sd card i usb adapter, kan ikke formatteres? Emnet er løst

Scannere, kameraer, printere, mus, tegneplader osv.
gtr

sd card i usb adapter, kan ikke formatteres?  Emnet er løst

Indlægaf gtr » 31. okt 2013, 21:04

ubuntu 12.04
sd card 16gb i usb adapter.

Kortet har tidligere været anvendt til linux styresystem og filer. Testet ok med h2testw.

Denne gang blev kortet uden fejl formateret, og installeret et img med imagewriter.

Nu vil jeg formatere kortet igen, men kan ikke få adgang til kortet, når det isættes pc'en.

Gparted startede et par gange, men fandt ikke kortet. Nu vil gparted ikke starte mere.

Disk utility finder kortet, eller rettere sd card reader. /dev/sdb1. Programmet viser, at kortet er tomt, hvad det ikke kan være.

Hvis jeg prøver at formatere eller partitionere kortet, fremkommer fejlmelding Daemon is inhibited.

Jeg har prøvet at sudo disk utility, men giver samme fejlmelding.

Kortet er ikke listet under places, hvilket det ellers har været.

Er kortet gået i stykker, eller kan jeg komme til at slette eller formatere kortet?

Tak.

Nordsig
Indlæg: 361
Tilmeldt: 1. nov 2009, 20:11
Geografisk sted: Varde

Re: sd card i usb adapter, kan ikke formatteres?

Indlægaf Nordsig » 1. nov 2013, 18:15

Hejsa

Er det et SDHC kort ? Hvis det er skal du også have en kortlæser der kan læse HC kort.

Har selv prøvet med en kortlæser der ikke kunne tage andet end alm. SD kort. Det resulterer i at man ikke kan se filer eller andet.
UBUNTU 22.04 på ToshibaSATELLITE-Z830-10W

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: sd card i usb adapter, kan ikke formatteres?

Indlægaf lath » 2. nov 2013, 04:41

Sådan helt lavpraktisk:
Der hvor du sætter SD kortet ind i USB SD-kort enheden kan der være kommet støv eller skidt ned. Det kan blokere for at SD kortet får strøm, eller at signaler fra SD-kortet kan komme komme ind til/ud af USB SD-kort enheden.

Støv eller skidt fjernes uden at bøje de metalledere der skaber den elektriske kontakt til et SD kort.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

gtr

Re: sd card i usb adapter, kan ikke formatteres?

Indlægaf gtr » 4. nov 2013, 19:52

Tak for svarene.

Kortet er 20mbs. Det må være sdhc. Jeg ved ikke, om usb kortlæseren er sdhc. Men da jeg før har flyttet filer og brændt
isoer, er kortlæseren sandsynligvis ikke problemet.

Sandsynligvis ikke støv og skidt, da jeg kort forinden brændte et andet img på kortet uden fejlmeldinger.

Jeg mener, sd kortet blev ødelagt, da det blev forsøgt bootet i det bundkort, det blev isat, selvom
et andet forum siger, det ikke kan lade sig gøre.

Når kortet kunne formateres, og img'er brændes flere gange på desktoppen uden fejlmeldinger, mener jeg ikke kortet,
kortet kan være blevet ødelagt, mens det var tilsluttet desktoppen.

Når jeg tilslutter kortlæseren med kortet isat, ser ubuntu ikke kortet under 'places'. Men gparted finder kortet. Når
jeg forsøger at formatere kortet, virker det ikke. Fejlmelding mkdosfs: failed whilst writing fat.
Med shred kommando kan jeg heller ikke shrede kortet, uden der kommer in output error.

Jeg har nu købt et andet kort, som på en liste er markeret som anvendeligt på bundkortet.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: sd card i usb adapter, kan ikke formatteres?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 4. nov 2013, 20:33

Har du prøvet at højre-klikke på kortet og se hvem der er ejer? Gparted kan være drilsk.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: sd card i usb adapter, kan ikke formatteres?

Indlægaf Kurt Christensen » 4. nov 2013, 21:32

Kan også prøve at montere med "Diske" i programmer, det ser nogle gange noget Gparted ikke ser.
Når lejligheden byder sig.

gtr

Re: sd card i usb adapter, kan ikke formatteres?

Indlægaf gtr » 25. jun 2014, 19:23

Tak for svarene.

Jeg har fundet ud af, at det tilsyneladende er usb sd card adapterne, der er problemet. Jeg har prøvet 3 forskellige adaptere. Den ene er sdhc. På alle 3 er der fejlmeldinger omkring sd kortene. Så kan de ikke formatteres. Så ikke flytte filen. Osv. Jeg isatte en sdcard ide ata adapter i bundkortet. 3 sd cards med fejlmeldinger kunne jeg enten formattere med gparted eller command line. 2 af sd card'ene har jeg testet med h2testw på wine ubuntu. Og de var begge iorden. Det 3. sd kort på 4gb testede jeg med 2 filer, ialt 3,5gb. Jeg tog sha256sums på filerne på sd kortet, og værdierne passede. Når jeg bruger sd card ide ata adapteren er der en fejl, når jeg flytter filer. Når filen er flyttet, dvs 0sec left, lukkes file operations vinduet ikke. Det skal jeg lukke manuelt ved at trykke 'close window'. Når jeg tager shasummen på den flyttede fil passer den. Derfor tror jeg, filen bliver flyttet korrekt. Unmount sd card medfører en fejlmelding. Slukker jeg computeren med sd kortet mounted, er der ingen fejlmeldinger. Sd card ide ata adapterens skrivehastighed er omkring 3mbs, og læsehastighed omkring 9mbs.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: sd card i usb adapter, kan ikke formatteres?

Indlægaf AJenbo » 25. jun 2014, 23:09

Der er en låse tap på siden af et SD kort, ikke alle kortlæsere respektere om den er sat i låst position eller ej, så det kunne måske forklare hvorfor den virker med nogle og ikke andre.

Følgende kommando kan bruges til at slette alle partitioner og alt data på kortet, du skal dog lige tjekke at adressen er korrekt så du ikke kommer til at slette din harddisk eller noget andet vigtig:

Kode: Vælg alt

sudo dd if=/dev/zero of=/dev/sdb

Tilbage til "Ekstern hardware"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster