Ingen digital lyd ind og ud Emnet er løst

Forum for support til grafik og lydkort.
Tomatsuppe
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12. dec 2010, 17:31

Ingen digital lyd ind og ud

Indlægaf Tomatsuppe » 12. dec 2010, 19:30

Hej

Jeg skriver i denne tråd, fordi mit problem ligner meget det første problem her.
Ved mig er det den digitale lyd ud- og indgang der ikke spiller med.
Jeg bruger normalt - under Windows - min digitale lydudgang som er sat til mit anlæg. Det ønsker jeg fortsat at kunne under Ubuntu.
Tjekker jeg alsamixer får jeg dette:


Kode: Vælg alt



┌─────────────────────────────────────────────────────── AlsaMixer v1.0.22 ────────────────────────────────────────────────────────┐
│ Card: HDA Intel                                                                                          F1:  Help               │
│ Chip: Realtek ALC880                                                                                     F2:  System information │
│ View: F3:[Playback] F4: Capture  F5: All                                                                 F6:  Select sound card  │
│ Item: Master [dB gain: -33,00]                                                                           Esc: Exit               │
│                                                                                                                                  │
│                                                                                                                                  │
│    ┌──┐              ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐     ┌──┐              │
│    │  │              │▒▒│     │▒▒│     │  │     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │  │     │  │     │  │     │  │              │
│    │  │              │▒▒│     │▒▒│     │  │     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │  │     │  │     │  │     │  │              │
│    │  │              │▒▒│     │▒▒│     │  │     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │  │     │  │              │
│    │  │              │▒▒│     │▒▒│     │  │     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │  │     │  │              │
│    │  │              │▒▒│     │▒▒│     │  │     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │  │     │  │              │
│    │  │              │▒▒│     │▒▒│     │  │     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │  │     │  │              │
│    │▒▒│              │▒▒│     │▒▒│     │  │     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │  │     │▒▒│              │
│    │▒▒│              │▒▒│     │▒▒│     │  │     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │  │     │▒▒│              │
│    │▒▒│              │▒▒│     │▒▒│     │  │     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │  │     │▒▒│              │
│    │▒▒│              │▒▒│     │▒▒│     │  │     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │  │     │▒▒│              │
│    │▒▒│              │▒▒│     │▒▒│     │  │     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │  │     │▒▒│              │
│    │▒▒│              │▒▒│     │▒▒│     │  │     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │  │     │▒▒│              │
│    │▒▒│              │▒▒│     │▒▒│     │  │     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │▒▒│     │  │     │▒▒│              │
│    ├──┤     ┌──┐     └──┘     ├──┤     ├──┤     ├──┤     ├──┤     ├──┤     ├──┤     ├──┤     ├──┤     ├──┤     ├──┤     8ch      │
│    │OO│     │OO│              │OO│     │MM│     │OO│     │OO│     │OO│     │OO│     │MM│     │OO│     │MM│     │MM│              │
│    └──┘     └──┘              └──┘     └──┘     └──┘     └──┘     └──┘     └──┘     └──┘     └──┘     └──┘     └──┘              │
│     48             100<>100 100<>100   0<>0   100<>100   100      100    100<>100  78<>78   80<>80    0<>0    54<>54             │
│ < Master >Headphon   PCM     Front   Front Mi Surround  Center    LFE      Side     Line      CD      Mic      Beep   Channel    │
│                                                                                                                                  │
└──────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────────┘




Går jeg i "System > Indstillinger > Lyd" og vælger fanebladet "Hardware", hvor jeg kan vælge flere lydprofiler i rullemenuen, er der ingen profiler der understøtter digital lyd. Der er kun de analoge profiler at vælge mellem, og uanset hvilken af disse jeg vælger, ja så er det kun de analoge udgange der giver noget output. Dvs. jeg godt kan få lyd i høretelefoner.


Jeg har prøvet at køre følgende, som gav succes hos heru:

Kode: Vælg alt


sudo -i
echo "options snd-hda-intel model=hp" >> /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
exit



Derefter genstartede jeg maskinen, men har stadig ingen lyd. Jeg har i foranstående, udskiftet medion med hp, idet jeg har en hp pavilion t680.dk.

Jeg har gennem flere år og både med den daværende RedHat Linux, og med Debian og med alle mulige Ubuntu versioner fra starten og op til nu, forsøgt at få den digitale lyd til at køre, dog uden held. Har også haft temaet kørende gennem nogle år i et par tråde på forskellige fora i andre lande, inden jeg opdagede vi her har et dansk forum, men uden held de andre steder.

Her er lige noget info om maskineriet:

Kode: Vælg alt


bjarke@musse:~$ lsb_release -a && uname -a && sudo lshw -C multimedia && aplay -l && cat /etc/modprobe.d/alsa-base.conf
No LSB modules are available.
Distributor ID:   Ubuntu
Description:   Ubuntu 10.04.1 LTS
Release:   10.04
Codename:   lucid
Linux musse 2.6.32-26-generic-pae #48-Ubuntu SMP Wed Nov 24 10:31:20 UTC 2010 i686 GNU/Linux
  *-multimedia           
       description: Audio device
       product: High Definition Audio Controller
       vendor: nVidia Corporation
       physical id: 0.1
       bus info: pci@0000:01:00.1
       version: a1
       width: 32 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list
       configuration: driver=HDA Intel latency=0
       resources: irq:16 memory:cdefc000-cdefffff
  *-multimedia
       description: Audio device
       product: 82801FB/FBM/FR/FW/FRW (ICH6 Family) High Definition Audio Controller
       vendor: Intel Corporation
       physical id: 1b
       bus info: pci@0000:00:1b.0
       version: 03
       width: 64 bits
       clock: 33MHz
       capabilities: pm msi pciexpress bus_master cap_list
       configuration: driver=HDA Intel latency=0
       resources: irq:16 memory:cbffc000-cbffffff
**** List of PLAYBACK Hardware Devices ****
card 0: Intel [HDA Intel], device 0: ALC880 Analog [ALC880 Analog]
  Subdevices: 0/1
  Subdevice #0: subdevice #0
# autoloader aliases
install sound-slot-0 /sbin/modprobe snd-card-0
install sound-slot-1 /sbin/modprobe snd-card-1
install sound-slot-2 /sbin/modprobe snd-card-2
install sound-slot-3 /sbin/modprobe snd-card-3
install sound-slot-4 /sbin/modprobe snd-card-4
install sound-slot-5 /sbin/modprobe snd-card-5
install sound-slot-6 /sbin/modprobe snd-card-6
install sound-slot-7 /sbin/modprobe snd-card-7

# Cause optional modules to be loaded above generic modules
install snd /sbin/modprobe --ignore-install snd $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-ioctl32 ; /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq ; }
#
# Workaround at bug #499695 (reverted in Ubuntu see LP #319505)
install snd-pcm /sbin/modprobe --ignore-install snd-pcm $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-pcm-oss ; : ; }
install snd-mixer /sbin/modprobe --ignore-install snd-mixer $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-mixer-oss ; : ; }
install snd-seq /sbin/modprobe --ignore-install snd-seq $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq-midi ; /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq-oss ; : ; }
#
install snd-rawmidi /sbin/modprobe --ignore-install snd-rawmidi $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq-midi ; : ; }
# Cause optional modules to be loaded above sound card driver modules
install snd-emu10k1 /sbin/modprobe --ignore-install snd-emu10k1 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-emu10k1-synth ; }
install snd-via82xx /sbin/modprobe --ignore-install snd-via82xx $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist snd-seq ; }

# Load saa7134-alsa instead of saa7134 (which gets dragged in by it anyway)
install saa7134 /sbin/modprobe --ignore-install saa7134 $CMDLINE_OPTS && { /sbin/modprobe --quiet --use-blacklist saa7134-alsa ; : ; }
# Prevent abnormal drivers from grabbing index 0
options bt87x index=-2
options cx88_alsa index=-2
options saa7134-alsa index=-2
options snd-atiixp-modem index=-2
options snd-intel8x0m index=-2
options snd-via82xx-modem index=-2
options snd-usb-audio index=-2
options snd-usb-us122l index=-2
options snd-usb-usx2y index=-2
options snd-usb-caiaq index=-2
# Ubuntu #62691, enable MPU for snd-cmipci
options snd-cmipci mpu_port=0x330 fm_port=0x388
# Keep snd-pcsp from being loaded as first soundcard
options snd-pcsp index=-2
options snd-hda1-intel model=hp




Er der nogen af Jer der har et tip til hvad jeg ellers kan prøve for at få hul igennem?
Jeg mener... På Windows virker det uden problem, og så må det helt bestemt også kunne køre under Ubuntu :-)

I foranstående output, ser jeg at den nævner et nVidia lydkort. Jeg har et nVidia grafikkort, men uden lydkort på maskinen, og mit Intel/realtek lydkort onboard. Jeg ved ikke hvorfor der står et nVidia kort. I alsamixer er det heller ikke muligt at få nogen kontrolenhed over nVidia kortet.

Men som sagt, er der nogen af Jer der har etbud på hvad jeg kan gøre?


De bedste hilsner
Bjarke :-)

laoshi
Redaktør
Indlæg: 5515
Tilmeldt: 26. apr 2008, 20:52
IRC nickname: laoshi
Geografisk sted: Vejle

Re: Ingen digital lyd ind og ud

Indlægaf laoshi » 12. dec 2010, 20:31

Jeg har delt dit indlæg ud fra en tråd som jeg har delt ud fra en tråd der var markeret som LØST!

For at gøre tingene så lette som muligt både for jer som har et problem og for dem som prøver at hjælpe jer er det bedst at vi tager ét problem pr. tråd. Og det er under alle omstændigheder ikke hensigtsmæssigt at hæfte et nyt spørgsmål på en tråd der allerede er markeret som LØST.
"Von guten Mächten wunderbar geborgen
erwarten wir getrost was kommen mag.
Gott ist mit uns am Abend und am Morgen
Und ganz gewiss an jedem neuen Tag"

(Dietrich Bonhoeffer 1906-1945)

http://www.stromata.dk
https://wiki.ubuntu.com/FlemmingChristensen
https://launchpad.net/~laoshi

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Ingen digital lyd ind og ud

Indlægaf AJenbo » 12. dec 2010, 22:55

NVIDIA lydkortet er sikkert til hdmi (event over dvi stikket)

Tomatsuppe
Indlæg: 2
Tilmeldt: 12. dec 2010, 17:31

Re: Ingen digital lyd ind og ud  Emnet er løst

Indlægaf Tomatsuppe » 7. feb 2011, 21:46

laoshi skrev:Jeg har delt dit indlæg ud fra en tråd som jeg har delt ud fra en tråd der var markeret som LØST!

For at gøre tingene så lette som muligt både for jer som har et problem og for dem som prøver at hjælpe jer er det bedst at vi tager ét problem pr. tråd. Og det er under alle omstændigheder ikke hensigtsmæssigt at hæfte et nyt spørgsmål på en tråd der allerede er markeret som LØST.


Sorry.. Skal prøve at gøre det bedre :-)

Jeg har ikke længere den computer jeg har omtalt her, så jeg opretter lige en ny tråd.

Tilbage til "Grafik og lyd"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot], [Crawler] og 0 gæster