Forum regler for Sandkassen

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Jakob77 » 25. aug 2014, 21:32

Christian.Arvai skrev:Det er overkill.


Her misser jeg så endnu en pointe, for jeg kan slet ikke se hvad eller hvem, der skulle blive overdræbt af en tydeligere advarsel til læserne om, at man kan få sand i skoene, hvis man leger med drengene i sandkassen.
I min optik burde det kun give begge parter en bedre beskyttelse.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Christian.Arvai » 25. aug 2014, 21:40

Jakob77 skrev:
Christian.Arvai skrev:Det er overkill.


Her misser jeg så endnu en pointe, for jeg kan slet ikke se hvad eller hvem, der skulle blive overdræbt af en tydeligere advarsel til læserne om, at man kan få sand i skoene, hvis man leger med drengene i sandkassen.
I min optik burde det kun give begge parter en bedre beskyttelse.

Før at man kommer derind, har man været forbi https://ubuntudanmark.dk/forum/ , hvor at der står følgende ved linket til Sandkassen:
Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.

Defor mener jeg at, det er overkill at skrive det som du beskrev i indlægget.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Jakob77 » 25. aug 2014, 22:53

@Christian.Arvai

Det er vel ikke overkill, men nærmere dobbeltkonfekt.
Jeg synes bare, at det er meget vigtigt, at læserne straks tydeligt ser, at de er i sandkassen, og hvad det betyder.


Christian.Arvai skrev:Hvis at din kode er så skadig at, det giver dig 6 år i fængsel, så er det vist straffeloven og straffeattesten som at du skal bekymre dig om, og ikke om du bliver smidt ud herinde fra ;)


Jeg tror ikke, at det er ligegyldigt.
Hvis du og lath f.eks. blev dømt for ved et uheld at have postet noget skadelig kode i sandkassen, så ville jeg føle mig som en dårlig debatkammerat, hvis jeg støttede retningslinjerne og gik ind for, at I tilmed blev bandlyst fra forum.
Og det er jeg naiv nok til at tro, at I ville være glade for. :)

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf lath » 26. aug 2014, 00:05

Jakob77 skrev:Hvis du og lath f.eks. blev dømt for ved et uheld at have postet noget skadelig kode i sandkassen, så ville jeg føle mig som en dårlig debatkammerat, hvis jeg støttede retningslinjerne og gik ind for, at I tilmed blev bandlyst fra forum.
Og det er jeg naiv nok til at tro, at I ville være glade for. :)


En domstol dømmer ud fra om man handler i "god tro" eller "ond tro".
Med andre ord, hvis det er tydeligt for en fagmand at du har lavet noget i god tro, så vil der enten være ingen straf eller kun en mindre bødestraf.
Ingen straf forekommer hvor det er åbenlyst at handlingen skete i god tro.
Bødestraf forekommer både ved "ond tro" i den lave nede, og ved tvivl om at en handling kunne være sket i god tro eller ond tro.
Hvis der er tale om ond tro i den grove ende derimod, så falder hammeren i form af tildeling af ophold på Hotel Tremmely.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Jakob77 » 26. aug 2014, 13:49

lath skrev:En domstol dømmer ud fra om man handler i "god tro" eller "ond tro".
Med andre ord, hvis det er tydeligt for en fagmand at du har lavet noget i god tro, så vil der enten være ingen straf eller kun en mindre bødestraf.
Ingen straf forekommer hvor det er åbenlyst at handlingen skete i god tro.
Bødestraf forekommer både ved "ond tro" i den lave nede, og ved tvivl om at en handling kunne være sket i god tro eller ond tro.
Hvis der er tale om ond tro i den grove ende derimod, så falder hammeren i form af tildeling af ophold på Hotel Tremmely.


Tak, det var rart at få nuanceret debatten lidt i forhold til den virkelighed, som både sandkassen, forum og linux befinder sig i.
Det giver i mine øjne også det perfekte grundlag for at tilpasse reglerne i den retning, som jeg ønsker.
Altså mere nuanceret end at se på skadelig kode som vestens sataniske vers, der skal behandles under sharia, hvor bandlysning uanset motiv og god tro må være den eneste mulighed.

Jeg kan forstå, at der har været tilfælde med sletninger og advarsler, så det må også betyde, at praksis undergraver de skrappe regler, som de er nu.
Og det er måske heller ikke så smart, hvis læserne tror, at knold og tot bliver bandlyst, hvis de skriver en kode, som kan skade, men det bliver de bare slet ikke alligevel, og det vidste de godt fordi de kender forum bedre end læseren, som måske kun har læst reglerne, æv bæv. ;)


Det er ikke mange konkrete eksempler, der er kommet på bordet til at definere "skadelig kode", som redaktionen ser det.
Men tager jeg fat i dette:


Vi kan jo tage et eksempel med tråden om "Kommandolinje til at genoprette Java" https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=15317

Det er jo ganske fint at, der er medlemmer som bruger tiden på at finde ud af den slags, men hvis at der nu kom indlæg i tråden om at, kommandoen ødelægger folks systemer, og at det ikke bare er en fejl som nemt kan rettes, så Java derefter kan komme til at virke igen, så er vi simpelthen nødt til at fjerne den fra forum.



så tænker jeg også, at hvis der havde været en stærkere advarsel i denne retning:

Billede

så ville måske ingen have forsøgt koden, og så var der heller ingen klager kommet, og det havde givet redaktionen mere tid til at kigge på koderne og bremse mere lempeligt op, og på en for alle parter mere lærerig måde, uden der nåede at ske skader.

Man kan også filosofere lidt over, hvordan man egentlig skal lære at genkende skadelig kode, når man ikke må læse den.
Det vil jeg overlade til andre.

Skulle jeg ønske at tilføje noget mere til reglerne, så kunne det måske være en tydeligere markering af, at man altid bør begynde med at motivere den kode, man fremlægger.
Hvad vil man have, at den skal kunne, og hvad skal den bruges til. Er dette tydeligt, så må det nok gøre det nemmere for redaktionen at vurdere og kritisere koden.

Man må heller ikke glemme, at kode, som er nyttig i den ene sammenhæng, kan være stærkt skadelig i en anden, og det gælder i øvrigt også vejledninger til den grafiske brugerflade, hvor man ofte kan gøre de samme ting som i scripts.
En computer er ikke idiotsikker, og det skal læserne vide, ellers kan det under alle omstændigheder gå meget galt for dem.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Christian.Arvai » 26. aug 2014, 13:50

Arvai's brevkasse er lukket for resten af dagen, da han laver regnskab til foreningen. ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Jakob77 » 16. jun 2015, 16:09

Christian.Arvai skrev:
Jakob77 skrev:
Christian.Arvai skrev:Det er overkill.


Her misser jeg så endnu en pointe, for jeg kan slet ikke se hvad eller hvem, der skulle blive overdræbt af en tydeligere advarsel til læserne om, at man kan få sand i skoene, hvis man leger med drengene i sandkassen.
I min optik burde det kun give begge parter en bedre beskyttelse.

Før at man kommer derind, har man været forbi https://ubuntudanmark.dk/forum/ , hvor at der står følgende ved linket til Sandkassen:
Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.

Defor mener jeg at, det er overkill at skrive det som du beskrev i indlægget.




Hvis det skulle være "overkill", hvad er dette så..? :



https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=141885#p141885

Christian.Arvai skrev:Generel besked til læserne af denne tråd

Vi har drøftet dette projekt i redaktørteamet, og personligt vil jeg, på linje med Ajenbo, sige at jeg syntes at koden er så ugennemskuelig, at jeg kraftigt vil anbefale folk ikke at kører de scripts! Da teamet simpelthen ikke kan forudsige resultatet ved en kørsel.

Programmets dokumentation er ydermere så mangelfuld at, selv folk som er uddannede indenfor IT ikke får gavn af den.

Hvis at folk vil teste og lege i Sandkassen er det helt ok, men i dette tilfælde bør/skal det være i en Virtualbox, hvor at det er lige meget om Ubuntus filsystem risikere at blive ødelagt.



Du havde måske bare ikke forestillet dig, at en bavian som jeg, kunne finde på at lege i sandkasse og genpræsentere nogle scripttyper, som jeg fik udleveret i forum i 2008 og 2009 af en redaktør, ikke i sandkassen, men i det almindelige forum, hvor du dengang også selv var redaktør..?

Jeg har ikke noget imod advarsler, og som sagt synes jeg også, at der skal advares tydeligere.
Men jeg bryder mig ikke om, at mine scriptaktiviteter skal hænges ud som noget langt farligere end alt muligt andet, som andre slæber ind i sandkassen.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf AJenbo » 16. jun 2015, 16:19

Vi kunne simpelthen ikke forstå den kode du hade skrevet (ikke den du hade kopieret), det var ikke før i dag vi fandt ud af hvad det gjorde. Så advarslen var blot for at være på den sikre side.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Christian.Arvai » 16. jun 2015, 17:04

Jakob77 skrev:Du havde måske bare ikke forestillet dig, at en bavian som jeg, kunne finde på at lege i sandkasse og genpræsentere nogle scripttyper, som jeg fik udleveret i forum i 2008 og 2009 af en redaktør, ikke i sandkassen, men i det almindelige forum, hvor du dengang også selv var redaktør..?

Jeg har ikke noget imod advarsler, og som sagt synes jeg også, at der skal advares tydeligere.
Men jeg bryder mig ikke om, at mine scriptaktiviteter skal hænges ud som noget langt farligere end alt muligt andet, som andre slæber ind i sandkassen.

Hvis at du mener at min advarsel ikke er ok, så rapporter indlægget som alle andre normale medlemmer herinde kan finde ud af. Så må resten af teamet taget stilling til om det skal slettes.

Jeg står inde for mit indlæg, og din ugennemskuelige kode skal folk ikke kører på andet end i Virtualbox.

I øvrigt vil jeg ikke spilde mere tid på dette emne, med mindre at jeg direkte får besked om dette fra bestyrelsen.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Jakob77 » 16. jun 2015, 18:53

Jeg ved ikke, at jeg skriver kode. Jeg synes selv, at jeg kopierer det hele.
Men jeg har fået øje på de muligheder, der ligger i scripts, så man med næsten ingen tasteslag kan få terminalen til at åbne og udføre alverdens specifikke ting, og jeg ved gennem ca. 20 års computererfaring, hvor suveræn sådan en hjælp kan være at have til rådighed i det daglige.



Men når jeg skriver i denne tråd igen, så er det egentlig ikke for at diskutere mine scripts.
Det er derimod for at minde om, at jeg tidligere her netop for at undgå en yderligere "hetz" imod scripts bad om at få en tydeligere generel advarsel til læserne i sandkassen.
Og jeg mener nok, at det i dag er tydeligt, at jeg blev afvist med en uheldig begrundelse, hvorfor jeg mener, at den sag bør genovervejes af redaktionen.

På forhånd tak. :)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Christian.Arvai » 16. jun 2015, 18:58

Du må tage det spørgsmål op med foreningens bestyrelse på et IRC-møde, for jeg fjerner ikke den advarsel imod kørsel af dine scripts, uden at de siger det direkte til mig!

Jeg har desuden uopfordet modtaget en PB fra et bestyrelsesmedlem, som siger at redaktørteamet ikke skal spilde mere tid på sagen, samt at advarslen er på sin plads, så på baggrund af dette betragter jeg hermed sagen som afsluttet.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Jakob77 » 29. jun 2015, 08:24

Christian.Arvai skrev:Du må tage det spørgsmål op med foreningens bestyrelse på et IRC-møde, for jeg fjerner ikke den advarsel imod kørsel af dine scripts, uden at de siger det direkte til mig!

Jeg har desuden uopfordet modtaget en PB fra et bestyrelsesmedlem, som siger at redaktørteamet ikke skal spilde mere tid på sagen, samt at advarslen er på sin plads, så på baggrund af dette betragter jeg hermed sagen som afsluttet.



Var det så bestyrelsen, der bad dig om at bandlyse mig, fordi jeg skrev et script kun med echo og exit, eller var det noget du selv fandt på..?
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=142115#p142115

Når man bandlyser en lokal administrator uden gyldig grund og uden en klar advarsel, så sender man samtidigt et uheldigt signal til andre administratorer om, at de ikke kan være sikre på, at hjælpen er der, hvis deres brugere kommer i knibe.
Indgik dette også i dine overvejelser, før du bandlyste, eller var bandlysning nærmere bare, hvad humøret lige tilskrev, mens du sad og lyttede til fed spade i baggrunden..?

Og scripting, som kan gøre livet mere overkommeligt for en lokal administrator, det skal man holde sig fra her på siden, for i sandkassen hersker en infantil børnemagt for voksne, hvor den yngste er manden med den mest modne tilgang. Men tager han bare en enkelt dags pause, så kaster resten af teamet sig over brugeren og ødelægger på et øjeblik, hvad han har slidt for. Om det er med eller uden tilladelse, ved jeg ikke, og det er også lidt ligegyldigt for resultatet, men det er i hvert fald et trist syn.
Og jeg kan som sagt finde flere links til ældre scripts næsten mage til, som jeg var med til at bygge, før vi fik sandkassen, og endda mens du selv var redaktør.
Men jeg er aldrig blevet jagtet så hårdt før, og mine scripts har aldrig tidligere fået så mange skældud og advarsler, som efter sandkassen blev oprettet.
Jeg synes, det er dybt pinligt. :(

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf AJenbo » 29. jun 2015, 09:00

Du er ikke admin her, og din eventuelt status andre steder har ingen indflydelse.

Din mistroisk holdning over for admin/redaktør er hvad der fik dig barnet sidste gang og det vil ske igen hvis ikke det holder inde. Er du dybt uenig henviser vi til at du tager det op ved et bestyrelsesmøde.

Brugeravatar
NickyThomassen
Admin
Indlæg: 3650
Tilmeldt: 5. mar 2010, 19:58
IRC nickname: nicky
Geografisk sted: 192.168.20.42

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf NickyThomassen » 29. jun 2015, 10:54

Jakob77 skrev:... eller var bandlysning nærmere bare, hvad humøret lige tilskrev ...

... for i sandkassen hersker en infantil børnemagt ...

Disse 2 udlæg er personangreb, og tolereres ikke.
Se venligst dette indlæg for en uddybning.

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster