Ingen lys i skræmen på D270 Emnet er løst

Forum for support til grafik og lydkort.
DanVanløse
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21. apr 2013, 21:51

Ingen lys i skræmen på D270

Indlægaf DanVanløse » 21. apr 2013, 22:07

Halløj i gæve Linux folk...

Nu er jeg endelig kommet igang med Ubuntu - og der er selvfølgelig flere ting jeg ikke fatter.!

Først, så er der næsten ikke noget lys på skærmen mere.!
Brightness er blevet uvirksom.!
Når jeg trykker på Fn lys op/ned kommer der en lille skyder oppe i højre hjørne - men der sker ikke noget.
(Fn lyd op/ned virker fint)
Jeg tænker det er skærmen der er instaleret forkert eller måske grafikkortet der ikke er rigtigt.?
Jeg prøvede på Acer's hjemmeside at downloade skærmdriveren - men det var tilsyneladende en windows fil - der kom en eller anden fejlmeddelelse som jeg ikke lige kan huske.! - Det er en acer aspire one D270 jeg sidder med.

Nogen der har "en lys idé" :-)

Dernæst kan jeg ikke få java til at fungere - eller det vil sige, at jeg har downloadet filen og jeg kan udpakke den - men der er ikke nogen .exe fil... hedder programfiler noget andet i Linux.?

På forhånd tak.

DanVanløse

Brugeravatar
Martin Jørgensen
Indlæg: 406
Tilmeldt: 24. dec 2010, 15:58
IRC nickname: Martinjo84

Re: Ingen lys i skræmen på D270  Emnet er løst

Indlægaf Martin Jørgensen » 21. apr 2013, 23:38

Du kan ikke download Windows driver til dit linux system det vil ikke virke.
I de fleste tilfælde er alle driver i kernen og skulle virke med det samme, men hvis ting ikke altid fungere gør jeg altid det og
søge efter mærke ubuntu

som feks

aspire one D270 ubuntu <-- på google der er næsten altid andre der er stødt på samme problem som dig og i dit tilfælde er der mange svar på netop denne acer one

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ingen lys i skræmen på D270

Indlægaf AJenbo » 22. apr 2013, 02:19

Faktisk er det ikke nødvendigt med fil endelser på Linux da den læser starte af spilen for at se hvilken type file det er. Normalt vil program filer der for slet ikke have nogen endelise, det er dog meget normal at have det for billeder, video, installationer og andet data. Rigtige installations pakker vil slutte med .deb

En ting du nok hurtigt vil lære er at man generalt ikke behøves at hente programmer fra nettet da de fleste ekistere i softwarecenteret. For at installere Java skal du blot installere denne pakke icedtea-7-plugin. Det smarte ved det er at den så bliver opdateret sammen med resten af systemet. Når det sker at et program ikke er i softwarecenteret findes der for det meste et PPA (personligt pakke arkiv) hvor folk har gjort det til gængeligt, samt sørge for at holde det opdateret. Disse kan tilføjes til Softwarcenteret for at gøre programmet tilgængeligt.

Mht til dit problem med lys i skræmen lyder det som et problem jeg er støt på ved en del maskiner hvor driveren ikke fungere korrekt. Prøv at give os resultatet af at køre følgende kommando i terminalen:

Kode: Vælg alt

lspic -nn | grep -i vga

(den viser hvilket grafikkort du har)
Jeg tror i øvrigt du kan finde en løsning her hvis ikke du har problemer med engelsk:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2042459

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ingen lys i skræmen på D270

Indlægaf AJenbo » 22. apr 2013, 02:23

P.s. Velkommen til forummet

Jeg lage lige mærke til a du hade lavet et svar på et tidligere indlæg, som ikke helt handlede om dit problem, from for at oprette dit eget emne. Det gør ofte at folk ikke lægger mærke til dit indlæg. Det er også en god ide at holde forskellige problemer i hver sig emne, så man ikke mister overblik over hvilke der er fundet en løsning på. Der for har jeg delt emnet op og givet det en mere sigende titel. Hvis du stadig har Java problemer eller andre spørgsmål ville det nok være bedst at oprette et nyt emne til det.

DanVanløse
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21. apr 2013, 21:51

Re: Ingen lys i skræmen på D270

Indlægaf DanVanløse » 22. apr 2013, 11:58

Hej AJenbo.

Det med lyset er "væk" nu i dag jeg har tændt pc'en. Eller dvs. jeg kan stadig ikke regulere det - men nu er der fuldt blus på - så nu kan jeg da se noget.!

Mange tak for dit svar.
Det er jo genialt med alle de programmer i softwareCenter.! Det anede jeg ikke.!
Jeg har allerede fundet mange interessante programmer.

Java kører perfekt.

Jeg ville prøve med "terminal" - først kunne jeg ikke finde det - men i software Center fandt jeg det - og det var instaleret - men jeg kunne alligevel ikke finde det - så jeg afinstalerede det og geninstalerede det - så blev det synligt i venstre side.! (amatøragtigt - men det virkede...) Jeg kunne ikke copy/paste din tekst - og jeg kan ikke se hvad første tegn er - et, lille i, lille l eller..?? - ihvertfald skrev "terminalen" tilbage hver gang at den ikke kendte komandoen.!

Jeg kunne heller ikke lige finde den lodrette streg - hvordan laver jeg den.? <>\

Jeg fandt et lille program xbacklight der skulle kunne at jeg kan justere lyset.! Det skal køre via "terminalen" men jeg kunne ikke lige finde komandoen. Jeg prøvede med "run xbacklight" men den skrev "Ingen komando ved navn "run" og så en lang liste med mulige komandoen.!

Hvor finder jeg en komandoliste til terminal... :-) Det er lidt som i de gode gamle DOS dage. Selvom det har jeg næsten glemt.!

God dag. Mvh. Dan

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ingen lys i skræmen på D270

Indlægaf AJenbo » 22. apr 2013, 12:06

Du finder terminalen ved at trykke på Ubuntu logoet øverst til venstre og skrive "terminal.

Brugs musen til at kopiere og sætte ind i terminalen.

Det er et lille L (Kommandoen er kort for "LiSt PCI devices").

| (pipe/rør) skrives ved at holde Alt GR nede og trykke på tasten ved siden af slet(backspace). Den sender ouput af den første kommando videre til den næste (filter for linjer med VGA), så hvis ikke du kan skrive den kan du også bare nøje med den første del og så selv finde linje.

Du skal bare skrive

Kode: Vælg alt

xbacklight


Du kan få en basis liste ved at shrive "help", for hjælp med en bestemt kommando skriver du oftest "kommando --help", "kommando -h" eller "man kommando". Men det er nok lettest at prøve med nogle specifikke eksempler.

DanVanløse
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21. apr 2013, 21:51

Re: Ingen lys i skræmen på D270

Indlægaf DanVanløse » 23. apr 2013, 10:10

Hej igen AJenbo...

Hmm... Når jeg skriver xbacklight sker der ingen ting - der kommer bare en ny linje.!

og vedr grafikkort skriver den:

dan@Dan-minipc:~$ lspic -nn | grep -i vga
Ingen kommando ved navn "lspic" blev fundet. Mente du istedet:
Kommandoen "aspic" fra pakken "aspic" (universe)
Kommandoen "lspci" fra pakken "pciutils" (main)
Kommandoen "lsdic" fra pakken "canna-utils" (universe)
lspic: kommando ikke fundet

??

DanVanløse
Indlæg: 6
Tilmeldt: 21. apr 2013, 21:51

Re: Ingen lys i skræmen på D270

Indlægaf DanVanløse » 23. apr 2013, 10:15

Ahhhh - nu ser jeg 2 bogstaver har byttet plads...

dan@Dan-minipc:~$ lspci -nn | grep -i vga
00:02.0 VGA compatible controller [0300]: Intel Corporation Atom Processor D2xxx/N2xxx Integrated Graphics Controller [8086:0be1] (rev 09)

:-)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ingen lys i skræmen på D270

Indlægaf AJenbo » 23. apr 2013, 10:29

Ok så er det samme driver problem som jeg har set før, ærgeligt at intel ikke har fikset det endnu.
Du skal fortælle programmet hvad du vil, prøv at skrive -h, -help eller --help efter det, eller man forand for at åbne manualen.
Jeg tror man skriver
xbacklight -set 50
for at sætte skærmen til halv styrke.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster