sæt volume værdien i script

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
gtr

Re: sæt volume værdien i script

Indlægaf gtr » 29. nov 2016, 17:12

betyder det ikke at det uproblematisk kan mides ind i et system

Muligvis rigtigt. Måske er det sværhedgraden, der gør, at ingen kan fortælle, hvilken file indstiller slideren's lydstyrke.
selv patcher ændringen

Urealistisk.
skfiter til et system der har den som standard

Jeg vil bruge debian 8 64bit. Der er ingen desktop gui, der ligner gnome 2, som indeholder Allow louder ....

Ivan
Indlæg: 1133
Tilmeldt: 6. nov 2009, 17:05
Geografisk sted: Rudkøbing

Re: sæt volume værdien i script

Indlægaf Ivan » 29. nov 2016, 19:16

gtr skrev:Jeg vil bruge debian 8 64bit. Der er ingen desktop gui, der ligner gnome 2, som indeholder Allow louder ....


Så må du jo lave det, det er hele essensen i Open Source.
Arch på Toshiba Satellite C660-1NT og Acer Aspire One 532h
Manjaro på hjemmerullet pc.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: sæt volume værdien i script

Indlægaf zob » 29. nov 2016, 19:22

Screenshots fra xubuntu 16.04.1 og ubuntu-mate 16.04.1 henholdsvis (mate er en klon af Gnome 2).
Screenshot_2016-11-29_19-16-16.png
Screenshot_2016-11-29_19-16-16.png (26.68 KiB) Vist 1069 gange

Screenshot_2016-11-29_19-14-31.png
Screenshot_2016-11-29_19-14-31.png (45.29 KiB) Vist 1069 gange


Bemærk der er også skruet op på 136% i Mate, de skriver bare ikke værdien (men du kan se 100%, hvilket den tydeligvis er passeret).

Som en serviceoplysning kan jeg fortælle dig at scriptet også virker på de pågældende maskiner. Det kræver naturligvis at pacmd er installeret, ellers virker det ikke.

Humlen i scriptet er linjen hvor pacmd kaldes. Du kan jo forsøge dig lidt mere manuelt. Det ser ud som om du kløjs lidt i scriptet.

Kode: Vælg alt

pacmd set-sink-volume 0 87162

Ovenstående linje skulle gerne sætte volumen til 133% hvis du har pacmd installeret. Tjek eventuelt med:

Kode: Vælg alt

pacmd dump-volumes | grep "Sink 0"

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: sæt volume værdien i script

Indlægaf zob » 29. nov 2016, 20:14

Endnu en serviceopdatering. Her har jeg stillet volumen på over 100% på Debian også. Det virker både i GUI (Gnome3, dog skal du ind i settings og vælge sound for at få den "fulde kontrol") og med scriptet.

ScreenshotDebianSoundSettings.png
ScreenshotDebianSoundSettings.png (35.47 KiB) Vist 1059 gange

gtr

Re: sæt volume værdien i script

Indlægaf gtr » 4. dec 2016, 20:17

Tak for svar. Pulseaudio er installeret. Der er ikke en package i synaptic package manager, der hedder pacmd.
På debian 8 64bit mate skrev jeg command

Kode: Vælg alt

pacmd set-sink-volume 0 87162
. Det gav ikke det resultat, at jeg på sound icon kunne scrolle lyden op på 133%.

Med

Kode: Vælg alt

file=/usr/bin/vol;sudo touch $file && \
sudo chmod u+x $file && sudo chown $USER:$USER $file && \
gedit $file

oprettede jeg en file med indhold

Kode: Vælg alt

pacmd set-sink-volume 0 87162

Command

Kode: Vælg alt

vol

ændrer ikke sound til, at man kan scrolle volumen op til 133%. Man kan på sound icon fortsat alene scrolle volumen mellem 0 og 100%.

Kode: Vælg alt

pacmd dump-volumes | grep "Sink 0"

viser tilsyneladende, at speakers' volume er sat til 133%.

Zob, kan du skrive, hvordan du i debian 8 mate fik indstillet sound volume level til 133% med script'et?


https://www.freedesktop.org/wiki/Softwa ... irstSteps/
Kan man i wiki'en se, i hvilken file slideren's volume level indstilles?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: sæt volume værdien i script

Indlægaf AJenbo » 4. dec 2016, 20:22

Du kommer nok ikke til se det afspejlet i gui, men det er jo heller ikke noget du har krævet før nu.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: sæt volume værdien i script

Indlægaf zob » 5. dec 2016, 18:31

@gtr
Jeg kan ikke rigtig finde ud af om du ville foretrække et script eller bare en GUI-slider du kan hive i...?
Kan du ikke lige smide et screenshot af hvordan det ser ud hvis du går ind i Setting-> Sound ligesom jeg har gjort ovenfor i henholdvis Xubuntu, Ubuntu-Mate og Debian (med Gnome3). Jeg har endnu ikke set et sted hvor jeg ikke kunne sætte volumen til over 100% (jeg understreger at jeg mener fra Settings->Sound, eller noget tilsvarende - IKKE fra volume-indicator), så det burde altså ikke være så svært.

Din volumen VAR på 133% efter du havde kørt kommandoen

Kode: Vælg alt

pacmd set-sink-volume 0 87162
, hvis du er i tvivl om det.

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: sæt volume værdien i script

Indlægaf zob » 5. dec 2016, 20:47

Nu har jeg gudhjælpemig også installeret Mate på min virtualbox debian installation. Kan jeg få dig til at følge nedenstående 3-trins-raket og så være helt konkret omkring hvor det går galt hvis det gør det, og supplér helst med et screenshot i så tilfælde.


1. Højreklik på "lydikon" øverst til højre og vælg sound preferences.
Lydikon-SoundPreferences.png
Lydikon-SoundPreferences.png (272.16 KiB) Vist 926 gange



2. Hiv slideren op på over 100%. Her har jeg hevet den op på 130%. Bemærk der er ingen indikation af hvad den står på. Kun at den er over 100%, når den har passeret 100%. Det mærke kan du se den har lige under min cursor.
Soudpreferences-130percent.png
Soudpreferences-130percent.png (37.08 KiB) Vist 926 gange



3. Tjek eventuelt den aktuelle volumen ved at lade musen hvile over "lydikonet". Det gør jeg her og efter en kort forsinkelse får jeg at vide at den aktuelle lydstyrke er 130%.
AktuelLydstyrkeMouseHover.png
AktuelLydstyrkeMouseHover.png (290.74 KiB) Vist 926 gange

gtr

Re: sæt volume værdien i script

Indlægaf gtr » 17. dec 2016, 18:11

Tak for svarene.
Først vil jeg gentage, at det forbavser mig, at der ikke er en almindelig officel løsning, der kan anvendes på alle linux systemer. Særligt fordi softwaren allerede er blevet skrevet til ubuntu.
En løsning kunne være en debian package, der tilføjer 'allow louder ...' til diverse desktop guis.

Mht zob's sidste skærmbilleder.
Det du gør er, at du klikker 'sound preferences'. Derved fremkommer sound volume slideren. Den indstiller du derefter til over 100%. Det kan jeg også gøre.
Prøv, når du har indstillet sound volume slideren på over 100%, at scrolle volume ned på sound icon'et. Straks går lyden ned på 100% eller længere ned. Når man derefter scroller volumen op, vil den ikke gå over 100%.
Det jeg efterspørger er en instilling så i sound preferences står slideren på 150%, når man starter computeren og man kan på sound icon'et scrolle lyden op til 150%.
Præcis den indstilling, som 'allow louder ...' giver, https://imgur.com/aC3FWMZ.

På debian's forum lød et forslag, at installere 'pavucontrol'. Fordi man kan indstille pavucontrol volume level til over 100%.
På min computer fremkommer ikke et pavucontrol sound icon, når man har installeret softwaren.
Et andet forslag var at bruge alsa. Jeg ved ikke, hvordan man gør det.

Endnu et forslag jeg fik.
/etc/asound.conf

Kode: Vælg alt

pcm.main {
    type asym
    playback {
        pcm "master_softvol"
    }
    capture {
        pcm "dsnoop"
    }
    hint {
        show on
        description "Main"
    }
}
pcm.master_softvol {
    type softvol
    slave {
        pcm "dmix:RATE=44100,FORMAT=S32_LE"
    }
    control {
        name "MASTER"
        card "DS"
    }
    min_dB -60.0
    max_dB 10.0
    resolution 200
}

Adjust card names/sample rates etc. for your system ofc.
Hvis det indebærer, at man ikke kan flytte hdd'en med styresystemet fra en computer til en anden, er det ikke en anvendelig løsning. Jeg har ikke testet forslaget.

Jeg mener, at det volume level, som slideren i sound preferences står på, når man starter computeren, burde stå i en file. Hvis der er en sådan file, kan man editere volume level i filen?

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: sæt volume værdien i script

Indlægaf AJenbo » 17. dec 2016, 19:22

Dit emne og første indlæg tydelig gøre på ingen måde at det du ønsker er at det kan gøres direkte fra ikonet og at den til tilsyneladende ikke husker volumen fra sidste gang. Så hvis det er det der er spørgsmålet ville svarene også have været nogle andre.

Den grafiske brugerflade for ikonet i Ubuntu og den i Mate er helt forskellig, de deler ikke nogen kode. Så selv om det er åbent kode kan man ikke lige lægge det i en pakke og så magisk mase det ind i en helt anden brugerflade. Hvis du vil have den feature skal du i stedet skifte hele skrivebords miljøet til Unity (standarden i Ubuntu) frem for Mate (eller hvad du nu bruger).

Mht til hvor lydindstillingerne er gemte så se i ~/.config/pulse, men jeg tvivler på du finder hvad du ønsker.

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster