alt video crasher siden opdatering 6 juni

Forum for support til grafik og lydkort.
klausvfr
Indlæg: 38
Tilmeldt: 23. apr 2011, 21:06

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf klausvfr » 9. jun 2014, 23:51

jeg skal ikke brokke mig over ubuntu . jeg har vaeret meget glad for det. foerst dual boot med windows 7. som kun blev vaekket til live hvis der var noget jeg ikke kunne klare i ubuntu.. 2 gange i mit ubuntu liv har jeg geninstalleret ubuntu. is sidste gang roeg vindows 7 helt ud. jeg forventer ikke at bruge win igen..
min computer er ca 4 aar gammel og jeg fik win 7 fra dag et. men det var langsomt. saa rente jeg over ubuntu 10.04 og har vaeret saa glad for det at jeg ville beholde det, mit inslag her var ikke brok. jeg undrede mig bare over hvorfor det pludseligt ikke laengere virkede....... klart nok skal der opdateres og renses ud i ting man ikke bare kan blive ved med at lappe paa. jeg er bare ikke brug of smid vaek tyben. hardvaren faar lov til at koere indtil det bliver ulideligt langsomt eller springer i luften.........
camera i skype var stort set det eneste jeg aldrig fik til at virke 100% det fryser altid efter et stykke tid. men alt andet har virket perfekt. saa jeg er en meget tilfreds bruger

med venlig hilsen
klaus nielsen

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf Jakob77 » 11. jun 2014, 21:33

@klausvfr

Det er nemlig rigtigt, det skal køre så længe det kan. :)




Men når man får en besked som på billedet, at der kan være risiko for datatab, så begynder man nok alligevel at overveje, om tiden er inde til at opgradere.
Jeg synes i hvert fald, at det er alvorligt og naturligt at brokke sig, for sådan noget bør da ikke kunne ske med mindre, der er nogen, som har klokket i det eller i hvert fald ikke været dygtige nok..?
Og det har jeg tillid til, at de selv er så kede af, at det kun vil være synd at være alt for hårde ved dem.


Men jeg har en anden maskine med ubuntu 10.04 64 bit.
På den har jeg endnu ikke sagt ja tak til de sidste opdateringer, og den kører tilsyneladende stadig stabilt.
Så vidt jeg husker har jeg haft held med at opgradere den via opdateringshåndteringen helt tilbage til ver 8.10
Hvis jeg vil forsøge det igen nu, skal jeg så gøre det før jeg siger ja til de fatale opdateringer, eller er der evt. et andet tip til, hvordan jeg kan optimere chancerne for, at det vil gå godt..?
Vedhæftede filer
U1004-fejl-efter-update.jpg
U1004-fejl-efter-update.jpg (66.45 KiB) Vist 346 gange

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf AJenbo » 11. jun 2014, 22:08

Det bedste du kunne have gjort var at opgradere til 12.04 inden 10.04 udløb. Som det er nu ved jeg ikke rigtig om jeg ville råde dig til at opdatere eller lade være inden du opgradere. Selv tror jeg jeg ville have installeret 14.04 direkte og genskabt din bruger mappe efterfølgende.

Når du oplever et problem er det altid en god ide at oprette en ny bruger for at teste om det er nogle bruger indstillinger der udløser problemet. Jeg kan se problemet opstår på din maskine der køre 10.04 så måske programmet er blevet forbedret i løbet af de sidste 4 år.

klausvfr
Indlæg: 38
Tilmeldt: 23. apr 2011, 21:06

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf klausvfr » 12. jun 2014, 07:27

jeg elsker stadig mit ubuntu 10.04 men er nok noed til at pille ved det i weekenden.........
men det ville nu vaere rart hvis der poppede en lille besked op under sidste opdatering der fortalte at nu var det tid til at redde data osv fordi nogle programmer ville blive ustabile eller helt stopper med at virke. det kan vaere svaert at se hvilke opdateringer der kan vaere "farlige "


med venlig hilsen
klaus nielsen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf AJenbo » 12. jun 2014, 12:06

Når du er ude over support perioden skal du ikke regne med support, de opdateringer der kommer til 10.04 er kun beregnet til server

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf AJenbo » 16. jun 2014, 00:01

Jakob77 skrev:Måske kunne det blive en realitet når W98 patentet udløber

Pga. et andet indlæg du har lavet får det mig til at to du ikke helt ved hvad et patent er, og hvilke betydning det har når det udløber. Et patent laves for en process og ikke et helt software, det kunne eventuelt være en bestemt måde matematisk at komprimere dele af et billede. Det for hindre så andre i at komprimere billeder på samme måde ved mindre de får særlig lov af patent holder (ofte i mod økonomisk betaling). Selv hvis alle patenter MS måtte have på dele af det software der udgøre W98 så vil det ikke blive lovligt at benytte det uden lovligt at have erhvervet det. Det vil heller ikke være muligt at få kildekoden til programmet og der med vedligeholde det etc. Du forveksler det nok lidt med copyright. Pt. er loven sådan at der skal gå 95 år inden copyright ophøre, så du skal vente helt til 2093 inden du kan begynde at installere Win98 uden hæmninger.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf Jakob77 » 16. jun 2014, 00:17

@AJenbo

Det er rigtigt, at jeg ikke ved særlig meget om softwarepatenter, og jeg synes, at dit indlæg er uhyggelig læsning.
Jeg mente, at det var ganske simpelt sådan, at patenter holder i 17 år, og derefter måtte andre kopiere og ændre, som de lystede.
Men hvis copyright holder i 95 år, så kommer man jo nok bare i konflikt med den i stedet for. Eller tilmed.
Når jeg tænker tilbage på DOS tiden, så er det ikke mit indtryk, at det var en hindring, at der manglede kildekoder. Programmerne blev bare hacket i maskinkoder og udviklet til noget bedre end originalerne. 8-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf AJenbo » 16. jun 2014, 00:38

Patenter har sådan set ikke noget med dig som forbruger at gøre men er mere rettet mod hvad en udvikler må lave. Der er f.eks punkter hvor Linux er tvunget til at gøre tingende anderledes end Windows, eller hvor den er tvunget til at lave ringere 3D grafik end andre som vælger at betale for patentet.

I DOS-dagene var programmerne sjældent mere end et par KB store og der med ikke alt for svære at gennemskue i maskinkode. Programmerne i dag er nu så store at det er praktisk umuligt at have et overblok. Særligt når det handler om sikkerhed er det vigtig at kunne skabe sig et overblik, samtidig fungere de fleste analyse programmer kun med kilde kode hvilket også gøre sikkerheds arbejdet en del mere besværligt.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: alt video crasher siden opdatering 6 juni

Indlægaf Jakob77 » 16. jun 2014, 11:12

@AJenbo


Ja, jeg vil sige, at der generelt frådses umådeholdent med plads og CPU i dag, og meget af det går til at skabe en brugerflade til mennesker, som intet gider at vide om computere, og det fører ofte til, at det bliver mere ulogisk, uoverskueligt og besværligt for dem, som ved lidt mere end ingenting.
Plus, at mange sidder med alt for avancerede maskiner til de opgaver, de skal løse. Et avanceret jagerfly, selvom de det meste af tiden egentlig kun har brug for at transportere sig selv ud til køkkenbordet for at spise en håndmad. ;)


Men hvis man nu har hørt om det utænkelige, at der er sluppet nogle fejlbehæftede automatiske opdateringer ud til brugernes maskiner.
Hvor lang tid bør man så selv vente med at installere opdateringerne, før man kan regne med, at disse fejl er blevet rettet, så man trygt kan gøre det..?

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster