Fjerne Ubuntu / Installere Windows

Har du spørgsmål til andre systemer end Ubuntu kan du stille dem her.
Shtennek
Indlæg: 36
Tilmeldt: 22. maj 2008, 18:08
Geografisk sted: Hjørring

Fjerne Ubuntu / Installere Windows

Indlægaf Shtennek » 19. sep 2011, 13:53

Hej.

Jeg er stoedt ind i et mega problem.

Jeg ville fjerne ubuntu, for at installere Windows igen, da jeg ikke kan finde nogle grafikkort drivere der fungere med mit system.

Saa jeg bootede fra en Live USB noegle og brugte Gparted til at fjerne Ubuntu og formatere min SSD om til NTFS igen.

Derefter ville jeg boote op, fra min Windows 7 dvd. Men selvom jeg vaelger mit dvd-drev som 1. prioritet inde i BIOS vil den pludselig ikke boote derfra laengere. Fint nok. Jeg proever bare fra kaerestens computer, og installere Windows den vej. Og det gik glimrende, og hendes computer kunne fint installere og boote. Men ligesaa snart harddisken kom i min computer, ville den ikke boote igen...

Jeg har selvfoelgelig tjekket at det ikke er mit dvd-drev der er braendt af. Dertil har jeg ogsaa proevet at resette BIOS, da jeg har laest mig frem til at det nogle gange kunne hjaelpe.

Men jeg har ENDNU ikke fundet nogen loesning og jeg sidder nu med en computer uden styresystem og som KUN vil boote op fra en Live Ubuntu USB noegle og en Ubuntu CD.

Hvad goer jeg?

/Kenneth
Mvh.

Kenneth Sørensen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fjerne Ubuntu / Installere Windows

Indlægaf AJenbo » 19. sep 2011, 20:41

Jeg flytter lige dit emne ind under offtopic da det jo er lykkeds dig at fjerne Ubuntu og som sådan kun er et spørgsmål om at installere Windows på din maskine.

Windows er desværre struktureret så uheldigt at dens driver opsætning er låst til det hardware den er installeret på. Man kan nulstille nogle af driverne ved at køre sysprep. samt sætte boot option til Detect HAL i MSConfig.exe. Hvis de 2 maskiner ikke er alt for forskellige burde du kunne flytte Windows mellem de 2 maskiner på denne måde.

Det er i øvrigt ikke nødvendigt at slette Ubuntu og oprette en NTFS partition for at installere Windows, det klare dens installation fint, nok faktisk bedre.

Det kan være skærmen er slukket når du får beskeden fra Windows cd'en om du vil boote, hvis du ikke har nogen partition på disken burden den automatisk starte op så prøv også lige det.

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Fjerne Ubuntu / Installere Windows

Indlægaf eyvind » 20. sep 2011, 15:50

Det er sikkert din MasterBootRecord som skal rettes op. Der er nok rester af Linux (ubuntu)

Men da det jo er et Windows problem vil jeg anbefale at du hopper over på er andet forum, som med glæde vil hjælpe dig med din windows.
http://www.kandu.dk
http://www.eksperten.dk
Det er gratis at melde sig til på begge forum.
Rigtige mænd tager ikke backup.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Fjerne Ubuntu / Installere Windows

Indlægaf AJenbo » 20. sep 2011, 16:42

MBR bliver også overskrevet ved Windows installationen.

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Fjerne Ubuntu / Installere Windows

Indlægaf momsemor » 20. sep 2011, 17:08

Hej Kenneth

Hvis du starter op på en Ubuntu CD og vælger <PRØV UBUNTU> og starter Gparted, kan du så se din Windows7 partition?
Vh. Jannie

eyvind
Indlæg: 691
Tilmeldt: 14. jan 2007, 16:40
Geografisk sted: Smørum

Re: Fjerne Ubuntu / Installere Windows

Indlægaf eyvind » 20. sep 2011, 17:42

MBR bliver også overskrevet ved Windows installationen.

Ja - men jeg har altså været ud for at skulle rette/fixe MBR og det gør jeg med en win 98 start CD (diskette)

Men det er bedst med, at lade windows starte på en ualokeret harddisk.
Rigtige mænd tager ikke backup.

Tilbage til "Andre systemer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster