Mistet dual boot Emnet er løst

Har du spørgsmål til andre systemer end Ubuntu kan du stille dem her.
simpel
Indlæg: 199
Tilmeldt: 14. sep 2011, 15:45
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Re: Mistet dual boot

Indlægaf simpel » 11. dec 2011, 05:45

@Ajenbo, jeg fik dit svar lidt sent og jeg fik et svar fra hoved mint forumet at jeg skulle installere grub, havde jo gjort men kunne blot ikke mounte mit drev....

Så jeg slettede min install for at bygge op forfra samtidig med jeg ville lave denne guide http://mintdanmark.dk/index.php/topic,66.0.html

Jeg beklager jeg åbenbart ikke havde toldmodigheden, men tak fordi i prøvede...

Denne gang må jeg passe på min backup, dette har kostet mange timer, men håber nogen vil få noget ud af min guide
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...

simpel
Indlæg: 199
Tilmeldt: 14. sep 2011, 15:45
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Re: Mistet dual boot

Indlægaf simpel » 11. dec 2011, 11:44

Så 2 dage senere kom der noget svar, ikke ligesom jer da jeg kørte ubuntu!

PS/ kunne jeg få en kommentar på min guide

Der er dog nogle ting jeg er i tvivl om, håber vi kan gøre det sammen, hvis jeg eller andre får brug for det en anden gang.

sudo blkid ## you see the media

sudo apt-get install grub2

sudo os-prober

sudo update-grub

sudo grub-install /dev/sda

If you install grub via liveCD or USB, then it goes like this

sudo blkid ## An example if root partition / is /dev/sda8

sudo mount /dev/sda8 /mnt

sudo grub-install --boot-directory=/mnt/boot /dev/sda

sudo umount /mnt
-------------------------------

Så mine spørgsmål:

sudo grub-install /dev/sda = "sda" det må da være det drev som er galt med ikk i mit tilfælles sda8

sudo blkid ## An example if root partition / is /dev/sda8 = vil det sige "sudo blkid /dev/sda8"

sudo grub-install --boot-directory=/mnt/boot /dev/sda = hvad er --boot-directory=, hvad skal linjen være hvis det er rigtig...
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mistet dual boot

Indlægaf AJenbo » 11. dec 2011, 15:54

sda8 er den 8. partition på sda. GRUB installeres på selve drevet og ikke partitionen, den skal dog pege på den partition hvor den kan finde /boot mappen. Så nej du skal ikke skrive sda8 ved grub-install. boot dir er /boot på din installation hvor grub kan finde signe konfigurations filer.

simpel
Indlæg: 199
Tilmeldt: 14. sep 2011, 15:45
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Re: Mistet dual boot

Indlægaf simpel » 11. dec 2011, 16:06

Jeg må lige være sikker, nr 1 er jeg nu klar over, hvad med 2 og 3, skal lige sige at sda8 er min første linux partion hvor install ligger, beklager disse spørgsmål men jeg er på meget usikker grund, så vær venligst sød at skære det ud i pap ved at gengive præsis hvad der skal stå ved 2 og 3

1: sudo grub-install /dev/sda

2: sudo blkid ## An example if root partition / is /dev/sda8 = vil det sige "sudo blkid /dev/sda8"

3: sudo grub-install --boot-directory=/mnt/boot /dev/sda = hvad er --boot-directory=, hvad skal linjen være hvis det er rigtig...
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Mistet dual boot

Indlægaf AJenbo » 11. dec 2011, 18:18

2. ser ud til at være taget ud af contekst og jeg kan ikke se hvor der skal skrives hvad, men jeg vil gætte på at det skal være /dev/sda8.

3. det skal være stien til /boot på din mint installation, som du skal have monteret et sted, det er det jeg henviser til i min guide ved at vælge drevet i GUI og så trykke tab for at få det lange nummer.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Mistet dual boot

Indlægaf Christian.Arvai » 11. dec 2011, 19:44

simpel skrev:Så 2 dage senere kom der noget svar, ikke ligesom jer da jeg kørte ubuntu!

Uanset hvilket forum man benytter, skal man nok regne med længere svartid her op til jul. Ud fra hvad jeg har set i de 3½ år jeg har været herinde, ligger svartiderne lidt højere midt på sommeren (juni juli) og her omkring juletid. Så jeg syntes ikke at 2 dage, til et så svært problem, er ret meget.

Vedr. guiden, så tror jeg at det ville gøre det lidt mere overskueligt, hvis du i starten havde et "index" med overskrifter på de enkelte afsnit, og gerne med links i, så man kan springe rundt i guiden.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

simpel
Indlæg: 199
Tilmeldt: 14. sep 2011, 15:45
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Re: Mistet dual boot

Indlægaf simpel » 12. dec 2011, 11:10

@ajenbo, kommer lige tilbage lidt senere, kan ikke overskue dit svar, beklager jeg er virkelig bare så ny, så har bare ikke den forståelse for linux kommandoer endnu, men jeg prøver.

@Christian, du har fuldstændig ret, har lavet en intro nu og jeg ved godt svartider ikke altid passer ind i ens gebet, men jeg klager ikke over jeres svar tider, men fik bare et rigtig nørde svar først fra mint forumet og kunne ikke bruge det til en dyt, og som jeg skriver til ajenbo, ja så har jeg en del forståelse jeg skal have indhentet, men jeg lærer hele tiden. PS/ når jeg laver en guide så skærer jeg det ud i pap, jeg er selv it lærer og jeg ved hvad udspecifering betyder for folk som er nye i noget
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Mistet dual boot

Indlægaf Christian.Arvai » 12. dec 2011, 19:11

Det er en god ide at "skærer det ud i pap" i en guide. Kan det misforstås, så bliver det det meget nemt (ud fra egne erfaringer).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

simpel
Indlæg: 199
Tilmeldt: 14. sep 2011, 15:45
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Re: Mistet dual boot

Indlægaf simpel » 12. dec 2011, 19:51

Men jeg må indrømme det er svært at lave guides her i ubuntu / mint men jeg lærer, er vandt til at lave det i windows hvor man har pile tilgængelige, men tjek ud med denne http://mintdanmark.dk/index.php/topic,68.msg204.html#msg204
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Mistet dual boot

Indlægaf Christian.Arvai » 12. dec 2011, 19:57

Nu er der møde på #ubuntu-dk-moede kl 20 , så jeg skal lige deltage derinde. Men hvis du er interreseret, kan du da kigge lidt på den guide, som jeg har skrevet om install af Ubuntu. Der er sikkert en masse som er helt ens, og jeg vil da også gerne fortælle dig lidt om hvordan jeg sætter dem sammen.

http://www.freedomnotbeer.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=97&Itemid=99

Det er vel mest billederne, som du skal tage nye af pga. Mint.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

simpel
Indlæg: 199
Tilmeldt: 14. sep 2011, 15:45
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Re: Mistet dual boot

Indlægaf simpel » 12. dec 2011, 20:11

Jeg har da brugt flere dine guides rigtig meget Christian, jeg var da ikke kommet så langt uden dem og så jeres svar her i forummet men startede da med dine guides.

Men jeg kunne ikke finde på at kopiere andres guides, og måske derfor min guide heller ikke bliver ligesågod som din, jeg havde bevidst valgt at tage installationen som den kom og hvad jeg gjorde hen ad vejen, derfor eks. med sprogdelen den først kommer et stykke inde i install, men jeg tænker bare som en ny bruger og hvordan oplevelsen er og så nedskriver den.

Du kan evt. tjekke disse guides som jeg har lavet, du skal ikke tænke på copyrighten da jeg har lavet dem til det sted hvor jeg skal undervise her efter nytår, hent dem her http://uffe.it/Uffe.zip

PS/ Hvad syns du om den guide jeg lige smed op, smed også et link på jeres side da den passer til alle ubuntu distruer
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Mistet dual boot

Indlægaf Christian.Arvai » 12. dec 2011, 21:28

Den ser flot ud, og med en masse gode beskrivende billeder. Hvis jeg skal foreslå noget, så er det at du laver en indledning, med overskrifter til afsnittende, sådan at man hurtigere kan finde enkelte afsnit i guiden.

Nu ved jeg jo ikke lige hvordan det er muligt at lave i jeres forum, men enten kan du bruge de links som allerede er lavet (du har lavet guiden delt i indlæg, som har hver deres http), eller også kan det være at du kan gøre som jeg har gjort herinde med https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=1774 , hvor jeg har lavet "interne links" i et enkelt indlæg. Sidstnævnte er nok nemmest at gennemskue, hvis du vælger "Citer" på indlægget, og ser hvordan det er kodet.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

simpel
Indlæg: 199
Tilmeldt: 14. sep 2011, 15:45
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Re: Mistet dual boot

Indlægaf simpel » 12. dec 2011, 22:20

Nu ved jeg ikke lige om du mener de guider jeg havde lavet til aktivitetscenteret eller den om virtuelbox, men de guider jeg havde lavet til aktivitetscenteret er blevet taget i brug og deres gamle materialle er smidt væk, måske de ikke er klogere ha ha.

Men jeg kan godt se din måde til installation med delt op link kunne jeg godt bruge i min install m.m da jeg blander ting sammen med install, men stadig vil jeg ikke lave så meget tekst som du har lavet, jeg kan godt lide at kunne vise det istedet, hvor jeg syns at for meget læsning og forklaringer bliver for meget, men jeg tror på at der er nogle mennesker som foretrækker det ene og andre det andet, det jeg så ikke ved er om jeg rammer den rigtige målgruppe her?

Men jeg kunne godt tænke mig at se hvordan du laver det afsnit, nej ikke afsnit men linker til et indhold, problemet er bare at vor forum, kan du ikke lave en lang guide, ved ikke præsis hvor meget man kan tage med, men tager man for meget med og ikke har gemt, men kun forvist, så er skidtet bare væk og skal indtaste alt igen fra sidste gang man gemte.

Jeg valgte smf da jeg havde et andet forum i det, men aldrig til guider og da jeg valgte smf var ikke prg. af guider men mulighederne i det samt kendskab jeg har, måske en fejl hvis du sidder med nogle muligheder jeg ikke har, men valgt er valgt.

Men det med afsnit vil jeg meget gerne høre nærmere om, kommer selfølgelig også an på om det kan lade sig gøre da jeg er tvunget til at oprette nyt engang imellem som jeg forklarede.
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Mistet dual boot

Indlægaf Christian.Arvai » 12. dec 2011, 22:34

Her er et eksempel på hvordan det er lavet i den nævnte tråd i forum.

Hvis man et stykke inde i et indlæg (feks. lige over et afsnit) skriver :

Kode: Vælg alt

[a]10[/a]

og linket til selve indlægget i dette tilfælde er :

Kode: Vælg alt

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=1774

vil man ved at tilføje :

Kode: Vælg alt

#10

til Url'en, kunne springe direkte ind til punkt "10".

Eks:

Kode: Vælg alt

[url=https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=11&t=1774#10][b]1 - Installation[/b][/url]

vil gøre at du kommer ind et stykke nede i guiden. Denne linje vil fremtræde som et alm. link, og i dette tilfælde med teksten :
1 - Installation


Og virker sådan her :
1 - Installation
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

simpel
Indlæg: 199
Tilmeldt: 14. sep 2011, 15:45
IRC nickname: simpel
Geografisk sted: Holstebro

Re: Mistet dual boot

Indlægaf simpel » 12. dec 2011, 22:54

Undskyld, men skal lige have den lidt mere dummeaktigt...

Hvis jeg er på denne url

Kode: Vælg alt

http://mintdanmark.dk/index.php?action=post;msg=192;topic=66.0


Og overskriften er "Installation" og skal linke herfra, altså ovenstående link

Og så her i samme link med "Installation" ligefør tekst

Giv mig lige begge url komplet, så forstår jeg meget bedre
------------------------------------------------------------------
Mvh. Uffe

Det afgørende er ikke, hvad de tager fra dig,
men hvad du gør med resten...

Tilbage til "Andre systemer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster