Forum regler for Sandkassen

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
Pihl
Indlæg: 1045
Tilmeldt: 13. sep 2006, 15:35
IRC nickname: mpih
Geografisk sted: Århus

Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Pihl » 13. maj 2009, 18:10

Velkommen til Sandkassen :

* Her er der mulighed for at lege med kommandoer, scripts og for at udvikle programmer eller ideer til programmer.

Du skal du ikke bede om support til emner som hører hjemme i andre dele af forum.

Uanset om du kender til kodning og programmering, så er du velkommen til at læse med i emnerne i Sandkassen. Men du skal ikke forvente at tråde her inde vil indeholde en brugbar løsning på et problem.

Og du skal være indforstået med, at det er helt på eget ansvar at bruge kommandoer, scripts eller andet som du finder her.

Men leger du med, så skal du være opmærksom på at det kræver et vist kendskab til brug af terminalen og programmeringssprog, og at du ikke kan forvente at få forklaret elementære kommandoer.

Kan du ikke gennemskue indholdet i en tråd, så brug det med omtanke. Vent eventuelt ind til der kommer en afklaring, stil spørgsmål til den præcise funktion, og sæt dig ind i den eksisterende dokumentation, f.eks. man-siderne.

Og husk, at det i sidste ende er dit eget ansvar, hvis tingene ikke fungerer som du har regnet med.

* Selv om Sandkassen er en legeplads som vi kan boltre os på, så er har vi en nul-tolerancepolitik over for kommandoer som kan være skadelige for systemet eller hardwaren. Uanset hensigten med at man poster en skadelig kommando, så vil det medføre omgående udelukkelse fra forum at man gør det.

* Selvfølgelig gælder Ubuntudanmark.dk´s regler og Ubuntus Code of Conduct også i Sandkassen. Så almindelig omtanke, venlighed og gensidig hjælpsomhed vil også her være i højsædet. Det er ikke velset at kaste med mudder, selv om det foregår i en sandkasse.

Hvis du er indforstået med dette, så: Velkommen til Sandkassen og god fornøjelse med udviklingen af nye spændende funktionaliteter i Ubuntu.

Men husk lige: det er helt på eget ansvar hvis du bruger kommandoer, scripts eller andet som du finder i Sandkassen.
Det er som Clint Eastwood sagde i et interview i april 2009:
Clint Eastwood skrev:"Man må jo bruge det man har. Hvis det ikke virker, er det ens egen skyld. Hvis det virker, er det delvis ens egen skyld".

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Jakob77 » 16. aug 2014, 01:36

Jeg vil gerne sige tak for sandkassen.
Jeg mener, at den rummer et stort potentiale til at gøre både Ubuntu og brugerne dygtigere, og der står også meget godt i reglerne.

Men ønsker man ikke at kvæle legen med utryghed, før den er begyndt for mange almindelige brugere, så tror jeg måske, at den her formulering er temmelig meget for hård:

Pihl skrev:* Selv om Sandkassen er en legeplads som vi kan boltre os på, så er har vi en nul-tolerancepolitik over for kommandoer som kan være skadelige for systemet eller hardwaren. Uanset hensigten med at man poster en skadelig kommando, så vil det medføre omgående udelukkelse fra forum at man gør det.



Kan den evt. blødes meget op eller blot fjernes..?

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5514
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Klaus Rasmussen » 16. aug 2014, 07:16

Den har desværre vist sig at være nødvendig.
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Christian.Arvai » 16. aug 2014, 11:25

Man kan omvendt også argumentere for at, trygheden bliver større hos brugerne, hvis at de ved at der er regler imod skadelig kode.

Nu har jeg været med i redaktørteamet i over 6 år, og det er meget sjældent at vi skal redigere indlæg på den baggrund (det drejer sig mest om overtrædelser af CoC), og jeg er ret sikker på at, der ikke har været tilfælde i selve "Sandkassen". Reglen er i øvrigt gældende for hele forum, men vi har tydeliggjort den mere i dette fora, da der jo netop er lagt op til at, vi kan "boltre" os og finde på nye ting.

Vi kan jo tage et eksempel med tråden om "Kommandolinje til at genoprette Java" https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=15317

Det er jo ganske fint at, der er medlemmer som bruger tiden på at finde ud af den slags, men hvis at der nu kom indlæg i tråden om at, kommandoen ødelægger folks systemer, og at det ikke bare er en fejl som nemt kan rettes, så Java derefter kan komme til at virke igen, så er vi simpelthen nødt til at fjerne den fra forum.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Jakob77 » 16. aug 2014, 14:25

Christian.Arvai skrev:Man kan omvendt også argumentere for at, trygheden bliver større hos brugerne, hvis at de ved at der er regler imod skadelig kode.


Ja, det kan man, men er det falsk tryghed, så er det måske ikke så godt.
Og skulle der komme en bandit, som serverer stærkt skadelige koder, så vil han vel også kunne standses meget hurtigt med CoC..?



Christian.Arvai skrev:Reglen er i øvrigt gældende for hele forum, men vi har tydeliggjort den mere i dette fora, da der jo netop er lagt op til at, vi kan "boltre" os og finde på nye ting.


Det synes jeg er selvmodsigende.


Christian.Arvai skrev:Vi kan jo tage et eksempel med tråden om "Kommandolinje til at genoprette Java" https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=15317

Det er jo ganske fint at, der er medlemmer som bruger tiden på at finde ud af den slags, men hvis at der nu kom indlæg i tråden om at, kommandoen ødelægger folks systemer, og at det ikke bare er en fejl som nemt kan rettes, så Java derefter kan komme til at virke igen, så er vi simpelthen nødt til at fjerne den fra forum.


Jeg tænker nok, at der måske også kunne være andre veje at gå. Måske kunne redaktionen blot bede dem om selv at fjerne nogle koder, eller måske skrive et indlæg med stor skrift, hvor de, på trods af, at det foregår i den frie sandkassen, vil advare enhver imod at bruge de forslag, som i denne tråd især stilles af "Knold og Tot".
Men at fjerne et par indlæg er dog også i min verden en helt anden kategori end en trussel om bandlysning, som uden varsel udelukker brugeren fra Ubuntuhjælpen i hele forum til på ubestemt tid.

Jeg tror måske også, at de mere skrappe som f.eks. du, der også skriver guides, bør pointere det ekstra tydeligt, når I arbejder i sandkassen, fordi jeres blotte tilstedeværelse kan vække en ubegrundet tillid fra mere og mindre erfarne læsere. Måske bare en indledende linje med fed: "Jeg er nu i sandkassen, hvor mine og andres koder ofte kan være ekstra usikre eller ligefrem skadelige at benytte".
Nej, det burde ikke være nødvendigt, men måske en hjælp til læserne og til understøtning af reglerne og de præmisser, som bør gælde i en sandkasse.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Christian.Arvai » 16. aug 2014, 19:07

Nu er denne tråd godt nok over 6 år gammel, og det var heldigvis ikke herinde at det skete, men jeg vil garantere, at jeg ikke pænt venter på at, folk selv sletter skadelige kommandoer, hvis at dette fx skulle ske herinde https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=4&t=2999&p=16590&hilit=pc+slettet#
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Christian.Arvai » 16. aug 2014, 19:29

Jakob77 skrev:Jeg tror måske også, at de mere skrappe som f.eks. du, der også skriver guides, bør pointere det ekstra tydeligt, når I arbejder i sandkassen, fordi jeres blotte tilstedeværelse kan vække en ubegrundet tillid fra mere og mindre erfarne læsere. Måske bare en indledende linje med fed: "Jeg er nu i sandkassen, hvor mine og andres koder ofte kan være ekstra usikre eller ligefrem skadelige at benytte".
Nej, det burde ikke være nødvendigt, men måske en hjælp til læserne og til understøtning af reglerne og de præmisser, som bør gælde i en sandkasse.

I det omfang hvor at jeg har fx scripts i Sandkassen, som kan ændre kraftigt på opsætningen, har jeg sat dette direkte ind øverst i scriptet (det sker så ikke så tit)
# TIL ANDRE DER LÆSER / BRUGER DETTE SCRIPT :
# Dette script er lavet til min egen personlige opsætning af pc´en/ubuntu og kan, Pga. de store ændringer i opsætningen, ikke anbefales til brug af andre, men man kan selvfølgeligt bygge det om efter eget behov !!!

https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=13560
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Jakob77 » 24. aug 2014, 14:49

Men hvis man absolut ikke kan overtales til at fjerne formuleringen
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=132043#p132043
, så synes jeg måske, at det vil være hensynsfuldt, hvis man angiver en lidt mere præcis definition på "skadelig kode".

Nogle vil måske med en vis sandhed hævde, at enhver kode skader, fordi den slider på hardwaren og bruger strøm.
Agh.. tænker du måske, men hvor går grænsen..?
Et script, som starter lowleveformat og speeddisk og kører i fire døgn, hvorefter harddisken bryder sammen..?
Eller måske bare efter nogle timer, hvor går grænsen..?
Det kan der nok være stærkt delte meninger om, men forfatteren af scriptet vil ud fra en teoretisk betragtning nok altid kunne sættes til vægs og bandlyses.

Er det skadelig kode, hvis et script ved et uheld sletter nogle forkerte filer..?
Ja, det vil jeg da mene, men ikke desto mindre kan det nemt ske, og er det så rimeligt at bandlyse tumpen, som bare øver sig i at lave scripts..?


Jeg synes, at det er meget forkert politik i en sandkasse.
Folk skal selvfølgelig opføre sig ordentligt og vejledes, hvis de gør noget forkert.
Men man bør ikke kunne straffes ( og da slet ikke kunne forvises fra hele legepladsen ), bare fordi man bygger en kage i sand, som en anden rolling uopfordret snupper en bid af og får sandkolik.
Vel da..? :)

Brugeravatar
Kurt Christensen
Indlæg: 2246
Tilmeldt: 12. feb 2011, 13:22
IRC nickname: How to be me

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Kurt Christensen » 24. aug 2014, 16:10

Jakob77 skrev:Men hvis man absolut ikke kan overtales til at fjerne formuleringen
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=132043#p132043
, så synes jeg måske, at det vil være hensynsfuldt, hvis man angiver en lidt mere præcis definition på "skadelig kode".

Nogle vil måske med en vis sandhed hævde, at enhver kode skader, fordi den slider på hardwaren og bruger strøm.
Agh.. tænker du måske, men hvor går grænsen..?
Et script, som starter lowleveformat og speeddisk og kører i fire døgn, hvorefter harddisken bryder sammen..?
Eller måske bare efter nogle timer, hvor går grænsen..?
Det kan der nok være stærkt delte meninger om, men forfatteren af scriptet vil ud fra en teoretisk betragtning nok altid kunne sættes til vægs og bandlyses.

Er det skadelig kode, hvis et script ved et uheld sletter nogle forkerte filer..?
Ja, det vil jeg da mene, men ikke desto mindre kan det nemt ske, og er det så rimeligt at bandlyse tumpen, som bare øver sig i at lave scripts..?


Jeg synes, at det er meget forkert politik i en sandkasse.
Folk skal selvfølgelig opføre sig ordentligt og vejledes, hvis de gør noget forkert.
Men man bør ikke kunne straffes ( og da slet ikke kunne forvises fra hele legepladsen ), bare fordi man bygger en kage i sand, som en anden rolling uopfordret snupper en bid af og får sandkolik.
Vel da..? :)

Sådan er det bare!
Når lejligheden byder sig.

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf lath » 24. aug 2014, 22:34

Jakob77 skrev:Men hvis man absolut ikke kan overtales til at fjerne formuleringen
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=132043#p132043
, så synes jeg måske, at det vil være hensynsfuldt, hvis man angiver en lidt mere præcis definition på "skadelig kode".

Nogle vil måske med en vis sandhed hævde, at enhver kode skader, fordi den slider på hardwaren og bruger strøm.
Agh.. tænker du måske, men hvor går grænsen..?
Et script, som starter lowleveformat og speeddisk og kører i fire døgn, hvorefter harddisken bryder sammen..?
Eller måske bare efter nogle timer, hvor går grænsen..?
Det kan der nok være stærkt delte meninger om, men forfatteren af scriptet vil ud fra en teoretisk betragtning nok altid kunne sættes til vægs og bandlyses.

Er det skadelig kode, hvis et script ved et uheld sletter nogle forkerte filer..?
Ja, det vil jeg da mene, men ikke desto mindre kan det nemt ske, og er det så rimeligt at bandlyse tumpen, som bare øver sig i at lave scripts..?


Jeg synes, at det er meget forkert politik i en sandkasse.
Folk skal selvfølgelig opføre sig ordentligt og vejledes, hvis de gør noget forkert.
Men man bør ikke kunne straffes ( og da slet ikke kunne forvises fra hele legepladsen ), bare fordi man bygger en kage i sand, som en anden rolling uopfordret snupper en bid af og får sandkolik.
Vel da..? :)


Vi kan ikke tillade ting i et forum, som er ulovligt - og længere er den ikke.
Skadelig kode hører til den kategori af software som er strafbart. En domstol kan idømme en lovovertræder fra bøde og op til 6 års fængselsstraf, afhængigt af hvor grov overtrædelsen er.

Du kan tolke sandkassens forum regler derhen at det nok er en rigtig god ide at teste for meget uheldige side effekter før man poster sit indlæg.

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Jakob77 » 25. aug 2014, 09:49

lath skrev:Vi kan ikke tillade ting i et forum, som er ulovligt - og længere er den ikke.
Skadelig kode hører til den kategori af software som er strafbart. En domstol kan idømme en lovovertræder fra bøde og op til 6 års fængselsstraf, afhængigt af hvor grov overtrædelsen er.

Du kan tolke sandkassens forum regler derhen at det nok er en rigtig god ide at teste for meget uheldige side effekter før man poster sit indlæg.


Nej, hvis en slåfejl i en kode, som man fremlægger til diskussion, kan betyde bandlysning og tilmed give op til 6 års fængsel, så må jeg nærmere tolke det derhen, at det slet ikke er noget for mig at skrive koder i forum, og jeg bare skal være endnu mere lykkelig for de scripts, jeg allerede har stykket sammen, selvom de godt kunne have trængt til en afpudsning og et par tilbygninger.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf AJenbo » 25. aug 2014, 11:34

Du kan selvfølgelig vælge at tolke alting på den mest pedante måde, faktum er at ingen ind til nu er blevet smidt ud og kun få har fået en advarsel så mest af alt føles det som om du laver en storm i et glas vand.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Jakob77 » 25. aug 2014, 12:43

@Ajenbo

En storm er vel så meget sagt. Men vandmængden passer måske meget godt.
Jeg forstår dog ikke, at du kan tage så let på det.


Hvis jeg var bruger af sandkassen, så ville jeg endvidere foreslå, at topbjælken blev forstærket med noget i denne retning:

Sandkasse-warning3.jpg
Sandkasse-warning3.jpg (26.77 KiB) Vist 2355 gange

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Christian.Arvai » 25. aug 2014, 18:37

Jakob77 skrev:@Ajenbo

En storm er vel så meget sagt. Men vandmængden passer måske meget godt.
Jeg forstår dog ikke, at du kan tage så let på det.


Hvis jeg var bruger af sandkassen, så ville jeg endvidere foreslå, at topbjælken blev forstærket med noget i denne retning:

Sandkasse-warning3.jpg


Det er overkill.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Forum regler for Sandkassen

Indlægaf Christian.Arvai » 25. aug 2014, 18:50

Jakob77 skrev:Nej, hvis en slåfejl i en kode, som man fremlægger til diskussion, kan betyde bandlysning og tilmed give op til 6 års fængsel, så må jeg nærmere tolke det derhen, at det slet ikke er noget for mig at skrive koder i forum, og jeg bare skal være endnu mere lykkelig for de scripts, jeg allerede har stykket sammen, selvom de godt kunne have trængt til en afpudsning og et par tilbygninger.

Hvis at din kode er så skadig at, det giver dig 6 år i fængsel, så er det vist straffeloven og straffeattesten som at du skal bekymre dig om, og ikke om du bliver smidt ud herinde fra ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster