HDMI - intet billede og lyd på TV - Clarkdale processor Emnet er løst

Forum for support til grafik og lydkort.
hekn
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27. feb 2011, 22:37
IRC nickname: hekn

HDMI - intet billede og lyd på TV - Clarkdale processor  Emnet er løst

Indlægaf hekn » 17. jul 2011, 22:03

Mit nye system har
- GA-H57M-USB3 bundkort
- Intel Core i5-661 processor
- Ubuntu 10.4
- Myth TV installeret
- AnySee E30 TV-modtager (USB)
- intet særskilt grafikkort

Mit TV er et Sony KDL-32U2000 med HDMI-indgang

Jeg har fået Myth TV til at fungere - da jeg satte et antennekabel i modtageren i stedet for den medfølgende "strikkepind"...

MEN:

Jeg kan ikke få noget over på TV'et via et splinternyt HDMI-kabel.

Jeg prøver at afspille en optagelse vha Totem filmafspiller - fungerer perfekt på PC-skærmen - men ikke via HDMI til TV.


Når jeg åbner System -> Instillinger -> Skærme, kan jeg finde Sony 32" TV skærmen, hvorom der står Opløsning 1280x720
Når HDMI-stikket sidder i TV-skærmen dukker der en tekst frem på TV-skærmen: 720p/50
Så computeren og TV'et er ligesom begge klar over, at der er en i den anden ende - MEN der kommer intet billede og ingen lyd.

Jeg tænkte, om de to skærme (med forskellig opløsning) kunne forvirre, så jeg har prøvet at slå PC-skærmen fra i Skærmindstillinger. Det gav blot sort PC-skærm, men intet billede på TV. Udtagning af skærmkabel fra PC gav samme resultat.

Jeg har også prøvet System -> Instillinger -> Lyd -> Hardware -> Profil, som jeg fandt i en anden tråd. Når jeg skiftede "Analog Stereo Duplex" ud med "Digital Stereo (HDMI) Output", forsvandt lyden på PC'ens højttalere, men det gav ingen lyd på TV'et.

Jeg har også prøvet at sætte et gammeldags analogt skærmkabel imellem PC og TV. Jeg fik da et billede på TV'et (nu kalder Ubuntu TV'et 31" - bare en morsom detalje)

Men jeg ville jo gerne have den bedste billedkvalitet (og det får jeg jo gennem den digitale forbindelse) - OG lyd...

Nogen, der har nogle gode ideer?
- min kone valgte Ubuntu i stedet for Windows - og fik en venligere support - som hun ikke ret tit fik brug for!

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HDMI - intet billede og lyd på TV - Clarkdale processor

Indlægaf AJenbo » 18. jul 2011, 00:09

Jeg har også et sony tv, det er ikke 32" men det er også det det skriver når man sætter det til, så det er nok bare noget standard som de ikke har gidet ændre når det bliver sat i de forskellige modeller.

Hvilket grafikkort er der i maskinen?

Kode: Vælg alt

lspci | grep -i vga

hekn
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27. feb 2011, 22:37
IRC nickname: hekn

Re: HDMI - intet billede og lyd på TV - Clarkdale processor

Indlægaf hekn » 18. jul 2011, 13:30

Der er ikke noget egentligt grafikkort.

lspci | grep -i vga siger:

00:02.0 VGA compatible controller: Intel Corporation Core Processor Integrated Graphics Controller (rev 18)

mvh henrik
- min kone valgte Ubuntu i stedet for Windows - og fik en venligere support - som hun ikke ret tit fik brug for!

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HDMI - intet billede og lyd på TV - Clarkdale processor

Indlægaf AJenbo » 18. jul 2011, 14:19

Grafikkortet eksistere stadig elektronisk selv om det ikke kan pilles ud af maskinen fysisk.
Jeg har ikke lige nogle god forslag til hvad du kan gøre med det kort, det er temmelig nyt så måske er der mere held ved at bruge beta driveren, hvis du har lyst til det?

hekn
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27. feb 2011, 22:37
IRC nickname: hekn

Re: HDMI - intet billede og lyd på TV - Clarkdale processor

Indlægaf hekn » 18. jul 2011, 16:47

Hvordan får jeg fat i beta driveren?

Og styrer den så både skærm og HDMI udgangene? Jeg har jo nu et særdeles velfungerende system ;-))

Og hvordan kommer jeg tilbage, hvis beta driveren virker helt skævt hos mig?

mvh henrik

PS: Undskyld de mange spørgsmål - men jeg er stadig ret grøn Ubuntu bruger. Men er allerede så glad for Ubuntu, at jeg nu forsøger at gøre min kone, den gamle COBOL programmør, til Ubuntu-fan også! Hendes Aldi/Vista maskine pådrog sig heldigvis noget snavs - så hun var til at tale med ;-)
- min kone valgte Ubuntu i stedet for Windows - og fik en venligere support - som hun ikke ret tit fik brug for!

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HDMI - intet billede og lyd på TV - Clarkdale processor

Indlægaf AJenbo » 18. jul 2011, 17:47

Ja hvis du kun har 1 grafikkort (det har du) så er det det der styre alle udgage.

Du kan installere beta driveren med denne kommando:

Kode: Vælg alt

sudo add-apt-repository ppa:xorg-edgers/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade


Du fjerne den igen med denne kommando:

Kode: Vælg alt

sudo apt-get install ppa-purge
sudo ppa-purge xorg-edgers

Det skal du i øvrigt gøre før en eventuel opgradering til en nyre udgave af Ubuntu.

hekn
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27. feb 2011, 22:37
IRC nickname: hekn

Re: HDMI - intet billede og lyd på TV - Clarkdale processor

Indlægaf hekn » 27. jul 2011, 22:43

Tak for ideen med beta. Jeg har ikke fået prøvet den endnu.

Men jeg har i mellemtiden skiftet TV'et ud med et Sony 32" LED TV KDL-32EX710. Så nu får jeg billedet over via HDMI! Men stadig ingen lyd.

Jeg har også prøvet System > indstillinger > Lyd > fanebladet Hardware > Profil.

Den står som standard til Analog Stereo duplex, og jeg har også UDEN HELD prøvet

* Digital Stereo (HDMI) output
* Digital Stereo (HDMI) output + Analog Stereo input

som det var foreslået i en anden tråd.
- min kone valgte Ubuntu i stedet for Windows - og fik en venligere support - som hun ikke ret tit fik brug for!

hekn
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27. feb 2011, 22:37
IRC nickname: hekn

Re: HDMI - intet billede og lyd på TV - Clarkdale processor

Indlægaf hekn » 27. jul 2011, 22:47

Mit "lydkort" er beskrevet som:

hekn@hekn-desktop:~$ lspci -nn | grep -i audio
00:1b.0 Audio device [0403]: Intel Corporation 5 Series/3400 Series Chipset High Definition Audio [8086:3b56] (rev 06)
- min kone valgte Ubuntu i stedet for Windows - og fik en venligere support - som hun ikke ret tit fik brug for!

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HDMI - intet billede og lyd på TV - Clarkdale processor

Indlægaf AJenbo » 28. jul 2011, 00:27

Når jeg skal skifte til hdmi udgangen skal jeg vælge fanen Output og så vælge grafikkortet som enhed.

hekn
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27. feb 2011, 22:37
IRC nickname: hekn

Re: HDMI - intet billede og lyd på TV - Clarkdale processor

Indlægaf hekn » 28. jul 2011, 12:14

På output fanebladet har jeg kun en enhed til lydoutput:

Internal Audio Analog Stereo

og den er valgt.
- min kone valgte Ubuntu i stedet for Windows - og fik en venligere support - som hun ikke ret tit fik brug for!

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HDMI - intet billede og lyd på TV - Clarkdale processor

Indlægaf AJenbo » 28. jul 2011, 12:29

Hvordan er HDMI kablet sat i computeren?

hekn
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27. feb 2011, 22:37
IRC nickname: hekn

Re: HDMI - intet billede og lyd på TV - Clarkdale processor

Indlægaf hekn » 28. jul 2011, 16:50

På GA-H57M-USB3 bundkortet sidder et HDMI-stik, som kan ses fra bagsiden af computeren. Kablet sidder heri.
- min kone valgte Ubuntu i stedet for Windows - og fik en venligere support - som hun ikke ret tit fik brug for!

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: HDMI - intet billede og lyd på TV - Clarkdale processor

Indlægaf AJenbo » 29. jul 2011, 15:37

Ok, så er jeg lidt tør for ider :(

hekn
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27. feb 2011, 22:37
IRC nickname: hekn

Re: HDMI - intet billede og lyd på TV - Clarkdale processor

Indlægaf hekn » 31. jul 2011, 22:54

Tak for indsatsen.

Jeg vil foreløbig benytte mig af en "arbejd-omkring":

HDMI leverer billede. Et kabel til PC-lyd ifm et par PC-højttalere kan så levere lyden. Billed og lyd er godt nok ikke synkrone, men i VLC media player kan jeg benytte menupunktet funktioner -> synkronisering af spor. + 200 millisekunder passer meget godt. Blot er det irriterende, at den ikke gemmer indstillingen, så man skal lige omkring den menu for hver fil, der skal afspilles...
- min kone valgte Ubuntu i stedet for Windows - og fik en venligere support - som hun ikke ret tit fik brug for!

hekn
Indlæg: 34
Tilmeldt: 27. feb 2011, 22:37
IRC nickname: hekn

Re: HDMI - intet billede og lyd på TV - Clarkdale processor

Indlægaf hekn » 28. apr 2013, 23:47

Problemet er løst i 12.04
- min kone valgte Ubuntu i stedet for Windows - og fik en venligere support - som hun ikke ret tit fik brug for!

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster