ChromiumOS (ChromeOS) til en gammel netbook

Dette forum bruges på EGET ANSVAR til at lege med scripts og andre ting med risiko for at beskadige sit eget og andres systemer.
lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

ChromiumOS (ChromeOS) til en gammel netbook

Indlægaf lath » 12. sep 2014, 18:23

Jeg har en netbook computer.

I stedet for at købe en (Android) tablet har jeg tænkt mig at anvende netbbok computeren og så Chromium OS.

Normalt skulle man så oversætte alt fra kildekode!, men Liam McLoughlin (alias Hexxeh), som jeg også har set været meget aktiv på Raspberry Pis forum har binære images.
Hexxeh virker til at være en af de gode drenge (=ikke en black hat).

Hexxeh har en build server der tygger kildekode igennem, og så laver flere komplette images:
  • Til en USB pen
  • Et Virtual Box image
  • Et VMWare image
Du kan starte med at kigge på den her side: http://chromeos.hexxeh.net/
Mere om Chromium OS:

Så jeg skal da prøve ChromiumOS af - altså uden at købe en laptop med ChromeOS på. :)
I bonus kan også snart køre Android apps på ChromeOS (og dermed også på ChromiumOS):
Version2.dk artiklen: "Nu kan Chrome OS køre Android-apps native - Google er klar med et runtime miljø til Chrome OS, der kan køre Android Apps."
http://www.version2.dk/artikel/nu-kan-chrome-os-koerer-android-apps-native-68591

/Lars
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

karl
Indlæg: 679
Tilmeldt: 5. feb 2008, 19:08
Geografisk sted: Ryslinge, Fyn

Re: ChromiumOS (ChromeOS) til en gammel netbook

Indlægaf karl » 12. sep 2014, 21:31

Det kunne jeg da også have lyst til at prøve. Jeg har hentet Chrome os og pakket den ud på skrivebordet. Men jeg kan ikke finde ud af at komme videre. Kan du ikke forklare, hvordan jeg installerer den på en usb-pen. Det må være noget med kommanoen, som skal ændres.
Hilsen
Karl
Dell Optiplex 7010 3.40GHz x 4, 8 gb ram, 320 gb harddisk + 250 gb disk
Ubuntu 20.04

lath
Indlæg: 5095
Tilmeldt: 27. apr 2008, 02:16
IRC nickname: lars_t_h
Geografisk sted: Fyn

Re: ChromiumOS (ChromeOS) til en gammel netbook

Indlægaf lath » 12. sep 2014, 21:54

karl skrev:Det kunne jeg da også have lyst til at prøve. Jeg har hentet Chrome os og pakket den ud på skrivebordet. Men jeg kan ikke finde ud af at komme videre. Kan du ikke forklare, hvordan jeg installerer den på en usb-pen. Det må være noget med kommanoen, som skal ændres.
Hilsen
Karl


Du gør på samme måde som når man flasher et USB flash drev med et styresystem.
Brug Unetbootin eller en `sudo dd if=/sti/til/filnavn.filtype of=/dev/devicenavn bs=4M` kommando (du skal self redigere i kommandoen, så sti +filnavn, og blockdevice navn er det rigtige).

ADVARSEL!
Hvis du vælger et forkert block device at skrive til, f.eks. dit styresystems harddisk, så er det næsten helt sikkert at du nuker din Ubuntu (+ Windows, hvis du dual-booter til Windows)


I øvrigt, så er Hexxeh holdt op med at lave nye ChromiumOS images, så du skal bruge et image herfra: http://chromium.arnoldthebat.co.uk/ (jvf. Wikipedia artiklen om Chromium OS)

/Lars

Edit 1: typo rettet
Senest rettet af lath 12. sep 2014, 21:59, rettet i alt 1 gang.
Jeg er Software ingeniør (Diplomingeniør) i Informationsteknologi og indlejede systemer, hvor indlejrede systemer er computer (microcontroller) + elektronik i for eksempel et TV, en router, en vaskemaskine og den slags

thj01
Indlæg: 2667
Tilmeldt: 21. nov 2006, 10:06
Geografisk sted: Fredericia

Re: ChromiumOS (ChromeOS) til en gammel netbook

Indlægaf thj01 » 16. sep 2014, 14:33

Tak for det sidste link. Det har jeg VIRKELIGT manglet, for jeg syntes at de HEXX images var forfærdeligt gamle.

Men har kørt HEXX i Virtualbox, og der er det faktisk imponerende hurtigt - og jeg kan se på det hele jeg skal lege lidt videre med det nu :)
Forfatter til Ubuntuguiden: http://www.vidas.dk/guides/ubuntuguiden.html

Kører LTS udgaverne.

"It's always easy if you know how to do it."

Tilbage til "Sandkassen"

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: [Bot] og 0 gæster