USB IDE/SATA adapter Emnet er løst

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

USB IDE/SATA adapter

Indlægaf uniqorn » 25. aug 2021, 23:46

Min gamle Windows laptop er efter 8 trofaste år stået af rotteræset. Jeg har en mistanke om, at der er gået kuk i driverne eller stikket til strømforsyningen. Den aflader batteriet og låser sig uden at finde og overgå til strømforsyningen. Der er liv i strømforsyningen og efter at have købt et nyt batteri for lige under 200 kr. på Amazon, skulle batteriet være elimineret fra fejlfindingen. Det er iøvrigt første gang jeg køber nyt batteri, det gamle har siddet i fra ny af.

Det ender nok med, at jeg konverterer laptoppen til Linux, da det vil være syndt at skrotte den, da hardwaren er i ganske god stand. Men, så er det en problemstilling opstår, som jeg håber kan løses med hjælp af kyndige personer i dette forum.

Jeg har lavet regelmæssige back-ups, men der findes en lille rest på laptoppens harddisk, som jeg frygtelig gerne vil have adgang til. Idéen er den, at jeg åbner laptoppen og tager harddisken ud for at forbinde den med en anden PC. Har søgt på nettet og fundet ud af, at en USB IDE/SATA adapter kan gøre tricket.

Er det en ligetil plug'n'play løsning?
Bliver den udtagne harddisk opfattet som en ekstern harddisk?

I tilfælde af, at der skulle være noget malware på spil, så har jeg tænkt mig at tilslutte den udtagne harddisk til min Ubuntu PC. Det lader til at en USB IDE/SATA adapter også spiller med Linux. Nogle gode råd hertil ønskes.
Senest rettet af uniqorn 30. aug 2021, 23:29, rettet i alt 1 gang.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: USB IDE/SATA adaptor  Emnet er løst

Indlægaf Klaus Rasmussen » 25. aug 2021, 23:57

uniqorn skrev:Jeg har lavet regelmæssige back-ups, men der findes en lille rest på laptoppens harddisk, som jeg frygtelig gerne vil have adgang til. Idéen er den, at jeg åbner laptoppen og tager harddisken ud for at forbinde den med en anden PC. Har søgt på nettet og fundet ud af, at en USB IDE/SATA adaptor kan gøre tricket.

Er det en ligetil plug'n'play løsning?
Bliver den udtagne harddisk opfattet som en ekstern harddisk?

Det korte svar er ja. Har selv en jeg har brugt til samme formål. Det er ren Plug n Play.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: USB IDE/SATA adapter

Indlægaf uniqorn » 26. aug 2021, 00:01

Klaus Rasmussen skrev:Det korte svar er ja. Har selv en jeg har brugt til samme formål. Det er ren Plug n Play.


Excellent. :D

Mange tak for hurtigt svar.

uniqorn
Indlæg: 87
Tilmeldt: 10. feb 2020, 12:31
Geografisk sted: Hinsidan

Re: USB IDE/SATA adapter

Indlægaf uniqorn » 30. aug 2021, 23:37

Modtog adapteren i dag. Afmonterede laptopens harddisk og forbandt den med Ubuntu-PCen via adapteren. Harddisken snurrer, den dukker op i Ubuntu, men når jeg dobbeltklikker kommer beskeden: "Not authorized (polkit authority not available and caller is not uid 0)".

Jeg har i mellemtiden tilsuttet til Windows-PCen og udført det ønskede back-up, det krævede også at jeg fik den ønskede adgang, men det klarede Windows med et museklik. Jeg vil dog frygtelig gerne vide, hvordan jeg kan gøre samme operation via Ubuntu, hvis nogen vil være så venlig.

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster