere den nyeste Rasbian Jessie (Debian 8.x) for at det virker med en Raspberry Pi 3.

Jeg nåede at købe en Raspberry Pi 3 B + en tilhørende kasse i går, inden de fik udsolgt.
I løbet af de 5 minuuter de tog mig at vælge kasse, og købe en Raspberry Pi 3 + den valgte kasse blev der solgt 100 stk - og det var fra kl 23:50 til 23:55, DK lokal normaltid(=vintertid, altså UTC+1).

Det er meget spændende at en Raspberry Pi 3 B har en 64-bit ARM mikroprocessor. Det åbner op for at bruge en 64-bit kerne + 64-bit binutils og noget 64-bit til 32-bit multilib kode, så man kan køre programmer der er oversat til 32-bit ARM6 maskinkode, 32-bit ARM7 maskinkode., og så ARM8 64-bit maskinkode.
En 64-bit kerne skal vide om et program er 32-bit , som "kun" kan tilgå 4 GB virtuel hukommelse. Systemkald ind i kernen kræver også special behandling for 32-bit programmer, som styres af en 64-bit kerne.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: debian på raspberry pi3?

Indlægaf AJenbo » 1. mar 2016, 18:25

lath skrev:Raspbian er en Debian distro der er tilpasset Raspberry Pi hardware.

https://www.raspbian.org/RaspbianFAQ skrev:Raspbian is an unofficial port of Debian

Så ikke meget mere end at Ubuntu også er Debian.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: debian på raspberry pi3?

Indlægaf zob » 1. mar 2016, 21:03

lath skrev:Raspbian er en Debian distro der er tilpasset Raspberry Pi hardware.


Ja. Det var også derfor jeg spurgte ham hvorfor ikke bare installere Raspian i stedet for en "ren" debian.

gtr

Re: debian på raspberry pi3?

Indlægaf gtr » 2. mar 2016, 18:21

Tak for svar. Giver det ikke nogle fordele, at man kan bruge debian?

Brugeravatar
Denbert
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26. feb 2008, 20:14

Re: debian på raspberry pi3?

Indlægaf Denbert » 2. mar 2016, 19:02

Hvis du søger en helt clean debian 8 Jessie er det denne installer:

https://github.com/debian-pi/raspbian-ua-netinst

Den er super fleksibel og hvis du laver en installer-config.txt fil ud fra nedenstående og lægger i roden af SD-kortet letter det oplevelsen :)

Kode: Vælg alt

preset=server
packages= # comma separated list of extra packages
mirror=http://mirrordirector.raspbian.org/raspbian/
release=jessie
hostname=pi
domainname=
rootpw=raspbian
cdebootstrap_cmdline=
bootsize=+128M # /boot partition size in megabytes, provide it in the form '+<number>M' (without quotes)
rootsize=     # / partition size in megabytes, provide it in the form '+<number>M' (without quotes), leave empty to use all free space
timeserver=time.nist.gov
ip_addr=dhcp
ip_netmask=0.0.0.0
ip_broadcast=0.0.0.0
ip_gateway=0.0.0.0
ip_nameservers=
online_config= # URL to extra config that will be executed after installer-config.txt
usbroot= # set to 1 to install to first USB disk
cmdline="dwc_otg.lpm_enable=0 console=ttyAMA0,115200 kgdboc=ttyAMA0,115200 console=tty1 elevator=deadline"
rootfstype=ext4
rootfs_mkfs_options=
rootfs_install_mount_options='noatime,data=writeback,nobarrier,noinit_itable'
rootfs_mount_options='errors=remount-ro,noatime'


Den kører super tight - har en LAMP med Wordpress kørende på en PI2 med denne debian.

Held og lykke
/ Denbert

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: debian på raspberry pi3?

Indlægaf AJenbo » 2. mar 2016, 21:28

gtr skrev:Tak for svar. Giver det ikke nogle fordele, at man kan bruge debian?

Debian er et generelt system. Rasbian er Debian optimeret til at køre på Raspberry Pi, så jeg har svært ved at se hvad det er du tror skulle være en fordel ved at køre et system der ikke er optimeret til din maskine frem for et der er?

Brugeravatar
Denbert
Indlæg: 2
Tilmeldt: 26. feb 2008, 20:14

Re: debian på raspberry pi3?

Indlægaf Denbert » 2. mar 2016, 21:48

Den jeg har linket er den mindste Rasbian der findes - og er klart at foretrække hvis man vil have en basis system man kan installere sine programmer på - typisk mest relevant til servere, hvor man ikke ønsker X installeret.

Den vil nok ikke virke med PI3 endnu, da der jo er ny hardware i den.
/ Denbert

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: debian på raspberry pi3?

Indlægaf lath » 3. mar 2016, 16:22

Denbert skrev:Den jeg har linket er den mindste Rasbian der findes - og er klart at foretrække hvis man vil have en basis system man kan installere sine programmer på - typisk mest relevant til servere, hvor man ikke ønsker X installeret.

Den vil nok ikke virke med PI3 endnu, da der jo er ny hardware i den.


Rasbian på en Raspberry Pi < version 3 vil virke hvis man først kører en apt-get update og upgrade, før man bruger sit SD kort i en Rasberry Pi 3 B.

Kilde: Raspberry Pi Foundation

Raspberry Pi Foundation har en Rasbian Jessie Light udgave (uden X/UI server) på deres website, download sektionen.

Jeg bruger den pt på en Raspberry Pi 1 - virker fremragende.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Tilbage til "Andre systemer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster