Max 64MB ram

Har du spørgsmål til andre systemer end Ubuntu kan du stille dem her.
kfj1972
Indlæg: 152
Tilmeldt: 1. jun 2011, 01:37

Max 64MB ram

Indlægaf kfj1972 » 20. jun 2011, 01:59

Hejsa,

Jeg kom lige i tanke om at jeg har en efterhånden gammel bærbar stående, så jeg ikke har haft tændt i mange år. Maskinen var faktisk fin nok i tidernes morgen, men det er desværre lang tid siden og meget er sket siden dengang.

CPU'en er vist en Pentium II 233 eller 333MHz hvis jeg husker rigtigt. Og den har kun 64MB RAM - hvilket jeg husker helt tydeligt.

Maskinen har Windows Me installeret PT., men det ville jeg gerne have skiftet ud til et andet og mere tidssvarende OS. Da jeg har siddet og rodet med Ubuntu i den sidste tid på en nyere bærbar, så faldt min tanke også på Ubuntu mhs. til min gamle maskine. Men Ubuntu kræver mindst en 500Mhz CPU og 512MB Ram, så det er desværre udelukket.

Har I nogle andre gode forslag til et up-to-date OS på en så gammel maskine ?
På forhånd mange tak.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Max 64MB ram

Indlægaf Christian.Arvai » 20. jun 2011, 02:27

Damn Small Linux http://www.damnsmalllinux.org/
Run fully in RAM with as little as 128MB (you will be amazed at how fast your computer can be!


Jeg ville forsøge med den først, men ellers er her flere http://www.linux.com/news/hardware/desktops/8248-linux-distros-for-older-hardware
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Max 64MB ram

Indlægaf AJenbo » 20. jun 2011, 03:47

Der skulle også være en chance for at du kan køre lubuntu på den men du bliver nok nød til installere i tekst tilstand.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Max 64MB ram

Indlægaf Christian.Arvai » 20. jun 2011, 12:35

Jeg kunne ikke lade være med at hente DSL og prøve det i virtualbox.

Den lå på 23MB ram normalt, og jeg fik den "op" på 34 da jeg havde lidt forskellige ting åbne, og surfede i forum samtidigt :D
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Max 64MB ram

Indlægaf Christian.Arvai » 20. jun 2011, 12:37

AJenbo skrev:Der skulle også være en chance for at du kan køre lubuntu på den men du bliver nok nød til installere i tekst tilstand.

System requirements
A Pentium II or Celeron system with 128 MiB of RAM is probably a bottom-line configuration that may yield slow yet usable system with Lubuntu. It should be possible to install and run Lubuntu with less memory, but the result will likely not be suitable for practical use.

https://wiki.ubuntu.com/Lubuntu
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Max 64MB ram

Indlægaf lath » 20. jun 2011, 12:49

kfj1972 skrev:Hejsa,

Jeg kom lige i tanke om at jeg har en efterhånden gammel bærbar stående, så jeg ikke har haft tændt i mange år. Maskinen var faktisk fin nok i tidernes morgen, men det er desværre lang tid siden og meget er sket siden dengang.

CPU'en er vist en Pentium II 233 eller 333MHz hvis jeg husker rigtigt. Og den har kun 64MB RAM - hvilket jeg husker helt tydeligt.

Maskinen har Windows Me installeret PT., men det ville jeg gerne have skiftet ud til et andet og mere tidssvarende OS. Da jeg har siddet og rodet med Ubuntu i den sidste tid på en nyere bærbar, så faldt min tanke også på Ubuntu mhs. til min gamle maskine. Men Ubuntu kræver mindst en 500Mhz CPU og 512MB Ram, så det er desværre udelukket.

Har I nogle andre gode forslag til et up-to-date OS på en så gammel maskine ?
På forhånd mange tak.


START edit:
Jeg kan se at der ikke er helt enighed med hensyn til om din computer kan køre Lubuntu, men jeg tror ikke at du vil finde den anvendelig. Ligesom Windows Vista skal computeren kunne trække mere end bare styresystemet.
SLUT edit

Lubuntu er desværre ikke en mulighed for dig. Computeren skal have 128 MB RAM, som absolut minimum.
kilde: https://wiki.ubuntu.com/Lubuntu#System_requirements

det var så de dårlige nyheder nu de gode nyheder :D .
Der findes Linux distibutioner (Ubuntu er en Linux distribution) der er endnu mere letvægt end Lubuntu!
Fra http://en.wikipedia.org/wiki/Lightweight_Linux_distribution har jeg fundet Slitaz Linux [1, 2], der ligesom Lubuntu er baseret på LXDE desktoppen, men den kræver kun 30 MB i stedet for Lubuntus 128 MB.
DSL (Damn Small Linux) kører fra 16 MB RAM på en 486 og op.

Hverken DSL og SliTaz Linux er Ubuntu'er, men Ubuntu'er kører ikke på det ældste hardware du kan støve op med mindre at du kan installere en Ubuntu Server (uden server programmer), og så installere et minimum grafisk system, og en ultra-letvægt* grafisk desktop (fra 0,17 MB og opefter - så vidt jeg husker det). De minimalistiske desktops findes, men du vil finde dem meget primitive og/eller gammeldags.
Sjovt nok har jeg ide om at lave en ultra-letvægtsubuntu distro, men jeg er stadig i den fase, hvor jeg er ved at bestemme målgruppe, og dermed programmer der skal være med på et system efter installation. Jeg kan dog nævne at man helst bør være glad wizard-agtige** terminal programmer, når det kommer til opsætning af hvilken som helst del af systemet.

/Lars

[1] : http://en.wikipedia.org/wiki/SliTaz
[2]: http://slitaz.org/en/

*:
F.eks. Det mest ekstreme ud i minimalistisk dektop er nok "Ratpoison" desktoppen: http://www.nongnu.org/ratpoison/ - ingen brug af mus, kun tastatur - og ingen fancy grafik

**:
a la tekst baseret ubuntu installation med newt/n(w)curces:
Billede
parted i newt udgave. GNOME udgaven hedder gparted.
Senest rettet af lath 20. jun 2011, 13:23, rettet i alt 3 gange.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Max 64MB ram

Indlægaf Christian.Arvai » 20. jun 2011, 13:11

Nej, for en gangs skyld er jeg ikke helt enig med Ajenbo.

Men vi snakker også om en pc, der har samme antal ram som den Commodore 64, jeg havde som knægt :D

Det bliver svært at finde et tidsvarende system, der kan køres på så lidt ram.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Max 64MB ram

Indlægaf lath » 20. jun 2011, 13:25

christian.arvai skrev:Nej, for en gangs skyld er jeg ikke helt enig med Ajenbo.

Men vi snakker også om en pc, der har samme antal ram som den Commodore 64, jeg havde som knægt :D

Det bliver svært at finde et tidsvarende system, der kan køres på så lidt ram.


Du er nok lige en faktor 1024 i for lidt RAM, når du sammenligner med en C64. (64 KB på en C64 vs hans 64 MB).

/Lars

Iøvrigt beklager jeg lige at mit forrige indlæg blev retet så mange gange, men præcis information var nødvendig - synes jeg.
Senest rettet af lath 20. jun 2011, 13:29, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Max 64MB ram

Indlægaf Christian.Arvai » 20. jun 2011, 13:28

lath skrev:
christian.arvai skrev:Nej, for en gangs skyld er jeg ikke helt enig med Ajenbo.

Men vi snakker også om en pc, der har samme antal ram som den Commodore 64, jeg havde som knægt :D

Det bliver svært at finde et tidsvarende system, der kan køres på så lidt ram.


Du er nok lige en faktor 1024 i for lidt RAM, når du sammenligner med en C64. (64 KB på en C64 vs hans 64 MB).

/Lars

LOl , ups for en smutter, men det er jo også langt tid siden at jeg så på brødkassen hehehe
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Max 64MB ram

Indlægaf thj01 » 20. jun 2011, 17:32

Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Andre systemer"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster