Optag al lyd stereo mix på ubuntu 12.04?

Forum for support til grafik og lydkort.
gtr

Optag al lyd stereo mix på ubuntu 12.04?

Indlægaf gtr » 18. okt 2013, 16:36

ubuntu 12.04
pavucontrol PulseAudio Volume Control

Windows har en stereo mix funktion. Med den funktion kan man optage al lyd på lydkortet fx ved at
bruge audacity.

Ubuntu 12.04 har ikke en tilsvarende funktion. Er det en fejl, en forglemmelse eller er det kun på min computer?

Fx kan jeg ikke optage både mikrofon og højtaler på en skype samtale. Det er enten mikrofon eller højtalere.
Der er et linux program, der skulle kunne det. Men det virker ikke.

Med jitsi kan jeg optage både mikrofon og højtalere. Funktionen er åbenbart bygget ind i softwaren.

Nu har jeg fundet denne video
https://www.youtube.com/watch?v=RSeINGM68A8

Han har fundet en ikke optimal løsning. Terminal pactl load-module module-loopback.

Med den kan man optage al lyd på lydkortet, men hvad man selv siger i mikrofonen går ud i højtalerne. Det er
ikke smart.

Er der en løsning, så mikrofonlyden ikke går over i højtalerne?

Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Optag al lyd stereo mix på ubuntu 12.04?

Indlægaf AJenbo » 18. okt 2013, 20:34

På de Windows maskiner jeg har er "Stereo mix" ikke lyd+microfon, men det endelige sampling som vil blive sendt til højtaleren (frem går også lidt af navnet). Det svare 1:1 til "Built-in Audio Analog sterio" (eller hvad dit lydkort heder). Så det er nok nærmere en fejl på din Windows maskine...

Faktisk har jeg oplevet en del Windows maskiner hvor det slet ikke var muligt at optaget output.

For at få hvad du ønsker skal du bruge et program der kan fungere som en virtuel lydendhed og kan mikse lyden fra din mikrophon og din lydudgang, eller endnu bedre lyden fra skype, så får du nemmelig ikke musik eller OS lyde med i optagelsen. Det kan godt lade sig gøre med PulseAudio:
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-software-2/alsa-and-pulseaudio-recording-multiple-input-devices-877614/#post4341696

Men det skulle være mere optimal med JACK, det skulle være temmelig let også at sætte det op så din stemme kommer i højre side og Skype i venstre. Det giver dig nemlig bedre mulighed for at justere lyden individuelt senere.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Optag al lyd stereo mix på ubuntu 12.04?

Indlægaf zob » 18. okt 2013, 21:56

Så vidt jeg, lykkes det til sidst i denne tråd:
http://forum.audacityteam.org/viewtopic.php?f=48&t=72366

Men man skal da vist holde tungen lige i munden. Det er sikkert en god idé at bruge papir og blyant når man begynder at føre lyden rundt i systemet.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5516
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Optag al lyd stereo mix på ubuntu 12.04?

Indlægaf Klaus Rasmussen » 20. okt 2013, 10:42

Jeg flytter lige din tråd til grafik og lyd.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

gtr

Re: Optag al lyd stereo mix på ubuntu 12.04?

Indlægaf gtr » 21. okt 2013, 21:44

Tak for svar.

Jeg anser det for en mangel ved ubuntu 12.04.
På windows tog det tid at finde ud af at optage både mic og højtalere, fordi jeg ikke vidste, jeg skulle
søge på stereo mix. Da jeg fik det til at virke, optog audacity mic og højtalere.
Og mic lyden kom ikke ud af højtalerne.

Denne funktion mangler i ubuntu 12.04.
Når man optager i ubuntu pulse audio volume control, recording, er der 2
muligheder:
monitor of built in audio analogue stereo, der optager højtalere.
buit in audio analogue stereo, der optager mic.
Der mangler en knap, der tager begge samtidigt.

Hvor kan man foreslå ubunutu, at de skal lave den funktion?

Jack, hvor finder jeg det hende?
I synaptic package manager?


http://www.linuxquestions.org/questions/linux-software-2/alsa-and-pulseaudio-recording-multiple-input-devices-877614/#post4341696
Kan det laves som et script eller en icon command?
Og skal der ikke laves et modsvarende script, som kan sætte indstillingerne tilbage igen?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Optag al lyd stereo mix på ubuntu 12.04?

Indlægaf AJenbo » 21. okt 2013, 23:36

Når først du har konfigureret din sammensatte lydenhed kan du vælge mellem den og andre lydkilder fra lydindstillinger eller pavucontrol. Så der er ingen grund til at lave et script til det.

Det er mere fleksibelt end på Windows og også mere konsistent fra maskine til maskine, men hvis du insistere kan du jo godt se på det som en mangel. Man kunne så augmentere for at der burde være nogle grafiske værktøjer der gør det lidt lettere at sætte op første gang. JACK har dog sådan et grafik værktøj (som du kan se i det andet link) så det kan du eventuelt eksperimentere med i stedet.

Ja, JACK og medhørende programmer kan findes i Software Centeret.

gtr

Re: Optag al lyd stereo mix på ubuntu 12.04?

Indlægaf gtr » 24. okt 2013, 16:58

Tak for svar.

Det vil jeg gerne have forklaret yderligere.
Hvis jeg bruger kommandoerne i dit link
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-software-2/alsa-and-pulseaudio-recording-multiple-input-devices-877614/#post4341696
vil der være endnu en option i pulse audio volume control, recording, der
optager højtalere + mic?

Og de 2 andre muligheder, monitor of built in audio analogue stereo og buit in audio analogue stereo, vil stadig kunne
vælges?

jeg vil gerne vide det, inden jeg indtaster kommandoerne, for ikke lave fejl på lyddelen.

Kommandoer er selvfølgelig fleksible, men ikke brugervenlige. Det var lettere, hvis alle 3 muligheder var i
menuen fra starten.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Optag al lyd stereo mix på ubuntu 12.04?

Indlægaf AJenbo » 24. okt 2013, 17:11

Ja, du brude fortsat have de gamle valg.

Man kan jo tilføje temmelig mange standart valg til temmelig mange forskellige folk, og et eller andet sted skal grænsen vel gå.

gtr

Re: Optag al lyd stereo mix på ubuntu 12.04?

Indlægaf gtr » 26. okt 2013, 16:51

Tak for svar.

Jeg har prøvet over flere gange at få det til at virke, og det er stadig ikke lykkedes.
Brugere kan ikke optage skype samtaler eller recordmydesktop med egen speak, hvis de ikke kan
få det til at virke. Hvilket de færreste vel kan?

Mic+højtalere burde være standard i pulseaudiocontrol, recording, og er indenfor den gruppe af indstillinger, man
kan forlange er til rådighed.

I http://www.linuxquestions.org/questions/linux-software-2/alsa-and-pulseaudio-recording-multiple-input-devices-877614/#post4341696
kan jeg finde ud af pkt 1 og 2.
Pkt3 er det kode, der skal tilføjes i samme fil?
Pkt4 Hvad der menes her, ved jeg ikke. Hvor er det?

Ved at følge links i oventående links, kom jeg til denne youtubevideo
https://www.youtube.com/watch?v=oJADNOY615Y
Han viser to kommandoer
pactl load-module module-null-sink sink_name=stereomix
Når jeg udfører kommandoen svares med talværdien 24. Gentages kommandoen bliver talværdien 25, osv.
I pulseaudiocontrol ses null, ligeså mange gange, som kommandoen udføres.

Anden kommando er
pactl pactl load-module module-loopback sink=stereomix
Den giver fejlmeldingen
No valid command specified

Dvs det virker ikke, og min alarm clock ringer, men uden lyd.

Kan kommandoen skrives, så den virker? Og jeg dermed ikke behøver ændre pulse-filer?

gtr

Re: Optag al lyd stereo mix på ubuntu 12.04?

Indlægaf gtr » 30. sep 2014, 18:26

I en anden post gav Ivan et link, der førte til audio recorder https://launchpad.net/~osmoma/+archive/ubuntu/audio-recorder/+packages.
Med det program kan man optage speakers og microphone.


AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Optag al lyd stereo mix på ubuntu 12.04?

Indlægaf AJenbo » 13. aug 2015, 20:44

Uden en beskrivelse af hvad dette link føre til, og hvordan det relatere til emnet, må det list ses som linkdumping. Det er også et år siden emnet sidst har været aktivt.

gtr

Re: Optag al lyd stereo mix på ubuntu 12.04?

Indlægaf gtr » 14. aug 2015, 07:46

Hvad er 'linkdumping'?

Jeg har i denne post kritiseret linux audio softwaren. Den er ikke nem nok at bruge. Den mangler funktionen 'stereo mix'. Windows er ikke meget bedre. Jeg har kun set en lille del af videoen i linket. Det forekommer, at foredragsholderen også mener, at linux audio software skal gøres bedre og have nye funktioner.

Taleren oplyser, at han programmerer gnulinux i fritiden. Det er selvfølgelig free software. Men alligevel undrer jeg mig over gnulinux omkring 2 forhold. Kan det være optimalt, at vigtige softwareområder indenfor gnulinux, skal være frivillige bidrag? Imponerende de resultater man frembringer, når det ikke er mere styret og uden betaling til programmørerne.

Hvis man har læst hele posten, vil man se forbindelsen mellem denne post og videolinket.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Optag al lyd stereo mix på ubuntu 12.04?

Indlægaf zob » 14. aug 2015, 14:59

Jeg retter lige en sætning du skrev fra:

Kode: Vælg alt

Kan det være optimalt, at vigtige softwareområder indenfor gnulinux, SKAL være frivillige bidrag?

Til

Kode: Vælg alt

Kan det være optimalt, at vigtige softwareområder indenfor gnulinux, KAN være frivillige bidrag?

Denne sidste sætning er i overenstemmelse med den faktiske virkelighed og her tror jeg vi begge kan se at svaret er og skal være et ja.
Du kan også se herunder at dem der udvikler mest på linux, langt fra er frivillige projekter. Muligvis med undtagelse af FOSS outreach program for Women. Det ved jeg ikke helt hvem er.
Billede

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Optag al lyd stereo mix på ubuntu 12.04?

Indlægaf AJenbo » 15. aug 2015, 02:52

gtr skrev:Hvad er 'linkdumping'?

Jeg har i denne post kritiseret linux audio softwaren. Den er ikke nem nok at bruge. Den mangler funktionen 'stereo mix'. Windows er ikke meget bedre. Jeg har kun set en lille del af videoen i linket. Det forekommer, at foredragsholderen også mener, at linux audio software skal gøres bedre og have nye funktioner.

Taleren oplyser, at han programmerer gnulinux i fritiden. Det er selvfølgelig free software. Men alligevel undrer jeg mig over gnulinux omkring 2 forhold. Kan det være optimalt, at vigtige softwareområder indenfor gnulinux, skal være frivillige bidrag? Imponerende de resultater man frembringer, når det ikke er mere styret og uden betaling til programmørerne.

Hvis man har læst hele posten, vil man se forbindelsen mellem denne post og videolinket.

Dumping er når man blot smider noget uden omtanke og lader andre om at rydde op efter sig.
Når du ikke engang har gidet se video igennem og ikke ved om der er noget i video der faktisk omhandler emnet må det da siges at være det du gør. Blot fordi det handler om at forbedre lydsystemet betyder det ikke at de ønsker at gøre det lettere for dig at konfigurere en en samlet enhed. Det er heller ikke noget der som sådan kræver ændringer i lydsystemet, blot et konfigureringsværktøj der er let at finde ud af.

Hvis man første skal se videon for at forstå hvad den handler om og hvordan den relatere til emnet er det linkdumping.

Uanset om den relatere til emnet eller ej, så skriver du ikke din intention med den, er det meningen vi skal se den og så svare på noget i videon?

Du blevet ved med at kalde det stereo mix, selv om du gang på gang er blevet informeret, om at det er en forkert betegnelse. Du er nødt til at få forståelse for dette, for at vi bedre kan samarbejde om en løsning.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster