Imac vil kun køre Ubuntu

Har du spørgsmål til andre systemer end Ubuntu kan du stille dem her.
larsmik
Indlæg: 14
Tilmeldt: 9. jan 2013, 09:56

Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf larsmik » 9. jan 2013, 10:11

Jeg har en Imac mid 2007 med 4bg ram og nyisat SSD Intel-disk i, og som imødekommer alle krav for at fungere med Mac OSX helt op til Mountain Lion. Jeg kan installere software og til dels afvikle programmet - men kun et stykke tid, for så kommer den såkaldte "beach-ball" og maskinen går i stå. Jeg har ved flere lejligheder konsulteret Apples forum og kan se at andre har samme problem uden at en egentlig løsning er fundet. Jeg har derudover talt med Apple support om problemet men heller ikke her har man kunnet komme op med en løsning. Prøvede derfor at installere Ubuntu 12.04 og siden installation har maskinen kørt uden problemer af nogen karakter. Mit spørgsmål er:
Kan det tænkes at maskinen er defekt eller har en softwaremæssig problemstilling som bevirker at Apples software ikke kan afvikles, og at Ubuntu kan afvikles måske fordi det kræver færre ressourcer at afvikle?

Jeg er meget nysgerrig på et svar fra nogen af jer.

Med venlig hilsen
Lars

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf thj01 » 9. jan 2013, 13:41

Hvis forskellen er softwaren, og hardwaren er den samme, så må det jo være .......

Tillykke med din "flotte" ubuntumaskine ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

larsmik
Indlæg: 14
Tilmeldt: 9. jan 2013, 09:56

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf larsmik » 9. jan 2013, 15:11

være hvad? altså hvorfor svare hvis der ikke er noget der peger i en konstruktiv retning. Nå men det er nok bare mig der havde troet det . Dumme naive mig.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf NickyThomassen » 9. jan 2013, 16:25

Jeg syntes da ellers at thj01's svar er så godt som det kan være, hvad skulle han ellers skrive?

Du tager én computer og 2 stykker software; den ene software virker ikke ordentligt, men den anden gør.

Hvis du fisker efter hjælp til at lave maskinen, så du kan få Apples OS tilbage, så er du gået forkert, for vi beskæftiger os ikke rigtig med Apple her. Normalt kun i det omfang deres udstyr ikke virker med Linux.

larsmik
Indlæg: 14
Tilmeldt: 9. jan 2013, 09:56

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf larsmik » 9. jan 2013, 16:42

ok - tak for dit svar. Havde håbet, at der var nogen som havde større indsigt end tilfældet er. Jeg "fisker " ikke efter hjælp - men er oprigtigt interesseret i at forstå sammenhængen, men særligt om man kan afvikle Ubuntu med en defekt maskine. Altså det kræver jo ikke verdens største begavelse at konstatere det som I siger - jeg er også kommet til denne konklusion.
Ha det godt.
KH
Lars

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 9. jan 2013, 18:14

Hej Lars

Jeg er ikke helt sikker på hvor låst din Mac er når du får den farvede boldt. Men prøv at starte Activity Monitor på Mac'en, og vendt til den låser, se så om der er en udsædvanligt høj aktivitet på enten disken eller CPU'en og om den eventuelt fortager sig over tid (du finder programmet under Programmer->Hjælpeprogrammer i Finder).

Det er muligt at Mac OS gør noget der får din SSD til at gå i en problematisk tilstand hvor Ubuntu måske håndtere det mere korrekt. Har du haft samme problem med originalt Apple hardware i maskinen? Hvor og hvordan fik du skiftet disken?

Mvh Anders

P.s. jeg flytter lidt spørgsmålet ind under andre systemer.

larsmik
Indlæg: 14
Tilmeldt: 9. jan 2013, 09:56

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf larsmik » 9. jan 2013, 19:34

Hej ajenbo

tager dine spørgsmål i rækkefølge.
Når den farvede bold fremkommer så låser mac fuldstændigt og kræver at maskine lukkes ned og startes op igen. problemet opstår vilkårligt - nogle gange så kan maskine køre lang tid uden beach-ball andre gange sker det hurtigt. Jeg har prøvet at overvåge via activity monitor og kan se at Safari bruger mange ressourcer. Som konsekvens af dette har jeg i stedet brugt Chrome som browser - hvilket midlertidigt afhjalp problemet.
vedr. SSD og korrekt håndtering - så skiftede jeg den gamle HDD ud med SSD netop for at se om det ændrede noget på det nævnte problem. Det gjorde det ikke - ergo må jeg konkludere, at HDD ikke var defekt. Så jeg anser ikke SSD for et problem da maskinen opfører fuldstændig ens om det er HDD eller SSD. Dog er SSD selvsagt meget hurtigere.
Jeg har endvidere prøvet udskifte ram med flere forskellige slags - og kører pt. med 4 gb. men har også prøvet 2 gb. Min mistanke om at maskinen på et eller andet niveau er OK var da jeg valgte at køre maskinen i safe mode i Mountain Lion.
Efter installation af Ubuntu har maskinen kørt fuldstændig uden problemer - hvilket jo er helt fantastisk. Jeg ville bare vende min problemstilling med folk herinde, fordi jeg synes det er en speciel case. Jeg har som tidligere beskrevet bragt problemstillingen op hos Apple uden at de kunne komme med nogen forklaring.
Det jeg kunne ønske var selvfølgelig et rigtigt godt hardware diagnose værktøj som kunne lokalisere evt. problemer.

Jeg takker meget for interessen og har fuld forståelse for en evt. afvisning af min problemstilling, da den som nogen har antydet ligger udenfor dette forum's emneområde.

KH

Lars

Warhawk
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 29. maj 2008, 22:41
Geografisk sted: Esbjerg

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf Warhawk » 9. jan 2013, 21:39

Hej Lars,

Jeg kan ikke svare præcist på dit problem, men dog komme med en diagnosticering. Det der sker er, at UI stopper med at svare fordi et eller andet program blokerer, hvilket forårsager en slags fastfrysning af systemet. Typisk sker dette når der er mange I/O operationer, og i særdeleshed hvis der er simultane I/O operationer fra flere programmer. Så kan systemet ikke følge med. Du er derfor nødt til at finde synderen.

Der er egentlig ikke den store forskel på Ubuntu og OSX, rent performance mæssigt. De er begge UNIX-like og har stort set samme opbygning. Tager du GNU/Linux med Gnome 2.x og Cairo Dock, så ligner det til forveksling OSX. Så som Thomas svarede ligger problemet i OSX - ikke i hardwaren, da Ubuntu ellers ikke ville fungere heller.
/Michael
---

Ubuntu 14.04 64-bit - XFS Lenovo ThinkPad W520 | i7-2860 Quad | nVidia Quadro 2000M | 16GB DDR3 RAM | 256GB Patriot Extreme Performance Warp SSD

larsmik
Indlæg: 14
Tilmeldt: 9. jan 2013, 09:56

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf larsmik » 9. jan 2013, 22:22

Hej Warhawk

Tak for dit svar. Jeg har ikke haft andre programmer installeret end mac osx når den har lavet beach-balls (måske har jeg haft Libre Office installeret, men der kan vel ikke ligge en konflikt med mac osx her?). Jeg kan følge din logik, men jeg ved at andre ældre maskiner kan afvikle mac osx. Jeg ved ikke om der kan ligge en konflikt i bios som på en eller anden måde ikke kan opdateres - so to speak. Men Warhawk er det ikke din overbevisning at maskinen fungerer? for ellers ville den vel ikke kunne afvikle Ubuntu. Kort sagt jeg har på ingen måde overbelastet maskinen med tunge/ krævende programmer. som ekstra info - så har jeg både haft installeret Snow Leopard, Lion og Mountain Lion og alle programmer har leveret de flotteste badebolde!!!!

men igen tak for dit svar - jeg er meget taknemmelig!!!
Kh

Lars

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 9. jan 2013, 22:34

Mit bedste bud ville så være at det har med grafikkortet at gøre. Noget i Mac får det øjensynligt til at gå død.

Har du mulighed for at pinge systemet fra en anden computer eller måske enda ssh til maskinen, tilgå fildeling eller web-server, for at se om den stadig køre bortset fra det grafiske system.

larsmik
Indlæg: 14
Tilmeldt: 9. jan 2013, 09:56

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf larsmik » 9. jan 2013, 22:49

jeg kan ikke tilgå mac på den måde du anviser - eller det ved jeg ikke hvordan man gør. men hvis du har ret mht. grafikkort - hvorfor kan den så køre ubuntu? ubuntu er måske ikke så ressourcekrævende? men noget kunne indikere at du har en pointe - for mac kan køre i safe mode hvor alt overflødigt grafik er væk. måske er de 128 mg der sidder på grafikkort ikke nok, selvom Apple godkender at maskinen kan køre eks. Mountain Lion.

kh
Lars

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 10. jan 2013, 03:48

Det er nok nærmere omkring måde driveren i systemet kommunikere med kortet. Det kan være dit hardware har en følsom hed som bliver udløst af den driver Apple bruger hvor Ubuntu gør det på en lidt anden måde som ikke frem provokere problemet, eller måske håndtere Ubuntu problemet og får systemet til at fortsætte.

For at tilgå systemet fra netværket kræver det logisk nok en anden maskine, har du en anden maskine der køre Ubuntu/Mac eller måske en smartphone?
For at aktivere web server på din Mac skal du gå til systemindstillinger og aktiver Personlig webdeling:
Billede
Når du så skriver adressen der vises underneden på en anden maskine burde du kunne se den side den viser. Når Mac'en så låser næste gang kan du prøve at se om den side vil indlæse eller ej.

larsmik
Indlæg: 14
Tilmeldt: 9. jan 2013, 09:56

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf larsmik » 10. jan 2013, 08:23

Tusind tak Ajenbo

Jeg har en macbook med mac os mountain lion på, men ikke ubuntu. Jeg har også en iphone 4. men det kræver at jeg geninstallerer Mac osx for at gøre det du anviser, ikke? Gætter på at du ikke kan sige hvad konsekvensen er, såfremt mac ikke kan indlæse den evt. konfliktende side? hvis der findes en side der er i konlfikt, hvad er konsekvensen så? kan man omgå denne side og så virker maskinen igen, eller..........?

KH


Lars

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf thj01 » 10. jan 2013, 08:41

Jeg forsøgte ikke at være flabet - blot at være logisk.

Nej Ubuntu kan ikke køre på defekt hardware, så hvis du har en fuld funktionsdygtig maskine med ubuntu, så er problemet iOS.

Mac maskiner går også ned og du kan finde masser af henvisninger til det på nettet.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

larsmik
Indlæg: 14
Tilmeldt: 9. jan 2013, 09:56

Re: Imac vil kun køre Ubuntu

Indlægaf larsmik » 10. jan 2013, 09:01

Kære thj01

Helt i orden - alt forladt!!!

Jeg har brugt rigtig lang tid på at undersøge problemet (har desværre det her terrier-gen) og været i kontakt med mange eksperter på mac. Det er relativt nyt for mig at bruge mac og er rigtig begejstret for det - har både iphone, macbook, ipad etc. ). Vil aldrig gå tilbage til windows, og det har med den baggrund været et mindre chok, at apple med deres enorme ressourcer og generøsitet(?) ift. at man kan bruge deres software på ældre maskiner etc. og så opdage at man overhovedet ikke kan få lydhørhed for sit problem i deres organisation. Da jeg talte med support sidste gang (5. gang) spurgte jeg om de ikke kunne være interesseret i at bære denne problemstilling højere op i deres organisation (ikke udelukkende pga. egeninsteresse, men også for at finde ud af hvor refleksive de er) - ja så varsvaret typisk for en hierarkisk (amerikansk) organisation at det kunne de ikke (uden at angive nogen grund). Hvis man ser på apples supportforum så er der masser arf problemer, og som jeg har forstået er der ingen selv garvede medlemmer af forummet som kan få noget at vide om hvornår apple laver en eller anden softwareændring. Så man kan principielt sidde og råbe i forum uden at man ved om nogen lytter og eksekverer på det der siges. (med mindre man er kodekarl og kan gennemskue opdateringer)

Yes der er masse af henvisninger på nette om at mac-maskiner går ned og ift. min model er der også masser af henvisninger men intet virker i mit tilfælde.
Men fedt du skriver at ubuntu ikke kan køre på defekt hardware - det kunne jeg heller ikke forestille mig.

KH

Lars

Tilbage til "Andre systemer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster