Læsning af kamera-hukommelseskort Emnet er løst

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
gamleholm
Indlæg: 21
Tilmeldt: 8. dec 2008, 13:36
IRC nickname: Den gamle

Læsning af kamera-hukommelseskort

Indlægaf gamleholm » 12. nov 2015, 09:49

Jeg fotograferer ganske meget. På min gamle Windows-installation kunne jeg uden problemer tage hukommelseskortet ud af kameraet, sætte det i computeren og indlæse billederne i billedbehandlingsprogram.
Når jeg prøver det samme i Ubuntu får jeg denne besked:

"Error mounting /dev/mmcblk0p1 at /media/jrn/CANON_DC: Command-line `mount -t "exfat" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid,uid=1000,gid=1000,iocharset=utf8,namecase=0,errors=remount-ro,umask=0077" "/dev/mmcblk0p1" "/media/jrn/CANON_DC"' exited with non-zero exit status 32: mount: unknown filesystem type 'exfat'"

Hvordan kommer jeg videre?

buddig
Indlæg: 746
Tilmeldt: 18. maj 2011, 21:54
Geografisk sted: Ugelbølle ved Aarhus

Re: Læsning af kamera-hukommelseskort

Indlægaf buddig » 12. nov 2015, 11:19

Har du prøvet med et andet hukommelseskort, f.eks et nyt, der ikke har været i kameraet?
Har du prøvet, med kortet i en løs kortlæser sluttet til din PC?
Hvilken Ubuntu version har du?
// Henning

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Læsning af kamera-hukommelseskort

Indlægaf lath » 12. nov 2015, 11:38

gamleholm skrev:Jeg fotograferer ganske meget. På min gamle Windows-installation kunne jeg uden problemer tage hukommelseskortet ud af kameraet, sætte det i computeren og indlæse billederne i billedbehandlingsprogram.
Når jeg prøver det samme i Ubuntu får jeg denne besked:

"Error mounting /dev/mmcblk0p1 at /media/jrn/CANON_DC: Command-line `mount -t "exfat" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid,uid=1000,gid=1000,iocharset=utf8,namecase=0,errors=remount-ro,umask=0077" "/dev/mmcblk0p1" "/media/jrn/CANON_DC"' exited with non-zero exit status 32: mount: unknown filesystem type 'exfat'"

Hvordan kommer jeg videre?

EXFAT er et nyere type FAT filsystem fra Microsoft, og når den siger at den ikke kender det filsystem så mangler der en filsystem device driver.

@buddig
Måske der er e EXFAT FUSE filsystem device driver han kan bruge?

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Læsning af kamera-hukommelseskort

Indlægaf lath » 12. nov 2015, 11:49

lath skrev:
gamleholm skrev:Jeg fotograferer ganske meget. På min gamle Windows-installation kunne jeg uden problemer tage hukommelseskortet ud af kameraet, sætte det i computeren og indlæse billederne i billedbehandlingsprogram.
Når jeg prøver det samme i Ubuntu får jeg denne besked:

"Error mounting /dev/mmcblk0p1 at /media/jrn/CANON_DC: Command-line `mount -t "exfat" -o "uhelper=udisks2,nodev,nosuid,uid=1000,gid=1000,iocharset=utf8,namecase=0,errors=remount-ro,umask=0077" "/dev/mmcblk0p1" "/media/jrn/CANON_DC"' exited with non-zero exit status 32: mount: unknown filesystem type 'exfat'"

Hvordan kommer jeg videre?

EXFAT er et nyere type FAT filsystem fra Microsoft, og når den siger at den ikke kender det filsystem så mangler der en filsystem device driver.

@buddig
Måske der er e EXFAT FUSE filsystem device driver han kan bruge?

/Lars

Jeg svarer lige mig selv - jo det er løsningen:

Der skal installeres 3 pakker for at Ubutnu kan forstå EXFAT filsystemer:
Kør denne kommando:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get update; sudo apt-get upgrade; sudo  apt-get install fuse fuse-exfat exfat-utils


Bemærk at Ubuntu ikke nødvendigvis automagisk kan montere EXFAT filsystemer.

Prøv lige igen at få adgang til det igen - og kun via Nautilus eller en lignende filsystem browser.

Går det galt så fortæl mig lige fejlen. Jeg vil gerne lave den kommando du skal bruge for at åbne(mount) op for EXFAT filsystemet og en anden kommando til at lukke(unmount) det igen .

/Lars

Edit1, 20151130T1813Z+1:
Redigeret for forståelsens skyld
Edit2, 20151130T1821Z+1
Man skal lige huske at læse hele fejlmeddelelsen ...
Senest rettet af lath 30. nov 2015, 18:24, rettet i alt 2 gange.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gamleholm
Indlæg: 21
Tilmeldt: 8. dec 2008, 13:36
IRC nickname: Den gamle

Re: Læsning af kamera-hukommelseskort

Indlægaf gamleholm » 29. nov 2015, 16:34

Mange tak for hjælp indtil videre. Jeg har endnu ikke prøvet den foreslåede løsning, men så snart jeg har vendr jeg tilbage.
Jørn

naucher
Indlæg: 359
Tilmeldt: 23. jan 2009, 21:14
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Læsning af kamera-hukommelseskort

Indlægaf naucher » 13. apr 2018, 20:35

lath skrev:Der skal installeres 3 pakker for at Ubutnu kan forstå EXFAT filsystemer:
Kør denne kommando:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get update; sudo apt-get upgrade; sudo  apt-get install fuse fuse-exfat exfat-utils


Bemærk at Ubuntu ikke nødvendigvis automatisk kan montere EXFAT filsystemer.


Hej
Jeg fandt denne gamle tråd, som jeg håber at kunne få lidt respons på, da jeg har et tilsvarende problem med at montere mit nye 128GB SD-kort
Jeg kørte derfor ovenstående kode, som desværre slutter med

Kode: Vælg alt

E: Kunne ikke lokalisere pakken fuse-exfat

... og ganske rigtigt, så kan Nautilus da heller ikke montere kortet, men kommer med samme fejlmelding som ovenfor nævnt.
Hvad gør man så?
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Læsning af kamera-hukommelseskort  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 13. apr 2018, 21:55

Du kan formatere det som FAT32

Pakken heder exfat-fuse

naucher
Indlæg: 359
Tilmeldt: 23. jan 2009, 21:14
IRC nickname: naucher
Geografisk sted: Aabenraa

Re: Læsning af kamera-hukommelseskort

Indlægaf naucher » 16. apr 2018, 21:15

AJenbo skrev:Du kan formatere det som FAT32

Nej, det tror jeg ikke at man kan.
Jeg fandt en Windows PC, hvor jeg både kunne overføre mine video klips, og formatere kortet - som NFTS eller som exFAT.

Jeg bliver jo også nødt til at formatere kortet i at format, som mit action kamera kan bruge.
Måske dur Linux bare ikke til dette job?
De bedste hilsner
Naucher

Begejstret Bruger
Lenovo Thinkpad L15 (årg. 2023) | 16,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 23.10
Lenovo Thinkpad S540 (årg. 2014) | 8,0 GB RAM | 400 GB disk || Ubuntu 22.04LTS

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Læsning af kamera-hukommelseskort

Indlægaf AJenbo » 17. apr 2018, 00:35

Max størrelsen for fat32 er 128GB så jo det kan man godt. Nogle versioner af Windows kan dog kun formatere diske op til 32GB man kan fint tilgå en disk på 128GB som er blevet formateret med fat32. Så jo det kan du fint. Måske er det bare Windows der ikke dur, eller dit kamera når det ikke kan NTFS?
https://docs.microsoft.com/en-us/previo ... technet.10)

Fik du i øvrigt installeret exfat-fuse pakken (ikke fuse-exfat som du prøvede tidligere). Grunden til at den ikke kommer med som standard er at man i nogle regioner skal betale MS licens for at bruge den.

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster