Hjælpescripts til Ubuntu

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 14. jun 2015, 19:48

Igen, det giver ingen mening at lave en Ubuntu-status side, problemerne der opstår har simpelt hen ikke den karakter.

Vi har allerede et forum hvor man kan søge blandt tidligere løsning så på det punkt er vi allerede dækket fint ind.

bjasto
Indlæg: 35
Tilmeldt: 7. nov 2008, 23:25

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf bjasto » 14. jun 2015, 20:58

Hvilken herlig tråd. :D
Man starter dagen med et stort smil på læben.
"Lidt linux morsomheder" kan roligt pakke sammen.


Mvh.
Bjarne

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 14. jun 2015, 21:22

:)

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 14. jun 2015, 21:40

@bjasto

Du må meget gerne være med i sandkassen, bare du ikke kaster med sand. :)



@AJenbo

Det bliver nok ikke nemt at mægle imellem dig og stramtanten.
Har du evt. forslag til nogle gode søgelinks til forum, så man hurtigt kan skaffe sig et emneorienteret overblik over fortidens hændelser faldende med de nyeste først..?
Eller vil du hellere knække den history kode i underscripts for mig først..? Jeg er bange for, at det også må blive dig, jeg tror efterhånden ingen andre kan.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 14. jun 2015, 23:23

Jeg arbejder som sagt på kommandoen "history" i modificeret udgave, men sidder pt fast her:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=141723#p141723
Og svar til at knække nøden bør nok falde i den tråd.


Men skulle nogen have lyst til at være med både på z-scripts og nøddeknækkeriet, så kommer her en kopi af de scripts, som jeg kører forsøgskørsel med:


zhis2.sh (moderscript), som jeg har lagt i bin for at få path til det:



Kode: Vælg alt

#!/bin/bash
#Dette script er under udarbejdelse, så intet af nedenstående må tags for pålydende.
#Dette script er indtil videre kun et udkast ved navn "zhis2.sh", som er bygget til at hjælpe tumper med at huske og bruge terminalkommandoen "history" i særlige varianter. Scriptet er inspireret af denne debat: https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=141146#p141146
#Scriptet må kopieres, og jo mere det spredes og spreder glæde, jo gladere bliver jeg også. Det er altid på eget ansvar at lave et script ud af min tekst.
#Går det skidt, er det kopistens egen skyld. Men går det godt, som jeg formoder, må det gerne betragtes, som en hyldest til Ubuntu-Danmark.dk og de hjælpere, som dagligt arbejder på at gøre de mest utrolige heroglyffer brugbare for almindelige mennesker. Det fremgår af scriptet, hvilke underscripts, der hører med og hvor disse skal kunne findes. Vh Jakob77 :)
if [ -z $1 ]
then
  `~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-history.sh &`
elif [ -n $1 ]
then
arg=$1
fi
case $arg in
"one") `~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-one.sh &`;;
#Bemærkning til ovenstående linje bla bla
"history") `~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-history.sh &`;;
"vis") `~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-vis.sh &`;;
"hyplist") `~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-hyplist.sh &`;;
"make") `~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-make.sh &`;;
"clear") `~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-clear.sh &`;;
"clearall") `~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-clearall.sh &`;;
"help") `~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-help.sh &`;;
"-h")  `~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-help.sh &`;;
"-help") `~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-help.sh &`;;
"--help") `~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-help.sh &`;;
esac
echo 'moderscript er hermed kørt til ende'






Moderscriptet zhis2.sh kan med de rette argumenter aktivere disse underscripts i mappen zsubutil:


Argument "history" --> ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-history.sh

Kode: Vælg alt

history


Argumenter "one kommandonavn" --> ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-one.sh

Kode: Vælg alt

history | grep '$2' | wc -l


Argument "hyplist" --> ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-hyplist.sh

Kode: Vælg alt

sort ~/.bash_history | uniq -c | sort -n


Argument "vis" --> ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-vis.sh

Kode: Vælg alt

cat ~/.bash_history


Argument "make" --> ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-make.sh

Kode: Vælg alt

echo echo 'Funktion under udarbejdelse, forslag modtages gerne.'


Argument "clear" --> ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-clear.sh

Kode: Vælg alt

echo echo 'Funktion under udarbejdelse, forslag modtages gerne.'


Argument "clearall" --> ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-clearall.sh

Kode: Vælg alt

echo echo 'Funktion under udarbejdelse, forslag modtages gerne.'


Argument "help" --> ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-help.sh

Kode: Vælg alt

echo echo 'Scriptet er bygget til at hjælpe tumper med at huske og bruge terminalkommandoen "history"  Muligheder: Hvor hyppigt er en bestemt kommando anvendt i terminalen -> Syntaks: "zhis2.sh one kommandoen" ....  Hitliste over terminalkommandoers anvendelse -> Syntaks: "zhis2.sh hyplist" .... Vis hele kommandohistorien i terminalen ( filen ~/.bash_history vises ) --> Syntaks: "zhis2.sh vis"'

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 15. jun 2015, 01:06

Frem for at have en masse scripts der kaldes via et andet vil jeg forså du ser lidt på Unix filisofien hvor et program bør have et formål som det udføre godt, frem for en masse jobs som bliver til noget kluder.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 15. jun 2015, 13:09

@AJenbo


Det tegner ikke godt.
Jeg tror hellere, at jeg må lægge zhis2.sh på hylden lidt og håbe, at du i stedet sender mig helt tilbage til DOS tanken, hvor en håndfuld scripts som disse kunne bygges på et par timer.
Og samtidigt vil jeg forberede mig på at sluge en kamel.
Jeg har også et andet script på vej, som måske kan lette arbejdet med at finde løsninger til zhis2.sh. Det må jeg nok hellere kaste mig over først, og så håber jeg, at du også vil være med til at teste det. Blot må jeg advare dig på forhånd, hvis du ikke er i meget dårligt humør, så kan du ikke undgå at blive begejstret.


Men angående en status side til ubuntu, så har jeg tænkt lidt mere over det.
Du fik mig presset i defensiven, fordi du hævder, at der ikke findes den type hændelser, som status siden vil være bedst gearet til at tage sig af.
Det ved du bedst, og så må jeg være forkert på den, og så er den jo ikke længere.
Men det er den bare alligevel, når jeg tænker efter.

Hvad du og jeg kan overbevis hinanden om er unødvendigt, er jo aldeles ligegyldigt, når vi diskuterer, hvad der kan give ubuntu fremgang.
Det eneste, der tæller i den forbindelse, er, om en del af de, som bruger ubuntu eller overvejer det, vil mene, at det giver dem en større sikkerhed og glæde ved at bruge ubuntu, at der eksisterer sådan en status side.
Og det tror jeg nok stadig, at det vil gøre.

Har jeg ret, så er det tilmed kun en kæmpe fordel, at der ikke er meget reelt behov for en status side. Det gør den jo kun endnu nemmere at vedligeholde, samtidigt med, at den opfylder sin vigtige funktion.
Endelig skal man heller ikke se bort fra den mulighed, at der kan komme en dag, hvor det faktisk kan være meget praktisk at have den og kunne tage den i anvendelse. Måske ligesom den pulverslukker, der hænger ved siden af mit fastbrændselsfyr.

Jeg tror måske, at vi med fordel kan flytte præmissen for diskussionen af status siden for en tid. I stedet for at diskutere, om den skal være, så diskuterer vi i stedet, hvordan den kan bygges bedst muligt. Og når vi så har gjort det så godt som muligt, så genvurderer vi, om det er noget at gå videre med eller ej.
Når jeg skriver sådan, så er det selvfølgelig fordi jeg håber, at du også vil lægge hovedet lidt i blød og hjælpe med at finde nogle gode links til sådan en side. :)

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 15. jun 2015, 18:01

Før jeg leger mere, har jeg besluttet at oprette mappen ~/bin/zutil/zbackup/bin-before-zutil/
Og i den mappe lægger jeg en kopi af samtlige filer fra min nuværende ~/bin/ mappe.
Og jeg tager en backup af samtlige data til en usb-stick.
Sådan.! :)

Og jeg går ud fra, at alle andre på samme måde hele tiden sikrer deres data, hvis de leger med i sandkassen.





Udvikling og installation er to forskellige ting, og man kan sagtens tænke sig en fin og ordentlig installation, selvom man roder meget rundt i filnavne, mens man udvikler.
Men når vi er flere, så vil det være en fordel, at vi navngiver systematisk, og for samtidigt at opnå brugervenlighed, vil jeg i det følgende så langt som muligt tilstræbe det således:

Hvis filen "zhis2.sh" eksisterer fysisk, så ligger den i mappen ~/bin/zutil/ og ingen andre steder, og den bliver aldrig kørt, og vi retter aldrig i den. Den skal være den originale fil og formålet med den er kun, at brugeren/du kan kopiere den op i ~/bin/ mappen og omdøbe den til det helt korte navn "his2", som bliver den fil, vi arbejder med.
Når vi som udviklere er blevet tilfredse med "his2", så går vi den anden vej og kopierer den ned i ~/bin/zutil/ og omdøber den til "zhis2.sh"

Har du i forvejen et script ved navn "his2", så vil jeg i stedet i dette nødstilfælde anbefale filnavnet "zhis2"

Og kommer der ikke en uforudset kæp i hjulet, så tænker jeg dette navnesystem gennemført for samtlige scripts til zutil.



På samme præmis har jeg måske så småt en "zged.sh" fil på vej.
Den kan så ligeledes oprettes i zutil og videre kopieres ned i bin, hvor den omdøbes til det helt korte navn "ged"

Og når vi engang kommer til "zf.sh", så kan den få samme tur, så terminalen vil finde kopien i bin mappen, når kommandoen "f" udføres.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 15. jun 2015, 21:46

Hermed et lille script, som med et tigerspring gør os til top gejlede z-script udviklere. ;)



zged.sh



Kode: Vælg alt

exit
#!/bin/bash
#Grundstammen i dette script er skaffet til veje via Ubuntu-Danmark.dk http://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=39956#p39956
#Scriptet åbner Gedit med kommandoen "ged" og med argumenter i følge hjælpen nederst ("-h" argumentet).
if [ -z $1 ]
then
  `gedit %U`
elif [ -n $1 ]
then
arg=$1
fi
case $arg in
"e") `gedit ~/bin/$2`;;
"ze") `gedit ~/bin/$2 ~/bin/zutil/$2 ~/bin/zutil/zsubutil/$2 ~/bin/zutil/zdokumenter/$2`;;
"bygnyt") `echo echo 'Hovedfunktionen er under konstruktion.'`;;
# "bygnyt") `gedit ~/bin/$2 ~/bin/zutil/zdokumenter/bygnyt/skabelon.sh ~/.bash_aliases`;;
"g") `gedit ~/bin/ged`;;
"ged") `gedit ~/bin/ged`;;
"h2") `gedit ~/bin/his2 ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-history.sh ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-one.sh ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-hyplist.sh ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-vis.sh ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-make.sh ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-clear.sh ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-clearall.sh ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-help.sh`;;
"his2") `gedit ~/bin/his2 ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-history.sh ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-one.sh ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-hyplist.sh ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-vis.sh ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-make.sh ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-clear.sh ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-clearall.sh ~/bin/zutil/zsubutil/zzhis2-help.sh`;;
"d") `gedit ~/bin/zutil/zdokumenter/$2`;;
"dokument") `gedit ~/bin/zutil/zdokumenter/$2`;;
"alias") `echo 'Funktionen er under konstruktion og ligger på lur, der mangler måske bare et par dokumenter, før den kan præsenteres.'`;;
# "alias") `gedit ~/.bash_aliases ~/.bashrc ~/bin/zutil/zdokumenter/aliashelp/alias.hlp ~/bin/zutil/zdokumenter/aliashelp/.bash_aliases`;;
"-h") echo "Kommandoen åbner gedit editoren, og med options relavante filer. Options: | "alias" (hjælp til aliaskonstruktion) | "e" + filnavn  (åbner filnavn i bin) | "ze" + filnavn (åbner filnavn i bin, zutil, zsubutil og zdokumenter) | "bygnyt" + filnavn (åbner et nyt script i bin med det valgte filnavn) | "ged" (åbner ged i bin) | his2 (åbner his2 og tilhørende underscripts) | dokument + filnavn (starter eller finder dokumentet i zdokumenter) | -h  (denne hjælp) |";;
"help") echo "Kommandoen åbner gedit editoren, og med options relavante filer. Options: | "alias" (hjælp til aliaskonstruktion) | "e" + filnavn  (åbner filnavn i bin) | "ze" + filnavn (åbner filnavn i bin, zutil, zsubutil og zdokumenter) | "bygnyt" + filnavn (åbner et nyt script i bin med det valgte filnavn) | "ged" (åbner ged i bin) | his2 (åbner his2 og tilhørende underscripts) | dokument + filnavn (starter eller finder dokumentet i zdokumenter) | -h  (denne hjælp) |";;
"-help") echo "Kommandoen åbner gedit editoren, og med options relavante filer. Options: | "alias" (hjælp til aliaskonstruktion) | "e" + filnavn  (åbner filnavn i bin) | "ze" + filnavn (åbner filnavn i bin, zutil, zsubutil og zdokumenter) | "bygnyt" + filnavn (åbner et nyt script i bin med det valgte filnavn) | "ged" (åbner ged i bin) | his2 (åbner his2 og tilhørende underscripts) | dokument + filnavn (starter eller finder dokumentet i zdokumenter) | -h  (denne hjælp) |";;
"--help") echo "Kommandoen åbner gedit editoren, og med options relavante filer. Options: | "alias" (hjælp til aliaskonstruktion) | "e" + filnavn  (åbner filnavn i bin) | "ze" + filnavn (åbner filnavn i bin, zutil, zsubutil og zdokumenter) | "bygnyt" + filnavn (åbner et nyt script i bin med det valgte filnavn) | "ged" (åbner ged i bin) | his2 (åbner his2 og tilhørende underscripts) | dokument + filnavn (starter eller finder dokumentet i zdokumenter) | -h  (denne hjælp) |";;
esac
#
#
#I nedenstående sekvens køres den samme scriptstamme igen af hensyn til options, som fordrer to kommandoer.
#
if [ -z $1 ]
then
  sleep
elif [ -n $1 ]
then
arg=$1
fi
case $arg in
"bygnyt") echo 'Funktionen, som skal gøre scriptet kørbart er under konstruktion.';;
# "bygnyt") sudo chmod 755 ~/bin/$2;;
esac
#
#
#
#I nedenstående sekvens køres den samme scriptstamme igen af hensyn til options, som fordrer tre kommandoer.
#
if [ -z $1 ]
then
  sleep
elif [ -n $1 ]
then
arg=$1
fi
case $arg in
"bygnyt") echo 'Funktionen, som skal slukke for sudo er under konstruktion.';;
# "bygnyt") sudo -k;;
esac
echo 'Scriptet "ged", som er under udvikling, er nu kørt til ende.'



Rettelse 19/6-2015:
Der er i scriptudkastets slutning gentaget to sekvenser, som er kopieret fra det originale paradigme.
Det har jeg selv gjort og mente ikke, at der skulle være noget galt med det, og det virker også upåklageligt hos mig.
Men senere i tråden er netop denne kopiering blevet omtalt som en katastrofe, og jeg vil derfor anbefale, at man sletter disse to sekvenser, som alligevel kun er to sekvenser uden andet end echo funktion, som jeg håbede at udvikle videre på til noget mere interessant.
Det kører fint på min computer på 7. år, men man ved nok aldrig med andres, og virtualboxen kender jeg dårligt.
Derfor har jeg nu også tilføjet en linje øverst i scriptet, så det burde være mere sikkert at køre, hvis nogen imod alle advarsler skulle være så overmodig at prøve det.
Dette var det bedste alternativ, jeg kunne finde til at slette scriptet, så ingen mere kan se, hvad der er foregået.
Håber, dette er ok, og jeg gør opmærksom på, at der senere i tråden kommer et mere accepteret kodeparadigme til argumenter, som fordrer mere end en kommando.















Indholdet lægges i ~/bin/zutil/zged.sh

og zged.sh kopieres til ~/bin/ mappen og omdøbes til det korte navn "ged"

Har du sørget for, at filen er kørebar, så venter nu det helt store øjeblik.


Du kan skrive "ged" i terminalen og Gedit burde åbne sig.
Virker det, så lukker du den bare igen.


Og hører du så til dem, der har fulgt med og bygget alle scripts korrekt til "his2", så bliver det virkelig vildt, hvis du benytter kommandoen "ged his2"
Ellers kan du måske hurtigt bygge dem nu?
Ellers må du måske lukke uden at gemme nogle gange. Sådan kan det gå, når man er bagefter.


Men perspektivet er indlysende. zged.sh (ged) kan gøre det meget nemmere at være os.






Kommandoen "ged ged" vil få Gedit til at åbne ged, så scriptet bedre kan beskues og redigeres. :)
Senest rettet af Jakob77 19. jun 2015, 16:13, rettet i alt 1 gang.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 16. jun 2015, 00:05

Du bliver nød til at skrive en tekst der beskriver hvad de forskellige funktioner i scriptet er og hvordan de bruges. Lige som

Kode: Vælg alt

gedit --help

Det er dog fint hvis du bare laver det her på forummet.

Du skal også fjerne alt det udkommenterede kode, scriptet er totalt ulæseligt som det er nu.
Du skal indentere kode der er betingede, som eks den der står mellem case-esac og if-fi.

Bruge tomme linje skift til at separere sektioner af programmet frem for at have linjer med #, ellers ser det ud som om det hænger sammen eller alting er en kommentar.

Klaus Rasmussen
Admin
Indlæg: 5514
Tilmeldt: 26. apr 2010, 02:40
IRC nickname: ClaudiuS
Geografisk sted: Nyborg [fyn]

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Klaus Rasmussen » 16. jun 2015, 00:29

Du kan skrive "ged" i terminalen og Gedit burde åbne sig.
Virker det, så lukker du den bare igen.

Hahahahaha.......... min tillid.....hahahahaha......kan jeg ikke lige finde her og nu.hahaha
Med Venlig Hilsen
Klaus

Kører Ubuntu 22.04 på ASUS All-Series, og Probook 4520s.
Gratis Ubuntumagasin: http://fullcirclemagazine.org/
https://mega.nz/folder/aJsmCYKa#dxMHKTi4Idmz6hiVpsI68Q

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 16. jun 2015, 00:31

@AJenbo

Jeg tror, det er kloge ord, som jeg vil studere nærmere.
Men overdriver du ikke lidt, når du skiver om totalt ulæseligt og kommentar det hele.?
"#" viser vel, hvad der er kommentar..?
Kan jeg generelt i script kodning være sikker på, at tomme linjer er ok..?
Virker "ged -h" ikke hos dig..?











Men her kommer der altså endnu et lille forhåbentlig mere læseligt z-script på forsøgsbasis.
Jeg ved endnu ikke, om det vil kunne stå for en nærmere kritik, men umiddelbart synes jeg, at det ser ud til at køre godt.
Og når jeg f.eks. åbner en terminal i min browser og kører scriptet, så er det ikke sådan, at browseren også lukkes. Men det må andre også meget gerne tjekke.



zx.sh


Kode: Vælg alt

#!/bin/bash
#Dette script ( zx.sh ) er under udarbejdelse og hører til mappen ~/bin/zutil/
#Men det anbefales for at få komforten fra filen at kopiere den ind i ~/bin/ og omdøbe den til det helt korte navn "x", så "x" kommandoen i terminalen i fremtiden vil fungere som exit. Vær blot opmærksom på, at hvis andre programmer end terminalen kører scriptet, så bliver disse også lukket.
if [ -z $1 ]
then
  `kill -9 $PPID &`
elif [ -n $1 ]
then
arg=$1
fi
case $arg in
"kill") `kill -9 $PPID &`;;
"-h")  echo 'Denne kommando er beregnet til at erstatte exit ( med "kill -9 $PPID" ) og lukke terminalen. Vær blot opmærksom på, at andre programmer, som kører scriptet også vil blive lukket.' ;;
"help")  echo 'Denne kommando er beregnet til at erstatte exit ( med "kill -9 $PPID" ) og lukke terminalen. Vær blot opmærksom på, at andre programmer, som kører scriptet også vil blive lukket.' ;;
"-help")  echo 'Denne kommando er beregnet til at erstatte exit ( med "kill -9 $PPID" ) og lukke terminalen. Vær blot opmærksom på, at andre programmer, som kører scriptet også vil blive lukket.' ;;
"--help")  echo 'Denne kommando er beregnet til at erstatte exit ( med "kill -9 $PPID" ) og lukke terminalen. Vær blot opmærksom på, at andre programmer, som kører scriptet også vil blive lukket.' ;;
esac



Og når du har lagt den ind, så prøv at tjekke i terminalen, om hjælpen ikke er ok "x -h" eller "x --help".

Sammenlign evt. med kommandoen "exit -h" eller "exit --help" ligeledes afgivet i terminalen. :)

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 16. jun 2015, 00:36

Klaus Rasmussen skrev:
Du kan skrive "ged" i terminalen og Gedit burde åbne sig.
Virker det, så lukker du den bare igen.

Hahahahaha.......... min tillid.....hahahahaha......kan jeg ikke lige finde her og nu.hahaha


Hvis du er en kylling, som ikke tør at prøve, så forstår jeg det godt.
Men har du prøvet det, og virker det ikke, så må du meget gerne uddybe, hvad der sker. :)

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 16. jun 2015, 00:54

Generel besked til læserne af denne tråd

Vi har drøftet dette projekt i redaktørteamet, og personligt vil jeg, på linje med Ajenbo, sige at jeg syntes at koden er så ugennemskuelig, at jeg kraftigt vil anbefale folk ikke at kører de scripts! Da teamet simpelthen ikke kan forudsige resultatet ved en kørsel.

Programmets dokumentation er ydermere så mangelfuld at, selv folk som er uddannede indenfor IT ikke får gavn af den.

Hvis at folk vil teste og lege i Sandkassen er det helt ok, men i dette tilfælde bør/skal det være i en Virtualbox, hvor at det er lige meget om Ubuntus filsystem risikere at blive ødelagt.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf momsemor » 16. jun 2015, 01:12

Tak Christian..... lige mine ord :)
Vh. Jannie

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster