Lyden hakker på Xubuntu 14.04.04 Emnet er løst

Forum for support til grafik og lydkort.
Brugeravatar
Doomsday
Indlæg: 21
Tilmeldt: 28. jun 2016, 21:32

Lyden hakker på Xubuntu 14.04.04

Indlægaf Doomsday » 28. jun 2016, 22:03

Hej :D

Jeg har et problem med lyden på min computer. Når jeg f.eks hører musik på Clementine, spiller et spil på Steam eller ser en video på Youtube, så kan lyden godt finde på at hakke nogle gange, og det er sådan en.. ved ikke lige, hvordan man skal forklare det, men det er sådan en ”glitchy” lyd, der varer 2 sekunder. Det har virkelig irriteret mig i lang tid, fordi jeg har haft Ubuntu 14.04.03 installeret ved siden af Windows 8.1 på den samme computer, og der havde jeg også det samme problem på Ubuntu. Lyden virkede dog fint nok på Windows..

Jeg har prøvet at åbne Terminal, smutte ind på alsamixer og deaktivere for Auto-Mute Mode, men det virkede desværre ikke. Der er nogle, der siger, at man bare skal åbne alsa-base.conf med Terminal og indsætte ”options snd-hda-intel model=generic”, men der står på Canonicals blog, at det muligvis kan skabe problemer, så det har jeg ikke prøvet. Jeg ved ærligt talt ikke, hvad jeg skal gøre, for jeg overvejer at skifte til Linux Mint, hvis der overhovedet ikke findes en løsning, selvom jeg er glad for Xubuntu og kun har haft det i lidt under en måned :(

Jeg bruger en laptop btw (HP Pavilion 15 med AMD Radeon R4 (open source-drivere) og 64-bit Xubuntu)

Kode: Vælg alt

sudo lshw -c multimedia

*-multimedia:0         
       description: Audio device
       product: Kabini HDMI/DP Audio
       vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI]
       physical id: 1.1
       bus info: pci@0000:00:01.1
       version: 00
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm pciexpress msi bus_master cap_list
       configuration: driver=snd_hda_intel latency=0
       resources: irq:45 memory:fea64000-fea67fff
  *-multimedia:1
       description: Audio device
       product: FCH Azalia Controller
       vendor: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD]
       physical id: 14.2
       bus info: pci@0000:00:14.2
       version: 02
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm bus_master cap_list
       configuration: driver=snd_hda_intel latency=32
       resources: irq:16 memory:fea60000-fea63fff


På forhånd tak! :)

/Doomsday
Senest rettet af Doomsday 29. jun 2016, 09:57, rettet i alt 1 gang.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lyden hakker på Xubuntu 14.04.04

Indlægaf AJenbo » 29. jun 2016, 01:20

Hvis det giver problemer kan du jo gå tilbage igen. Du har jo allerede problemer med det nu.
Jeg ville ikke forvente at Mint løser det, og så ville jeg også prøve 16.04

Brugeravatar
Doomsday
Indlæg: 21
Tilmeldt: 28. jun 2016, 21:32

Re: Lyden hakker på Xubuntu 14.04.04

Indlægaf Doomsday » 29. jun 2016, 09:37

AJenbo skrev:Hvis det giver problemer kan du jo gå tilbage igen. Du har jo allerede problemer med det nu.
Jeg ville ikke forvente at Mint løser det, og så ville jeg også prøve 16.04

Jeg tænker over at tjekke 16.04 ud, men jeg prøver lige først at grave rundt og se, hvad jeg ellers kan gøre. Har heller ikke så meget lyst til at installere Linux Mint, men det bliver jeg sikkert nok nødt til, hvis lyden også hakker i 16.04. :(

Brugeravatar
Doomsday
Indlæg: 21
Tilmeldt: 28. jun 2016, 21:32

Re: Lyden hakker på Xubuntu 14.04.04

Indlægaf Doomsday » 1. jul 2016, 10:00

Jeg har installeret en driver (oem-audio-hda-daily-lts-wily-dkms) til lydkortet, men det gjorde ingen forskel.
Men så prøvede jeg lige at kigge mere på nettet, og så fandt jeg dette her på den officielle Ubuntu-side: https://help.ubuntu.com/community/HdaIntelSoundHowto - jeg ved godt, at den er fra 2012, men det var det blogindlæg også (altså Canonicals blogindlæg, hvor de skrev, at man muligvis kunne få problemer, hvis man brugte den der tekststring.. men blogindlægget er et par måneder ældre).

Skal jeg prøve det? Der står på en side, at jeg skal skrive "options snd-hda-intel model=hp" i alsa-base.conf, hvis jeg har en HP med en muteknap, der har LED-lys. Problemet er, at mute-knappen lyser overhovedet ikke på Xubuntu, hvis jeg slår den til (og det kunne den godt på Windows), men knappen virker fint nok. Skal jeg bare bruge den tekststring alligevel?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lyden hakker på Xubuntu 14.04.04

Indlægaf AJenbo » 1. jul 2016, 10:16

Du kan fint prøve dem og se om det hjælper

Brugeravatar
Doomsday
Indlæg: 21
Tilmeldt: 28. jun 2016, 21:32

Re: Lyden hakker på Xubuntu 14.04.04

Indlægaf Doomsday » 1. jul 2016, 16:47

Det hjalp overhovedet ikke.. nu prøver jeg at erstatte "model=hp" med "model=auto", og hvis det ikke virker, så prøver jeg "model=generic", for den sidste tekststring plejer at virke hos de fleste, tror jeg.

Ellers giver jeg bare op og opgraderer til Xubuntu 16.04.01, når den udkommer i slutningen af måneden. :(

Brugeravatar
Doomsday
Indlæg: 21
Tilmeldt: 28. jun 2016, 21:32

Re: Lyden hakker på Xubuntu 14.04.04

Indlægaf Doomsday » 2. jul 2016, 10:41

model=auto og model=generic gjorde heller ingen forskel.. jeg tror bare, at jeg giver op, indtil Xubuntu 16.04.01 udkommer, og så prøver jeg at se, om lyden stopper med at hakke der. :(

Hvis det ikke virker, så tror jeg, at jeg installerer Linux Mint.. eller måske Debian.

Brugeravatar
Doomsday
Indlæg: 21
Tilmeldt: 28. jun 2016, 21:32

Re: Lyden hakker på Xubuntu 14.04.04

Indlægaf Doomsday » 3. jul 2016, 23:05

Jeg fandt så en side med en liste over modeller, man kan tilføje til tekststringen ("options snd-hda-intel model=[indsæt model her]"). Mit lydkort er Realtek ALC3227. Min computer siger dog også, at jeg bruger HD-Audio Generic.. men før jeg brugte model=generic havde jeg altså også ATI R6xx (tror jeg..). Jeg fandt en liste over de modeller, jeg kan evt. tilføje.. men jeg ved ikke, hvilken model jeg skal tilføje. :?
Jeg har kun 1 jackstik-indgang (høretelefoner + mikrofon), hvis det skulle hjælpe.

Kode: Vælg alt

ALC22x/23x/25x/269/27x/28x/29x (and vendor-specific ALC3xxx models)
  29======
  30  laptop-amic           Laptops with analog-mic input
  31  laptop-dmic           Laptops with digital-mic input
  32  alc269-dmic           Enable ALC269(VA) digital mic workaround
  33  alc271-dmic           Enable ALC271X digital mic workaround
  34  inv-dmic              Inverted internal mic workaround
  35  headset-mic           Indicates a combined headset (headphone+mic) jack
  36  headset-mode          More comprehensive headset support for ALC269 & co
  37  headset-mode-no-hp-mic Headset mode support without headphone mic
  38  lenovo-dock           Enables docking station I/O for some Lenovos
  39  hp-gpio-led           GPIO LED support on HP laptops
  40  dell-headset-multi    Headset jack, which can also be used as mic-in
  41  dell-headset-dock     Headset jack (without mic-in), and also dock I/O
  42  alc283-dac-wcaps      Fixups for Chromebook with ALC283
  43  alc283-sense-combo    Combo jack sensing on ALC283
  44  tpt440-dock           Pin configs for Lenovo Thinkpad Dock support

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lyden hakker på Xubuntu 14.04.04

Indlægaf AJenbo » 4. jul 2016, 00:33

ATI er grafikkortet og er relevant hvis du skal have lyd via hdmi eller andet udstyr tilsluttet Grafikkortet

Brugeravatar
Doomsday
Indlæg: 21
Tilmeldt: 28. jun 2016, 21:32

Re: Lyden hakker på Xubuntu 14.04.04

Indlægaf Doomsday » 4. jul 2016, 16:38

AJenbo skrev:ATI er grafikkortet og er relevant hvis du skal have lyd via hdmi eller andet udstyr tilsluttet Grafikkortet

Nåå, ok! Det havde jeg ikke lige regnet ud.. mange tak :)

Jeg har i hvert fald prøvet "model=headset-mic", og det gjorde heller ingen forskel.
Ved ikke, om jeg skal prøve "model=headset-mode" (More comprehensive headset support for ALC269 & co), "model=headset-mode-no-hp-mic" (Headset mode support without headphone mic) eller "model=hp-gpio-led" (GPIO LED support on HP laptops), for jeg ved ikke helt, hvad de mener med gpio led, og det er sådan set de sidste modeller, jeg kan prøve :|

Brugeravatar
Doomsday
Indlæg: 21
Tilmeldt: 28. jun 2016, 21:32

Re: Lyden hakker på Xubuntu 14.04.04

Indlægaf Doomsday » 4. jul 2016, 17:37

Jeg har fået lyden til at virke uden problemer! Altså indtil videre kun i DeaDBeeF.

Det er åbenbart PulseAudio, der skaber problemer. Jeg prøvede at pille lidt ved lydindstillingerne i DeaDBeeF, og jeg ændrede uddataenheden til "HD-Audio Generic ALC3227 Analog Default Audio Device". Nu kan jeg endelig høre musik uden problemer :D (uddataenheden var "Playback/recording through the PulseAudio sound server" før jeg ændrede den)

Nu skal jeg bare have fundet ud af, om jeg kan få fjernet PulseAudio, og derefter installere Alsa :) (ved bare ikke, om jeg allerede har Alsa..)

Men mange tak for hjælpen! :D
..skal jeg bare acceptere dette indlæg som et svar?

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Lyden hakker på Xubuntu 14.04.04

Indlægaf Kurt Christensen » 4. jul 2016, 17:59

Doomsday skrev:Jeg har fået lyden til at virke uden problemer! Altså indtil videre kun i DeaDBeeF.

Det er åbenbart PulseAudio, der skaber problemer. Jeg prøvede at pille lidt ved lydindstillingerne i DeaDBeeF, og jeg ændrede uddataenheden til "HD-Audio Generic ALC3227 Analog Default Audio Device". Nu kan jeg endelig høre musik uden problemer :D (uddataenheden var "Playback/recording through the PulseAudio sound server" før jeg ændrede den)

Nu skal jeg bare have fundet ud af, om jeg kan få fjernet PulseAudio, og derefter installere Alsa :) (ved bare ikke, om jeg allerede har Alsa..)

Men mange tak for hjælpen! :D
..skal jeg bare acceptere dette indlæg som et svar?

Du kan altid flytte fluebenet hvis du finder et bedre svar senere.
Når lejligheden byder sig.

Brugeravatar
Doomsday
Indlæg: 21
Tilmeldt: 28. jun 2016, 21:32

Re: Lyden hakker på Xubuntu 14.04.04

Indlægaf Doomsday » 4. jul 2016, 18:02

Kurt Christensen skrev:
Doomsday skrev:Jeg har fået lyden til at virke uden problemer! Altså indtil videre kun i DeaDBeeF.

Det er åbenbart PulseAudio, der skaber problemer. Jeg prøvede at pille lidt ved lydindstillingerne i DeaDBeeF, og jeg ændrede uddataenheden til "HD-Audio Generic ALC3227 Analog Default Audio Device". Nu kan jeg endelig høre musik uden problemer :D (uddataenheden var "Playback/recording through the PulseAudio sound server" før jeg ændrede den)

Nu skal jeg bare have fundet ud af, om jeg kan få fjernet PulseAudio, og derefter installere Alsa :) (ved bare ikke, om jeg allerede har Alsa..)

Men mange tak for hjælpen! :D
..skal jeg bare acceptere dette indlæg som et svar?

Du kan altid flytte fluebenet hvis du finder et bedre svar senere.

Ok, mange tak :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Lyden hakker på Xubuntu 14.04.04

Indlægaf AJenbo » 4. jul 2016, 18:05

Du har allerede Alsa, Pulse er et software lag der kombinere flere lydkilder og sender resultatet til driveren (Alsa).
Bemærk at uden Pulse vil du ikke være i stand til at have flere samtidige lydkilder. Det vil sige høre du musik, vil du ikke samtidig kunne høre chat beskeder. Det omvendte kan også ske, så hvis du på et tidspunkt ikke kan høre din musik så sørg for at lukke andre programmer først.

Brugeravatar
Doomsday
Indlæg: 21
Tilmeldt: 28. jun 2016, 21:32

Re: Lyden hakker på Xubuntu 14.04.04

Indlægaf Doomsday » 4. jul 2016, 18:23

AJenbo skrev:Du har allerede Alsa, Pulse er et software lag der kombinere flere lydkilder og sender resultatet til driveren (Alsa).
Bemærk at uden Pulse vil du ikke være i stand til at have flere samtidige lydkilder. Det vil sige høre du musik, vil du ikke samtidig kunne høre chat beskeder. Det omvendte kan også ske, så hvis du på et tidspunkt ikke kan høre din musik så sørg for at lukke andre programmer først.

Nåå ok! Jeg ved bare, at PulseAudio er skylden i lydproblemet, så jeg vil nok hellere have det fjernet end at beholde det.. det prøver jeg lige at tænke over, men i det mindste virker lyden perfekt nu på DeaDBeeF, og det er vigtigste.
Mange tak for info :D

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster