optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Forum for support til grafik og lydkort.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf Christian.Arvai » 22. jun 2013, 14:10

Et lille sidespring fra topic.

Jeg har sendt en privatbesked til trådstarter om brugernavnet, da det næppe er med vilje at, vi alle skal kunne se mailadd. Du kan finde "Privatbeskeder" lige til højre for "Log ind" i menuen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf Kurt Christensen » 22. jun 2013, 14:10

"Jeg skal bruge en hammer til at smadre bankens dør, Ok så er vores 20 punds nok den bedste!"
Når lejligheden byder sig.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf AJenbo » 22. jun 2013, 14:39

Problemet vi ofte støder ind i i de her diskusioner er at der er en konflikt i mellem cc licensen og youtupe eula. Den ene tillader dig at genbruge matrialet mens den anden forbyder dig at hente det over på din computer. Det er der for om nødvendigt kun tilladt at redigere videoen med youtubes egne redskaber.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf thj01 » 23. jun 2013, 08:33

@The Joker

undskyld mig, men du bruger et åndssvagt argument.

Det er ikke ulovligt (i EU/DK) at bryde kodning på lovligt anskaffede medier, der forhindrer dig i at se dem.
Det er TILLADT at tage kopier af lovligt anskaffede medier til egen brug.
I.flg. dansk lovgivning må du kopiere alle de PH lamper du har lyst til - men kun til egen personlig brug.


Og det kan godt være at det er et fast arbejde at tage andres rettigheder alvorligt, men jeg synes ærlig talt at det er beskæmmende at du bruger det som argument for at krænke andres rettigheder.

Jeg har før på dette forum anbefalet youtube -dl som klient til at hente noget fra sites som youtube, da det program løser opgaven perfekt, og det kan i nogle tilfælde have sin fulde berettigelse. F.eks. hvis man har anvendt Youtube som uploadsite til egne videoer og senere ønsker at bruge dem i anden sammenhæng. Der udfylder dette program en funktion, som Youtube ikke tillader - NETOP fordi der findes mennesker der skider andres rettigheder et langt stykke.. Det er Youtube's måde at sikre sig at de ikke får problemer.

Hvis du (eller andre) anvender programmer til at trække noget ned fra Youtube, så er DU ansvarlig - ikke Youtube.

****

Og netop den sætning var ret central i denne problemstilling, fordi som jeg læser dine indlæg, så har du brug for at "lære" i denne sammenhæng. Det som Opensource og fri software betyder er jo netop at sikre at andre ikke stjæler det for at licensere det. Det sikrer at det ligger frit tilgængeligt for alle der ønsker at bruge det.

DU har et valg - og det står DU til ansvar for.

****

Der findes "et ocean" af genstande som kan bruges ulovligt. Du kan f.eks. anvende køkkenkniven til at true mennesker eller bruge bilen til at overtræde færdselsloven. Problemet er ikke at det er muligt - problemet er, at nogle få misbruger dem for at ødelægge det for mange. Og de sidste du "smøre skylden af på" er da dem som sliber knivene og udvikler biler.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf thj01 » 23. jun 2013, 08:35

@AJenbo

Det passer altså ikke.

Youtube's retningslinier fratager ikke uploader rettighederne over eget produkt. Så det er uploader der bestemmer betingelserne for anvendelse - se evt. diskussionen under youtube-dl tråden.

Og man kan let sætte sine uploads til CC. Der står endda (reuse allowed) lige bagefter!

Se f.eks. denne: http://www.youtube.com/watch?v=AeTlXtEOplA

Fra youtube: http://www.youtube.com/yt/copyright/creative-commons.html

Derudover skal der også tages hensyn til den ambivalente amerikanske term: fair use: http://www.youtube.com/yt/copyright/fair-use.html


Youtube sætter retningslinierne efter licensen brugeren uploader den under - ikke at det ligger på youtube!
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf AJenbo » 23. jun 2013, 16:28

@thj01: Jeg husker skam glimrende da vi to nettop diskuterede dette punkt i din youtube-dl tråd, og vi er stadig ikke enige. Når du uploadet noget til YouTube giver du dem en kopi som de kan benytte under de aftalte licens termer, det er dit værk men det er ikke din kopi at værket.

Men under alle omstændigheder så er problemet at YouTubes EULA sætter begrænsninger for hvordan du må anvende deres service, blandt andet at du ikke må bruge uofficielle værktøjer til at hente eller afspille videoer fra deres server. At det er din video du henter ændre ikke på at du i første omgang ikke må hente ting fra deres server.

pineapple
Indlæg: 1
Tilmeldt: 23. jun 2013, 19:12

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf pineapple » 23. jun 2013, 19:13

Jeg har fundet en lydoptager på (Link fjernet af redaktørteamet, da det ikke er tilladt at downloade fra Youtube, og at vi derfor ikke vil se forslag til løsning af dette i forum. Mvh. christian.arvai ) - ved ikke om det kan hjælpe...

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf Christian.Arvai » 23. jun 2013, 22:54

@pineapple
pineapple skrev:Jeg har fundet en lydoptager på (Link fjernet af redaktørteamet, da det ikke er tilladt at downloade fra Youtube, og at vi derfor ikke vil se forslag til løsning af dette i forum. Mvh. christian.arvai ) - ved ikke om det kan hjælpe...

Hej og velkommen til forum

Nu er du jo et helt nyt medlem i forum, så du har næppe fået læst alle reglerne herinde, men tråde om "download og/eller konventering af filer fra Youtube" vil vi ikke se løsninger på, fordi at det ikke er lovligt ift. Youtubes TOS. Jeg har derfor redigeret dit indlæg, så linket ikke er med mere, men jeg vil ikke foretage mig mere i den forbindelse. Fortsat god dag, og jeg håber at vi ses fremover i forum :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf AJenbo » 24. jun 2013, 10:32

Jeg tror faktisk lydoptager.dk kun tillader dig at optage lyd på normal vis og ikke udmeldbart ville fungere til formålet uden noget opsætning i selve operativsystemet. Det svare på mange måder til at bruge Audacity, dog bliver lyden først gemt på deres server hvilket man nok lige skal være opmærksom på inden man begynder at bruge det til at optage en hemmelig dagbog.

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf Kurt Christensen » 25. jun 2013, 11:26

5 Generelle begrænsninger vedrørende brug
5.1 YouTube giver dig hermed tilladelse til at få adgang til og at bruge Tjenesten i henhold til de følgende udtrykkelige betingelser, og du accepterer, at hvis du ikke opfylder disse betingelser, vil det udgøre misligholdelse af Vilkårene fra din side, medmindre du har en ufravigelig ret hertil under lovgivningen:

du accepterer at ikke distribuere nogen dele af Websiden eller Tjenesten, herunder men ikke begrænset til Indhold, via medier uden YouTubes forudgående skriftlige tilladelse, medmindre YouTube stiller midler til rådighed for en sådan distribution gennem funktioner, der tilbydes via Tjenesten (såsom YouTube Player);
du accepterer at ikke ændre eller modificere nogen dele af Websiden eller Tjenesten (herunder men ikke begrænset til YouTube Player og teknologi relateret hertil);
du accepterer at ikke søge adgang til Indhold via anden teknologi eller andre metoder end video afspilningssiderne på selve Websiden, YouTube Player, eller sådanne andre metoder, som YouTube udtrykkeligt angiver til dette formål;
du accepterer at ikke ville (eller forsøge at) omgå, frakoble eller på anden måde afbryde sikkerhedsfunktioner i Tjenesten eller funktioner, der (i) forhindrer eller begrænser brug eller kopiering af Indhold eller (ii) skal håndhæve begrænsninger for brug af Tjenesten eller indholdet, som er tilgængelig via Tjenesten;

https://support.google.com/youtube/answer/56100?hl=da
Når lejligheden byder sig.

The Joker
Indlæg: 47
Tilmeldt: 15. mar 2012, 06:20

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf The Joker » 25. jun 2013, 15:38

@ thj01

Det jeg mener med mine indlæg er, at hvis man med gode argumenter f.eks det moralske aspekt, kunne få b.la LinuxMint og Ubuntu til, at lade være med at lægge værktøjerne ud på nogle af deres sider, var det nemmere end, at forklare tusindvis af mennesker omkring lovgivningen af downloadet materiale med rettigheder, det var såmænd det eneste jeg mente med det, at min formulering af det så måske ikke er så heldig beklager jeg, for det kunne være dejligt, at være med i et fællesskab, der kunne respektere andres rettigheder, vi forventer jo også det samme af andre.

swotie
Indlæg: 542
Tilmeldt: 10. jan 2009, 08:31
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf swotie » 25. jun 2013, 16:09

Jeg er 110 % enig i at vi ikke skal hjælpe til med at folk kan udføre ulovligheder.

The Joker skrev:@ thj01

Det jeg mener med mine indlæg er, at hvis man med gode argumenter f.eks det moralske aspekt, kunne få b.la LinuxMint og Ubuntu til, at lade være med at lægge værktøjerne ud på nogle af deres sider, var det nemmere end, at forklare tusindvis af mennesker omkring lovgivningen af downloadet materiale med rettigheder, det var såmænd det eneste jeg mente med det, at min formulering af det så måske ikke er så heldig beklager jeg, for det kunne være dejligt, at være med i et fællesskab, der kunne respektere andres rettigheder, vi forventer jo også det samme af andre.


Men jeg er enig med Joker .....

Der findes tilføjelser til browser, der kan downloade videoer f.x fra Youtube.

Hvis der nu kommer et spørgsmål i forummet "Programmer" om hvordan man bruger en tilføjelse til et Ubuntu program .... Det kan være lidt svært at forklare, at man ikke kan hjælpe brugeren, da det er ulovligt at bruge tilføjelsen ... til et open source program, som følger med Ubuntu.
/Henrik

Ubuntu 20.04 64 bit

Lenovo ideacenter 310S, Pentium J4205 Quad, 8 GB Ram,canonscan lide 120 scanner

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf Kurt Christensen » 25. jun 2013, 16:50

swotie skrev:Jeg er 110 % enig i at vi ikke skal hjælpe til med at folk kan udføre ulovligheder.

The Joker skrev:@ thj01

Det jeg mener med mine indlæg er, at hvis man med gode argumenter f.eks det moralske aspekt, kunne få b.la LinuxMint og Ubuntu til, at lade være med at lægge værktøjerne ud på nogle af deres sider, var det nemmere end, at forklare tusindvis af mennesker omkring lovgivningen af downloadet materiale med rettigheder, det var såmænd det eneste jeg mente med det, at min formulering af det så måske ikke er så heldig beklager jeg, for det kunne være dejligt, at være med i et fællesskab, der kunne respektere andres rettigheder, vi forventer jo også det samme af andre.


Men jeg er enig med Joker .....

Der findes tilføjelser til browser, der kan downloade videoer f.x fra Youtube.

Hvis der nu kommer et spørgsmål i forummet "Programmer" om hvordan man bruger en tilføjelse til et Ubuntu program .... Det kan være lidt svært at forklare, at man ikke kan hjælpe brugeren, da det er ulovligt at bruge tilføjelsen ... til et open source program, som følger med Ubuntu.


Hvis det brugere agter at bruge værktøjet til er lovlig kan man da godt anvise hvordan værktøjet skal bruges, men værktøjer der ikke kan anvises andet brug end ulovlige kan da fint fjernes fra Ubuntu for min skyld.
Når lejligheden byder sig.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf thj01 » 25. jun 2013, 23:15

@The Joker

Og knive skal også forbydes da de kan bruges til at dræbe med - de kan jo købes i alle butikker. Det du beskriver som moral handler ikke om moral, men om nogle der misbruger et redskab til noget ondt. Det er et valg. Du vælger om du vil anvende et værktøj ulovligt - værktøjet gør ikke.


Et program der kan rippe lyd fra videostreaming fra nettet kan være et fuldt ud legitimt redskab. F.eks. hvis en person vælger at lægge filer ud på nettet der har frie licenser. Nettet er langt mere end youtube og lignende services.
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

The Joker
Indlæg: 47
Tilmeldt: 15. mar 2012, 06:20

Re: optag lyd man afspiller fra fx youtube.

Indlægaf The Joker » 26. jun 2013, 07:09

Nej knive skal ikke forbydes, men man har fra lovgivningsmagtens side, gjort hvad der synes muligt og måske endda lidt mere, hvor langt bladet må være og de ikke må bæres offentligt, de værktøjer du taler om er sådan at de kan misbruges, og hvis noget kan misbruges bliver det misbrugt, de programmer jeg taler om har kun det formål, at hjælpe brugere til sådan, at de bruges til ulovlige formål, og de programmer jeg taler om, er dem man får tilbudt af b.la Mint og Ubuntu og en del andre, du kender dem jo også, for jeg tror stadig ikke på det nytter, at tale til menneskers bedre jeg, jo ved nogle få men ikke til den store del, men nu er temaet for mit vedkommende tærsket nok igennem.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster