ati radeon hd4000, hvordan installeres en driver? Emnet er løst

Forum for support til grafik og lydkort.
gtr

ati radeon hd4000, hvordan installeres en driver?  Emnet er løst

Indlægaf gtr » 21. apr 2013, 11:39

ubuntu 12.04 radeon hd4000 gnome 3.4.2
Jeg har fundet denne driver http://support.amd.com/us/gpudownload/linux/legacy/Pages/legacy-radeon_linux.aspx
Og set disse sider
http://wiki.cchtml.com/index.php/Ubuntu_Precise_Installation_Guide#Generate_a_new_.2Fetc.2FX11.2Fxorg.conf_file
https://www.youtube.com/watch?v=U1kanjD4qgo
Jeg har ikke installeret nogen driver endnu. Grafik virker, men vist ikke så godt, som før grafikkortet blev sat i.
a Hvor kan jeg se, hvilken driver er installeret nu, og hvordan kommer jeg tilbage til den, hvis installering af ati catalyst driveren ikke vil virke?
b Hvordan installerer jeg ati catalyst driveren?
Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ati radeon hd4000, hvordan installeres en driver?

Indlægaf AJenbo » 21. apr 2013, 16:48

Legacy driveren virker ikke med de nuværende udgaver af Ubuntu, det vil være nødvendigt også at nedgradere xOrg fra 1.13 til 1.12.

Når ikke du har installeret en driver vil du køre med den indbygget driver i Linux (den heder radeon(r600g)), du kan se hvilken 3D driver du køre ved at skrive:

Kode: Vælg alt

glxinfo | grep OpenGL

For at gå tilbage er det bare at fjerne den du har installeret.

Brugeravatar
Toddvarg
Indlæg: 841
Tilmeldt: 19. maj 2007, 19:59
Geografisk sted: Vejle

Re: ati radeon hd4000, hvordan installeres en driver?

Indlægaf Toddvarg » 21. apr 2013, 19:12

Jeg ved ikke om det vil fungere med dit grafikkort, men jeg har et radeon HD 5570

Kode: Vælg alt

gundersen@gundersen-desktop:~$ glxinfo | grep OpenGL
OpenGL vendor string: Advanced Micro Devices, Inc.
OpenGL renderer string: ATI Mobility Radeon HD 5570
OpenGL version string: 4.2.12172 Compatibility Profile Context 12.10.17
OpenGL shading language version string: 4.20
OpenGL context flags: (none)
OpenGL profile mask: compatibility profile
OpenGL extensions:
og det jeg plejer at gøre, efter en ny installation for at få den sidste grafikdrivere er at åben en terminal og sætte ind disse koder, en linie af gangen.

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install fglrx fglrx-amdcccle
Jeg oplevede at når jeg brugte den indebyggede driver, fungerede det ikke så godt, og jeg kunde på et tidspunkt læse at den var ødelagt, jeg kan dog ikke huske hvor jeg fandt denne info.

Efter at jeg har installeret og genstartet, får jeg et vandmærke lignende icon i nederste højre hjørne.
Hvordan jeg skulle fjerne dette fandt jeg gennem en som havde fundet det gennem dette link:http://phoronix.com/forums/showthread.php?19875-Unsupported-Hardware-watermark/page3
Remove amd logo watermark
I found this elsewhere on the net and I ran it on a Ubuntu 11.04 - it works great!

http://phoronix.com/forums/showthread.php?19875-Unsupported-Hardware-watermark

Put this in a text file and save it (call it fixwatermark.sh):

#!/bin/sh
DRIVER=/usr/lib/fglrx/xorg/modules/drivers/fglrx_drv.so
for x in $(objdump -d $DRIVER|awk '/call/&&/EnableLogo/{print "\\x"$2"\\x"$3"\\x"$4"\\x"$5"\\x"$6}'); do
sed -i "s/$x/\x90\x90\x90\x90\x90/g" $DRIVER
done
With terminal go to the location where you saved it and do a

chmod +x fixwatermark.sh
to make it executable and a

sudo ./fixwatermark.sh
to let the script remove the enableLogo

reboot
Kort oversat så laver jeg et dokument i hjemmappen (terminalen peger på hjemmemappen som default, derfor syns jeg det er enklest at lave den der) , bare højreklik og lav nyt dokument. I det dokument skal det stå
#!/bin/sh
DRIVER=/usr/lib/fglrx/xorg/modules/drivers/fglrx_drv.so
for x in $(objdump -d $DRIVER|awk '/call/&&/EnableLogo/{print "\\x"$2"\\x"$3"\\x"$4"\\x"$5"\\x"$6}'); do
sed -i "s/$x/\x90\x90\x90\x90\x90/g" $DRIVER
done
Gem dokumentet og kald det fixwatermark.sh. Derefter skal du åbne en terminal og køre denne kode

Kode: Vælg alt

chmod +x fixwatermark.sh
 
for at gøre filen executable og derefter

Kode: Vælg alt

sudo ./fixwatermark.sh

for at lade scriptet fjerne logoet, derefter genstart.

Det fungerede på min pc, men jeg kan ikke garantere at det vil fungere på din, og hvis det går galt, ved jeg ikke helt hvordan det skal fikses. Jeg plejer selv at tage en chance og hvis det ikke går, så er en ny installation rimelig hurtig. Husk altid backup, før du går i gang.
Ting tager tid

med venlig hilsen
Tom Oddvar Gundersen

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ati radeon hd4000, hvordan installeres en driver?

Indlægaf AJenbo » 21. apr 2013, 20:27

Den første del vil opdatere den indbygget driver hvilket kan være en store fordel:

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa
sudo apt-get update

Men alt efterfølgende vil ikke virke for HD 4000 da skældet nettop ligger lige imellem 4xxx og 5xxx om de er understøttet af ATI eller ej.

gtr

Re: ati radeon hd4000, hvordan installeres en driver?

Indlægaf gtr » 22. apr 2013, 22:27

Tak for svarene. Dvs. ati har lavet en driver til linux radeon hd4000 serien, men den kan ikke installeres på 12.04?Jeg skrev
sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa
sudo apt-get update
der blev hentet en public key, og denne meddelelse fremkom W: Duplicate sources.list entry http://archive.canonical.com/ubuntu/ precise/partner i386 Packages (/var/lib/apt/lists/archive.canonical.com_ubuntu_dists_precise_partner_binary-i386_Packages)
W: You may want to run apt-get update to correct these problems
samtidig kom der en update fra update manager. Den sagde, der kunne foretages en partial updating. Dvs 26 opdateringer i listen af opdateringer er ikke afmærket. De hedder alle noget med x.org x server. Hvad nu? Er ubuntu 12.04 opbygget, så alle grafikdrivere er indbygget, og det forventes ikke, at yderligere drivere skal installeres?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ati radeon hd4000, hvordan installeres en driver?

Indlægaf AJenbo » 22. apr 2013, 23:26

Ja, da AMD lavde driveren virkede den til den daværende Ubuntu, men da de ikke har vedligeholdt den virker den ikke længere med de nyeste Ubuntu.

Generelt vil alle drivere være der fra starten, der findes dog måder at tilføje flere på manuelt.

Hvad skriver:

Kode: Vælg alt

apt-get update


Ja opdater.

gtr

Re: ati radeon hd4000, hvordan installeres en driver?

Indlægaf gtr » 23. apr 2013, 19:25

Hvis ati ikke laver softwaren til radeon hd4000series, hvem laver den så? apt-get update giver kun resultat med sudo apt-get update. Der opremses en hel masse om hvad der er installeret. Og W: Duplicate sources.list entry http://archive.canonical.com/ubuntu/ precise/partner i386 Packages (/var/lib/apt/lists/archive.canonical.com_ubuntu_dists_precise_partner_binary-i386_Packages)
W: You may want to run apt-get update to correct these problems

Hvad gør jeg med update manager? Skal jeg udføre opdateringen? Og skal jeg markere de 26, som ikke er afmærkede?
Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ati radeon hd4000, hvordan installeres en driver?

Indlægaf AJenbo » 23. apr 2013, 20:38

ATI er for det første blevet opkøbt af AMD. Men de har de seneste 5 år haft en håndfuld udvikler til at arbejdet på en åben driver til Linux. Da de er et langt mindre hold og har haft mindre tid til udvilking, samt at de skal navigere rundt om flere patenter er denne driver knap så moden som Catalyst driveren. Men da driveren er åben er den bedre integreret med Linux og hvem end der har lydt og mod kan komme med forbedringer til den, dette gør at der stadig jævnligt kommer opdateringer til den selv om AMD ikke udvikler til de ældre kort længere, og at den stadig fungere med den seneste udgave af Linux.

Prøv at åben Softwarekilder og gå til fanen "Anden software" og deaktiver den ene af de 2 kílder til Canonical-partner arkivet.

Ja, installer alle opdateringer.

gtr

Re: ati radeon hd4000, hvordan installeres en driver?

Indlægaf gtr » 24. apr 2013, 17:29

under software sources, other software er canonical partners software packaged by canonical for their partners markeret.
Canonical partners (source code) software ... er ikke markeret.
Længere nede på listen er canonical partners added by software centre. Software packaged by canonical for their partners ikke markeret. Hvilken skal fravælges?

Da jeg forsøgte at installere update manager updates, kunne det ikke gøres. Der fremkom denne fejlmelding.
An unresolvable problem occurred while calculating the upgrade:
E:Unable to correct problems, you have held broken packages.

This can be caused by:
* Upgrading to a pre-release version of Ubuntu
* Running the current pre-release version of Ubuntu
* Unofficial software packages not provided by Ubuntu

This is most likely a temporary problem, please try again later.

Løsning?

Hvordan kan jeg fjerne den opdatering af grafikdriveren, der har givet fejlmeldingen, i tilfælde af at opdateringerne
ikke kan installeres?

Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ati radeon hd4000, hvordan installeres en driver?

Indlægaf AJenbo » 24. apr 2013, 18:07

gtr skrev:under software sources, other software er canonical partners software packaged by canonical for their partners markeret.
Canonical partners (source code) software ... er ikke markeret.
Længere nede på listen er canonical partners added by software centre. Software packaged by canonical for their partners ikke markeret. Hvilken skal fravælges?

En af dem, de er ens.

Prøv om ikke det løses med:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install -f

gtr

Re: ati radeon hd4000, hvordan installeres en driver?

Indlægaf gtr » 25. apr 2013, 18:20

Det var forkert, at canonical partners added by software centre. Software packaged by canonical for their partners ikke markeret. Den var markeret.
Nu er alene canonical partners software packaged by canonical for their partners markeret.
skrev sudo apt-get install -f.
Herefter kunne en række opdateringer gennemføres. I update manager er der nu under Other updates lp-ppa-xorg-eders 31 opdateringer. De 27 hedder noget med x.org x server. De kan ikke markeres og ikke installeres. Fejlmeddelelse
Not all updates can be installed Run a partial upgrade, to install as many updates as possible. This can be caused by a previous upgrade which didnt complete problems with some of the installed software unofficial software packages not provided by ubuntu normal changes of a pre release version of ubuntu.
Og ved opdatering vises denne fejlmeddelelse Could not determine the upgrade

An unresolvable problem occurred while calculating the upgrade:
E:Unable to correct problems, you have held broken packages.

This can be caused by:
* Upgrading to a pre-release version of Ubuntu
* Running the current pre-release version of Ubuntu
* Unofficial software packages not provided by Ubuntu

This is most likely a temporary problem, please try again later.

Hvad med den bunke af opdateringer, der ikke kan opdateres? Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ati radeon hd4000, hvordan installeres en driver?

Indlægaf AJenbo » 25. apr 2013, 18:30

x.org er det grafiske system som driveren hænger sammen med.

Prøv at køre denne kommando:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install aptitude && sudo aptitude safe-upgrade --full-resolver

gtr

Re: ati radeon hd4000, hvordan installeres en driver?

Indlægaf gtr » 28. apr 2013, 15:18

Tak for svar. Der blev hentet 60-70mb og over 40 opdateringer. I update manager er ingen opdateringer tilgængelige.
Det ligner, det virkede.
Den anvendte command, kan du forklare den?
Kan man generelt anvende denne command?
Tak.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: ati radeon hd4000, hvordan installeres en driver?

Indlægaf AJenbo » 28. apr 2013, 19:05

Den installere aptitude som nogle gange er bedre til at fikse pakke fejl, og så sætter den den i gang med at prøve. Det er noget du generelt kan prøve

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster