X og Nvidia Geforce driver problem Emnet er løst

Forum for support til grafik og lydkort.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: X og Nvidia Geforce driver problem

Indlægaf AJenbo » 14. nov 2014, 21:02

februardrengen skrev:Hvis du med en "tidligere version" fx mener ubuntu 14.04 eller tidligere versioner, så nej

Ja det var det jeg mente, overgangspakke bør kun være på systemet som følge af en opgradering fra en tidligere udgave.

februardrengen skrev:hvis du mener dele af tidligere 14.10 installationer, så ja , der kan måske godt ligge "gamle" versioner da jeg har prøvet et par gange... Men det burde vel ikke være et problem når jeg vælger at alt overskrives ved hver installation?

Nej, det burde rigtig nok ikke være et problem.

Hvad sker der hvis du prøver at installere nvidia-331-updates manuelt?

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: X og Nvidia Geforce driver problem

Indlægaf zob » 14. nov 2014, 22:56

Jeg synes altså også det er virkelig mærkeligt at du kun delvist kan få øje på grafikkortet. Jeg ville personligt nok også lige tjekke om det sidder ordenligt. Der plejer at være en tap "bag" grafikkortets interface der skal klikke på plads.
På den anden side ville det også være virkelig mærkeligt at den ikke sad rigtigt, når den nu kan se den halvt (om ikke andet). Så vidt jeg husker (og det gør jeg dårligt) skal mit grafikkort ikke forbindes med et kabel, men jeg kunne godt forestille mig en situation hvor et grafikkort skal have tilført ekstra strøm med et molex kabel eller lignende.

I øvrigt bruger jeg samme grafikkort "uden drivere" (her menes med de open source drivere der allerede er installeret fra starten) på en partition som jeg bruger til musikproduktion (med debian og kxstudio). Her er min opløsning den samme (1920x1200).

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: X og Nvidia Geforce driver problem

Indlægaf AJenbo » 14. nov 2014, 23:17

Måske er det et problem med det installations medie du bruger, du nævnte at du har Mate som skrivebord. Kan du eventuelt prøve at installere med den normale Ubuntu og se om driveren bliver fundet korrekt der. Hvis det fungere der kan du eventuelt installere mate-desktop efterfølgende.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: X og Nvidia Geforce driver problem

Indlægaf zob » 14. nov 2014, 23:23

Og måske lige inden. Et skud fra hoften her. Der har været en del bøvl med dk-repos til ubuntu 14.10 siden den udkom synes jeg. Så måske kan du gå ind i "software & updates" (hedder den på engelsk) - (du kan også taste ALT+F2 og skrive "software-properties-gtk" uden gåseøjne). Her skal du stå på første faneblad og vælge "Main server" i stedet for server for Denmark. Luk og lad den genindlæse, og prøv igen om du kan finde drivers. Men som sagt. For mig var det ikke engang nødvendigt at installere drivers for at få den korrekte opløsning.
Du kan evt. lige snuppe en

Kode: Vælg alt

sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade -y
inden du giver dig til at lede efter drivers igen.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: X og Nvidia Geforce driver problem

Indlægaf AJenbo » 15. nov 2014, 00:16

zob skrev:Men som sagt. For mig var det ikke engang nødvendigt at installere drivers for at få den korrekte opløsning.

Nogle skærme sender ikke lige fin data tilbage og der er forskel på hvor god den åbne og lukkede driver er i stand til at håndtere disse tilfælde. Det kan være der for.

februardrengen
Indlæg: 69
Tilmeldt: 8. nov 2014, 16:55

Re: X og Nvidia Geforce driver problem

Indlægaf februardrengen » 15. nov 2014, 20:05

AJenbo: Jeg hentede et nyt "rent" ubuntu 14.10 iso billede og brændte det på ny dvd... samme resultat som tidligere...
Så installerede jeg den pakke du forslog manuelt (terminal)... genstartede min pc .. og vupti! (komplett! skulle det nok egentlig være ;-))... min skærmopløsning var pludselig1680 X 1050.. og mand hvor gør det en forskel!!! Sjovt (mærkelig) nok viser kommandoen "ubuntu-drivers devices" stadig intet?

zob: Jeg nåede aldrig omkring at åbne kabinettet for tjekke ledninger og div ting, men dit forslag "sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade -y" giver flg output:

tommy@shadow2014:~$ sudo lshw -c display && ubuntu-drivers devices
[sudo] password for tommy:
*-display
description: VGA compatible controller
product: GM107 [GeForce GTX 750 Ti]
vendor: NVIDIA Corporation
physical id: 0
bus info: pci@0000:01:00.0
version: a2
width: 64 bits
clock: 33MHz
capabilities: pm msi pciexpress vga_controller bus_master cap_list rom
configuration: driver=nvidia latency=0
resources: irq:46 memory:f6000000-f6ffffff memory:e0000000-efffffff memory:f0000000-f1ffffff ioport:e000(size=128) memory:f7000000-f707ffff
tommy@shadow2014:~$

Jeg betragter problemet som løst og takker jer begge mange gange for en hel usædvanlig hjælpsomhed... jeg lader dog lige tråden stå åben weekenden over så i hvis i ønsker det kan komme med jeres kommentarer. Tak igen :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: X og Nvidia Geforce driver problem  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 15. nov 2014, 20:50

Vi kan fint kommentere efter du har markeret emnet som løst.

I dit output fra "sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade -y" står der højt og tydeligt at det er en helt anden kommando du har kørt, nemmelig "lshw -c display && ubuntu-drivers devices", så det må vist blive en ommer ;)

februardrengen
Indlæg: 69
Tilmeldt: 8. nov 2014, 16:55

Re: X og Nvidia Geforce driver problem

Indlægaf februardrengen » 16. nov 2014, 00:45

AJenbo: du har så evig ret ;-)

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster