Radeon HD 6670 problem (Medion computer) Emnet er løst

Forum for support til grafik og lydkort.
trindkaer
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20. maj 2013, 20:04

Radeon HD 6670 problem (Medion computer)

Indlægaf trindkaer » 20. maj 2013, 20:19

Hej,

er ny i dette forum, men har brug bl.a. Ubuntu i flere år nu.
Efter opgradering til 13.04 (og også forsøg med ny-installation) starter X ikke rigtig op, dvs. jeg
ender op med en blank skærm. Jeg bruger Unity, som jeg faktisk er blevet glad for.

Det virker ellers med en USB Live CD eller USB nøgle, men tror nok den bruger vesa grafik driver.

Da filen /etc/X11/xorg.conf ikke fandtes efter installation, kopierede jeg så den tilsvarede default
conf fil (som bruger vesa), og jeg kunne så boote op første gang.

Efter yderligere en SW update endte jeg med samme problem (blank skærm), selvom filen
/etc/X11/xorg.conf stadig fandtes, og deri stadig var valgt en vesa driver.

1. Prioritet
Jeg vil langt hen ad vejen sagtens kunne nøjes med en vesa driver som virker, men hvordan sætter jeg så det op?

2. Prioritet
Vil selvfølgelig godt have en mere avanceret driver med hardware-acceleration osv.

Mvh Torben.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Radeon HD 6670 problem (Medion computer)  Emnet er løst

Indlægaf AJenbo » 20. maj 2013, 20:29

Hej og velkommen til forummet

Som standart vil ubuntu bruge Radeon(r600g) (åben driver fra AMD) driveren til det kort. VESA driveren vil give dig et meget begrænset udvalg af opløsninger og en minimal 2D acceleration samt ingen 3D acceleration (3D ville dog kunne køres via CPU). Jeg vil anbefale dig at installere fglrx-driveren (propritær driver fra AMD, samme som til Windows). Pakken heder fglrx-updates. Generelt er det ikke længere nødvendigt at have en /etc/X11/xorg.conf fil og i mange tilfælle kan den lave mere rod end den gavner.

Du kan se hvilken driver du anvender ved at køre denne kommando i terminalen:

Kode: Vælg alt

lshw -c video | grep driver

trindkaer
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20. maj 2013, 20:04

Re: Radeon HD 6670 problem (Medion computer)

Indlægaf trindkaer » 21. maj 2013, 17:44

Hej igen,

tak for hjælpen. Det gav mig mod på at gen-installere igen.

Denne gang valgte jeg så lidt tilfældig 32 bit versionen af 13.04 med Unity. Tidligere har jeg anvendt
64 bit versionerne. Og så kunne jeg godt boote op i det grafiske miljø (så jeg tror der er en fejl i 64 bit versionen).

Nå, men 32 bit versionen viste (som du også også skrev) at den brugte en radeon driver.
Jeg har hentet fglrs-driveren og det kører helt fint for mig (selvom det er kommet et overlay
på desktoppen med at det er ikke-supporteret hardware).

Så mange tak for hjælpen :D, jeg er yderst tilfreds.

Mvh Torben.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Radeon HD 6670 problem (Medion computer)

Indlægaf AJenbo » 21. maj 2013, 18:48

Det var så lidt, du kan markere emnet som løst ved at trykke på [V] knappen over det indlæg der hjalp dig.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster