"død" NAS/ekstern harddisk

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

"død" NAS/ekstern harddisk

Indlægaf Jacob Bahn » 29. nov 2013, 19:44

Hej.

Jeg har en ældre Buffalo LinkStation, som jeg for et års tid siden skiftede harddisk i (fra 500GB til 2TB). Den har kørt upåklageligt siden, men i forgårs begyndte den pludselig at bippe på en ny måde og var ikke til at tilgå. LED for Power og Link/Act(ivity) lyste som normalt, men error-lampen indikerede: "6 flashes - Hard Drive can not be recognized". Jeg kan heller ikke tilgå drevet, når jeg piller det ud af NAS'en og firbinder harddisken via SATA til USB. Gparted kan heller ikke registrere disken. Når jeg forbinder disken via USB er det ligesom disken forsøger at læse 11 gange, før den giver op.

Har nogen prøvet noget lignende? Eller er der bare nogen, der har et godt bud på, hvordan jeg tackler det?

Det skal siges, at disken blandt andet indeholder alle familiens billeder fra de sidste mange år, så indholdet har stor værdi. (en stor del af det backed up, men ikke alt!)
Mvh Jacob

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: "død" NAS/ekstern harddisk

Indlægaf lath » 30. nov 2013, 05:12

Jacob Bahn skrev:Hej.

Jeg har en ældre Buffalo LinkStation, som jeg for et års tid siden skiftede harddisk i (fra 500GB til 2TB). Den har kørt upåklageligt siden, men i forgårs begyndte den pludselig at bippe på en ny måde og var ikke til at tilgå. LED for Power og Link/Act(ivity) lyste som normalt, men error-lampen indikerede: "6 flashes - Hard Drive can not be recognized". Jeg kan heller ikke tilgå drevet, når jeg piller det ud af NAS'en og firbinder harddisken via SATA til USB. Gparted kan heller ikke registrere disken. Når jeg forbinder disken via USB er det ligesom disken forsøger at læse 11 gange, før den giver op.

Har nogen prøvet noget lignende? Eller er der bare nogen, der har et godt bud på, hvordan jeg tackler det?

Det skal siges, at disken blandt andet indeholder alle familiens billeder fra de sidste mange år, så indholdet har stor værdi. (en stor del af det backed up, men ikke alt!)


Jeg kan forstå så meget af det du skriver at du har sat harddisken ind i en ekstern harddisk kasse, som har et USB stik?

Det første du skal gøre er at tjekke at den får strøm, og får rigeligt af den (strøm måles i Ampere, forkortes oftest til A.)
Din harddiskkasse skal muligvis have 2 kabler tilsluttet. Et USB kabel, og et kabel med +5 Volt jævnspænding.

Nu er det sådan at sådan en harddisk ikke altid kan trækkes direkte fra en PC.
PCen har faktisk ret (ifølge USB standarden) til at lukke ned for strømmen hvis der trækkes mere end 0,1 A.
Sådan en nedlukning sker ikke hvis harddiskkassen har spurgt om, og fået lov til at bruge mere strøm (max 0.5 A, i trin af 0,1 A.)

Den nemmeste måde at være sikker på at der altid er strøm nok er at bruge en dum USB hub.
Med dum USB hub mener jeg at USB huben ikke tjekker hvor meget strøm en USB enhed bruger, hvilket ellers er et krav i USB standarden.
Din dumme USB hub skal så have have strøm fra en ekstern 5 volt strømforsyning, og det er så herfra at din harddisk trækker al den strøm den har brug for - også uden at bede om tilladelse til det.

5 volt strømforsyningen bør kunne levere mindst 1 ampere (1 A.), hvilet er det samme som 5 Watt (5 VA, 5 volt gange 1 ampere = 5 watt). Det gør ikke noget den kan levere mere end 1 ampere, for det giver kun en mere stabil strøm.
Strøm (der måles i ampere) er ikke spænding (der måles i volt)! Strømforsyningen må til USB enheder kun levere en spænding på 5 volt jævnspænding (DC).

Umiddelbart lyder det som du har en meget død harddisk.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: "død" NAS/ekstern harddisk

Indlægaf Jacob Bahn » 2. dec 2013, 21:05

Hej Lars.

Tak for dit svar. Jeg har rigtigt nok sat den eksterne harddisk ind i en harddiskkasse - eller hvad sådan en nu hedder? Den har seperat strømforsyning på 12V, så der skulle være strøm nok. Du skriver, at "Strømforsyningen må til USB enheder kun levere en spænding på 5 volt jævnspænding (DC)". Men jeg går ud fra, at når kassen er 'født' med en 12V forsyning, er det ok?

Det skal siges, at kassen er købt med en anden harddisk i, end den omtalte (måske helt uden!), men det burde vel ikke betyde noget?

Når jeg tænder for kassen, tænder power-led'ed, og jeg kan høre, at noget i harddeisken arbejder. Den 'tager tilløb' eller 'varmer op' (en tiltagende summen), hvor efter den laver sammen lyd elleve gange (!) - som om den prøver at læse, men ikke får lov!?

Den harddisk, som sagen drejer sig om (Seagate 2TB) har jeg i sin tid formateret i den selv samme kasse, så jeg ved, at de har virket sammen.

Hvis du nu har ret, at jeg har 'en meget død harddisk', hvad gør jeg så? Jeg har hørt, at man mod tusindvis af kroner kan få sådan en skilt ad og data gendannet, men det har jeg ikke råd til. Er det bare ærgerligt?
Mvh Jacob

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: "død" NAS/ekstern harddisk

Indlægaf lath » 3. dec 2013, 04:34

Edit:
Vigtigt! Du bør ikke længere prøve at tænde for harddisken, fordi du måske uigenkaldeligt ødelægger mere og mere data hver gang du tænder for den
/edit

Jacob Bahn skrev:Hej Lars.

Tak for dit svar. Jeg har rigtigt nok sat den eksterne harddisk ind i en harddiskkasse - eller hvad sådan en nu hedder? Den har seperat strømforsyning på 12V, så der skulle være strøm nok. Du skriver, at "Strømforsyningen må til USB enheder kun levere en spænding på 5 volt jævnspænding (DC)". Men jeg går ud fra, at når kassen er 'født' med en 12V forsyning, er det ok?

Den har helt sikkert sin egen lille strømforsyning, der kan lave en 5 volt spænding ud fra de 12 volt.
Når nu harddiskkassen har sin egen selvstændige strømforsyning er der ikke så meget at bekymre sig om.

Jacob Bahn skrev:Det skal siges, at kassen er købt med en anden harddisk i, end den omtalte (måske helt uden!), men det burde vel ikke betyde noget?

Det betyder ikke noget, nej. PC komponenter er meget standardiserede.

Jacob Bahn skrev:Når jeg tænder for kassen, tænder power-led'ed, og jeg kan høre, at noget i harddeisken arbejder. Den 'tager tilløb' eller 'varmer op' (en tiltagende summen), hvor efter den laver sammen lyd elleve gange (!) - som om den prøver at læse, men ikke får lov!?

Det kunne lyde som om harddisken har haft et læse- / skrive-hoved crash.
Læse- / skrive-hovedet svæver på en pude af støv-frit luft kun 0,002 millimeter (mm) over harddiskens plader. Med den hastighed som harddiske roterer med vil et crash betyde at den magenetiske belægning på plader blive fræset af. Den magnetiske belægning på overfladen af pladerne indeholder det du har gemt på harddisken.

Kunne du muligvis optage lyden og så gøre lydfilen offentligt tilgængeligt? Edit:Tag en snak med f.eks. IBAS først/edit
Lydfilen skal liggge på en server på internettet for at den er offentlig tilgængelig. Du kan bruge Google Drev - du kan evt bare oprette en ny Google konto til formålet.

Vi skal have et link til lyd filen.

Jacob Bahn skrev:Hvis du nu har ret, at jeg har 'en meget død harddisk', hvad gør jeg så? Jeg har hørt, at man mod tusindvis af kroner kan få sådan en skilt ad og data gendannet, men det har jeg ikke råd til.

Det er helt rigtigt.
Der findes forskellige grader af ødelagt harddisk, og er det kun elektronikken der er stået af, så kan sådant et firma tage et tilsvarende harddisk og indsætte ubeskadigede plader fra din harddisk.
Jacob Bahn skrev:Er det bare ærgerligt?

Det er det, hvis du ikke har råd.
Når det så er sagt er unikke billeder (såsom billeder fra børns opvækst) nok værd at redde.

Jeg ville nu prøve at finde ud af hvor meget det rent faktisk koster før jeg giver op.
Gå efter et firma der gerne vil handle med private til at starte med. De er klar over at en meget dyr pris kan være et problem

Du kunne starte med at bede firmaet om at finde ud præcis hvad der galt med den, og det kan laves for en overkommelig sum penge.
Få en aftalt pris på alt arbejde - så du ikke bliver overrasket.
Edit:
/edit

Når du så engang får dine billeder igen, så lav backup. - og ikke kun på en harddisk - og især ikke kun af det samme fabrikat (pas på rebrandede varer) - de kunne jo alle sammen have den samme fejl.
Du kan overveje at lagre billederne lidt mere professionelt ved at bruge bånd. Gem din backup 3 fysisk forskellige steder. Hjemme hos dig selv, nogle du stoler på, og så i en bankboks.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: "død" NAS/ekstern harddisk

Indlægaf AJenbo » 3. dec 2013, 10:37

Gennem mit arbejde har jeg kontakter til et firma der kan udføre sådanne gendannelse billigt, men vis de ikke kan gendanne noget vil du ikke heller ikke få den gamle disk igen og det er uden garanti. Hvis du er interesseret kan jeg prøve at hente en pris til dig

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: "død" NAS/ekstern harddisk

Indlægaf Jacob Bahn » 14. dec 2013, 14:03

Lars og Anders: Tak for svar og hjælp. Pga af barsel og børns sygdom, har jeg været sat lidt ud af spillet og er det stadig. Når jeg får mulighed for det, vil jeg følge jeres råd og undersøge yderligere.

Anders: Tak for tilbuddet. Hvis det når dertil, vender jeg tilbage.

God weekend!
Mvh Jacob

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: "død" NAS/ekstern harddisk

Indlægaf Jacob Bahn » 25. okt 2014, 08:01

Jeg har endnu ikke løste dette problem, men jeg lukker tråden nu.

Endnu engang tak for hjælp og tilbud.
Mvh Jacob

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: "død" NAS/ekstern harddisk

Indlægaf AJenbo » 25. okt 2014, 12:32

Hvis du markere tråden som løst kan det være forivrende for andre der senere søger en løsning på samme problem.

Jacob Bahn
Indlæg: 357
Tilmeldt: 25. nov 2008, 11:29

Re: "død" NAS/ekstern harddisk

Indlægaf Jacob Bahn » 6. nov 2014, 09:23

Hov, jeg glmete at svare: Det er der fornuft i.

Til gengæld er jeg i tvivl: Har jeg ikke lukket den eller har du/I åbnet den igen?
Mvh Jacob

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], [Crawler] og 0 gæster