Ødelagt opstart, sort skærm Emnet er løst

Forum for support til grafik og lydkort.
boa
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29. nov 2009, 21:52
IRC nickname: boa
Geografisk sted: Odder i Østjylland

Ødelagt opstart, sort skærm

Indlægaf boa » 13. feb 2018, 21:49

Brugte min Lenovo T520 til at lave en usb pind med en LXLE distro for at hjælpe min aldrende AcerOne notebook. Syntes det tog temmelig lang tid for at lave pinden færdig, men fik til sidst besked om at den var OK færdig. Slukkede Lenovoen med pinden siddende i og genstartede så for at kontrollere den nye usb-live LXLE.
Hit by Murphy's law ! Lenovoen starter op med en sort skærm og en lille hvid blinkende cursor øverst til venstre og så sker der ellers ikke mere. Jeg tvinger Lenovoen til at lukke helt med og fjerner usb-pinden. Ny koldstart giver samme resultat. Efter adskillige forskellige forsøg får jeg startet i fail safe mode og forsøger med repair-funktionen. Nu kan jeg komme frem til login password vinduet, men når jeg trykker enter efter indtastningen af password går skærmen i sort igen. I arrig frustration lægger jeg en 14.04 installationsdvd i dvd-drevet og prøver at få lavet en live session fra dvd. Maskinen læser fra dvd drevet, som jeg kan høre arbejde i laaaaang tid. Til sidst kommer pludseligt min normale cursor-pil på skærmen, og nogle minutter senere har jeg den normale desktop til en live session på skærmen, og alt fungerer tilsyneladende normalt som live session fra dvd.
Jeg undersøger usb pinden fysisk og kan konstatere at stikket er gået løst. Det er en aldrende pind som har givet god tjeneste hidtil, men det ser ud til at den nu har lavet ged i min Lenovo.
Jeg vil tro at den defekte usb pind har fået ødelagt min GRUB og min skærmdriver således at jeg intet kan se på skærmen.
Med live session fra dvd kan jeg godt se mine filer på det egentlige drev men jeg kan ikke få lov til at flytte dem til fx dropbox eller en extern usb HD som jeg prøvede at tilslutte.

Hvordan får jeg adgang til at flytte/redde mine filer via dvd live session ?

Jeg havde lige lavet en hel masse billedbehandling og regnede med at lave backup næste morgen, men ville lige lave usb-pinden med LXLE inden jeg gik i seng :-( ØV

Bedste hilsner fra BoA

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ødelagt opstart, sort skærm

Indlægaf Klaus Rasmussen » 13. feb 2018, 22:09

Prøv lige at lade os se en:

Kode: Vælg alt

lspci

Lyder umiddelbart som et skærmdriver problem.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

boa
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29. nov 2009, 21:52
IRC nickname: boa
Geografisk sted: Odder i Østjylland

Re: Ødelagt opstart, sort skærm

Indlægaf boa » 13. feb 2018, 22:29

lspci ?? Mener du via terminalen i live dvd sessionen ? Jeg kan jo ikke se noget som helst ellers. Når jeg er i live session er det med den medfølgende open source driver men jeg har ellers anvendt Nvidia driver på Lenovoen da jeg synes at det fungerer marginalt bedre når jeg laver billedbehandling med to skærme i gang.

BoA

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ødelagt opstart, sort skærm

Indlægaf Klaus Rasmussen » 13. feb 2018, 22:32

boa skrev:lspci ?? Mener du via terminalen i live dvd sessionen ? Jeg kan jo ikke se noget som helst ellers

Ja, det er jo stadig den samme skærm. :)
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ødelagt opstart, sort skærm  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 13. feb 2018, 22:47

Start i fejl sikkeret tilstand (vælg shell (root terminal) og sæt filsystmet i write mode) og fjern nvidia driveren:

Kode: Vælg alt

mount -o rw,remount /
apt remove nvidia-*
reboot


Dit dvd-drev er sikkert ved at dø, har du prøvet live fra din usb i stedet?
(jeg tror ikke det at skrive data til din usb lige har fået din computer til at ændre på grafik driver og boot process)

boa
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29. nov 2009, 21:52
IRC nickname: boa
Geografisk sted: Odder i Østjylland

Re: Ødelagt opstart, sort skærm

Indlægaf boa » 13. feb 2018, 23:01

jeg har lige noget jeg skal tage mig af - vender tilbage om en halv times tid. Beklager afbrydelsen !

BoA :-)

boa
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29. nov 2009, 21:52
IRC nickname: boa
Geografisk sted: Odder i Østjylland

Re: Ødelagt opstart, sort skærm

Indlægaf boa » 13. feb 2018, 23:54

Hej Klaus
her er så resultatet af lspci:
00:00.0 Host bridge: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family DRAM Controller (rev 09)
00:01.0 PCI bridge: Intel Corporation Xeon E3-1200/2nd Generation Core Processor Family PCI Express Root Port (rev 09)
00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation 2nd Generation Core Processor Family Integrated Graphics Controller (rev 09)
00:16.0 Communication controller: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family MEI Controller #1 (rev 04)
00:19.0 Ethernet controller: Intel Corporation 82579LM Gigabit Network Connection (rev 04)
00:1a.0 USB controller: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller #2 (rev 04)
00:1b.0 Audio device: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family High Definition Audio Controller (rev 04)
00:1c.0 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 1 (rev b4)
00:1c.1 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 2 (rev b4)
00:1c.3 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 4 (rev b4)
00:1c.4 PCI bridge: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family PCI Express Root Port 5 (rev b4)
00:1d.0 USB controller: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family USB Enhanced Host Controller #1 (rev 04)
00:1f.0 ISA bridge: Intel Corporation QM67 Express Chipset Family LPC Controller (rev 04)
00:1f.2 SATA controller: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family 6 port SATA AHCI Controller (rev 04)
00:1f.3 SMBus: Intel Corporation 6 Series/C200 Series Chipset Family SMBus Controller (rev 04)
01:00.0 VGA compatible controller: NVIDIA Corporation GF119M [Quadro NVS 4200M] (rev a1)
03:00.0 Network controller: Intel Corporation Centrino Wireless-N 1000 [Condor Peak]
0d:00.0 System peripheral: Ricoh Co Ltd PCIe SDXC/MMC Host Controller (rev 08)
0d:00.3 FireWire (IEEE 1394): Ricoh Co Ltd R5C832 PCIe IEEE 1394 Controller (rev 04)

BoA :-)

boa
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29. nov 2009, 21:52
IRC nickname: boa
Geografisk sted: Odder i Østjylland

Re: Ødelagt opstart, sort skærm

Indlægaf boa » 13. feb 2018, 23:58

Hej Jenbo

Jeg kan ikke lige finde tilbage til hvordan jeg kom i fejlsikret tilstand. Det var vist noget med at bruge abemetoden på F1-12 tasterne ! Lige nu har jeg Lenovoen startet i live session med 14.04
Er der en vej frem derfra ?

BoA :)

boa
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29. nov 2009, 21:52
IRC nickname: boa
Geografisk sted: Odder i Østjylland

Re: Ødelagt opstart, sort skærm

Indlægaf boa » 14. feb 2018, 00:07

Ad Jenbo :

Hvoror tror du at mit dvd drev skulle være på dødens rand ? Sådan som jeg fortolker begivenhederne så er problemet opstået da Leneovoen forsøger at starte fra den defekte usb stick, som har forsøgt at komme op at køre med en LXLE,men det er gået galt da der skal indlæses data fra sticken for at starteLenovoen.

BoA:)

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ødelagt opstart, sort skærm

Indlægaf Klaus Rasmussen » 14. feb 2018, 00:09

boa skrev:Jeg kan ikke lige finde tilbage til hvordan jeg kom i fejlsikret tilstand.

Hold venstre Shift nede under boot. Vælg derefter: Recovery mode, så får du en menu hvor du kan vælge Failsafe mode.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

boa
Indlæg: 74
Tilmeldt: 29. nov 2009, 21:52
IRC nickname: boa
Geografisk sted: Odder i Østjylland

Re: Ødelagt opstart, sort skærm

Indlægaf boa » 14. feb 2018, 00:33

Det lykkedes !!
10.000 tak for hjælpen.
Efter fjenelse af nvidia-drivere, samt reboot, kom det hele pænt og ordentligt i gang som det skulle .

NU mangler jeg bare at få skrottet den defekte usb stick og få lavet en anden(forhåbentlig bedre !) installationsstick med LXLE . Det må blive i morgen - Sengen kalder !

Endnu engang tak til jer begge to :D

BoA

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Ødelagt opstart, sort skærm

Indlægaf Klaus Rasmussen » 14. feb 2018, 00:39

Hej BoA, fint det kører nu. Husk du skal sætte flueben ved det svar der hjalp og ikke dit eget oprindelige indlæg. :)

PS. Har rettet det for dig.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ødelagt opstart, sort skærm

Indlægaf AJenbo » 14. feb 2018, 08:56

Du skrev at did dvd drev var meget langsomt, det er ofte fordi linsen /laser ikke længere kan fokusere, der med er drevet døende. Det kan selvfølgelig også være dvd'er der er træt.

Computer software er ikke lavet af løse dele der bliver væltet rundt når der er løse forbindelser andre steder, det giver ikke nogen mening at det du laver på din usb kan kan resultere i at nvidia driveren efterfølgende bliver ustabil.

Mere sandsynligt er det at driver/kerne er blevet opdateret ca. samtidig eller at selve Grafikkortet har problemer og eks ikke fungere med fuld strømstyring. Jeg kan se at din maskine også har 2 grafikkort hvilket nvidia ikke fuldt ud understøtter på Linux og som kan give præcis de problemer du beskriver når den ikke kan finde ud af at skifte mellem de 2 kort korrekt.

En usb flash er normalt en lille printplade med et usb stik i den ene endt og så et plastik dække rundt om selve printet, her kan dækket sagtens være lidt løst, men det betyder ikke at usb stikket sider løst på printet inden i enheden.

Grub2 bliver sur når computeren ikke starter/lukker korrekt, og det kunne nemt ske når man ikke har billede på skærmen.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster