AMD Grafikkort-driver - åben vs proprietær Emnet er løst

Forum for support til grafik og lydkort.
nsl
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17. apr 2014, 16:33
IRC nickname: nsl

AMD Grafikkort-driver - åben vs proprietær

Indlægaf nsl » 20. apr 2014, 10:29

Hej!

Jeg kører ubuntu 14.04 - og det fungerer fint!

Men .. der er noget med grafikkort og hastigheden på dette. Jeg har et HD6870 og min hustru har et HD6850, men hendes Win7 kører et tilfældigt Java-program væsentlig hurtigere end min Ubuntu (min CPU er også lidt hurtigere, så det burde ikke være det). Men hun bruger også seneste version af grafik-driverne.

Jeg har ikke ændret noget med hensyn til grafikkort/-drivere, og "Anvender X.Org X server - AMD/ATI display driver wrapper fra xserver-xorg-video-ati (åben kildetekst, testet)".

"lspci" kørt i et terminalvindue giver følgende linje angående VGA:
VGA compatible controller: Advanced Micro Devices, Inc. [AMD/ATI] Barts XT [Radeon HD 6870]

Under "Systemindstillinger... -> Software og opdateringer -> faneblad: Yderligere drivere" står, at jeg har et andet grafikkort, nemlig Radeon 8670.

Vil det være en fordel for mig at skifte til "fglrx-updates (proprietær)" eller "fglrx (proprietær)"? Og hvilken en skal jeg vælge?
Er det et problem, at Ubuntu gætter forkert på grafikkort-modellen, eller er det bare en stavefejl under Yderligere drivere?
./nick :-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: AMD Grafikkort-driver - åben vs proprietær

Indlægaf AJenbo » 20. apr 2014, 12:38

Når du siker et tilfældigt java program tvivler jeg på det bruger 3D, så grafikkortet er nok ikke rigtig hvor du skal kigge.

Prøv at se hvad på dit system der bliver belastet når du køre programmet. Det ville også være fint hvis du kan fortælle os hvad det er for et program.

Det lyder som om du køre 12.04, 14.04 er lige udkommet og her er der nyre drivere til dit kort, det var måske værd at prøve at opgradere.

fglx driveren er en god tag hurtigere end xorg driveren, dog ikke til 2d og den kan også være mindre stabil, og kan ikke trække så stor en skærm. fglx-update kan ikke installeres på 12.04, foskellen er at den løbende vil blive opdateret

Jeg tror bare du skal se bort fra der hvor den skriver et forkert kort, ofte er det bare fordi det er den samme generation af den interne chip

nsl
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17. apr 2014, 16:33
IRC nickname: nsl

Re: AMD Grafikkort-driver - åben vs proprietær

Indlægaf nsl » 20. apr 2014, 16:51

Hej AJenbo

Tak for svaret :-)
Jeg kører allerede Ubuntu 14.04, så det er ikke det.
Programmet er er et eget-udviklet Java program til drengene, som simulerer Life (John Conway's Game of Life).
Jeg bruger ikke 3D effekter, men kun simpel tegning af en masse kvadrater.

Jeg prøvede lige programmet på en bærbar computer som pt kører Win7, og det kører også hurtigere der, end på min stationære Ubuntu 14.04.

Kan du/I anbefale et godt benchmark program til Ubuntu, eller et program, som måler load på GPU?

Når jeg kigger på Systemovervågning, kan jeg se, at alle processorne (eller trådene?) kører omkring de 50% load - så Life-programmet bruger omkring 40% på hver processor - inden jeg startede programmet lå de på omkring 10%.

Men jeg kan evt. skifte til fglrx-update, hvis det er ufarligt at prøve? Og se om det giver nogen forskel.

Det kan selvfølgelig også være min lånte RAM, der giver problemer - eller noget BIOS/UEFI opsætning. Min først indskydelse var dog, at det er grafikken - uden at have den store indsigt i det.
./nick :-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: AMD Grafikkort-driver - åben vs proprietær  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 20. apr 2014, 17:37

Måden 2D grafik håndteres i Linux kan være meget forskellige fra Windows. Det rigtige at gøre er at teste Ubuntu på en af de andre maskiner, eller Windows på din. Samt at prøve at se om der er forskel hvis du bruger Oracel Java frem for OpenJDK. Når det nu er et program du selv har lavet kunne du jo også tilføje debug parameter som måler eksekveringen tiden på forskellige dele af programmet så du kan finde ud af hvor forskellen ligger.

Mht. til noget at teste med kunne du bruge:
phoronix-test-suite

nsl
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17. apr 2014, 16:33
IRC nickname: nsl

Re: AMD Grafikkort-driver - åben vs proprietær

Indlægaf nsl » 20. apr 2014, 20:24

Hej igen AJenbo

Tak for svaret :-)

Jeg vil prøve at undersøge det lidt nærmere, når jeg får lidt mere tid igen - skal også lige hjælpe min hustru med hendes computer-problemer.

Det, som jeg nåede nu, var at prøve at aktivere fgrlx-update, hvilket giver en faktor to i hastighed, men som ødelægger skærmtegningen - så hjælper det jo ikke noget.
Før (med X.Org X server - AMD/ATI) havde jeg et program, der kørte på ca. 100 fps, og beregnede cellerne 100 gange i sekundet. Nu (med proprietærdriverne fglrx-update) har jeg et program, der beregner cellerne 200 gange i sekundet, og forsøger at opdatere skærmen lige så tit, men skærmblledet lagger og viser kun måske 20 fps.
Så det virker som om at X.ORG ventede på, at grafikken blev tegnet, før den gik videre i programmet, men de nye drivere gør, at billedet lagger.
Jeg vender tilbage til det, og vil også prøve at benchmarke lidt senere.

Det er rigtigt pænt af dig, og også de andre, der svarer herinde, at I bruger tid og kræfter på at hjælpe amatører som mig :-)
./nick :-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: AMD Grafikkort-driver - åben vs proprietær

Indlægaf AJenbo » 20. apr 2014, 20:57

Den åbne driver køre med vsync hvilket vil sige den ikke tegn flere billeder end skærmen kan vise og der ved undgår at vise delvis færdige billeder. Det kunne godt lyde som om du skal ændre dit program så beregninger ikke er afhængig af tegninger af af billedet.

nsl
Indlæg: 73
Tilmeldt: 17. apr 2014, 16:33
IRC nickname: nsl

Re: AMD Grafikkort-driver - åben vs proprietær

Indlægaf nsl » 20. apr 2014, 21:14

Ved ikke helt, hvordan det skal designes - bør måske gå tilbage til vsync, da det er smartest, at et beregnet skærmbillede vises, før det næste laves - og så har jeg implementeret en x-speed, som springer x skærmbilleder over i tegningen, hvis det skal gå hurtigere.
Men igen tak for svaret :-)
./nick :-)

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster