Hjælpescripts til Ubuntu

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 6. jun 2015, 16:47

Kære læser og medskribent




Hvis du gerne vil vide, hvad der konkret sker i tråden med hensyn til udviklingen af scripts, så vil du kunne spare meget læsetid, hvis du går direkte til dette link på side 6 og videre holder øje med "OBS" oppe i venstre hjørne:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=141746#p141746

Næste OBS ( i skrivende stund trådens sidste indlæg ):
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=142060#p142060





PS: dette indlæg kan ændres jævnligt for at optimere informationen i forhold til trådens og projekternes udvikling.
Senest rettet af Jakob77 18. jun 2015, 23:49, rettet i alt 2 gange.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 6. jun 2015, 16:47

Dette andet indlæg i tråden er forbeholdt evt. forklaring til diverse rettelser og anden vigtig, men sekundær information.
Senest rettet af Jakob77 14. jun 2015, 12:44, rettet i alt 1 gang.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 6. jun 2015, 16:47

Hjælpescripts til Ubuntu.


Lad os diskutere, hvad vi kan gøre for de heldige ubuntu brugere, så de får det endnu nemmere.

Har du nogle forslag, så kom med dem. :)



Jeg tænker meget på den måde, at hvis et hjælpescript skal være værd at bygge, så skal jeg også tro på, at det samme script kan fungere fremadrettet i mange mange år.

Almindelige kommandoer som "cd" og "dir" skønner jeg sikre.


Men f.eks. et oprydningsscript, som ændrer sig fra år til år, mener jeg, at vi måske kan finde en bedre løsning til.
Hvis f.eks. et script i stedet åbner firefox og sender brugeren direkte ind i forum til en opdateret guide i et specifikt indlæg.
Det vil så kræve, at dette indlæg vedligeholdes og forum har en god backup, men under ingen omstændigheder vil det stille brugeren ringere, hvad angår sikkerhed for ikke at køre forældet kode.

Tilsvarende med java og flash.


Jeg tror, at vi kan bygge noget fantastisk godt op sammen, hvis vi hjælpes ad ( ih, hvor vi gungrer, sagde musen til elefanterne, da de gik over broen ;) ).


Lad os diskutere visioner, muligheder og præmisser til vi segner..! :)

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 6. jun 2015, 20:25

Du kan jo lave det så det henter den seneste udgave når man køre det.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 7. jun 2015, 01:30

AJenbo skrev:Du kan jo lave det så det henter den seneste udgave når man køre det.


Ja, med din kodehjælp, så kan jeg sikkert. :)
Eller måske nøjes med at give tilbud om at forsøge at opdatere scriptet on-line, før det køres.
Det fordrer dog en platform, hvorfra der må downloades.
Kan scriptet evt. hente en fil vedhæftet et bestemt indlæg i forum..? Hvis ja, så vil det jo tilmed være nemt for ham, der opdaterer guiden og filen.

Og når vi ikke vil skride direkte til download, men hellere vil sende folk ind i forum for at læse et indlæg og køre en kode manuelt i terminalen, så skal vi selvfølgelig gerne frem til, at begge dele åbner automatisk og positionerer sig praktisk på skærmen med instruktioner. :)



Det tegner til, at der bliver brug for et installationsscript.

evt. med navnet "ins.sh" ..?

Og så er det script skruet sammen til at klare det hele med passende argumenter -h, -help, --help, java, flash, opryd mv.


Angående navngivningen af ubuntu hjælpescripts i den pakke, som det nok ender med at blive, har jeg tænkt lidt på, om det vil være klogt at lade alle filnavne/kommandonavne begynde med "z" og underscripts begynde med "zz".

F.eks. "zins.sh"

Og evt. underscripts:

"zzins-java.sh"
"zzins-flash.sh"
"zzins-opryd.sh"


Det vil give større frihed til resten af navnet efter z, og det vil gøre scriptet nemmere at genkende. Og det vil lægge script serien samlet sidst i bin-mappen, når den sorteres efter navn, så filerne måske ligger mindre i vejen.

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 7. jun 2015, 01:43

Navnet bør være sigende frem for kort.

Læs om wget hvis du vil have den til at kunne hente filer fra nettet.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 7. jun 2015, 11:28

Der er også et andet spørgsmål angående navngivningen, som jeg finder meget vigtigt at få 100% afklaret.
Kommandonavnet skal være sigende, men vi vil samtidigt selvfølgelig ikke acceptere, at brugeren skal skrive mere end nødvendigt, og vi vil gerne give scriptbrugerfladen et proff look, og derfor skal ekstensionen i filnavnet helst ikke skrives.
En kommando kan kan f.eks. hedde "zins" , og helst ikke "zins.sh"

Spørgsmålet er så, hvordan vi slipper for filens efternavn (ekstensionen) i kommandoen.
Jeg ser to muligheder, enten kan vi benytte alias (det gør jeg selv i dag), så systemet sættes til at se lighedstegn imellem "zins" og "zins.sh", eller også kan vi blot undlade at sætte en ekstension på.
Det sidste vil nok være det nemmeste for alle parter.
Men vi vil jo heller ikke beskyldes for fusk eller ende med, at ubuntu ikke forstår, at det er et script, som skal køres .
Så hvad skal vi vælge, når det både skal være nemt, men også sikkert og i orden..?




Vi kan nok også godt finde mange andre spændende ting at benytte "zins" til.
"zins kontor" kan sende brugeren ind i forum til en tråd med guides, hvor der diskuteres kontorprogrammer.
"zins sysopgrade" kan sende brugeren ind i forum til en tråd med guides, hvor der diskuteres systemopgradering.
"zins sikkerhed" kan sende brugeren ind i forum til en tråd med en debat om sikkerhed i Ubuntu.
osv..

Det kan blive kræs for kendere..! :D

AJenbo
Admin
Indlæg: 20858
Tilmeldt: 15. nov 2009, 15:04
IRC nickname: AJenbo
Geografisk sted: Vanløse, København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf AJenbo » 7. jun 2015, 15:29

Extensions på filnavn er mest af alt et Windows/DOS fænomen.

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 7. jun 2015, 22:25

Måske kan vi også forsøge at kridte banen lidt mere op, hvad angår mappestrukur og installationen af Ubuntu hjælpescripts.

Hvis der ikke allerede eksisterer en mappe ved navn "bin" i brugerens hjemmemappe, så skulle den kunne oprettes, og der vil automatisk være sat en path til den mappe, og mappen er blandt andet beregnet til hjemmebyggede scripts.
At der er sat en path betyder, at Ubuntu selv vil søge efter filen i mappen, hvis filnavnet kaldes som en kommando fra terminalen.
Det er uhyre praktisk.
Det vil derfor også være meget nærliggende at benytte bin-mappen til installationen af Ubuntu hjælpescripts.
Men samtidigt er bin-mappen en meget vigtig ( næsten hellig ) mappe for brugeren, og den bør behandles med meget stor respekt.

Hvordan kombinerer vi lige dét, når vi samtidigt gerne vil give brugeren det hele (alle filer) sikkert i et hug og i brugbar stand, uden brugeren skal igennem en masse overvejelser og betænkeligheder..?




Jeg ville egentlig gerne have en ekstra mappe med path til. Så kan vores Ubuntu-hjælpe-scripts ligge i den mappe og sidst i path'en, og på den måde ville vi nemt sikre, at hvis brugeren i forvejen har et script med samme navn, så bliver det ikke overskrevet, og ubuntu vil vælge dette script at køre frem for det nye hjælpescript.
Det kan selvfølgelig være lidt træls for funktionen af vores scriptsamling, men det vil sikre brugeren imod et chok, fordi han pludselig tror, at det script, som han plejer at kalde, er blevet overskrevet af en flok klovne, der ikke ved, hvordan man installerer hensynsfuldt.

Men jeg tror ikke, at Ubuntu vil tillade, at vi får en ekstra mappe med path til, og så må vi jo se, hvad vi ellers kan finde på.
Jeg vil nok under alle omstændigheder foreslå en undermappe eller to til "~/bin/", men det løser i sig selv ikke særlig meget.
At alle filnavne begynder med "z" løser det heller ikke, så måske er det også en for dårlig idé.


Inspiration søges. :)

Der er lang vej endnu til installationen, men det vil jo være lidt dumt at bruge meget tid på alle de gode scripts og så ende med at sjuske installationen, så alle brugere løber skrigende væk, endnu før de er begyndt.












Flere scripts, som er egnede til at komme med i samlingen..?

Ja, jeg har i hvert fald et til gedit (ged.sh eller zged.sh) og et til firefox (f.sh eller zf.sh ).
Nærmere beskrivelse og tilretning følger senere.

Og jeg finder nok også på flere scripts efterhånden.




Men hvad siger andre..?

Der må da være nogle ønsker..?




Det er måske håbløst at spørge om.
Nørden siger intet, fordi han slet ikke fatter, hvad jeg har gang i. Terminalkommandoer kan man da udenad, og selvom de fylder 10 ord med mærkelige tegn, så skriver man dem da bare i hånden, og ingen kan være i tvivl om, hvad den næste kommando skal være.
Og den almindelige bruger siger intet, fordi han er bange for terminalen og slet ikke ved alt det gode, som han med lidt hjælp selv sagtens kan få den til at gøre for sig.
Projektet hjælpescripts til ubuntu, skulle gerne hjælpe med at bygge mere bro imellem disse to grupper. :)

momsemor
Forfatter
Indlæg: 335
Tilmeldt: 19. nov 2008, 21:37
IRC nickname: LinuxMor
Geografisk sted: Hadsten

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf momsemor » 8. jun 2015, 00:30

For den ganske almindelige Bruger er det slet ikke nødvendigt med scripts ;)
Bare min mening.....
Vh. Jannie

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 8. jun 2015, 10:12

momsemor skrev:For den ganske almindelige Bruger er det slet ikke nødvendigt med scripts ;)
Bare min mening.....


Hvad er dit ønske, at jeg skal lære af dit svar..?

Men jeg er da for så vidt enig.
Det handler ikke om noget absolut nødvendigt for at få Ubuntu til at fungere, men om komfort og en lækker brugerflade, som kan give færre klik til musearmen og gøre Ubuntu mere konkurrencedygtig.
Det kan også være en hjælp til hjælpere, fordi det i nogle tilfælde kan blive nemmere at hjælpe en bruger f.eks. pr. telefon.

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf thj01 » 8. jun 2015, 11:07

@momsemor

Delvist enig

Men hvis man f.eks. anvender Linux på alle computerne i ens hjem - f.eks. 2 børn + 2 voksne, så er det noget nemmere at have scriptet alle de ting der alligevel skal installeres på alle maskinerne.

Og så er vi nogle der synes det er lidt sjovt at automatisere noget ;)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

zob
Redaktør
Indlæg: 4430
Tilmeldt: 6. jan 2009, 22:01
Geografisk sted: København

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf zob » 8. jun 2015, 11:50

Jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad det her går ud på. Er der et konkret problem der skal løses eller skal vi først (op-)finde et problem?

Er formålet at lære at skrive scripts eller at løse et problem? I tilfælde af at der er et problem der skal løses, kunne man så være lidt mere konkret, for jeg er ikke sikker på at jeg deler problemet og derfor har svært ved selv at formulere det.

Så vidt jeg husker har Arvai allerede et oprydningsscript et sted. Jeg erindrer ikke at ændringerne for systemet er så store at det skal ændres år for år, men hvis det er tilfældet kan du sikkert versionsstyre det med git (og hoste det på github f.eks.). Det tror jeg ikke Arvai har noget imod.

Brugeravatar
Christian.Arvai
Admin
Indlæg: 10724
Tilmeldt: 26. apr 2008, 19:27
IRC nickname: Christian_Arvai
Geografisk sted: Holeby - Lolland

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Christian.Arvai » 8. jun 2015, 13:44

Skriv løs på Git. Jeg har ikke tænkt mig at bruge versionsstyring til dette formål, men i andre er velkommen til at smide koden op på Git.

Der er så bare en ting - Ingen af forums scripts (af dem jeg har deltaget i) skal opdateres løbende. Vi skal så have et nyt til JAVA8, men gæt hvem der allerede har det liggende, da jeg bruger det på NetBeans ;)
Med venlig hilsen Christian

"We can only see a short distance ahead, but we can see plenty there that needs to be done." -- Alan Turing

Jakob77
Indlæg: 889
Tilmeldt: 19. dec 2008, 15:52
IRC nickname: Jakob77

Re: Hjælpescripts til Ubuntu

Indlægaf Jakob77 » 8. jun 2015, 15:18

Jeg forstår, at det er vanskeligt at få de erfarne brugere med på drømmen om et drømmeslot her i sandkassen, og at flere hellere bare vil fortsætte med at si sand og grave små huller, som de kan røre i med en ske. ;)


Hvorfor ønsker momsemor, der ville bygge Nembuntu, ikke bare, at kommandoen "zins nembuntu" skaber den brugerflade, hun ønsker, og så kunne vi alle ellers bare få sådan et tårn til sandslottet at drømme med om.

zob gav mig et godt grin. Men jeg tror ikke på, at han ikke forstår det, hvis han strammer sig an.
Jeg faldt f.eks. over dette indlæg fra lath:
https://ubuntudanmark.dk/forum/viewtopic.php?p=90456#p90456
Jeg er ikke færdig med at studere det, men jeg tænker, at der nok er en del guf, som jeg gerne vil have med i min almindelige installation, hvergang jeg opgraderer.
Til det formål har jeg selvfølgelig i forvejen en liste, som jeg vil føje det til.
Men jeg kunne da alligevel godt se det lækre ved, at jeg måske bare kunne skrive "zins scripting", og så fik jeg alt guffet installeret, og kommandoen "zhelp scripting" kunne evt. åbne gedit eller firefox med et hjælpeark, så det tilmed blev muligt at finde rundt i det hele.

Vi kan sådan set også godt bygge en ny hjælp op til alle de terminalkommandoer, som vi har lyst til.
Hvad med "zhelp history" ..?
Som giver en dansk forklaring på kommandoen "history" og linker til de bedste svar vi kan finde i forum.
zob, hvis du kigger godt efter lige nu, kan du så ikke godt se perspektivet..? :)



@ Christian.Arvai

Jeg mener bare, at jeg læste "2014", som indledning til et opryningsscript.
Men hvis du er meget sikker på, at der intet er i de tidligere oprydningsscripts, som på nogensomhelst måde i fremtiden vil kunne skade brugerens installation, så kan det måske ligeså godt gøres permanent.
Med hensyn til java og flash, så er der måske intet script, netop fordi koderne forandrer sig. Men du ser vel godt, at det alligevel kan lade sig gøre på en måde, så det bliver nemmere for brugeren.
"zhelp java"
"zhelp flash"
Man kan også tænke sig flere kommandonavne til samme funktion.
Det er derefter kun fantasien, der sætter grænser for, hvor god denne hjælp skal være.
Men at der bør indgå et link til en guide i forum er vel temmelig oplagt..?
Hvordan guiden optimeres til at gå i spænd med scriptet og omvendt er et lille kapitel for sig at tænke over. :)

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster