Opsætning af VPS til web hosting

Har du spørgsmål til andre systemer end Ubuntu kan du stille dem her.
steffen25
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14. jul 2013, 20:47

Opsætning af VPS til web hosting

Indlægaf steffen25 » 14. jul 2013, 20:57

Hej folkens,

Jeg søger en venlig sjæl som evt. kunne vise mig hvordan jeg får min vps op og kører..

Jeg er lige gået fra shared hosting til VPS. Jeg har fået installeret CentOS indtil videre men så er jeg blank.

Jeg har fået at vide at Kloxo skulle være godt same ISPconfig. Det behøver som sagt ikke være disse jeg søger bare noget enkelte :)

Jeg er villig til at betale en lille skilling hvis det kunne være en hjælp.

steffen25
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14. jul 2013, 20:47

Re: Opsætning af VPS til web hosting

Indlægaf steffen25 » 14. jul 2013, 21:00

Det kunne være den lige skulle rykkes til et andet topic :P Jeg så ikke det var til bærbare computere..

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Opsætning af VPS til web hosting

Indlægaf lath » 15. jul 2013, 02:33

Du skal forbinde til maskinen med en SSH klient.
Det giver dig et (bash) terminal vindue hvori du fjernstyrer din VPS.

Præcist hvilket/hvilke program/programmer der skal bruges må du selv finde ud af, fordi at du kun ved hvad du vil installere på din VPS.

Centos bruger RPM pakke systemet, så du skal i stedet for at bruge dpkg bruge rpm, og i stedet for apt-get bruge yum.
En fordel med yum er at det understøtter deltarpms. I stedet for en almindelig rpm pakke kan den bruge forrige version af pakken, samt deltarpm (*.drpm) pakken, der sædvanligvis kun er 5% i størrelse af det du ellers skulle downloade.
Den forrige rpm og drpm'en kombineres så til en ny rpm i 100% størrelse, der så installeres med rpm programmet.
yum kan også - modsat Debian pakke programmer - fuldautomatisk finde ud af skife filspejl hvis det mislykkedes at hente en pakke.
Du skal ikke gøre noget for at bruge deltarpms - det sker fuldautomatisk - den vil vælge at gøre det rigtige.

Pakke tips

Jeg vil dog lige nævne at du med fordel kan installere tmux pakken:
Billede
Når du så har logget ind på VPSen via SSH starter du så en tmux klient, som så vender tilbage hvor du var før - teknisk så er det: Du forbinder dig til tmux serveren.
tmux pakken har det du har brug for.

En andet pakke du også med fordel kan installere er Conky-all - til nem overvågning af din VPS imens du er forbundet til den :
Billede
Lille tip om Conky - tror det er på sourceforge - der hvor programmet også hentes fra - kan man hente andre folks Conky konfigurationsfiler, som de frivilligt har uploaded - der plejer at være et billede af hvordan det ser ud.
Man kan så plukke fra forskellige Conky konfigurationsfiler og sætte det sammen til sin egen konfigurationsfil.

Midnight Commander, mc - ville du helt sikkert også lide at have liggende til hurtig filadministration lokalt på serveren (stadig over en SSH forbindelse):
Billede

Jeg bemærker at det her er vigtigt at din desktop og SSH klient ikke fanger nogle at de tastekombinationer mc eller andre programmer på serveren bruger. Årsagen er at så vil den tastekombiantion ikke blive sendt til serveren, som programmet på serveren vil så selvfølgeligt ikke reagere på din tastekombination.

Du kan blive nødt til at køre SSH forbindelsen over en rigtig tekst terminal - tryk tastekombinationen CTRL+ALT+F1 og log ind der først lokalt på din egen maskine, og så på VPSen via en ssh klient.
Du vender tilbage til din grafiske desktop med tastekombinationen CTRL+ALT+F7.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

steffen25
Indlæg: 3
Tilmeldt: 14. jul 2013, 20:47

Re: Opsætning af VPS til web hosting

Indlægaf steffen25 » 15. jul 2013, 11:31

Tusind tak for de mange informationer Lars.

Det ser rigtig dejligt ud, det er i hver fald noget jeg vil prøve.

Tilbage til "Andre systemer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster