Hjælpescripts til Ubuntu

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 8. jun 2015, 15:52

Jeg vil regne med at, du har læst det i et scripts i Sandkassen. Det officielle på https://ubuntudanmark.dk/blog/artikler/2012/01/10/oprydning-og-opdatering-af-ubuntu/ er ikke blevet ændret siden 2012.

Mit private script til oprydning (det i Sandkassen) vil jeg ikke anbefale generelt i forum, da det specifik er tilpasset mit behov.
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf zob » 8. jun 2015, 17:07

Hvis det er et post-install script du tænker på, kan du måske google lidt i stedet for at opfinde den dybe tallerken igen. Her er et rigtigt fornuftigt bud som du kan forke (med git) og/eller hjælpe med at bygge videre på, hvis du synes der er noget der mangler:
https://github.com/snwh/ubuntu-post-install

Hvis du forker i stedet for at clone så gemmer du i dit eget repos og har større frihed til at tage det i en anden retning, hvis du synes der er mange ting der skal ændres.

Alternativt kan du bare bruge det som inspiration (evt. til at google videre).

Hvis du laver vilde ændringer, kan jeg anbefale dig at bruge en virtuel maskine som testmiljø.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 8. jun 2015, 18:21

@Jakob77

Jeg har lavet fire scripts vedr Java og Flash til formålet. Testet dem. Lagt dem op på serveren. Lavet kommandoer til Wget og kørsel. Samt skrevet en lille kørselsvejledning. Du kan trække scriptende til dit projekt, via de anviste Wget i mit indlæg https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?f=33&t=20101

Jeg har desværre ikke tid til at lave mere foreløbigt, da det er eksamenstid. Fortsat god arbejdsløst med dette projekt :)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 8. jun 2015, 18:22

Jakob77 skrev:Hvorfor ønsker momsemor, der ville bygge Nembuntu, ikke bare, at kommandoen "zins nembuntu" skaber den brugerflade, hun ønsker, og så kunne vi alle ellers bare få sådan et tårn til sandslottet at drømme med om.

Nembuntu - bessvær-installation

Jakob77 skrev:Hvad med "zhelp history" ..?
Som giver en dansk forklaring på kommandoen "history" og linker til de bedste svar vi kan finde i forum.

Tiden var nok bedre brugt på at oversætte den eksisterende hjælpe side.

Jakob77 skrev:Men du ser vel godt, at det alligevel kan lade sig gøre på en måde, så det bliver nemmere for brugeren.
"zhelp java"
"zhelp flash"

Husk at brugeren i første omgang skal få din z scripts på maskinen og dette ville være omtrent lige så svært som at kørre de oprinelige scripts med copy paste, så det ender let med at blive mere besværligt end normalt.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 8. jun 2015, 20:45

AJenbo skrev:
Jakob77 skrev:Hvad med "zhelp history" ..?
Som giver en dansk forklaring på kommandoen "history" og linker til de bedste svar vi kan finde i forum.

Tiden var nok bedre brugt på at oversætte den eksisterende hjælpe side.


Tænker du på "man history", så kan man vel bare gøre det, hvis man har lyst ..?
Men der er nok en del ting, jeg gerne ville ændre i en dansk man hjælp.
Syntaksen er ofte for utydelig, synes jeg, og der er sjældent eksempler.
Måske vil en dansk forklaring til den engelske man ofte være tilstrækkeligt, så folk får en chance for i det hele taget at komme igang.



AJenbo skrev:Husk at brugeren i første omgang skal få din z scripts på maskinen og dette ville være omtrent lige så svært som at kørre de oprinelige scripts med copy paste, så det ender let med at blive mere besværligt end normalt.


Nej, vi må altså hitte på noget..! :)

En strøtanke kan måske være en avanceret selvudpakkende fil, som først tester, at ~/bin/zuutil mappen ikke eksterer i forvejen og derefter opretter den og pakker det hele ud i den mappe og slutter af med, uden at overskrive noget, at kopiere alle filer, som begynder med et enkelt z (moderscripts) ind i bin mappen.

Er vi tilstrækkeligt dygtige, så kan det måske også være, at Ubuntu om nogle år forbarmer sig over os og giver os en PATH til "~/bin/zuutil" ..?
Indtil da vil jeg umiddelbart mene, at moderscripts alligevel bør kunne tilgå og køre underscripts i mappen "~/bin/zuutil" , såfremt dette gøres med full qualified path.


Angående Nembuntu, så tror jeg også, at det er for stort et tårn at begynde med. Men vi kan nok godt gøre noget af det. Måske endog særdeles elegant, hvor ændringer vil være reversible og kan benyttes i samtlige distroer.
Jeg skal bare ikke have så meget klinket lige nu, for jeg kan ikke engang finde en kommando, der kan vise en tekstfil i terminalen. Jeg mener, at jeg har set et sted, at links i terminalen kunne være klikbare, og det ville jeg lige prøve. Det kan måske også blive en god måde at bygge enkle og klare menuer på. :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 8. jun 2015, 20:56

Jakob77 skrev:
AJenbo skrev:
Jakob77 skrev:Hvad med "zhelp history" ..?
Som giver en dansk forklaring på kommandoen "history" og linker til de bedste svar vi kan finde i forum.

Tiden var nok bedre brugt på at oversætte den eksisterende hjælpe side.


Tænker du på "man history", så kan man vel bare gøre det, hvis man har lyst ..?

http://danskgruppen.dk/

Jakob77 skrev:Men der er nok en del ting, jeg gerne ville ændre i en dansk man hjælp.

Det er ikke en oversætters job, hvis der er mangler ved den engelske bør det rettes der og efterfølgende oversættes.
Jakob77 skrev:Måske vil en dansk forklaring til den engelske man ofte være tilstrækkeligt, så folk får en chance for i det hele taget at komme igang.

man man er allerede oversat.

Jakob77 skrev:Er vi tilstrækkeligt dygtige, så kan det måske også være, at Ubuntu om nogle år forbarmer sig over os og giver os en PATH til "~/bin/zuutil" ..?
Indtil da vil jeg umiddelbart mene, at moderscripts alligevel bør kunne tilgå og køre underscripts i mappen "~/bin/zuutil" , såfremt dette gøres med full qualified path.

Du kan jo selv tilføje til PATH, men var det ikke meningen at hoved scriptet skulle køre de andre?
Relative stier er også fine.

Jakob77 skrev:jeg kan ikke engang finde en kommando, der kan vise en tekstfil i terminalen. Jeg mener, at jeg har set et sted, at links i terminalen kunne være klikbare, og det ville jeg lige prøve. Det kan måske også blive en god måde at bygge enkle og klare menuer på. :)


Kode: Vælg alt

cat tekst.txt

Kode: Vælg alt

less tekst.txt


Gnome terminalen viser følgende som et link:

Kode: Vælg alt

echo 'www.ubuntudanmark.dk'

Men du bruger vist noget andet?

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 8. jun 2015, 22:38

@AJenbo


Ja, jeg kløjedes rundt med "type", "l", "ls" og "grep"
Måske også til zob's trøst kom jeg dog i tanke om "cat" fem minutter, efter jeg postede.

"cat" er rigtig god til det.
Og "echo"
Lige til at bruge. :)


Jeg legede lidt med nedenstående tekst, fordi jeg tænker, at vi i nogle situationer bør tilstræbe at indbygge både et hensyn til forum, så det ikke overbelastes unødigt, og et hensyn til brugeren, at vi ikke sender ham on-line uden varsel og helst heller ikke uden at tilbyde ham et eller flere alternativer. Teksten er meget sjusket, så det er blot for at vise menu metoden:
Har du et akut problem med at få video og TV til at fungere, prøv så at klikke på dette link for at tjekke, om det er flash, der er problemet. Hvis det er midt i en landskamp, så kommer der nok hurtigt besked:
https://ubuntudanmark.dk/forum/
Ved du på forhånd, at du bør opdatere din flash, så klik på dette link for at gå til on-line guiden:
https://ubuntudanmark.dk/forum/
Vil du undersøge andre årsager til problemer med at se TV og video, så klik på dette link:
https://ubuntudanmark.dk/forum/
Vil du besøge youtube og teste om du kan se video, klik da på dette link:
https://www.youtube.com/





AJenbo skrev:Du kan jo selv tilføje til PATH, men var det ikke meningen at hoved scriptet skulle køre de andre?
Relative stier er også fine.


Ja, det hedder det vel egentlig, når man benytter "~"

Og jo, jeg mener, at moderscripts i bin-mappen skal starte underscripts i en undermappe, som vi evt. kan døbe ~/bin/zuutil/
Og med "call" kommandoen i moderscriptet forventer jeg, at ubuntu selv vender tilbage og kører moderscriptet færdigt, når underscriptet afslutter.

Tror ikke rigtig på, det er muligt på en enkel og stabil måde at tilbygge en ekstra mappe til PATH i Ubuntu ..? :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20860
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 8. jun 2015, 23:12

så vil det jo være nok at hoved script ligger i path

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 9. jun 2015, 00:58

Jakob77 skrev:"cat" er rigtig god til det.
Og "echo"
Lige til at bruge.


Jeg var vist lidt for hurtig. Links ser meget aktive ud, men der sker ikke noget, når jeg klikker på dem i terminalen.


AJenbo skrev:så vil det jo være nok at hoved script ligger i path


Hvis brugeren f.eks. har ændret navn på bin mappen eller på bin/zuutil mappen, så kokser alle de relative stier.
Du vil heller ikke kunne køre et underscript direkte fra terminalen uden at skulle skrive stien med.
Jeg vil egentlig også helst have alle moderscripts ind i undermappen og samme sted lægge et kopisæt moderscripts uden "z" først i filnavnet. :)

folf
Indlæg: 28
Tilmeldt: 16. nov 2009, 09:53
IRC nickname: folf

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf folf » 9. jun 2015, 11:36

Jakob77 skrev:
Jakob77 skrev:"cat" er rigtig god til det.
Og "echo"
Lige til at bruge.


Jeg var vist lidt for hurtig. Links ser meget aktive ud, men der sker ikke noget, når jeg klikker på dem i terminalen.


Hvis du bruger gnome-terminal skal du trykke Ctrl mens du klikker med musen. Så åbner linket i din foretrukne browser.
Kører Ubuntu på en Thinkpad L450, en BQ Aquaris 4.5 og en Meizu MX4

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf zob » 9. jun 2015, 12:44

Jeg synes det virker som om at du tænker alt, alt for meget over hvordan du gerne vil implementere et eller andet, i stedet for hvad du gerne vil implementere.

Det gør det svært for os at forstå hvad du egentlig har gang i. Hvad er målet? Jeg går ikke ud fra at målet er en eller anden måde at gøre noget på, men at tilbyde en eller anden funktionalitet. Og det betyder at du aldrig rigtig kommer i gang.

Hvis du spørger mig, skal du starte med at formulere, hvad der er det ene vigtigste problem du gerne vil have løst, og derpå løse det eller få hjælp dertil. Så kan du teste om det virker som det skal, og så gentager du processen ved at formulere et nyt problem du gerne vil have løst.

Lige nu tænker du alt for mange implementeringsdetaljer ind i problemet.

Når det så er sagt, og hvis du allerede inden du har lavet nogen funktionalitet eller sågar har formuleret et ønske om hvad du gerne vil (ikke hvordan du gerne vil), gerne vil kunne bruge en undermappe til "script-moduler", skal du bare bruge relative stier, som Ajenbo siger.

Muligvis har du misforstået forskellen på absolutte og relative stier. Måske denne diskussion er god?
http://www.linuxquestions.org/questions/linux-general-1/absolute-and-relative-paths-256350/

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 9. jun 2015, 14:31

folf skrev:Hvis du bruger gnome-terminal skal du trykke Ctrl mens du klikker med musen. Så åbner linket i din foretrukne browser.


Tak for tippet. :)
Men jeg vil jo også gerne kunne skrive linket på en måde, så det bliver klikbart, uden man behøver at trykke en ekstra tast.



@zob

Målet er at bygge nogle scripts, som kan hjælpe ubuntu brugerne.
Ja, det er rigtigt, at jeg ind imellem går for meget i detaljer og springer lidt i det.
Tiden er vist også snart moden til, at jeg begynder at vise fil- og funktionsliste for at skabe mere overblik.
Men jeg vil på den anden side heller ikke gøre mig selv til grin ved at basere en masse på noget teknisk, som ikke kan lade sig gøre. Derfor også noget teknisk ( må jeg betegne det "hyggesnak"? ) ind imellem.

Navngivningen af "zhelp" er vist ikke særlig heldig, hvis z fjernes....
Skal fil-listen bygges kun med z eller både med og uden z, du ser nok, at det har betydning for ham, der skal skrive fil-listen.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 9. jun 2015, 14:36

Kan det være en idé med en specialsetup at forsøge at gøre terminalen mere menneskelig og nemmere at bruge for ældre og ukyndige..?

Ja, og måske kan vi finde på nogle stykker, hvis vi strammer os an.


Her kommer et udkast til et forslag, hvor heller intet ligger fast endnu, men jeg håber, at det kan give indtryk af, hvordan jeg tænker det, så det kan vurderes:






Kaj i terminalen.



Installationskommandoen kan evt. være "zins kaj"
Som tager backup af brugerens .bash_aliases
og tilføjer den originale .bash_aliases en mega lang liste med alias, som vi alle hygger os med at bygge i de kommende år.
Sammen med alle de tilhørende tekstfiler, html-filer og scripts, der hører til.



Resultatet kan blive en terminal, som virker mere levende for ukyndige.


Evt. uanset, om brugeren skriver "hej", "Hej", "HEJ", "Hallo", "Halloo", "Halloooo", "Goddag", "Goddaw" "Daw", så kan det give et svar (starte en hjælpetekst), som kan hjælpe brugeren på rette vej.

Måske et svar noget i denne stil:
Hej, jeg hedder Kaj, og jeg bor langt inde i mørket i terminalen, og jeg er altid lidt gnaven og ikke så kvik, når jeg lige er vågnet. Men jeg har altid et tip ( eller et vink med en vognstang ) til dig, hvis du kalder på mig.
Vil du vide mere om mig, så kan du skrive "kaj" og trykke Enter.
Ellers er mit tip, at du skriver "zhelp" og trykker Enter. Og gør det helst, før du skriver alt for meget sludder, som computeren misforstår, så den tror, at du beder den om at gå i uorden. Husk: brug altid (ALTID) kun små bogstaver i terminalen.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 9. jun 2015, 15:04

Husk: brug altid (ALTID) kun små bogstaver i terminalen.

Unix er case sensitiv så det vil være ret dumt at skrive dette, da filnavne og mapper ofte er med store bogstaver, hvilket vil gøre at disse ikke vil blive kaldt, hvis at navnet er stavet forkert (evt stort/lille forbogstav).
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf zob » 9. jun 2015, 17:07

Clippy-Kaj.png
Er vi sikre på at dette er vejen frem?
Clippy-Kaj.png (14.44 KiB) Vist 315 gange

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster