arch arm server manualer? Emnet er løst

Har du spørgsmål til andre systemer end Ubuntu kan du stille dem her.
gtr

arch arm server manualer?  Emnet er løst

Indlægaf gtr » 22. aug 2015, 14:55

https://arkos.io/

Med arkos får man en raspberry pi 2 server. Arkos er baseret på arch.
Arkos har en gui. Linux programmer kan tilrettes til at blive installeret i arkos. Arkos er beta og der er få programmer klar til brug på arkos.

Ifølge arkos kan en arkos server samtidigt bruges som en arch server. Jeg har forsøgt at finde videoer og manualer om arch server. Jeg kan ikke finde noget materiale.

Hvordan bruger man arch som server? Er der forskel på arch server til x86 og arm?
Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: arch arm server manualer?

Indlægaf AJenbo » 22. aug 2015, 16:19

Jeg har lidt svært ved at følge din beskrivelse og forstå hvad det er du ønsker med ArkOS frem for andre systemer.

Eks:
Debian har en gui. Linux programmer er klar til at blive installeret i Debian. Debian er ikke beta og der er mange programmer klar til brug i Debian.
Så hvordan skiller ArkOS sig ud, hvad er fordelen, hvad gør det unikt, hvad er det du ønsker med det?

For at finde dokumentationen skal du på det link du har givet vælg Develop->Documentation

Når du har installere Arch på din maskine skal du blot installere de programmer som du ønsker din server skal køre. Men var det ikke bedre om du lavede en seperat tråd om Arch frem for at have det sammen med denne om ArkOS?

Der er flere programmer til x86 and til arm. x86 og arm er 2 forskellige processor typer der ikke er kompatible og software skal der for være bygget til den type du har for at det vil køre på maskinen.

gtr

Re: arch arm server manualer?

Indlægaf gtr » 23. aug 2015, 18:03

Det her er ikke en post om arkos. Som jeg har fået forklaret, er arkos en arch server, man kan få adgang til med en browser gui. Jeg har ikke fundet videoer med arkos, der viser kan vise dig, hvordan browser gui'en bruges. Som jeg forstår det, vil et program i arkos kunne administreres, som hvis programmet var installeret på client pc'en. Der er ikke mange programmer i arkos. Flere skal først klargøres til arkos. Arkos har oplyst, at man kan bruge en arkos server som en arch server. Derfor vil jeg vide, hvordan man bruger arch som en server.
Du kan godt skrive, at debian server har en gui, men er den let at anvende, som arkos? Hvis det er tilfældet er der ingen anledning til at anvende arkos.

Der er ingen raspberry pi 2 arkos 0.7 documentation.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: arch arm server manualer?

Indlægaf AJenbo » 23. aug 2015, 18:43

Du nævnte ikke at det var en gui til browser, blot at det hade et gui.

Nej Debian er ikke fokuseret på en web-gui, men det går jeg lidt ud fra du allerede viste? Der findes dog web administrations paneler til en del programmer til både Debian og sikkert også Arch. Det er så ikke alt software til de systemer det gælder, til gengæld så har de langt mere software som mon ikke det går ca lige op.

Igen, for at bruge Arch som server skal du blot installere det og så det som du vil have den skal køre. Det er det samme der gælder Ubuntu og Debian og jeg kan ikke komme nærmere ind på hvordan og hvorledes før du beskriver mere nøjagtig hvad det er du ønsker at serveren skal være. Skal du køre en Quake 3 server, en webserver, måske en Samba server, eller har du et projekt hvor du vil skrive din egen proprietære server og derfor ikke ønsker at beskrive det du skal have hjælp til?

Det burde ikke have den store betydning om dokumentationen er til Raspberry Pi 2 eller en x86 desktop (eller noget helt 3.). Når først du har det til at fungere skal du blot installere den tilsvarende software på din Pi og måske compile de særlige programmer til den platform. Det er ikke noget du rigtig bør bekymre dig om før end at alt andet er klar. Så brug den dokumentation der er for nu.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: arch arm server manualer?

Indlægaf lath » 23. aug 2015, 21:22

@gtr

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: arch arm server manualer?

Indlægaf AJenbo » 23. aug 2015, 21:46

SSH keys benytter også et krypterings lag så det er betydelig bedre end hvis man blot hade en adgangskode på 660 tegn. Særligt hvis der anvendes Diffie-Hellman baseret nøgle udveksling. Desuden kan længden af nøglen bestemmes ved oprettelsen så 660 tegn ville heller ikke være gældende for alle.

Tilbage til "Andre systemer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster